Chidaneh.com placeholder image

حنابندان و ایده های تزیین حنا، از مراسم های سنتی ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

مناسبت ها: همیشه آداب و روسوم وسنت های کهن بهانه ای می شدند برای دور هم جمع شدن و تا شاید چند صباحی از روزمرگی ها و مشغله های زندگی دور بمانیم و ساعاتی را به خوشی در کنار هم بگذرانیم، هر چند که امروزه از جشن های ساده و بی آلایش خبری نیست و در مراسم های امروزی آنچه که بیشتر از شادی و نشاط به چشم می آید تجمل گرایی های بیهوده است.امروز در چیدانه می خواهیم به یکی از سنت های قدیمی و جشن های پر طرف دار پیش از مراسم عروسی یعنی حنابندان می پردازیم با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

حنا از جنت است و اثری از بهشت و نشانه ای از شادی، مهر و نیکبختی دارد. این باوری است که ایرانیان باستان داشتند و هنوز هم پابرجاست. جشن حنابندان که به تعبیری آخرین رسم از آداب عروسی ایرانی می باشد، جشنی است که در واقع مراسم خداحافظی عروس بوده و در آخرین شب اقامت عروس به طور رسمی در خانه پدری برگزار می گردد. در روزگاران نه چندان دور در شب حنابندان زنان شرکت کننده دستشان را با آغشتن به ظرف حنایی که دور تا دور مراسم گرداننده می شد رنگ می کردند و این آیین همچنان در روستاها و شهرهای کوچک ایران بخصوص شهرهای جنوبی کشور پا برجاست.

حنابندان در هریک از شهر های کشور به شکلی خاص برگزار می شود، ولی در اصل حنابندان آماده کردن حنا (خیساندن آن) و آغشته کردن دست و پای عروس و گاهی داماد با آن حناست. در گذشته معمولا حنا در منزل داماد تهیه می شده است و داماد به همراه خانواده خود حنا را به همراه ساز و دهل به منزل عروس می بردند و با اجازه بزرگ ترها کار حنابندان را شروع می کردند. خواهر عروس دستان عروس را و برادر داماد دستان داماد را حنا می بستند.

 امروزه حنا را پس از خیساندن و آماده کردن به شکل طرح های زیبا درمی آورند و آن را تزئین می کنند و بنا به رسوم اقوام مختلف آن را برای خانواده عروس یا داماد تهیه می کنند. گاهی هم خانواده عروس و داماد هر کدام جداگانه برای اقوام خود حنا را آماده می کنند و رقابتی برای این که کدام فامیل به شکل زیباتری این کار را انجام می دهند وجود دارد.و در این میان هدایایی به عروس داماد داده می شود که کمک هزینه ای برای مخارج عروسی و تهیه ی جهزیه است. حالا که با این مراسم اصیل و زیبا آشنا شدید می خواهیم ایده هایی برای تزئین حنا را با هم ببینیم با ما همراه باشید.

اصولا تزیینات حنابندان تزئینات ساده اما پر از رنگ و نقش است برای این منظور از ظروف شروع می کنیم می توانید ظروف زیبای فلزی، سفالی، شیشه ای و … را انتخاب کنید و به سلیقه ی خود آن را تزئین کنید، حتی می توانید از هنر ویترای برای این منظور کمک بگرید و لبه های ظرف خود را با نقش هایی همانند حنا تزئین کنید و لذت ببرید.

ظرف های کوچک مسی تهیه کنید و داخل هر کدام حنا پر کنید حتی می توانید به تعداد مهمان ها باشد و روی هر کدام نامشان را بنویسید و یادگاری از مراسم حنا بندان شما را همیشه داشته باشند.

می توانید حنا ها را به صورت توپ های کوچک در آورید و مثل شکلات بسته بندی کنید و روی هر کدام اسم مهمانتان را بنویسید، ایده ی بامزه و مقرون به صرفه ایست که به سادگی می توانید خودتان بسازید.

مراسم عروسی هر بخشش باید گل باران باشد، می توانید به خوبی از دو ظرف استفاده کنید دور ظرف اول را با گل های رنگارنگ پر کنید و ظرف دوم را در کنار آن قرار دهید و زیبایی خاصی به مراسم خود ببخشید.

مگر می شود اسمی از مراسم رمانتیک عروسی باشد و شمع ها را فراموش کنیم! ایده های مختلفی برای شمع آرایی ها وجود دارد، یک شمع بزرگ و سفید بر دارید و روی آن را با حنا نقش بزنید حتی می توانید اسم عروس و داماد را روی آن بنویسید و حالت رمانتیک تری به آن ببخشید.

از ترکیب بی نظیرگل و شمع غافل نشوید این ترکیب ی نظیر برای تمام تزئینات رمانتیک کارساز است، دور ظرف حنای خود را با گل پر کنید و در وسط آن حنا و شمع را قرار دهید و از جادوی شمع و گل ها لذت ببرید. 

طرحی به شکل بته جقه در نظر بگیرید، و به عنوان سینی آن را استفاده کنید و روی آن را با شمع و گل تزئیین کنید و حنا را داخل آن قرار دهید و به راحتی یک سینی حنا زیبا و ساده داشته باشید و از مراسم خود لذت ببرید.

خوشحال می شویم ایده های رنگارنگ خود را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به اشتراک بگذارید.

مطالب بیشتر: هر آنچه برای چیدمان منزل عروس باید بدانید!
۱۰ صفحه اینستاگرام برای خرید گیفت عروسی زیبا

دکوراسیون زیبا و ارزان برای خانه عروس
۱۰ ترکیب رنگ جذاب برای جهیزیه خانه عروس
رمانتیک ترین ایده ها برای دکوراسیون خانه عروس
نکته هایی مهم برای چیدمان جهیزیه خانه عروس خانم ها
۱۲ نکته مفید برای تازه عروس‌ها در خانه داری
ایده های ساده برای دکوراسیون منزل زوج های جوان

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
الهه در تاریخ 19 مرداد 1397
سلام ممنون از مطالب خوبتون من میخوام حنا به شکل شکلات درست کنم اما هر چقدر میگردم فویل طلایی که بشه مثل پوست شکلات بسته بندیش کرد پیدا نمیشه از کجا باید پیدا کرد

ثبت دیدگاه