مزایا و کاربردهای کناف دیوار در طراحی داخلی

مزایا و کاربردهای کناف دیوار در طراحی داخلی

به قلم: مژگان احمدی

پیش از این در چیدانه و در مطلب سقف کناف، جدید ترین مدل ها برای خانه های ایرانی! با شما راجع به سقف های کاذب و مزیت های آن صحبت کردیم. حالا این بار به سراغ کناف دیوار و سیستم های ساخت و ساز خشک (درای وال) رفتیم تا شما را بیشتر با آن ها آشنا کنیم. با چیدانه در این مطلب همراه باشید تا به همراهی سامانه خدمات کی پلاس اطلاعاتی کاربردی را در رابطه با دیوارهای کاذب کناف در اختیار شما قرار دهیم.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

با سیستم ساخت و ساز خشک (درای وال) بیشتر آشنا شویم

سیستم های ساخت و ساز خشک (درای وال) در واقع روش جدیدی برای ساخت و ساز هستند که در آن‌ها خبری از ملات و دوغاب نیست. انواع سیستم‌های درا وال شامل موارد زیر است:

قالیشویی ادیب
  1. تری‌‌دی‌پنل‌ها
  2. ساندویچ‌پنل‌ها
  3. پانل‌های سبک بتنی
  4. کناف
  5. و وال اسپید ها

برای اطلاعات بیشتر درباره این سیستم ها توصیه میکنیم مقاله سیستم ساخت و ساز خشک را بخوانید.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

ما در این مقاله قصد داریم به طور خاص درباره کناف دیوار حرف بزنیم.

کناف چیست؟

خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که کناف نام دیگر سیستم های ساخت و ساز خشک یا همان درای وال است. در صورتی که کناف نوعی صفحه روکش دار گچی (درای وال) است که توسط شرکت کناف تولید می شود. یعنی در واقع کناف یک نام تجاری است که به مرور زمان مردم از این واژه برای دیوارهای کاذب استفاده می کنند. ما نیز در این مطلب به دلیل آشنایی بیشتر مردم با واژه دیوارهای کناف یا سیستم های کناف از همین نام استفاده می کنیم.

شرکت کناف بیش از 80 سال است که در صنایع ساختمانی فعالیت دارد . این شرکت توسط برادران کناف (کارل و آنفوس کناف) در سال 1932 بنیان گزاری شد . در حال حاضر شرکت کناف یکی از شرکتهای بین المللی در صنایع ساختمان می باشد.

 

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

دیوار کاذب کناف را بیشتر بشناسیم

به عقیده کارشناسان در سامانه خدمات کی پلاس، دیوارهای کاذب کناف دیوارهای جدا کننده غیر باربری هستند که برای تقسیم فضاهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، کناف دیوار را حتی بعد از اتمام مراحل ساخت و ساز ساختمان نیز می توان نصب کرد.

ساختار دیوارهای کاذب کناف

دیوارهای کاذب از سه قسمت به نام رانرها، استاد ها و پنل ها تشکیل می شوند. رانرها قاب های اصلی دیوارهای کاذب هستند که فولادی هستند که مقطع آن ها ناودانی شکل است، برای نصب دیوارهای کاذب به دیوار اصلی سازه این قاب به دیوار متصل خواهد شد. داخل این قاب های اصلی به وسیله مقاطع ناودانی سبک دیگری تقسیم می شود که به آن ها اِستاد گفته می شود و پنل ها که همان صفحات گچی یک یا چند لایه هستند روی آن ها نصب می شود.

درزهای میان این صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده و بدین ترتیب سطحی یکپارچه حاصل می‌شود. سطح بدست آمده قابلیت اجرای رنگ، کاغذ دیواری، کاشی و پوشش های دیگر را خواهد داشت. فضای خالی داخل دیوار، امکان استفاده از انواع عایق های حرارتی و صوتی را فراهم نموده و عبور و دسترسی به تأسیسات ساختمانی را میسر می سازد.

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس

مطلب پیشنهادی: دیوار دکوراتیو با سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی حمام!

انواع مختلف کناف دیوار

دیوارهای کاذب کناف بر حسب مکانی که می خواهند در آن مورد استفاده قرار بگیرند و عملکرد شان دارای انواع مختلفی هستند که با آن ها آشنا خواهیم شد:

  • پانل های گچی ساده: در شرایط عمومی از پانل های گچی ساده یا (Regular board) استفاده می شود. این نوع از دیوارهای کاذب ساده ترین نوع آن ها هستند.
  • کناف ضد حریق: برای مکان های مرطوب مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی از پانل های مقاوم در برابر رطوبت  (Moisture Resistant board) استفاده می شود. این صفحات قابل استفاده در مکان هایی با رطوبت کمتر از 90% می باشد .
  • در محل هایی که احتیاج به محافظت در برابر حریق دارند ، پانل های (Fire Resistant board) که دارای الیاف شیشه می باشند پیشنهاد می گردد که تا 3 ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت می کنند.
  • کناف ضد آب و ضد حریق: پنل های (Fire & Moisture resistant board) هم که در برابر رطوبت و آتش مقاوم هستند ، برای مکان هایی مانند چاه های تاسیساتی استفاده می شوند. در سیستم کناف، برای دیوارهای خارجی یا دیوارهایی که در تماس دائم با آب هستند از صفحات مسلح سیمانی (آکواپنل) استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی چیدانه: 9 ایده برای دیوارهایی که در دکوراسیون منزل شما یکه تازی می کنند!

مزایای سازه ای استفاده از کناف دیوار

  • دیوارهای کاذب در مقایسه با دیگر دیوار هایی که با مواد و مصالح نظیر آجر و بتن ساخته می شوند حدودا پانزده درصد سبک تر است، بنابر این بر روی بار مرده ساختمان تاثیر گذار هستند و باعث می شود ساختمان سبک تر باشد که در نتیجه مقاوت ساختمان در برابر زلزله بیشتر می شود و در صورت تخریب ساختمان، به علت سبکی سیستم کناف، خطر جانی برای ساکنان به مقدار قابل ملاحظه ای کمتر خواهد بود.
  • علاوه بر سبکی پانل های کناف، نحوه اتصال انعطاف پذیر پانل ها به پروفیل ها هم به گونه ای است که باعث کاهش نیروی زلزله می شود . بدین صورت که استادها در داخل رانرها جای بازی دارند و به هم پیچ یا پرچ نمی شوند، ولی پانل ها به هر دوی آن ها پیچ می شوند و سازه ای یکپارچه را به شما تحویل می دهد.
  • سبکی مصالح کناف باعث حمل آسان آن توسط کارگران و در نتیجه افزایش سرعت اجرای پروژه می شود. در مسافت های حمل طولانی به علت دارا بودن بسته بندی مناسب آسیبی به مصالح وارد نمی شود. کم حجم بودن مصالح کناف نسبت به مصالح سنتی نیز سبب کاهش هزینه های حمل می شود.
  • مزیت دیگر سیستم کناف دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی است. در صورت ترکیدن لوله های تاسیسات به راحتی می توان قسمت آسیب دیده را تشخیص داده و تعمیر کرد. در صورت آسیب دیدن دیوارهای کناف در اثر ضربه نیز، قسمت آسیب دیده به راحتی تعویض و تعمیر می شود. این دو ویژگی موجب افزایش عمر مفید ساختمان می شوند.
  • در صورت نیاز به تغییر کاربری، با استفاده از سیستم کناف به راحتی می توان این کار انجام داد. در بازسازی ساختمان های قدیمی نیز می توان از روش کناف بهره گرفت. در مناطقی که نیاز به ساخت و ساز سریع باشد مانند مناطق زلزله زده، سیستم کناف دارای اولویت می باشد.

مزایای عمومی استفاده از کناف دیوار

  • با به کارگیری دیوارهای کناف می توان مقاومت در برابر عبور صدا را افزایش داده و با استفاده از عایق های پشم سنگ و پلی استایرن می توان دیوارها را در برابر حرارت به راحتی عایق کرد.
  • دیوارهای کناف بعد از نصب، رنگ آمیزی می شوند و در این مرحله نیازی به ملات گچ و خاک نمی باشد. این موضوع نیز باعث صرفه جویی و بالا رفتن سرعت اجرای پروژه ها می شود.
  • از دیگر مزایای سیستم کناف اجرای فرم های منحنی و افزایش سطح زیر بنای ساختمان با توجه به کاهش ضخامت دیوارهای کناف نسبت به مصالح سنتی می باشد.

پاسخ به سوالات رایج

در پایان می‌خواهیم به برخی از سوالات رایج در زمینه اجرای دیوارهای کاذب بپردازیم:

سامانه خدمات کی پلاس
diamondسامانه خدمات کی پلاس
  1. آیا روی دیوارهایی از جنس سفال و آجر می توان از دیوارهای کاذب از جنس کناف استفاده کرد؟

بله به راحتی می توان از دیوارهای پوششی کناف برای این کار استفاده کرد.

  1. آیا می شود بر روی کناف دیوار چراغ های LED نصب کرد؟

بله به راحتی این کار امکان پذیر است فقط باید از متخصصان آشنا در این زمینه کمک بگیرید.

  1. آیا محصولات کناف قابلیت شست و شو دارند؟

اگر بعد از اجرا برای پوشش نهایی از رنگ ها یا کاغذ های دیواری ضد آب استفاده شود بله اما در غیر این صورت فقط می توان با پارچه نمناک سطح روی آن ها را تمیز کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیوارهای کاذب کناف می‌توانید به سامانه خدمات کی پلاس مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی ما

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
fazel.sara28_51464 در تاریخ 23 شهریور 1396
سلام اطلاعاتتون خیلی خوب بود من راهنمایی میخواستم میخوایم برای راه اندازی یک مهد کودک یک زیرزمین تمام سنگ رو دیوار بزنیم و تقسیم بندی کنیم آیا بهترین گزینه دیوار کناف هست؟و اینکه اگر بعدا بخوایم به جای دیگه ای منتقل بشیم این دیوارها قابلیت باز شدن و نصب مجدد در فضای جدید رو دارن؟ و اینکه طراح ومجری این کار میتونید معرفی کنید بهم؟
zahrahosseini در تاریخ 25 شهریور 1396
سلام روزتون بخیر | برای معرفی طراح و مجری، مشخصات خود را در لینک زیر به ثبت برسانید و یا با شماره تماس 02123051319 | تماس بگیرید https://www.chidaneh.com/node/add/request

ثبت دیدگاه