Chidaneh.com placeholder image

تنظیم فشار پکیج؛ چگونه فشار پکیج را کم یا زیاد کنیم؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

تنظیم فشار پکیج یکی از کارهای ضروری پس از راه‌اندازی و نصب پکیج به شمار می‌رود. فشار مناسب پکیج توسط عقربه‌ای که روی فشارسنج قرار دارد مشخص می‌شود. تنظیم درست فشار پکیج باعث بهینه سازی مصرف انرژی و صرفه جویی در میزان مصرف آن می‌شود. علاوه بر این ضریب ایمنی و امنیت پکیج با تنظیم فشار آن افزایش می‌یابد.

ممکن است بعد از نصب پکیج، فشار آن بنا به دلایلی بعد از مدتی تغییر یابد و این امر منجر به عملکرد نامناسب دستگاه شود. در این مطلب قصد داریم به نحوه تنظیم فشار پکیج بپردازیم. اما قبل از وارد شدن به مبحث تنظیم فشار پکیج لازم است ابتدا با پکیج و عواملی که باعث می‌شوند فشار در پکیج دچار نوسان شود آشنا شویم. 

سرویس خواب بالسا
چگونه فشار پکیج را تنظیم کنیم؟

پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

پکیج، نوعی از سیستم گرمایشی است که جایگزین آبگرمکن‌ها و موتور خانه‌ها شده است. از این وسیله برای سیستم‌های گرمایشی مانند شوفاژها، رادیاتور قرنیزی، فن کوئل‌ها و گرما از کف که با آب گرم کار می‌کنند، استفاده می‌شود. 

پکیج‌ها از نظر نصب به دو نوع زمینی و دیواری تقسیم می‌شوند. پکیج زمینی شامل یک مخزن است و آب گرم به صورت دائم درون آن وجود دارد و با خارج شدن آب گرم از درون آن دوباره پر می‌شود. اما در نوع دیواری هنگامی که آب گرم باز می‌شود، سنسورهای موجود درون پکیج آب را گرم می‌کنند. همچنین پکیج دیواری در ظاهر شبیه به آبگرمکن دیواری بوده و نیاز به مکان کمتری دارد.

بیش تر بخوانید: راهنمای خرید پکیج و رادیاتور؛ به فکر روزهای سرد باشید

پکیج چیست؟

هزینه تعمیر و نگهداری کم، امکان تهیه پکیج به صورت مجزا برای هر واحد ساختمانی، نیاز به لوله‌کشی کمتر، ایمنی بیشتر و سر و صدای کمتر از دیگر مزایای پکیج نسبت به موتورخانه است.

سوخت مصرفی پکیج‌ها معمولاً از برق و یا گاز است و در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی کم مصرف هستند. چرا که به صورت همزمان آب گرم مصرفی مورد نیاز و هم گرمایش ساختمان را تأمین می‌کنند. پس با خرید پکیج دیگر نیازی به خرید آبگرمکن ندارید. نحوه کار پکیج به این صورت است که در فصل تابستان هنگامی که شیر آب را باز می‌‌کنید پکیج روشن می‌شود و همانند آبگرمکن دیواری عمل می‌کند؛ اما در فصل زمستان به دلیل تأمین کردن گرمای شوفاژها و فن کوئل‌ها همیشه روشن است.

منظور از فشار پکیج و فشار استاندارد در پکیج چیست؟

عقربه روی پکیج میزان فشار آب در داخل پکیج را نشان می‌دهد. در واقع فشار پکیج از عواملی است که باعث بهبود عملکرد سیستم پکیج می‌شود و عدم تنظیم فشار پکیج منجر به اختلال و مشکلاتی در سیستم پکیج می‌شود. اگر فشار پکیج کمتر یا بیشتر از حالت استاندارد فشار باشد باید نسبت به تنظیم فشار پکیج اقدام نمود. 

میزان فشار استاندارد در پکیج‌های دیواری 1.5 بار است. افزایش و یا کاهش فشار بیش از یک یا دو دهم از این مقدار استاندارد باعث ایجاد مشکل در سیستم خواهد شد. همچنین نوسان داشتن دائمی فشار دستگاه نشان‌ دهنده وجود مشکل در دستگاه بوده و باید از یک سرویس‌کار پکیج کمک گرفت. اما اگر این نوسان دائمی نیست و گهگاهی اتفاق می‌افتد، امری طبیعی بوده و با تنظیم فشار پکیج می‌توان آن را کنترل کرد و در حالت استاندارد قرار داد.

مناسب‌ترین زمان برای تنظیم فشار پکیج ساعت بعد از 12 شب است.

بیش تر بخوانید: پکیج دیواری چه مارکی بخریم؟

علت افزایش یا افت فشار پکیج

علت بالا رفتن فشار پکیج چیست؟

از جمله عواملی که باعث می‌شوند فشار پکیج از 1.5 بار زیادتر شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی شیر اطمینان

برای جلوگیری از بالا رفتن فشار پکیج، شیر اطمینان تعبیه شده است که یکی از قطعات حساس به دما و فشار است. عملکرد شیر اطمینان به این صورت است که زمانی که فشار پکیج از 3 بار بیشتر شود، شیر اطمینان باز می‌شود و آب آن خارج می‌گردد. عمل خارج شدن آب از پکیج آنقدر ادامه می‌یابد تا فشار آن کاهش یابد. 

با خراب شدن شیر اطمینان فشار پکیج از حالت استاندارد خارج می‌شود و منجر به افزایش فشار می‌گردد.

 

  • خرابی شیر پُر کن

در قسمت زیرین پکیج، شیر پُرکن قرار دارد و از آن برای پر کردن آب پکیج استفاده می‌شود. خراب شدن آن باعث افزایش یا کاهش فشار پکیج می‌شود. خراب شدن شیر پُرکن همچنین عملکرد شیر اطمینان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنها کار در این موقع تعویض شیر پُرکن است.

 

  • خرابی پمپ پکیج

در صورتی که فشار پکیج ثابت بماند، به این معنی است که پمپ پکیج دچار خرابی شده است و باید فوراً آن را تعویض نمایید. 

 

  • خرابی منبع انبساط

با سوراخ و یا خراب شدن منبع انبساط، زمانی که مدار گرمایش از آب پر شود به جای هوا، آب از قسمت هواگیری آن خارج می‌شود. تنظیم فشار در این حالت بسیار مشکل بوده و نیاز هست که توسط افراد باتجربه صورت گیرد و منبع انبساط تعویض شود.

 

  • خرابی مبدل

خراب شدن مبدل از مهمترین علت‌های افزایش فشار پکیج است. در پکیج‌ها بسته به نوع آنها یک یا دو مبدل وجود دارد. در صورتی که پس از بررسی مبدل‌ اطمینان حاصل کردید که خراب شده‌ است، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

کوتاه بودن ارتفاع شعله، خرابی کلید حرارتی، گرفتگی مدارها و لوله‌های منبع انبساط، وجود هوا در مدار و خرابی شیر بای پس از عوامل دیگری هستند که باعث بالا رفتن فشار پکیج می‌شوند.

بیش تر بخوانید: قیمت انواع پکیج، برای دیواری هزینه کنیم یا زمینی؟

چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

برای تخلیه بار اضافی و تنظیم فشار پکیج در زمانی که فشار آن افزایش یافته است می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید تا فشار پکیج کاهش یابد:

روش اول:

  • در ابتدا لازم است شیر ورودی آب پکیج را ببندید تا از جریان آب در لوله‌های پکیج جلوگیری شود.
  • سپس شیر پُرکن پکیج را باز کنید.
  • در مرحله بعد لازم است یکی از شیرهای مربوط به آب گرم دستشویی و یا حمام را باز کنید.
  • پس از اینکه فشار مانومتر کاهش یافت، شیر آب گرم و شیر پُرکن پکیج را ببندید.
  • در نهایت با باز کردن ورودی آب سرد، فشار مانومتر را تنظیم کنید.

روش دوم:

یکی از روش‌های دیگر برای کم کردن  و تنظیم فشار پکیج، باز کردن مهره شیر هواگیری یکی از رادیاتورها است. بهتر است رادیاتوری انتخاب شود که باعث خیس شدن فرش‌ها نشود. بهترین انتخاب برای این کار رادیاتور حوله خشک کن حمام است. پس از پایین آمدن فشار مهره را سفت کنید.

خرابی و تعمیر پکیج

روش سوم:

هواگیری رادیاتورها روش دیگری است که برای کاهش فشار و تنظیم فشار پکیج استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود در صورت وجود هوا در سیستم هوای داخل آن خارج شود و فشار آن کاهش یابد. و اگر هوایی در داخل سیستم نباشد، با خارج شدن مقداری آب از رادیاتورها فشار پکیج کاهش خواهد یافت. 

توجه کنید از این روش زمانی استفاده کنید که نیاز دارید فشار را خیلی کم، کاهش دهید.

علت افت فشار پکیج چیست؟

حال که با علائم بالا رفتن فشار پکیج آشنا شدید، بهتر است با عواملی هم که باعث افت فشار در پکیج می‌شوند نیز آشنا شوید. عمده دلایلی که باعث افت فشار پکیج می‌شوند عبارتند از:

  • خراب شدن شیر پُرکن

اختلال در عملکرد شیر پُرکن منجر به افت فشار پکیج می‌شود. یکی از عواملی که باعث اختلال در شیر پُرکن می‌شود، این است که فراموش کنید شیر پُرکن پکیج را ببندید. عامل دیگر خراب شدن شیر پُرکن است که در این حالت حتماً باید آن را تعویض کنید.

 

  • نشتی آب

نشتی آب از طریق مبدل یا رادیاتورهای سیستم پکیج رخ می‌دهد. تشخیص نشتی آب از طریق رادیاتور راحت‌تر از تشخیص نشتی آب از طریق مبدل است. چون آب خارج شده از مبدل با گرمای شعله تبخیر می‌شود و قابل مشاهده نیست. اگر علت نشتی آب در پکیج به دلیل سوراخ شدن مبدل باشد، پکیج را خاموش کنید و برای پیدا کردن و رفع محل نشتی از یک سرویس‌کار پکیج کمک بگیرید.

 

  • باد نداشتن منبع انبساط

عامل دیگر برای افت فشار پکیج نبود باد در منبع انبساط پکیج است. تشخیص این امر پیچیده بوده و باید از یک متخصص کمک گرفت.

 

  • هوا گرفتن رادیاتور

هوا داشتن در سیستم منجر به افت فشار در آن می‌شود. گرم نشدن آب و ایجاد سر و صدای زیاد توسط پکیج از نشانه‌هایی هستند که می‌توان اطمینان داشت که پکیج دچار هوا گرفتگی شده است. برای رفع این مشکل و تنظیم فشار پکیج ابتدا باید هواگیری انجام شود. 

در اصل عمل هواگیری برای رادیاتورها است و برخی افراد به عمل تنظیم فشار پکیج با استفاده از شیر پُرکن هواگیری می‌گویند. هواگیری پکیج توسط شیر هواگیری خودکار و به صورت اتومات انجام می‌شود که بر روی پمپ پکیج قرار دارد.

بیش تر بخوانید: هواگیری شوفاژ، فقط 5 مرحله تا گرم شدن خانه!

نحوه تنظیم فشار پکیج

چگونه فشار پکیج را افزایش دهیم؟

زمانی که سطح فشار دستگاه از 1.5 بار کمتر شود، جهت تنظیم فشار پکیج باید فشار آن را افزایش دهید. برای این کار ابتدا سیستم گرمایش را خاموش کنید تا سرد شود. 

سپس شیر پُرکن را باز کنید. همانگونه که می‌دانید شیر پُرکن در در زیر پکیج قرار دارد و معمولاً به رنگ آبی یا مشکی است و بر خلاف عقربه‌های ساعت باز می‌شود. میزان باز کردن و چرخاندن شیر پُرکن با میزان کم بودن فشار رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال اگر فشار دستگاه کمتر از 1 بار باشد، شیر پُرکن را تا آخر باز کنید اما اگر بار فشار یکی دو دهم کمتر است، با یک یا دو بار چرخاندن آن فشار پکیج افزایش می‌یابد.

توجه داشته باشید با رسیدن عقربه مانومتر روی فشار 1.5 فوراً شیر پُرکن را ببندید تا فشار آن بیش از حد استاندارد افزایش نیابد. 

سخن آخر

قابل ذکر است که عمل کم یا زیاد کردن فشار پکیج را مرتباً انجام ندهید. چون این کار باعث رسوب گرفتگی و جرم گرفتگی در داخل مدار گرمایش پکیج می‌شود. 

در شرایط عادی و طبیعی که پکیج شما دچار افت فشار و یا افزایش فشار بصورت خیلی کم شود و نیاز به تنظیم فشار پکیج باشد، با کم و زیاد کردن ساده شیر پُرکن و یا هواگیری رادیاتورها می‌توانید عمل تنظیم فشار پکیج را انجام دهید. اما در صورتی که پکیج شما زیاد دچار اختلال فشار می‌شود، به این معنی است که یک مشکل فنی در آن وجود دارد و باید برای تنظیم فشار پکیج حتماً به یک سرویس‌کار پکیج مراجعه کنید.

در واقع تلاش کردیم در این مطلب به مواردی اشاره کنیم که برای حل مشکلات و مسائل ساده که در پکیج اتفاق می‌افتد و نیاز به سرویس کامل نیست، راهنمایی کنیم تا متحمل هزینه زیاد نشوید، اما در صورت خرابی و نیاز به تعمیر اساسی پکیج می‌توانید به سایت چیدانه مراجعه کنید و از خدمات متخصصین آن بهره‌مند شوید.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه