Chidaneh.com placeholder image

چگونه پرده را با سبک دکوراسیون منزل ست کنید؟

به قلم: تحریریه چیدانه

پرده و لوازم پارچه ای: با وجودی که همه ی ما تا حد زیادی با پرده ها و انواع آن ها آشنا هستیم، اما هنوز هم وقتی به خانه ی جدیدی نقل مکان می کنیم یا می خواهیم دکوراسیون داخلی منزل مان را تغییر دهیم، یکی از بزرگ ترین چالش ها برای ما انتخاب پرده ی مناسب است. پرده ای می خواهیم که هم از جنبه ی کاربردی پاسخ گوی ما و هم از نظر زیبایی تکمیل کننده ی دکوراسیون منزل مان باشد. به همین منظور چیدانه در این مطلب پرده هایی متناسب با سه نوع سبک دکوراسیون، یعنی سنتی، معاصر و انتقالی را به شما معرفی می کند تا شاید اندکی از سردرگمی شما کم شود. با ما همراه باشید…

اسکای اسکرپر

پرده در دکوراسیون سنتی

پرده ها در این سبک رایج ترین پرده هایی هستند که دارای همه ی جزییات می باشند. در این جا از یک نیم پرده برای پنهان کردن ابزار آویز (میل پرده) استفاده شده است.
از لحاظ تاریخی میزان پارچه ای که در پرده ها استفاده می شد، نشان دهنده ی ثروت افراد بود. در دنیای امروز پرده های سنتی به یک عنصر طراحی بزرگ در فضا تبدیل شده اند. در این اتاق غذاخوری، شکل نیم پرده طراحی طوماری آینه را منعکس می کند. پس دقت کنید که پرده ی انتخابی شما با زمینه ی کلی فضا هم خوانی داشته باشد. بدین منظور از ست کردن پرده، مبلمان و فرش در دکوراسیون منزل غافل نشوید.

پرده هایی که در این نشیمن خانوادگی استفاده شده اند، چندین نقش ایفا می کنند. پرده ای که در دیوار دورتر به کار رفته، نور را کنترل می کند در حالی که پرده ی پنجره ی بزرگ دکوراتیو تر است. نیم پرده ی بالای پنجره ی عریض با طراحی پرده ی دیوار دورتر هماهنگ است. به نقش و طرح پارچه ها دقت کنید که عنصری کلیدی در پرده های سنتی است.

آیا می دانید باید چگونه با پرده جلوی نورهای مزاحم را بگیریم؟

سنتی بودن همیشه به معنای زیاد تزیینی بودن نیست. در این آشپزخانه ی صحرایی به سبک وینتیج، شید های رومی ساده به صورت فوق العاده ای با دکوراسیون ست شده اند. می توان با پارچه ای با نقوش ظریف یک شید رومی ساده درست کرد که معمولی تر اما همچنان سنتی است.
چیدانه قبلا نکاتی برای خرید پرده آشپزخانه به شما گفته است.

در اینجا یک ظاهر سنتی دیگر (که البته به روز شده) می بینیم که شکوه آن در سادگی اش است. چین پلیسه های دکمه دار و اندکی حاشیه روی کف نشان می دهد که سنتی بودن به معنای شلوغ پلوغ بودن نیست.

پیشنهاد ما به سنتی پسندان: زیبایی های سبک کلاسیک در معماری داخلی!

پرده در دکوراسیون به سبک معاصر

پرده های این نشیمن با شکل و پارچه ی ساخت دار شان نقش مهمی در تعریف سبک فضا ایفا کرده اند. پرده های سبک معاصر هم روی سادگی ساختار هم روی الگوی پارچه ی استفاده شده تأکید دارند اما به ندرت هر دوی آن ها در یک پرده دیده می شود. در حالی که الگو و بافت یک نقش را ایفا می کنند، اما ماهیت معمارانه ی خطوط عمودی پرده حس معاصر بودن فضا را تقویت می کند و با هدایت چشم به بالا ارتفاع فضا را برجسته می نماید.

این مطلب را از دست ندهید: انتخاب مناسب ترین پارچه برای رومبلی و پرده در نشیمن

این حریر هایی که کل دیوار ها را پوشانده اند به نظر می رسد مستقیما از سقف آویزان شده اند. در یک فضای معاصر، به حداقل رساندن پیچیدگی سیستم های آویز پرده و در وهله ی اول تمرکز بر روی ساختار پرده ها، خطوط را بیشتر به نمایش می گذارد. حرکت عمودی خالص و نرمی و لطافت، یک محیط پیله-مانند ایجاد می کند. پیشنهاد می کنم حتما ۷ نکته برای انتخاب و خرید پرده در دکوراسیون منزل را که قبلا به شما گفته ایم، در نظر بگیرید.

برای اینکه به فضای خود حس صنعتی بودن بدهید، از میله ی استیل و واشرهایی در اندازه ی صنعتی استفاده کنید که در تضاد با حریر های سفید هستند. در روزهای آفتابی این پرده ها نور را فیلتر کرده و مثل دیواری از نور عمل می کنند. در این تصویر به شفافیت صندلی ها توجه کنید.

این شید های رومی تاخورده ی الگودار با پارچه های الهام گرفته از سبک مراکشی در کنار قالیچه ی راه راه و خطوط ساده و تمیز مبلمان یک مجموعه ی کامل خلق کرده اند. با استفاده از شید های رومی، معماری پنجره ها برجسته تر می شود.

با اصول دکوراسیون معاصر بیشتر آشنا شوید!

پرده در طراحی دکوراسیون به سبک انتقالی

جایی در بین سادگی پرده های معاصر و جزییات موجود در پرده های سنتی، پرده های سبک انتقالی قرار گرفته اند. پرده های نشان داده شده در این تصویر مثال های بی نقصی از انتخاب پرده در دکوراسیون انتقالی هستند. این پرده ها اندکی جزییات دارند (مثل کمی چین پلیسه در بالا)، در حالی که از رنگ و نقش بیشتری نسبت به پرده های معاصر برخوردار اند.

شکل ساخت دار این پرده ها در کنار نقوش هندسی پارچه، آن ها را به زیبایی با فضا هماهنگ کرده اند. در حالی که الگو و بافت نیز در اینجا نقش دارند، ماهیت معمارانه ی خطوط عمودی این پرده ها، حس انتقالی بودن فضا را تشدید می کند.

میز و صندلی ناهارخوری الهام گرفته از سبک سنتی اروپایی با چراغ روشنایی معاصر و اثر هنری مدرن در این فضا ترکیب شده اند. پرده های ساده ی این اتاق در کنار شید ها قرار گرفته اند و مانند عناصری دکوراتیو عمل کرده و خطوط قوی معماری پنجره ها را تلطیف می کنند.

پرده و شید رومی هر دو سبک انتقالی را به زیبایی به نمایش می گذارند. ترکیب هر دو نوع پرده مناسب ترین گزینه برای این سبک است البته وقتی از پارچه ی یکسانی استفاده شود. برای مثال ممکن است شما در کنار جداکننده های داخلی منزل تان از پرده استفاده کنید و برای فیلتر نور پنجره ها، شید به کار ببرید.

در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک انتقالی برای تأثیرگذاری بیشتر با مقیاس الگوها بازی کنید. در این اتاق قالیچه ای با طرح هندسی در کنار پرده هایی با پارچه های گل گلی در نقش های بزرگ استفاده شده است. با وجودی این فضا در مرز سنتی بودن قرار گرفته اما الگوی پارچه و شکل صندلی از سنتی بودن آن کاسته است.

با نزدیک شدن به عید بسیاری از ما تمایل داریم دستی به سر و روی پرده های منزل خود بکشیم، اگر شما هم از این دسته هستید پیشنهاد می کنم قبل از رفتن به فروشگاه های مختلف ابتدا سری به اهالی فن چیدانه بزنید و از بخش پرده، کرکره و تزیینات پارچه ای آن دیدن کنید.

مطالب بیشتر:
ساده ترین روش های ست کردن پرده و مبلمان!
پرده های شیک و ارزان در دکوراسیون منزل

۶ نکته‌ای که باید قبل از انتخاب پرده‌ها بدانید!
دکوراسیونی زیبا می خواهید؟ پرده ها را جدی بگیرید…

انواع پرده را چگونه تمیز کنیم؟
پرده های متفاوت برای دکوراسیون منزل!

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه