Chidaneh.com placeholder image

رازهای طراحی داخلی فضای 50 متری با یک پنجره در اصفهان!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: وقتی صحبت از یک دفتر کار می شود آن هم یک دفتر کار 50 متری، تنها با یک پنجره، ناخودآگاه تمرکز ها به سمت کیفیت مطلوب فعالیت های کاری و بازدهی کارمندان در چنین فضای کوچکی جلب می شود، اما آنچه که هنر یک طراح را به نمایش می گذارد چگونگی حل این چالش و بالا بردن کیفیت عملکرد کاربران در چنین فضایی است، هنری که علیرضا اقدامی، سپیده شکرچی‌زاده از دفتر معماری مهندسان مشاور فرم (فضا، راه، منظر) به خوبی به اجرا در آوردند و توانستند رتبه اول گروه ساختمان‌های اداری از هشتمین جایزه معماری داخلی ایران (1394) را از آن خود کنند با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم.

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی طراحی پروژه یک دفتر، یک پنجره

  • دفتر معماری:  مهندسان مشاور فرم (فضا، راه، منظر)
  • تیم طراحی: علیرضا اقدامی، سپیده شکرچی‌زاده
  • موقعیت: اصفهان، ایران 
  • تاریخ: 1394
  • مساحت: 50 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • همکار طراحی: فرناز ناصری بروجنی
  • اجرا: مهندسان مشاور فرم
  • مدیر اجرایی: علیرضا اقدامی
  • گرافیک: نسیم عبدلی، سمیه سعیدی
  • عکس: علیرضا اقدامی
  • جوایز: رتبه اول گروه ساختمان‌های اداری هشتمین جایزه معماری داخلی ایران (1394)

تجربه حضور در ساختمان‌های اداری با کیفیت فضایی رایج و فارغ از توجه به نور و دید مطلوب، خاطره اولین مواجهه ما با فضای کوچک مکعبی پروژه، با پنجره‌ای تمام قد و تک‌درخت‌ سبز را ماندگار کرد، خاطره‌ای که دست‌مایه ایده اصلی طراحی دفتر شد.

متراژ 50 متری فضا و همچنین اعتقاد کارفرما مبنی بر ایجاد حس همدلی و همکاری در بین کارکنان، سبب شد تا ایده کلان ساماندهی فضا به صورت دفتر باز (Open Office) تعریف شود. بنابراین بر خلاف روال معمول سلسله مراتب و طراحی دفاتر اداری، تقسیم‌بندی فضایی به صورت آزاد و بدون موانع بصری تعریف شد تا قاب پنجره اصلی و تک‌درخت آن، سهم تمامی اعضای دفتر شود.

نیاز به تقسیم عملکردی فضا مطابق خواست کارفرما، با اضافه‌شدن مکعبی رنگی، هماهنگ با فضای مکعبی دفتر پاسخ داده شد تا با تفکیکی آزاد و ساده، فضاهای تعریف‌شده‌ای را برای عملکردهای مختلف ایجاد کند. پر و خالی مکعب رنگی به گونه‌ای طراحی شد که بخش پر مقابل فضای خدماتی موجود قرار گرفت و قسمت خالی، همزمان با تعویض شیشه‌های مات موجود به شفاف، تصویر واضح‌تری از درخت سبز پشت پنجره ارائه داد.

ضلع مجاور قاب پنجره که به دلیل قرار گیری عناصر سازه‌ای و تاسیساتی دارای آشفتگی بصری بود، ضمن قرارگیری قفسه‌های مورد نیاز کارکنان و یکپارچه‌شدن آن، با آینه پوشانده شد تا علاوه بر افزایش عمق دید و بزرگ‌تر نشان دادن فضا، به تعبیر سهراب سپهری، روی زیبای درخت پشت پنجره را نیز دو برابر کند.

در کنار پنجره اصلی، پنجره کوچک عمودی در کنج فضا وجود داشت که با برخاستن و حرکت لایه کف به سمت آن، علاوه بر طراحی میز کارکنان و کشیده‌تر شدن فضای کوچک دفتر، تعریف جدیدی از قاب پنجره عمودی و درخت کاج همسایه روبرو ارائه داد.

مبلمان پروژه هم‌راستا با ایده اصلی و هماهنگ با کلیت فضا، در قالب مکعبی خالص طراحی شد. نورپردازی پروژه نیز متناسب با هندسه هر بخش، به صورت خطی در امتداد پنجره باریک عمودی و به صورت نقطه‌ای در مکعب زرد شکل گرفت.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:درخشش سنگ مرمر در نمای ساختمان اداری تجاری ولیعصر تهران
 ساختمان اداری آصف با نمای هندسی برای کنترل نور
ساختمان اداری گلفام در جردن، ترکیب احجام در هم تنیده!
ساختمان اداری و تجاری ولیعهدی، نمای چندبعدی در کرج
ساختمان اداری تجاری سعادت آباد، تاثیر نمای متحرک در طراحی داخلی
طراحی متفاوت نمای ساختمان بانک ملت به عنوان یک المان شهری!
ساختمان اداری-تجاری سروین در ولنجک، پوسته ای از طبیعت در نما
ساختمان شاه کرم، طراحی نمای مدرن با الهام از معماری سنتی
ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان با مصالح مدرن و سنتی

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه