Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی حمام؛ ایجاد فضایی دلپذیر، شیک و کاربردی در حمام

به قلم: نرگس مهردادیان

زمانی که می‌خواهید به نورپردازی دکوراسیون داخلی خانه‌تان بپردازید، احتمالا نورپردازی حمام آخرین جایی است که به آن فکر می‌کنید. درحالی‌که حمام یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است و روشنایی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. نورپردازی این فضا اگر درست و اصولی انجام شود نتیجه خوبی به‌همراه خواهد داشت. نورپردازی‌ها معمولا در قسمت‌های مختلفی از حمام چون بالای دوش، آینه، کابین روشویی یا جایی که لوازم بهداشتی قرار می‌گیرند، نصب می‌شوند. حمام‌ها از سطوح سخت، شیشه و فلز ساخته شده‌اند و در این فضا معمولا از رنگ‌های زیادی استفاده نمی‌شود، با نورپردازی مناسب حمام می‌توان باعث دلپذیرتر و خوشایندتر شدن فضای حمام ‌شد.در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد دکوراسیون حمام صحبت کردیم، در این مطلب از چیدانه به چگونگی نورپردازی حمام و استفاده از انواع لامپ‌ها، روشنایی‌ها و طراحی‌های مختلف به‌منظور انجام بهترین نورپردازی و ایجاد فضایی دلپذیر، آرامش‌بخش و کاربردی در حمام می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

نور1
نور2

انواع روش‌های نورپردازی حمام

بهترین نورپردازی حمام‌ حالتی است که ترکیبی از نور طبیعی، نور محیطی، نور جهت‌دار روی دیوارها و لامپ‌های سقفی استفاده شود. انواع لامپ‌ها و روشنایی‌های زیبا و کاربردی در کنار یکدیگر با توجه به سبک دکوراسیون داخلی حمام و منزل‌، نور مطلوب و فضایی دلپذیر در حمام ایجاد کرده و منابع نور لازم برای دوش گرفتن، اصلاح، یا آرایش کردن را فراهم می‌کند.

چوب و هنر
نور طبیعی

نور طبیعی در فضای حمام

استفاده از نور طبیعی مزایای زیادی داشته و از هر گونه نورپردازی مصنوعی بهتر و مفیدتر است. اما بیشتر حمام‌ها در آپارتمان‌های امروزی پنجره ندارند یا در صورت وجود پنجره نیز امکان استفاده از نور طبیعی در تمام طول روز و شب وجود ندارد. به‌همین دلیل بهتر است از وسایل روشنایی و نورپردازی‌هایی که نور آن‌ها شباهت زیادی با نور طبیعی دارند مانند لامپ‌هایی با نور سفید در حمام استفاده کرد.

لامپ سقفی

لامپ سقفی و نورپردازی محیطی در حمام

لامپ‌های سقفی از انواع نورپردازی‌های کاربردیست که برای نورپردازی محیطی در انواع دکوراسیون حمام استفاده می‌شوند. لامپ‌های سقفی را می‌توان در کنار دیگر وسایل روشنایی هم استفاده کرد. لامپ‌های سقفی، نورپردازی‌های مناسبی برای طراحی دکوراسیون حمام‌های کوچک هستند. چراکه لامپ‌های سقفی این امکان را فراهم می‌کنند که فضایی مناسب و دور از شلوغی هرج و مرج داشته باشید. نورپردازی محیطی باعث از بین رفتن سایه‌ها در حمام به‌خصوص جلوی آینه شده و به عنوان جایگزینی برای نور طبیعی به‌کار می‌روند. این نوع نورپردازی معمولا به‌وسیله یک لامپ سقفی مرکزی چسبیده به سقف ایجاد می‌شود.

کلاسیک

لامپ‌های دیواری کلاسیک در دکوراسیون حمام

لامپ‌های کلاسیک از بهترین وسایل روشنایی برای نورپردازی و طراحی دکوراسیون داخلی انواع حمام هستند. این لامپ‌ها می‌توانند فضایی آرام بخش و زیبا در حمام‌های کلاسیک ایجاد کنند.

کریستال1

لامپ‌ها و لوسترهای کریستال در نورپردازی حمام

لوسترهای کریستال مناسب نصب در حمام‌های لوکس و اسپا مانند هستند. شاید در ابتدا این وسیله روشنایی برای فضای حمام کمی نامتناسب به‌نظر برسد، اما استفاده از نمونه‌های مناسب آن‌ نمایی زیبا و درخشندگی خاصی در فضای حمام ایجاد می‌کند.

کریستال2

لامپ‌های کریستالی هم مانند انواع لوستر کریستالی نمای زیبایی در حمام ایجاد می‌کنند. این لامپ‌های کریستالی در بالای آینه با قاب چوبی و سینک‌های کابینت‌دار چوبی، تلفیق زیبایی ایجاد کرده و باعث ایجاد تعادل در فضای حمام می‌شود. ترکیب استفاده از لوستر و لامپ‌ کریستال درخشش و زیبایی بی‌نظیری در حمام کلاسیک و لوکس شما ایجاد می‌کند.

آنتیک

لامپ‌های آنتیک در نورپردازی حمام

لوسترها و وسایل روشنایی آنتیک برای ایجاد فضایی دراماتیک در حمام کاربرد زیادی دارند. در صورتی که از رنگ‌های تیره در دکوراسیون حمام شما استفاده شده، می‌توانید با لوسترها و روشنایی‌های آنتیک نمایی بسیار زیبا و خاص در حمام‌تان ایجاد ‌کنید.

فانوسی

روشنایی فانوسی شکل برای نورپردازی حمام

از وسایل روشنایی فانوسی شکل می‌توان برای نورپردازی حمام استفاده کرد. نصب روشنایی فانوسی در بالای سینک روشویی نمایی زیبا ایجاد کرده و بسیار مناسب برای استفاده در طراحی حمام‌های کوچک است.

توکار
توکار2

نورپردازی توکار یا مخفی حمام

نورپردازی مخفی یا توکار که در نقاط مختلف حمام روی وسایل دکوراتیو و تزیینی حمام یا سینک دستشویی بتابد، زیبایی بی‌نظیری در حمام ایجاد می‌کند. حتی برای زیباتر شدن نورپردازی حمام می‌توان یک لامپ توکار را با زاویه مناسب معمولا تا 35 درجه، روی قسمتی از کاشی کاری یا شیرآلات حمام تنظیم کرد و باعث درخشش آن‌ها شد.

ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی در نورپردازی حمام

لامپ‌های ال ای دی نمایی زیبا در حمام ایجاد کرده و باعث ایجاد عمق در فضای حمام می‌شوند. این لامپ‌ها نمونه‌های مختلفی داشته و بسیار مناسب برای استفاده در دکوراسیون حمام‌ مدرن هستند.

رنگی

نورپردازی رنگی در حمام

لامپ‌های رنگی از جدید‌ترین ایده‌ها برای طراحی نورپردازی حمام هستند. استفاده از لامپ‌های رنگی همراه با سیستم کنترلی این امکان را فراهم می‌کند که نور لامپ‌ها را کنترل کرد و تغییر داد.

ترکیبی

نورپردازی حمام با ترکیب لایه‌های مختلف روشنایی

ترکیب لایه‌های مختلف نورپردازی به زیبایی هرچه بیشتر دکوراسیون حمام کمک می‌کند. برای مثال می‌توان از یک لوستر، نور مخفی و نورپردازی دیواری بالای آینه را در کنار هم به‌کار برد، در کنار آن‌ها در صورت وجود پنجره در حمام از نورطبیعی هم استفاده کرده و فضایی مناسب، دلپذیر و کاربردی ایجاد کرد.

تنظیم شونده

نورپردازی حمام با روشنایی‌های تنظیم شونده

روشنایی‌های تنظیم شونده با قابلیت کنترل و تنظیم نور در مکان‌های کوچکی چون حمام، نورپردازی‌های کاربردی ایجاد می‌کنند که همزمان برای تامین نور محیطی، کاربردی و تزیینی کاربرد دارند. دیمرها یا کلیدهای تنظیم میزان روشنایی به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز کمک می‌کنند. اندازه صرفه جویی بستگی به میزان کاهش نور دارد برای مثال تنها با 10% کاهش روشنایی می‌توان میزان مصرف انرژی را نصف کرد. دیمرهای جدید با انواع لامپ‌ها سازگار هستند. البته توجه داشته باشید که لامپ‌های ولتاژ پایین یا فلورسنت به دیمرهای مخصوص خود نیاز دارند. گاه لامپ‌هایی که نورشان با دیمر کاهش یافته لرزش رشته داشته و وزوز می‌کنند، تعویض لامپ‌ها با لامپ ولتاژ پایین و رشته‌های کوتاه‌تر، می‌تواند این صدای وزوز را کاهش داده یا حتی از بین ببرد.

محل مناسب

محل‌های مناسب نصب نورپردازی در نقاط مختلف حمام

برای نورپردازی حمام بعد از انتخاب نوع لامپ یا وسیله روشنایی باید به محل نصب آن‌ها هم توجه داشته باشید. نوع نورپردازی، لامپ و محل نصب مناسب در قسمت‌های مختلف حمام چون وان یا دوش، آینه و کابین روشویی متفاوت است؛

نور آینه

محل مناسب نصب نورپردازی آینه حمام

به گفته Randall Whitehead متخصص نورپردازی؛ بهتر است لامپ‌ها به شکل مناسبی کنار آینه حمام نصب شوند. این لامپ‌ها باید در ارتفاع چشم انسان و دو طرف آینه با 150 تا 160 سانتیمتر فاصله از زمین قرار گیرند، فاصله بین 2 لامپ کنار آینه حداقل 70 سانتیمتر باشد تا نور به‌طور مساوی تابیده و سایه کمتری ایجاد شود. این روش نورپردازی بهترین حالت برای آرایش، تراشیدن ریش یا چک کردن دندان‌هاست.

آینه2

اما اندازه و محل قرار گرفتن برخی از آینه‌ها ممکن است اجازه نورپردازی جانبی را به ما ندهد. در این صورت نصب چراغ مستقیما روی آینه یکی از بهترین گزینه‌ها است که البته هزینه بیشتری دارد. راه حل دیگر نصب لامپ دیواری بالای آینه با فاصله 190 سانتیمتر تا 2 متر از سطح زمین است. این لامپ مانند همه لامپ‌های دیواری آینه باید حداقل 150 وات باشد یا از لامپ خطی با طول حداقل 60 سانتیمتر استفاده شود تا نور بطور مساوی روی صورت بتابد.

نور دوش

محل مناسب نصب نورپردازی دوش حمام

روشنایی اطراف وان و دوش نیز باید طوری باشد که ریش تراشیدن و خواندن متن روی شوینده‌ها به‌سادگی انجام شود. در حمام‌های کوچکتر با کابین دوش شیشه‌ای ممکن است نیازی به لامپ مستقل در زیر دوش نباشد. اما برای حمام‌های بزرگ بهتر است بالای انواع دوش از لامپ سقفی با تلقی شیشه‌ای استفاده شود. به طور کلی توجه داشته باشید که در حمام باید از لامپ‌هایی که به پایین بازتاب دارند، دارای حباب و یا پوشش یا مخصوص محیط‌های مرطوب هستند، استفاده شود.

روشویی

نورپردازی کابین روشویی حمام

در نورپردازی حمام می‌توانید با نصب یک نور خطی کم ولتاژ یا LED زیر کابین انواعروشویی، زیبایی دکوراسیون داخلی حمام را چند برابر ‌کنید. 

استفاده از کلید برق مناسب در جای مناسبی از حمام

پس از به‌کار بردن نورپردازی و روشنایی مناسب حمام توجه داشته باشید که حتما کلید برق مناسبی برای محیط خیس انتخاب کنید و آن را در دورترین فاصله ممکن از دوش حمام و آب نصب کنید. توجه داشته باشید که اگر کلیدهای قدیمی در حمام دارید حتما آن‌ها را تعویض کنید.

کاربردی1

نکات کاربردی در نورپردازی حمام

  • متریال کاربردی در فضای حمام در انتخاب نوع نورپردازی حمام بسیار مهم است. برای مثال انتخاب شیشه اوپال باعث پخش نور در کل فضای حمام می‌شود و استفاده از فلز باعث بازتاب یا جذب نور می‌شود.
  • ایمنی در حمام از مهمترین‌‌هاست. لامپ‌ها باید در جایی مناسب و بی‌خطر نصب شده، در معرض تماس مستقیم با آب نباشند و از لامپ‌های مخصوص حمام با درجه ایمنی مخصوص محیط خیس استفاده شود. چراکه آب رسانای قوی است و در کنار منبع برق بسیار خطرناک عمل می‌کند.
کاربردی2
  • در نورپردازی حمام اولویت با کاربرد است تا زیبایی، چراکه نورپردازی باید باعث ایجاد نور مناسب برای بهتر دیدن خود در آینه و ایجاد فضایی دلپذیر در حمام شود.
  • اگر از آینه حمام برای آرایش استفاده می‌کنید نیاز به نور بیشتری داشته، اما برای ایجاد فضایی آرام بخش نیاز به نور ملایم‌تری دارید. برای این کار می‌توان از لامپ‌های ال ای دی همراه با سیستم دیمر برای کنترل روشنایی استفاده کرد.
  • بهتر است از منبع نور مستقیم یا نور سقفی در بالای آینه یا سینک دستشویی استفاده نشود، چراکه در این صورت نور زیادی به چشم می‌خورد. به جای آن می‌توان از لامپی در یک یا دو طرف آینه دستشویی استفاده کرد تا از ایجاد سایه روی صورت جلوگیری شود.
آخر1
آخر2

کلام پایانی

اغلب مردم تصور می‌کنند که حمام‌ها جزو فضاهای کم اهمیت در دکوراسیون منزل هستند و برای طراحی و نورپردازی آن وقت و هزینه زیادی صرف نمی‌کنند. در حالی‌که این فضا از خصوصی‌ترین فضاهای خانه است و نورپردازی مناسب آن باعث ایجاد فضایی برای آرامش و تجدید قوا می‌شود. توجه داشته باشید که نور زیاد در حمام باعث ایجاد خیرگی در آینه شده و نور کم انجام فعالیت را در این فضا مشکل می‌کند. شما هم اگر می‌خواهید به نورپردازی حمام خانه خود بپردازید می‌تواندی با به‌کار بردن انواع نورپردازی با توجه به سبک دکوراسیون حمام‌تان و نصب آن‌ها در مکان مناسب به کمک راهکارهایی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد و اهالی فن چیدانه، بهترین انتخاب و نورپردازی را داشته و فضایی آرامش بخش، دلپذیر و کاربردی در دکوراسیون حمام خانه خود ایجاد کنید.

برای اطلاعات بیشتر مطالب لوازم و تجهیزات حمام، نورپردازی سرویس بهداشتی و دکوراسیون سرویس بهداشتی  را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
fdsj در تاریخ 13 اردیبهشت 1395
به نظر شما جواب کسی که با تصویر به مردم توهین میکند و فحش می دهد چیست؟

ثبت دیدگاه