Chidaneh.com placeholder image

برق اضطراری آسانسور؛ وجودش این روزها ضروریه!

به قلم: سمانه زارعی

فکر اینکه وقتی در آسانسور هستید برق قطع شود و بخواهید چندین دقیقه و یا شاید یک ساعت داخل آسانسور بمانید حس بسیار بدی ایجاد می­ کند. این مسئله برای افراد مسن و یا بیمار خطرناک است. حتی برخی از افراد ترس از مکان­ های بسته دارند و نمی­ توانند در فضای بسته آسانسور به مدت طولانی بمانند. امروزه که قطعی برق هم در مناطق مختلف کشور امری رایج است احتمال چنین اتفاقاتی وجود دارد در نتیجه وجود برق اضطراری آسانسور بسیار ضروری است. در این مطلب راجع به برق اضطراری آسانسور صحبت خواهیم کرد. با چیدانه همراه باشید.

 

تابلو فرش ریحان

جنرال کابین(تولید کننده کابین آسانسور)
طراحی و تولید کابین آسانسور مدل G11
جنرال کابین(تولید کننده کابین آسانسور)

برق اضطراری آسانسور

طبق قوانین ساختمان­ سازی در ساختمان­ های بالای 3 طبقه وجود آسانسور الزامی است. با توجه به اینکه امروزه در شهرهای بزرگ آپارتمان­ های بلند مرتبه و برج­ های مسکونی زیادی وجود دارد؛ در نتیجه سالم بودن و وجود برق برای حرکت آسانسور بسیار ضروری است. در اینجاست که برق اضطراری آسانسور به کمک افراد می­آید تا احتمال گیر افتادن افراد داخل آسانسور کاهش یابد.

مطلب پیشنهادی: انواع آسانسور، با خیال راحت برو طبقه بعدی!

 

انواع برق اضطراری آسانسور

انواع برق اضطراری آسانسور

امروزه آسانسورها به صورتی طراحی شده ­اند که با ذخیره انرژی مکانیکی در هنگام پایین رفتن انرژی الکتریکی کمتری مصرف کنند. به طور کلی آسانسور بین 4 کیلووات تا 20 کیلووات انرژی برق مصرف می­کند. برق مصرفی آسانسور به قدرت موتور آن، تعداد توالی و مسافت عمودی پیمایش شده بستگی دارد و انتخاب هریک از انواع برق اضطراری برای آسانسور بستگی به نوع آسانسور، ارتفاع چاه و چاهک آسانسور و ظرفیت آسانسور دارد.

انواع برق اضطراری آسانسور عبارتند از:

  • باتری بلک اوت
  • سیستم UPS
  • ژنراتور

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید آسانسور، به چه قیمتی میخوای بری طبقه بالا؟

 

باتری بلک اوت برق اضطراری

1.باتری بلک اوت؛ نجات اضطراری آسانسور

سیستمی که با قطع شدن برق، فعال شده و کابین آسانسور را به نزدیک­ترین طبقه می ­رساند و در آسانسور را باز می­ کند تا افراد بتوانند خارج شوند. سیستم بلک اوت به صورت جداگانه در تابلو فرمان آسانسور نصب می­ شود. برای تغذیه این سیستم از باتری استفاده می ­شود و بعد از قطع شدن برق، با توجه به تعداد افراد داخل اتاقک آسانسور کابین به سمت بالا یا پایین حرکت کرده و می ­ایستد. اگر افراد زیادی در آسانسور باشند کابین به سمت طبقه پایین حرکت می­ کند و اگر تعداد افراد کمتر از نصف ظرفیت آسانسور باشد به سمت بالا حرکت می ­کند.

وجود سیستم بلک ­اوت برای آسانسورهای گیربکسی الزامی است و برای آسانسورهای دیگر اختیاری است. اغلب آسانسورهای جدید به سیستم بلک اوت مجهز هستند. همچنین امکان نصب و اجرای این سیستم بر روی آسانسورهای قدیمی­ تر وجود دارد.

قیمت باتری اضطراری آسانسور نسبت به بقیه انواع برق اضطراری کمتر است ولی در عین حال عمر کوتاه تر و حدود یک یا دو سال دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع آسانسور، بگو چجوری برم طبقه بالا؟!

 

سیستم یو پی اس

2.سیستم UPS؛ سیستم تغذیه بدون وقفه

این سیستم می­ تواند برق تک فاز یا 3 فاز آسانسور را فراهم کند. سیستم یو­پی­سی نوسانات بین برق شهر و برق آسانسور را حذف کرده و باعث ایجاد جریانی بدون نویز به آسانسور می­ شود. سیستم UPC می­تواند به دو صورت طراحی و اجرا شود. 

  • یو پی ­سی برای تابلوی مدار فرمان: در صورت قطعی برق کابین در نزدیکترین طبقه می­ ایستد و در آن باز می ­شود.
  • یو پی­ سی برای مدار قدرت آسانسور: در صورت قطعی برق؛ آسانسور بصورت عادی به کار خود ادامه می ­دهد.

سیستم UPC علاوه بر تامین برق لازم برای آسانسور در زمان قطعی برق باعث حفاظت از سیستم الکتریکی آسانسور شده و طول عمر ان را افزایش می­ دهد. این نوع سیستم نیاز به بازدید ماهانه توسط متخصصین دارد و با امتحان کردن این سیستم می ­توان از سالم بودن آن مطمئن شد. علاوه بر آن به کار انداختن آزمایشی برق اضطراری آسانسور باعث دشارژ شدن باتری می ­شود. انجام این کار با فاصله زمانی مشخص (مثلا هر ماه یکبار) طول عمر باتری را افزایش می­ دهد. طول عمر باتری یو پی ­اس بیشتر از باتری بلک اوت (حدود4 الی 5 سال) است و قیمتی بالاتر از آن دارد.

مطلب پیشنهادی: نصب آسانسور در خانه­ های قدیمی، بالا بری پایین بیای اینها لازمه!

 

ژنراتور

3.ژنراتور

ژنراتور دستگاهی است که با سوخت فسیلی کار می ­کند و به وسیله انرژی مکانیکی حاصل از سوخت فسیلی انرژی الکتریکی برای حرکت آسانسور را فراهم می­ کند. هنگام قطعی برق پس از چند ثانیه وقفه، این سیستم برق لازم برای آسانسور را فراهم می­ کند.

ژنراتورها نیاز به تجهیزاتی مانند تانکر ذخیره سوخت و فضایی جهت تعبیه تانکر دارند و نگهداری زیادی لازم دارند. علاوه بر آن سروصدای حاصل از آن زیاد است. برای اینکه استفاده از ژنراتور نتیجه مطلوبی داشته باشد متخصصین می ­توانند سیستم­ هایی با ترکیب ژنراتور و یو پی ­سی طراحی کنند.

در ساختمان ­هایی با تعداد آسانسور زیاد و یا در بیمارستان­ ها و آسایشگاه­ ها استفاده از ژنراتور برق اضطراری ضروری است.

مطلب پیشنهادی: تجهیزات آسانسور، امنیت و آسایش در حرکت میان طبقات

 

انواع برق اضطراری آسانسور

کلام آخر:

با انواع برق اضطراری آسانسور آشنا شدیم. از بین این سه نوع برق اضطراری شاید بتوان گفت که سیستم یو پی­ سی برای ساختمان­ های مسکونی و ادارت و آپارتمان­ ها مناسب است. برای مشورت برای نصب و طراحی برق اضطراری آسانسور با اهالی فن چیدانه در زمینه آسانسور در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه