Chidaneh.com placeholder image

طراحی هوشمند کلینیک فوق‌تخصصی قلب و عروق در قزوین!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: در طراحی داخلی کلینیک ها به خصوص کلینیک فوق‌تخصصی قلب و عروق آنچه در نگاه اولیه حائز اهمیت است علاوه بر توجه به کاربری ها و نوع عملکرد، توجه به روحیه ی بیماران و همراهان آن هاست. کلینیک هوشمند فوق‌تخصصی قلب و عروق از دفتر معماری کاز به معماری مهدی علیرضایی، سمیه ابراهیمی یکی از همین کلینیک های بی نظیر است که در طراحی خود توجه ویژه ای به بیماران داشته اند، با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنار آن سری بزنیم.  

chidaneh ad banner

مشخصات عمومی پروژه ی کلینیک فوق‌تخصصی قلب و عروق

  • دفتر معمار: دفتر طراحی کاز 
  • معماران:مهدی علیرضایی، سمیه ابراهیمی
  • موقعیت: قزوین، ایران
  • تاریخ: 1390
  • مساحت: 178 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • تیم پروژه: مجید احدی، مینا نجفی، شیما مهناویان

وضعیت اولیه ساختمان که در مرحله نازک‌کاری مقدماتی، برای طراحی داخلی، به طراح واگذار شد،بسیار نابسامان بود و کف‌سازی و پوشش دیوارها با مصالح نامرغوب و اجرای نامناسب، از نقایص مشهود پروژه به حساب می‌آمد. بر این اساس، در طراحی در نظر گرفته شد که دیواره‌ها با گچ برگ پوشیده شوند و کف‌سازی مجددا با لمینیت ویژه فضاهای پرتردد انجام شود.

از آنجا که این مجموعه مراجعین بسیاری را می‌پذیرفت، تصمیم بر این شد که پذیرش بیماران تماما از طریق سامانه هوشمند انجام پذیرد، بدین ترتیب که هر بیمار در صورت داشتن کارت هوشمند مربوط به خود، فقط در ساعت مقرر قادر خواهد بود با کشیدن کارت، وارد فضای انتظار کلینیک شود و سایر خدمات درمانی، به واسطه کارت هوشمند برای بیمار قابل ارایه و ثبت خواهد بود.

ایده اصلی پروژه، به دلیل کاربری آن، سلول بدن انسان در نظر گرفته شد که بر همین اساس (برش افقی سلول)، جزیره‌هایی مدور در پلان کلینیک شکل گرفت. در مورد فرم جزیره‌ها، طبق مدارک ارائه شده، از برش عمودی غشای سلول بدن انسان الهام گرفته شد و مکان‌هایی برای فضای انتظار، با هسته‌ای نورانی و سیال از سازه غشایی را شکل داد.

از نظر زیبایی‌شناسی، بیمار پس از ورود به فضای انتظار، فضایی سیال را درک خواهد کرد، با رنگ‌های شاد و نورهای ملایم که از طریق سازه‌های غشایی که حالتی مجسمه‌وار دارند (این سازه‌ها در فضای میانی مبلمان‌ها قرار گرفته‌اند) پخش می‌شود. مبلمان‌ها برخی به صورت خطی و برخی دایره‌وار، همانند جزیره در وسط فضا قرار گرفته‌اند، به نحوی که قابلیت بهره‌گیری از حداکثر فضا برای نشستن بیماران ایجاد شود. کانتر منشی و سایر سطوح از صفحات براق ساخته شده‌اند، به نحوی که قابلیت تمیز و استریل شدن را داشته باشند.

این کلینیک شامل فضاهای مختلف، مانند فضای انتظار، اتاق اکو، اتاق تست ورزش، اتاق پزشک، رختکن پرسنل، بایگانی و فضاهای خدماتی و سرویس‌دهنده است. اتاق‌های مجموعه به نحوی طراحی شده‌اند که هر اتاق در عین پاسخگویی به کاربری خواسته شده، فضایی متفاوت با فضاهای درمانی معمول اجراشده در ایران داشته باشد. به کار بردن رنگ‌ها و نقوش سرزنده و شاداب و نورهای ملایم و متفاوت برای هر فضا، از جمله ایده‌های طراحی این پروژه است.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر: بازسازی کلینیک دردآسا در تهران با کاناپه های چند منظوره
طراحی کلینیک دندان پزشکی فرشته های دندان ساز
کلینیک دندان پزشکی آرمان ،بازسازی متفاوت در مازندران
طراحی محیطی  آرام برای کودکان در دندانپزشکی
طراحی کم هزینه و بی نظیر در دندان پزشکی ۲۵ میلی متری تهران
طراحی داخلی مطب دندان پزشکی لوندر، تحقق رویای یک معمار
معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه