Chidaneh.com placeholder image

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

به قلم: مژگان احمدی

طراحی داخلی همانند یک بوم خالی است که روی آن با رنگ‌های مختلفی پر می‌شود. اگرچه دکوراسیون داخلی تا حد زیادی بر خلاقیت متمرکز است اما رنگ‌ها قادرند پیامدهای مختلفی را به وجود آورند و از همین رو، کسب دانش روانشناسی رنگ ها امر بسیار مهمی تلقی می‌شود.
روانشناسی صنعتی یا ارگونومی ادراکی شاخه‌ای از دانش ارگونومی است که اهمیت هر رنگ و کاربرد آن در محیط را بر کاهش یا افزایش ادراکات افراد مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر به دنبال رنگ مناسبی برای دکوراسیون داخلی خود هستید، با این مطلب از چیدانه که با کمک گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر تهیه شده است، همراه ما باشید.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
صورتی
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

در این مطلب می‌خوانید:

  • روانشناسی رنگ ها چه تاثیری بر دکوراسیون داخلی دارد؟
  • رنگ نارنجی در دکوراسیون منزل
  • روانشناسی رنگ ها، رنگ سبز در دکوراسیون منزل
  • رنگ زرد در دکوراسیون منزل
  • روانشناسی رنگ ها، رنگ قرمز در دکوراسیون منزل
  • رنگ آبی در دکوراسیون منزل
  • رنگ بنفش در دکوراسیون منزل

روانشناسی رنگ ها چه تاثیری بر دکوراسیون داخلی دارد؟

رنگ‌آمیزی عامل مهمی در طراحی داخلی است. رنگ دیوارها، مبلمان، عناصر طبیعی، قطعات تزئینی، چراغ‌ها و وسایل همگی نقش مهمی در روحیه و روان افراد ایفا می‌کنند زیرا ساکنان ساعت‌های بسیاری را در آن فضا صرف می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که طرح‌های رنگی بر اساس شخصیت و خواسته‌های مشتری انتخاب شوند. این انتخاب‌ها باعث می‌شود که افراد در خانه احساس راحتی و آرامش کنند و انرژی بهتری از فضا دریافت کنند.

سرویس خواب بالسا

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
خانه شماره34-اتاق خواب
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

بر اساس نتایج مطالعات متعدد در زمینه روانشناسی رنگ‌ ها، هر فرد نسبت به هر رنگ واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. به عنوان مثال برخی از افراد رنگ مشکی را افسرده‌کننده و انگیزه‌بخش می‌دانند. با این حال، بسیاری دیگر رنگ مشکی را نشان‌دهنده نظم و عملکرد بالا می‌دانند یا برخی از افراد رنگ قرمز را تهدیدآمیز و برخی دیگر الهام‌بخش می‌دانند.
در ادامه به صورت جزئی‌تر به تأثیر هر رنگ بیشتر می‌پردازیم.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
طراحی داخلی
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

رنگ نارنجی در دکوراسیون منزل

نارنجی، رنگی صمیمی و گرم است و استفاده از آن به مقدار کم در محیط می تواند باعث رفع خستگی در افراد شود .این رنگ اشتها و دستگاه هاضمه را تحریک می‌کند و برای فضاهایی مانند آشپزخانه و رستوران بسیار مناسب است. اما استفاده زیاد از آن در محیط حس بی‌قراری را در افراد به وجود می آورد پس باید آن را به طور متعادل در فضا به کار بگیریم.
رنگ نارنجی نماد آفتاب و طبیعت است. نارنجی و همه سایه‌های آن از نظر روانشناسی رنگ ها تا حد زیادی روی روان تأثیر مثبت دارند. ترکیبات دیگری از رنگ نارنجی مانند طلایی، نشان‌دهنده ثروت و رفاه است. این رنگ عمدتاً بر آرامش حواس تأثیر می‌گذارد زیرا یادآور خوابیدن در ساحل و نوشیدن نوشیدنی‌های گرمسیری است.
نارنجی همچنین می‌تواند اشتها را افزایش دهد. به همین دلیل برای فضاهای داخلی و خارجی آشپزخانه مناسب است.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
لینا
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

روانشناسی رنگ ها، رنگ سبز در دکوراسیون منزل
سبز، آرامش و سکون را در افراد را به وجود می‌آورد، اضطراب را دور می‌کند و موجب رفع تنش و گرفتگی‌های عضلانی در افراد می‌شود. البته بهتر است در محیط‌های کاری و فضاهایی مثل اتاق کار به مقدار زیاد استفاده نشود زیرا این فضاها نیازمند هوشیاری، نشاط و آرامش هستند و برای فضای داخلی منزل، خصوصا اتاق خواب‌ها مناسب هستند.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
راینا
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

وقتی افراد رنگ سبز را می‌بینند، به یاد طبیعت می‌افتند و روان انسان، طبیعت را با طراوت، آرامش و اعتماد مرتبط می‌کند. بنابراین رنگ سبز در طراحی داخلی یک رنگ قدرتمند است.
رنگ سبز را می‌توان در سایه‌های مختلف در سراسر خانه استفاده کرد. می‌توانید از سایه‌های روشن‌تر روی دیوارها استفاده کنید و تضاد رنگی را با سایه‌های تیره سبز مثل گیاهان ایجاد کنید. 

این مطلب را بخوانید: 10 ترکیب رنگ پرطرفدار طوسی در دکوراسیون منزل!

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
خانه شماره114-غذاخوری
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

رنگ زرد در دکوراسیون منزل

استفاده کم از رنگ زرد، نشاط و شادی را در افراد به وجود می آورد و تمرکز را تقویت می‌کند. اما استفاده زیاد از آن ایجاد خستگی و ترس می‌کند. در نتیجه بهتر است رنگ‌های ملایم‌تر و روشن‌تر نارنجی را به کار بگیرید، مانند زرد هلویی که برای رستوران‌ها مناسب است.
رنگ زرد مترادف با نور خورشید است، در نتیجه تأثیر نور و شادی را گسترش می‌دهد. 
در طراحی داخلی، رنگ زرد برای آشپزخانه، ناهارخوری، راهروها و حمام توصیه می‌شود. این رنگ به طور خودکار روحیه افراد را بالا می‌برد و اتاق را روشن و آفتابی می‌کند.
اگرچه بیشتر سایه‌های زرد تأثیر مثبتی بر روان دارند اما رنگ‌های زرد مات باعث ایجاد احساس پوسیدگی و بیماری می‌شوند. بهتر است از رنگ زرد در سایه‌های روشن آن در اطراف خانه استفاده کنید و مطمئن باشید که از آن کم استفاده کنید زیرا رنگ زرد تمایل به تحریک احساسات غیرقابل کنترل را دارد. از طرفی، یک اتاق کاملاً زرد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. مغز فشار خون بالا را با احساس عصبانیت مرتبط می‌کند، بنابراین باعث می‌شود افراد بدون هیچ دلیل خاصی عصبانی شوند.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
خانه شماره34-نشیمن
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

روانشناسی رنگ ها، رنگ قرمز در دکوراسیون منزل

این رنگ با ایجاد احساس هیجان در افراد، فعالیت امواج مغزی را تحریک کرده، ضربان قلب را زیاد و ناآرامی و بی‌قراری را ایجاد می‌کند. اما به کار بردن مشتقات معتدل‌تر این رنگ مانند سرخابی و صورتی گرم، باعث آرامش عضلات و رفع خستگی در افراد می‌شود. حتی به کارگیری رنگ قرمز به صورت نقطه‌ای یا به مقدار محدود در محیط، خستگی افراد را از بین می‌برد.

این مطلب را بخوانید: 9 قانون برای انتخاب رنگ دیوار در دکوراسیون منزل

رنگ قرمز پررنگ ترین رنگی است که احساسات را به طور کامل نشان می‌دهد. پیاده‌سازی رنگ قرمز در طراحی‌ها هیجان و نشاط را به کل اتاق می‌افزاید.
می توانید از رنگ قرمز در اتاق نشیمن و در اتاق خواب استفاده کنید. در ادارات، رنگ قرمز الهام بخش خواهد بود و موجب بالا رفتن سطح انرژی و دوستی می‌شود. تمام سایه‌های رنگ قرمز در اتاق نشیمن موجب ایجاد صمیمیت و دوستی می‌شود.
رنگ قرمز همچنین از جنبه روانشناسی رنگ ها، احساس خشم و انتقام را القا می‌کند، به همین دلیل بهتر است آن را با رنگ‌های آرام‌کننده مانند سفید یا بژ ترکیب کنید تا احساسات متعادل شوند.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
جنت
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

رنگ آبی در دکوراسیون منزل

این رنگ ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌دهد و باعث آرامش، قدرت و سلامتی در افراد می‌شود. استفاده از رنگ آبی در اتاق خواب‌ها، به خصوص اتاق کودک و مطب‌های پزشکان بسیار مناسب است.
رنگ آبی یکی از آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ها در پالت رنگی، برای طراحی داخلی است. در مورد تأثیرات روانی رنگ آبی می‌توان گفت که باعث آرامش ذهن می‌شود و ضربان قلب، متابولیسم و فشار خون را کند می‌کند.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
طراحی اتاق نشیمن فانتزی با رنگ‌های شاد
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

سایه‌های آبی مانند آبی آسمانی و آبی روشن، در روانشناسی رنگ ها تأثیر درمانی بر ذهن دارند. می‌توانید از سایه‌های تیره‌تر مانند آبی رویال به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده کنید و آن را با زرد ست کنید و برای آشپزخانه، اتاق بازی و … استفاده کنید همچنین می توانید از ترکیب رنگ‌های روشن و آبی تیره در اتاق خواب و اتاق غذاخوری استفاده کنید.
اگرچه استفاده از رنگ آبی در اتاق‌های تاریک با فضاهای کوچک از نظر روانشناسی رنگ ها می‌تواند احساسی وهم‌انگیز مانند گیر افتادن در آب یا یخ را ایجاد کند اما می توانید برای خنثی کردن این احساس، جلوه‌ای از رنگ‌های گرم به آن اضافه کنید. بیشتر سایه‌های تیره‌رنگ آبی، با ظرافت و لوکس بودن تناسب دارد.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
طراحی اتاق نشیمن فانتزی با رنگ‌های شاد
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

رنگ بنفش در دکوراسیون منزل

این رنگ هیجان رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را با هم دارد. بنفش نمادی از عرفان و حالات معنوی است و به طور کلی طیف‌هایی از این رنگ، اثری آرام‌کننده روی قلب دارد.
رنگ بنفش معمولاً با ظرافت و لوکس‌گرایی در ارتباط است و همچنین رنگ بنفش الهام بخش خلاقیت است. می‌توانید آن را به رختکن، کمد دیواری، استودیوهای هنری داخلی یا حتی آشپزخانه اضافه کنید. این رنگ به ویژه در نوجوانان جوانان محبوب است زیرا آن‌ها را به سمت هنرهای خلاقانه و نمایشی ترغیب می‌کند و به آن‌ها در یافتن مسیر خود کمک می‌کند.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
طراحی داخلی اداری تجریش
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

روانشناسی رنگ ها، رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون داخلی

رنگ قهوه‌ای در واقع ملایم‌شده و متعادل‌شده رنگ قرمز است. رنگ قهوه‌ای با رنگ طبیعی و ماهیت آرامش‌بخش خود می‌تواند در فضاهای وسیع جلوه بسیار زیبایی را ایجاد کند تا عناصر مختلف مدرنیسم و کلاسیک را با هم هماهنگ کند.
بهتر است از رنگ قهوه‌ای کم استفاده شود زیرا به خودی خود حس آرامش‌بخشی را منتقل کرده و اگر بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است موجب کرختی و بی‌حالی شود. بنابراین بهتر است با رنگ‌های پرجنب و جوش و شاد یا سایر رنگ‌های طبیعی ترکیب شود. رنگ قهوه‌ای می‌تواند نماد مقاومت و امنیت باشد.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
طراحی داخلی اداری تجریش
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

رنگ مشکی همیشه از تنوع و ظرافت خوبی برخوردار بوده است و از نظر روانشناسی رنگ ها، نشان‌دهنده سادگی و عملکرد است. این رنگ در طراحی داخلی و معماری داخلی مدرن بهترین عملکرد را دارد.
از نظر روانی، یک اتاق کاملاً سیاه می‌تواند بسیار غم‌انگیز و تاریک باشد. با این حال، اگر این رنگ را با قرمز، سفید، آبی یا تقریباً هر چیز دیگری ترکیب کنید، کنتراستی بسیار عالی ایجاد می‌کند.
برخلاف تصور عموم، رنگ مشکی یک افزودنی بسیار مناسب برای طراحی داخلی است، به ویژه در آشپزخانه، اتاق نشیمن، ناهارخوری و حمام.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
آزاد شهر2
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید یک خنثی کننده جهانی است و به عنوان یک طرح رنگی قدرتمند عمل می‌کند.
رنگ‌های سفید مختلفی مانند عاجی، یخچالی و… وجود دارند که به طور گسترده‌ای به عنوان رنگ استاندارد برای دیوارها استفاده می‌شوند.
رنگ سفید از جنبه روانشناسی رنگ ها، با صلح و آرامش همراه است و به همین دلیل است که در معماری ژاپنی و فرهنگ‌های اسکاندیناوی رنگ سفید را به وفور اجرا می‌کنند. این رنگ نشان‌دهنده پاکیزگی است و تشخیص هرگونه علامت یا کثیفی روی سطح را آسان می‌کند.

این مطلب را بخوانید: معجزه چرخه رنگ در دکوراسیون منزل

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
آزاد شهر2
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

رنگ سفید همچنین به عنوان یک بوم خالی برای اجرای تمام ایده‌های طراحی شما عمل می‌کند. از نظر روانی رنگ سفید برای افرادی که از ترس از فضاهای بسته رنج می‌برند، بسیار مناسب است. اجرای رنگ سفید باعث می‌شود اتاق بزرگتر و تمیزتر به نظر برسد. 
رنگ سفید نماد ساده زیستی است و شما می‌توانید از این رنگ در هر قسمت از خانه یا سراسر خانه استفاده کنید یا آن را با هر رنگ دیگری ترکیب کنید.
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
ريما
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

سخن آخر
روانشناسی رنگ ها، یک زمینه مطالعاتی گسترده است که با طراحی داخلی ارتباط تنگاتنگی دارد. چه خانه‌ کوچک و ساده‌ای باشد و چه ویلایی لوکس و بزرگ، رنگ‌بندی صحیح می‌تواند تفاوت بزرگی در زندگی ساکنان ایجاد کند. اگر برای طراحی داخلی فضای خود و انتخاب رنگ مناسب، به دنبال گروهی حرفه‌ای می‌گردید، ما به شما گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر را پیشنهاد می‌کنیم. این گروه با تجربه 10 ساله خود در زمینه طراحی و اجرای حرفه‌ای، قادر به یاری شما در این زمینه خواهند بود. جهت مشاهده نمونه کارهای این شرکت پیشنهاد می‌کنیم سری به پروفایل گروه اطمینان مهر در چیدانه، وب‌سایت رسمی این گروه و همچنین صفحه اینستاگرام آن‌ها بزنید.
 
مطالب مرتبط
انواع رنگ های ساختمانی جدید را بشناسید!
ترکیب رنگ سبز سدری، این سبز پرطرفدار با سه ست مختلف!
آبی کلاسیک، رنگ سال 2020 در خانه شما
انواع رنگ سفید در دکوراسیون منزل را بشناسید!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
دکوراسیون خشت طلایی در تاریخ 29 دی 1394
ممنون و تشکر بابت مطالب مفید و کاربردیتون

ثبت دیدگاه