Chidaneh.com placeholder image

9 قانون برای انتخاب رنگ دیوار در دکوراسیون منزل

به قلم: تحریریه چیدانه

رنگ در دکوراسیون: هنگامی که به یک فضا وارد می شوید اولین چیزی که می بینید رنگ های موجود در آن محیط است. این رنگ ها می توانند بر روی زیبا یا زشت جلوه دادن عناصر دیگر نیز تأثیر بگذارند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب و رنگ آمیزی درست در طراحی دکوراسیون منزل شما بسیار مهم است. در این مطلب چیدانه به شما 10 قانون ساده را پیشنهاد می دهد که می توانید با یک رنگ آمیزی مناسب و مقرون به صرفه به منزل خود جلوه ای زیباتر بخشید. با ما همراه باشید…
با انتخاب رنگ می توان دانش کمی را در مسیری طولانی انتقال داد، چه از رنگ های خنثی استفاده کنید و چه از رنگ های جعبه ی مداد رنگی یا رنگ های روشن. چیدانه پیش از این شما را در انتخاب بهترین رنگ راهنمایی کرده بود. اکنون قوانینی را که در ادامه آمده دنبال کنید تا بتوانید مناسب ترین رنگ را انتخاب کنید.

در این مطلب خواهید خواند:

تابلو فرش ریحان
  • با چرخه رنگ آشنا شوید
  • رنگ ها را آگاهانه انتخاب کنید
  • انتخاب رنگ بر اساس شخصیت افراد
  • به همخوانی رنگ ها توجه کنید
  • توجه به رنگ دیگر اثاثیه منزل
  • توجه به میزان نور طبیعی خانه
  • توجه به بودجه در رنگ بندی دکوراسیون منزل
  • برای رنگ کردن منزل خود کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید
  • اگر از انتخاب رنگ خود مطمئن نیستید از متخصصان کمک بگیرید

با چرخه رنگ آشنا شوید

 

چرخه رنگ یکی از ابزارهای پایه در طراحی و انتخاب رنگ است و هر کسی که می‌خواهد با رنگ‌ها کار کند، باید با آن آشنا باشد.

چرخه رنگ یا طیف رنگ را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

  1. رنگ های گرم (Warm Colors)
  2. رنگ های سرد (Cool Colors)

طیف رنگ‌های زرد تا قرمز را رنگ گرم می‌نامند. مجموعه رنگ‌هایی که برای بیان شادی، انرژی و حرکت به کار می‌روند و در مقابل، طیف سبز تا بنفش را رنگ سرد در نظر می گیرند. مجموعه رنگ‌هایی که برای بیان سکون، سکوت، آرامش و بخشی از جلوه‌های طبیعت به کار می‌روند (از آبی دریا تا سبزی جنگل)

مطالب پیشنهادی: مشاوره رایگان دکوراسیون، به همین سادگی رنگ و بوی تازه به خانه بدهید!

امیر صادقی
عکاسی خانه ی رنگی باغستان کرج
امیر صادقی

رنگ ها را آگاهانه انتخاب کنید

قبل از اینکه بخواهید دکوراسیون داخلی منزلی را تغییر دهید و رنگ آن را انتخاب کیند، حتی اگر به کوچکی یک دیوار خاص باشد زمانی را به جستجو و دریافت چیزی که خواهانش هستید اختصاص دهید. می توانید این کار را از طریق پرسیدن سوالاتی از این قبیل انجام دهید: رنگ مورد علاقه ی شما چیست؟ آیا ویژگی خاصی وجود دارد که شما می خواهید برجسته ترش کنید؟ می خواهید چه احساسی در فضا داشته باشید؟

مطالب پیشنهادی: رنگ دیوار مد روز، این 7 فضا رنگ خودشون رو دارن!

فروزان رحمانی
عکاسی از خانه آیه و رضا در شیراز
فروزان رحمانی

انتخاب رنگ بر اساس شخصیت افراد

انتخاب رنگ اصلی تا حد زیادی به نوع شخصیت و کاراکتر شما دارد. یکی از راه های درست در رنگ آمیزی، در نظر گرفتن شخصیت افراد استفاده کننده از آن فضا است. در این حالت فضا خسته کننده و بی روح جلوه نمی کند و متناسب با روحیه افراد رنگ آمیزی می شود.

  • قرمز: هدف محور، با اراده و مصمم
  • نارنجی: پر انرژی، خوشحال
  • زرد: خوش برخورد و اجتمایی با کنترل در رفتار، مجاب کننده
  • سبز: ذاتا همکارو مراقبت کننده
  • آبی: تحلیل کننده و منطقی، محتاط
  • بنفش: تسلی دهنده، باوقار و باشکوه
  • سفید: صلح طلب، قوی در نظم بخشیدن
  • سیاه: خلاق اما محافظه کار
  • قهوه ایی: عمل گرا، بهترین تکمیل کننده در فعالیتها

مطالب بیشتر: رنگ ماه تولد، کدام رنگ مناسب شما و دکوراسیونتان است؟

امیر صادقی
منزل رنگی یاسمن و نعیم در کرج
امیر صادقی

 

به همخوانی رنگ ها توجه کنید

به طور کلی پالت رنگ برای دیوارها می ­تواند بیشتر از یک و حتی دو رنگ نیز داشته باشد. مجبور نیستید خانه را یک دست رنگ کنید و می­ توانید رنگ هر اتاق را با توجه به دیگر وسایل و شرایط خانه انتخاب کنید.
اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که انسجام رنگ را در خانه خود حفظ کنید و سعی کنید اگر می خواهید از دو یا چند رنگ استفاده کنید،  برای این کار از رنگ­ هایی که در طیف نزدیک به هم قرار دارند  استفاده کنید.

مطالب بیشتر: رنگ مرجانی در دکوراسیون، سرزندگی و لطافت در یک نگاه!

امیر صادقی
عکاسی منزل رنگی یاسمن و نعیم در کرج
امیر صادقی

توجه به رنگ دیگر اثاثیه منزل

در انتخاب رنگ دیوار حتما رنگ وسایل و اثاثیه منزل را  در نظر بگیرید. به رنگ­ های اصلی وسایل دکوراتیو مانند تابلوها و آثار هنری در خانه خود توجه کنید و ته مایه ای از دو یا سه رنگ اصلی آن را در دیگر وسایل و اجزا خانه تکرار کنید.

مطالب بیشتر: رنگهای سال 2019 در دکوراسیون، این 9 تا از مرجانی قشنگترن!

توجه به میزان نور طبیعی خانه

توجه به میزان نور طبیعی خانه یکی از اصول انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی است. برای مثال اگر خانه دارای نور طبیعی کافی است، رنگ­ های گرم می­ توانند انتخاب خوبی باشند، زیرا نور آفتاب تندی این رنگ­ ها را کم می کند و به این ترتیب در فضای خانه تعادل ایجاد می ­شود. در مقابل اگر نور خانه نامطلوب است از رنگ های روشن تر برای رنگ آمیزی دیوار استفاده کنید تا فضای خانه دلگیر و بی روح جلوه نکند.

مطالب بیشتر: سه رنگ اصلی، شناخت و کاربردشان در دکوراسیون!

 

توجه به بودجه در رنگ بندی دکوراسیون منزل

رنگ ترند و محبوب سال برای بسیاری از افراد جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که ترجیح می ­دهند وسایل و اثاثیه منزل را با توجه به این رنگ انتخاب کنند. اما باید توجه داشته باشیم که این رنگ ­ها به سرعت از چرخه مد خارج می­ شوند یا ممکن است پس از مدتی خسته کننده شوند.
به همین دلیل بهتر است رنگ آن دسته از اثاثیه و وسایل منزل مانند مبلمان که عوض کردن آنها نیازمند صرف هزینه زیادی است را از ترکیب رنگی خنثی انتخاب کنید. در عوض وسایل فرعی مانند کوسن، پرده­ ها و وسایل دکوراتیو را با توجه به رنگ ترند سال تهیه کنید.

مطالب بیشتر: نقش رنگ ها در دکوراسیون خانه، پاسخ کارشناس رنگ چیدانه

امیر صادقی
عکاسی خانه ی زوج هنرمند در تهران نو
امیر صادقی

برای رنگ کردن منزل خود کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید

برای اسباب و لوازم رنگ آمیزی از قبیل برس ها و غلتانک های مناسب کمی بیشتر هزینه کنید. ابزار با کیفیت نه تنها باعث می شوند دوام رنگ بیشتر شود بلکه کمک می کنند رنگ بهتر به دیوار بچسبد و احتمال ماندن تارهای غلتانک و مویه های برس بر روی دیوار کمتر خواهد بود.

مطالب بیشتر: رنگ آمیزی خانه، 5 رنگ که خوشحال ها می پسندند!

کمک از متخصص

اگر خودتان نمی توانید در انتخاب رنگ تصمیم بگیرید با یک طراح محلی، دکوراتور یا مشاور رنگ تماس بگیرید. آنها به شما کمک می کنند که فضای خود را بهتر و از نگاهی دیگر ببینید. چیدانه پیش از این شما را به مشاوره با طراحان رنگ شناس دعوت کرده است. برای رنگ کردن نیز اگر فکر می کنید خودتان از عهده ی آن بر نمی آیید از حرفه ای ها بخواهید آن را برای شما انجام دهند. 

اگر می خواهید حال و هوایی تازه به خانه ی خود دهید و در رنگ های فضاهای مختلف آن دستی برید، سری به اهالی فن چیدانه بزنید. اهالی فن شما را در انتخاب رنگ و اجرای آن یاری می کنند.

مطالب بیشتر:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
نام در تاریخ 23 آذر 1396
عالی عالی عالی بود مرسی که هستید
قدرتی در تاریخ 21 دی 1396
خیلی ممنون. بسیار عالی. موفق باشید.

ثبت دیدگاه