Chidaneh.com placeholder image

لباس های مدرن با طرح و نقش های ایرانی در اینستاگرام

به قلم: تحریریه چیدانه

لوازم پارچه ای: خودشان می گویند، همه‌چیز از دوران کودکی‌مان آغاز شد؛ زمانی که من لباس رویاهایم را نقاشی می‌کردم و آناهیتا لباس عروسک‌هایش را می‌دوخت. آیدا و آناهیتا متین، متولد تهران (۱۳۶۴ و ۱۳۶۲) هر دو تحصیلات کارشناسی خود را در رشته هنرهای زیبا، گرایش نقاشی در دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران به پایان رساندند؛ جایی که زیبایی‌شناسی هنر خود را درآن پرورش دادند .

مانتوهای تزیین شده با رنگ قرمز

قالیشویی ادیب

اشتیاق آنها برای طراحی لباس‌های خود الهام‌بخش ایجاد برند متین در سال ۱۳۸۳ شد. سال ۱۳۸۶ اولین مجموعه مردانه‌شان را نیز طراحی کردند . در سال ۱۳۹۰ آناهیتا تحصیلات خود را در زمینه طراحی مد در دانشگاه IUAV ایتالیا ادامه داد و پس از کسب مدرک کارشناسی هم‌اکنون مشغول ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد است، از این طریق برای دستیابی به سطحی حرفه‌ای در طراحی از جنبه غربی هنر مد نیز استفاده کردند. سال‌های بعدی بازتاب آموخته‌های‌شان در ساختار طرح‌ها، سبک‌ها و ترکیب رنگی لباس‌هاست. از ابتدای امر آنها خواستند استایل و طرح مد ایرانی همگام با روح زمانه را رواج دهند؛ از این رو پایه طرح‌ها، چاپ‌ها و طرح پارچه‌های‌شان همگی با الهام از معماری، هنر، فرهنگ و ادبیات ایرانی است. با چیدانه همراه باشید تا بیشتر این برند را بشناسیم. 

مانتوهایی شبیه رداهای شرقی

اشنایی با برند متین دیزاین

آدرس صفحه اینستاگرام: matindesign

وقتی صفحه اینستاگرام‌شان را باز می‌کنید با انبوهی از عکس‌هایی مواجه می‌شوید که همه‌شان بوی هنر ناب ایرانی می‌دهند؛ لباس‌هایی برای بانوان ایرانی با المان‌های ایرانی؛ لباس‌هایی برگرفته از معماری و برش ردای شرقی همچون کفتان و ردای مردمان و اقوام ایرانی همچون بختیاری ها که از جمله آن ها می توان به چوقا (لباس معروف بختیاری) اشاره کرد. این آثار هم چنین از فرش هریس کرمان و مینیاتورها نیز الهام گرفته شده اند و در قالبی مدرن اجرا می شوند. 

شال های تزیین شده با نقش کاشی های ایرانی

شال‌های کاشیکاری شده

این شال‌ها عجیب زیبا هستند، بر تن‌شان نقش کاشی‌های ایرانی نقش بسته و رنگ‌های‌شان دلبری می‌کند. همان‌قدر که کاشی‌های ایرانی بر تن بناها زیبا هستند، این شال‌ها هم زیبایی خاص خودشان را دارند و بوی اصالت می‌دهند.

مانتوهای تزیین شده با المان های معماری ایرانی

مانتوهایی با المان‌های ایرانی

این مانتوها سراسر رنگ هستند و اصالت و زیبایی. مانتوهایی که عموما طراحی ساده‌ای دارند اما خاص هستند که این مربوط به طرح‌هایی است که روی‌شان نقش بسته است؛ نقش‌هایی که گاهی از گلیم و جاجیم برداشته شده و گاهی از نقش‌های کاربندی‌ها و کاشی‌های ایرانی.

مانتوهای متین دیزاین تزیین شده با هنر معماری ایرانی

اصالت را ساده بپوشیم

بیشتر مانتوهای دوخته شده توسط این گروه برش‌های ساده‌ای دارند و معمولا ازآن دسته لباس‌هایی هستند که ساده به تن می‌شوند اما نقش‌های‌شان ساده نیست. نقش‌های‌شان از دل معماری بیرون کشیده شده است. ترکیب‌های زیبای کاربندی‌ها و تقسیم‌بندی‌های معماری ایرانی نقش روی آنها را تشکیل می‌دهد.

مانتوهای تزیین شده با شعرهای ایرانی

ترکیب دو هنر کاشیکاری و کاربندی در لباس‌ها

گاهی‌وقت‌ها هم دو نقش با هم ترکیب می‌شوند. شاید آن دو نقش کاشیکاری‌ها باشند و کاربندی‌ها که مرز‌های‌شان با رنگ از یکدیگر متمایز می‌شود و همین ترکیب رنگ‌ها تابلویی می‌شود از هنر ایرانی که باید به تمام جهان نشان داده شود.

نقشه شهر های مختلف روی مانتو های متین دیزاین

شهرت را بر تن کن

اما در کنار همه اینها چیزی که بیشتر از همه توجهات را به خود جلب می‌کند، مانتوهایی است که نقشه تهران بر آنها نقش بسته است. این مانتوها نمادی هستند برای تهران. ایده جالبی است؛ شهرت را بر تن کن. خیابان‌ها، کوچه‌ها و مسیرها همه اینها تو را به تهرانی متحرک تبدیل می‌کنند.

ترکیب مد و معماری برای طراحی لباس

روپوش‌هایی معمارانه

اگر می‌خواهید روپوش‌های معمارانه بر تن کنید، حتما کارهای آنها نظر شما را به خود جلب می‌کند؛ لباس‌هایی که ظرافت معمارانه را در تار و پودشان جای داده‌ و عجیب با یکدیگر عجین شده‌اند.

[[nid:51154]]

در مجله منزل می توانید مطالب متنوع معماری را بخوانید و با ایده های آن خانه خود را زیباتر از همیشه دکور کنید. 

به ما بگویید: آیا با طراحان لباس دیگری را که در کارهایشان از معماری الهام می گیرند می شناسید؟! نظرشما در خصوص آثار آنها چیست؟ آن ها را در بخش نظرات انتهای مطلب با ما به اشتراک بگذارید. 

مطالب بیشتر: مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی در اینستاگرام
مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی
۱۰ دکوراسیون نشیمن از میان برترین خانه های ایران
معماری اصیل ایرانی در خانه بروجردی‌‌ها
خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی
با کاشی های چهل تکه منزلتان را رویایی کنید

منبع: مجله منزل | نویسنده: شمیم آقازاده 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه