Chidaneh.com placeholder image

رازهای معماری داخلی که منزل شما را دگرگون می کنند!

به قلم: تحریریه چیدانه

اطلاعات معماری: آیا تا کنون به خانه ای قدم گذاشته اید که به سرعت جذب آن شوید؟ در کنار چیدمان و رنگ و حس دکوراسیون داخلی، بسیاری از مواقع دلیل آن این است که به جزییات فضا از جمله عناصر معماری به خوبی پرداخته شده است. معمولا این جزییات معمارانه، تزیینات نهایی هستند که به معماری بنا افزوده می شوند. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، تعداد کمی از ما شانس این را داریم که خانه ی خود را از پایه مطابق با سلیقه و معیارهای خود بسازیم اما اگر دیدمان را وسیع تر کنیم و اندکی ابتکار و خلاقیت به خرج دهیم، می توانیم با افزودن این جزییات معمارانه از کیفیت و زیبایی فضای خود لذت ببریم. چیدانه این بار می خواهد به جای عناصر طراحی دکوراسیون، به جزییات معماری داخلی فضای شما بپردازد. با ما همراه باشید…

سرویس خواب بالسا

با وجودی که شاید جزییاتی که در این جا می بینید در هنگام ساخت بنا افزوده شده باشند، اما همه ی آن ها می توانند بعدا نیز اضافه شوند تا کیفیت فضای شما را ارتقا دهند.

براکت های داخلی

در اینجا براکت ها با انحنای ساده اما دوست داشتنی، کابینت های بالایی را آراسته اند. شما می توانید مانند این نمونه ها را به کابینت آشپزخانه یا کمدهای خود اضافه کنید. از تولیدکنندگان کابینت و تأمین کنندگان تجهیزات چوبی می توانید گزینه های متنوعی تهیه کنید.

براکت ها هم چنین می توانند در زیر کانتر جزیره آشپزخانه به کار روند. شاید واقعا نیازی به آن ها برای مقاوم سازی صفحه ی کانتر نباشد، اما این براکت ها ظاهری جذاب و متمایز به جزیره می بخشند که به راحتی توسط نجار برش خورده و نصب می شوند.

پنل های کابینت

نصب پنل هایی با جزییات زیاد در انتهای کابینت (وجهی که با دیوار در تماس نیست) یک ظاهر باشکوه ایجاد می کند. اگر انتهای نمایان کابینت شما یک پنل ساده ی روکش دار دارد، می توانید گزینه هایی با تزیینات بیشتر از تولیدکننده ی کابینت خود بخواهید یا از یک نجار یا کابینت ساز ماهر بخواهید که پنلی تزیینات دار متناسب با کابینت آشپزخانه ی شما به آن اضافه کند.

ستونک های تزیینی

اگر برآمدگی کانتر ها اجازه می دهد، ستونک های تزیینی به گوشه های جزیره یا انتهای کابینت اضافه کنید. این ناحیه ها معمولا در محل برخورد ورق های روکش، یک خط باریک هستند که اضافه کردن چنین ستونکی به این محل شخصیت و کیفیت می دهد.

پاخور کابینت آشپزخانه

یکی از مکان های دیگر در آشپزخانه که باید به آن پرداخت، در پایه ی یونیت های کابینت است. توجه به تزیین و برش پاخور کابینت اخیرا به یکی از جزییات پر طرفدار تبدیل شده است.

نکته: افزودن این نوع جزییات به کابینت های رنگ شده نسبت به کابینت های چوبی راحت تر است زیرا به راحتی می توان آن ها را با کابینت موجود هماهنگ کرد.

پاخور روشویی حمام و سرویس بهداشتی

با افزودن پایه های تزیین دار به کابینت روشویی، به آن جذابیت ببخشید. ضمنا اگر فضایی بین سطح کانتر و درب های کمد وجود دارد، یک نوار تزیینی مانند این نمونه می تواند گیرایی و ظرافت کمد را دو چندان کند.

قاب های آینه

یکی از ناحیه هایی که معمولا جزییات معمارانه ی آن نادیده گرفته می شود، آینه ی حمام و سرویس بهداشتی است. با قاب کردن آینه توسط یک نوار ساده، به راحتی می توان تغییر قابل ملاحظه ای در ظاهر کلی حمام به وجود آورد. این نوار می تواند سفید، رنگی یا با پرداخت چوبی باشد.

پوشش رادیاتورها

اگر هنوز رادیاتورهای قدیمی را در منزل تان دارید، با جعبه های شکیل آن ها را پوشش دهید تا ظاهری متمایز و زیبا ایجاد شود. مثلا طراحی این پوشش برای رادیاتور، این امکان را فراهم کرده که بتوان از سطح آن برای قرار دادن وسایل استفاده کرد.

چهارچوب درگاه ها

در بر گرفتن یک درگاه بزرگ با قاب کار شده، به تعریف آن کمک می کند که علاوه بر ایجاد جذابیت، این مزیت را دارد که به عنوان مرز و توقف گاهی بین رنگ های متفاوت فضاهای داخلی عمل می کند.

قرنیز سقف

قرنیز سقف

در نظر گرفتن قرنیز و قاب برای سقف در تقویت حس فضا تأثیر زیادی دارد، همان طور که پوشش کامل پنجره با یک نوار همین تأثیر را دارد.

چهارچوب پنجره

بسیاری از سازندگان بنا به چهارچوب پنجره ها توجهی نمی کنند یا نهایتا فقط در طبقه ی اول آن را لحاظ می کنند. اما باید بدانید افزودن چهارچوب به پنجره ها، نه تنها در ظاهر فضای شما بسیار اثرگذار است بلکه دید و چشم انداز شما به فضاهای بیرونی را به زیبایی قاب می کند.

قاب تصاویر

یکی از جزییات ظریف و سطح بالا که کیفیت فضای شما را به مقدار زیادی ارتقا می دهد، ایجاد قاب بر روی دیوار برای تصاویر و تابلوها است.

ازاره

پوشاندن پایین دیوارهای فضا با ازاره علاوه بر افزایش کیفیت فضا، به عنوان مکملی برای رنگ دیوار در قسمت بالای آن است.

نوار تزیینی زیر سقف

یک نوار تزیینی چند سانتی در زیر سقف جایگزینی هوشمندانه به جای قرنیز سقف است که مثلا در این نمونه، رنگ حیرت انگیز بالایش که در سقف نیز ادامه یافته را قاب کرده است.

در این نمونه نوار پهن تری با همان تأثیر دیده می شود که رنگ خاکستری بالا و سقف را قاب کرده است.

رنگ آمیزی مشابه نوار تزیینی و قسمت بالای آن به رنگ سفید، تأثیر یک قرنیز پهن را دارد.

نوار تزیینی روی دیوار بلند

یک نوار تزیینی پهن که در ارتفاع دو سوم این دیوار بلند نصب گردیده، باعث شده مقیاس فضا به مقیاس انسانی نزدیک تر گردد.

قرنیز ها

افزودن اندکی نوار تزیینی در بالای قرنیزهای کوتاه می تواند کیفیت فضا را ارتقا بخشد، مخصوصا اگر ارتفاع قرنیز اصلی در برابر ارتفاع دیوار خیلی کم باشد.

تزیینات بیرونی

نمای خارجی منزل شما نیز می تواند دارای این جزییات معمارانه و عناصر تزیینی باشد که جذابیت خانه ی شما را دوچندان می کنند.

اکنون شما به ما بگویید کدام یک از این جزییات معماری را برای طراحی داخلی منزل خود می پسندید؟ اگر به دنبال متخصصان این زمینه هستید، پیشنهاد می کنم سری به بخش شرکت های معماری داخلی و دکوراتورها در اهالی فن چیدانه بزنید.

مطالب بیشتر:
نیم طبقه در معماری داخلی ساختمان های مسکونی
نکات کلیدی در معماری داخلی فضاهای مسکونی

آرک و کاربرد آن در معماری داخلی
فضاهای خصوصی و عمومی در معماری داخلی

آتریوم و تاثیر آن در معماری داخلی

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه