Chidaneh.com placeholder image

انواع دوش حمام، معرفی مدل‌ها به همراه عکس

به قلم: مژگان احمدی

انواع دوش حمام: چند مدل دوش حمام داریم؟ هر کدام چه فرقی با بقیه دارند؟ اصلا چند تومان برای خرید یک دوش حمام هزینه کنیم ارزشش را دارد؟ دوش گرفتن که دروغ نیست. به هر حال وجود یک حمام با شیرآلات مناسب و یک دوش راحت، زیبا و کاربردی در هر خانه‌ای ضروری به نظر می‌رسد. در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم درباره معیارهای انتخاب یک دوش حمام مناسب حرف بزنیم.

گروه معماری رنیک
بازسازی آپارتمان
گروه معماری رنیک

تابلو فرش ریحان

انواع دوش حمام از نظر شکل ظاهری

انتخاب شیرآلات علاوه بر مسئله کارایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از نظر زیبایی بصری نیز مورد توجه است. یعنی شیرآلات را باید با توجه به سبک دکوراسیون سرویس بهداشتی و متناسب با آن انتخاب کنید. امروزه تولیدکنندگان شیرآلات تنوع زیادی به محصولاشان داده‌اند و دست مشتری در انتخاب محصولی با طرح و رنگ دلخواه کاملا باز است. دوش حمام و به طور کلی شیرآلات در یک دسته‌بندی کلی از نظر شکل ظاهری شامل موارد زیر هستند:

  • انواع دوش حمام مدرن با طراحی‌های ساده و مینیمال
  • انواع دوش حمام کلاسیک با طراحی‌های کار شده، لوکس و سلطنتی
  • انواع دوش حمام امروزی متناسب برای سبک‌های تلفیقی
  • انواع دوش حمام فانتزی و رنگی با رنگ‌های متنوع و شاد
  • انواع دوش حمام نقره‌ای، سفید، مشکی، طلایی و مسی
  • انواع دوش ‌های صیقلی و مات

بسیار مهم است مدل دوش حمام را از نظر طراحی و رنگ با توجه به سبک دیزاین سرویس بهداشتی و متناسب با کوچکی و بزرگی فضا انتخاب کنید. 

مطالب پیشنهادی: 

کابین دوش آی دوش
کابین دوش کشویی فریم لس
کابین دوش آی دوش

انواع دوش حمام از نظر محل نصب

دوش توکار:

در این نوع دوش حمام، مغزی دوش که در واقع ترمینال ورود و خروج آب می‌باشد و به لوله‌های آب سرد و گرم متصل می‌شود در پشت دیوار پنهان است و از آن دو انشعاب یکی برای سردوش و یکی برای گوشی تلفنی خارج می‌شود. یعنی فقط سردوش، اهرم کنترل آب و گوشی تلفنی قابل مشاهده هستند. این دوش‌ها ظاهری زیبا و مدرن به حمام می‌دهند. 

برای اجرای دوش توکار در خانه‌های قدیمی نیاز به کندن کاشی‌های سرویس بهداشتی می‌باشد و در بعضی موارد ممکن است نصب دوش توکار در سرویس‌های قدیمی امکان‌پذیر نباشد. بنابراین بهتر است که زیرسازی‌های لازم قبل از اتمام نازک کاری حمام انجام بگیرد. 

این نکته را در نظر داشته باشین که قبل از کاشی‌کاری باید حتما مغزی توکار تست آب شود و بعد از تست با تراز سنج تراز گردد تا قاب شیر خیلی صاف و شیک برروی آن نصب شود.

مطالب پیشنهادی مرتبط: 

تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام آریان فراز پرسام
علم دوش دوکاره مدرن حمام
تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام آریان فراز پرسام

دوش روکار:

دوش‌های روکار در واقع همان دوش‌های حمام رایجی هستند که اغلب می‌بینیم. یک علمک دوش به همراه سردوشی و احتمالا یک گوشی تلفنی برای دوش‌های دوکاره و سایر ملزومات با توجه به نوع دوش و قابلیت‌هایی که دارد. در ادامه انواع دوش از نظر امکانات را بررسی می‌کنیم.

تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام آریان فراز پرسام
علم دوش دوکاره مدرن حمام
تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام آریان فراز پرسام

انواع دوش حمام از نظر امکانات و مزایا

عوامل مختلفی در زیبایی و کارایی یک دوش آب موثر هستند. اینکه بتوان به راحتی آن را تمیز کرد، اینکه راهی برای جرم‌گیری سوراخ‌های جرم گرفته دوش وجود داشته باشد، اینکه ضد زنگ باشد وحتی نصب آسانی داشته باشد. توجه به این عوامل در هنگام خرید دوش حمام بسیار اهمیت دارد. در ادامه به طور خلاصه برخی از انواع مدل های دوش حمام را از نظر امکانات و مزایا دسته‌بندی کرده‌ایم:

تهران دوش
نمونه محصولات تهران دوش
تهران دوش

1- دوش‌های فیکس

این دوش‌ها بعد از نصب ثابت هستند و امکان جابه‌جایی سردوش را نخواهید داشت. اما دوش‌های فیکس معمولا سردوش‌های متنوع و اغلب پهنی دارند که دوش گرفتن زیر آن‌ها بسیار لذت‌بخش است.

مطلب پیشنهادی: دوش حمام، تمیزی به چه قیمتی؟

کابین دوش آی دوش
کابین دوش کشویی نیم فریم
کابین دوش آی دوش

2- دوش‌های تلفنی یا متحرک

برخلاف دوش‌های فیکس، این دوش‌ها انعطاف‌پذیر بوده و به صورت دستی قابل جابجایی و حرکت هستند. این قابلیت بیشتر برای افرادی که حیوانات خانگی و یا بچه کوچک دارند مفید است. همچنین در صورت لزوم می‌توانید فقط پاها و یا تنها بخشی از بدنتان را آبکشی کنید. سردوش دوش‌های تلفنی نمی‌توانند مثل دوش‌های فیکس پهن و بزرگ باشند.

کابین دوش آی دوش
کابین دوش لولایی فریم لس
کابین دوش آی دوش

3- دوش‌های دو کاره (فیکس و تلفنی)

دوش‌های دوکاره در واقع تلفیقی از دوش فیکس با دوش تلفنی هستند. یعنی هم می‌توانید یک دوش بزرگ و پهن داشته باشید و هماز مزایای دوش تلفنی برخوردار باشید. البته دوش‌های دوکاره برایتان کمی گران‌تر از مدل‌های تک‌کاره تمام خواهد شد. 

مطلب پیشنهادی: سردوش حمام را به راحتی عوض کنید!

4- دوش با قابلیت تنظیم شدت آب و میزان پوشش آن

سردوش بعضی از دوش‌ها -چه تک‌کاره و چه دوکاره- قابلیتی دارند که به کمک آن میتوان شدت و نوع پاشیدن آب را تنظیم کرد. یعنی می‌توانید تنظیم کنید که آب به صورت متمرکز پاشیده شود یا به صورت پراکنده

5- انواع دوش ماساژوری

دوش های ماساژوری بر روی دیوار نصب می‌شوند و آب را در چندین جهت مختلف بر روی بدن می‌پاشند. تقریبا چیزی شبیه به جکوزی. این دوش‌ها با ایجاد احساس ماساژ به آرام شدن بدن کمک می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: جکوزی خانگی و یک آب تنی هیجان انگیز در منزل!

6- انواع دوش حمام با قابلیت پاک سازی رسوبات

دوش‌های قدیمی معمولا بعد از مدتی جرم گرفته و فشار آب آن‌ها کم می‌شود. راه‌کارهای مختلفی برای گرفتن جرمدوش وجود دارد که موثر و البته کمی پردردسر هستند. اما برخی از انواع دوش های جدید این قابلیت را دارند که خودشان کار جرمگیری را انجام دهند. در این مدل دوش‌ها با زدن یک دکمه سوزن‌هایی که در دوش تعبیه شده‌اند از حفره‌های دوش خارج شده و حفره‌هایی که جرم گرفته‌اند را باز می‌کنند. 

مطالب پیشنهادی مرتبط: 

7- دوش‌هایی با قابلیت رقص نور

برخی از انواع دوش حمام دارای چراغ‌های ال ای دی هستند که در حین دوش گرفتن روشن می‌شوند. رنگ این چراغ‌ها با توجه به دمای آب تغییر کرده و در دماهای مشخصی به رنگ‌های سبز، آبی، قرمز و یا به صورت چشم‌کزن در می‌آید. توجه داشته باشید که این دوش‌ها نیاز به سیم‌کشی برق ندارند و مکانیزم عملکرد آن‌ها با برق مستقیم نیست.

8- انواع دوش حمام با قابلیت پخش موزیک

یکی از قابلیت‌های دوش‌های مدرن امکان پخش موزیک است. این دوش‌ها مجهز  به بلوتوث و اسپیکر هستند و از این طریق امکان گوش دادن به موسیقی در زیر دوش آب را برایتان فراهم می‌کنند.

9- انواع دوش های میکسر دستی

برخلاف دوش‌های قدیمی که از دو شیر مجزا برای تنظیم آب گرم و سرد استفاده می‌شد در این دوش‌ها از یک اهرم برای تنظیم دمای آب تا رسیدن به دمای دلخواه استفاده می‌شود.

10- انواع دوش‌های الکتریکی 

دوش‌های الکتریکی یکی دیگر از انواع دوش‌های مدرن هستند که دارای واحدهای گرمایش بوده و نیازی به اتصال به یک منبع آب گرم ندارند. مهم‌ترین مزیت دوش‌های برقی این است که در هنگام استفاده از آن‌ها هرگز مشکل قطعی آب گرم پیش نمی‌آید و اینکه میزان گرمی آب به دیگر منابع آب گرم بستگی ندارد! توجه داشته باشید که این دوش‌ها باید توسط یک برق‌کار و یک لوله‌کش کاربلد نصب شوند.

تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام آریان فراز پرسام
مدل های جدید پنل دوش مدرن حمام
تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام آریان فراز پرسام

11- انواع دوش های دیجیتالی

دوش دیجیتال دارای ترموستات الکترونیکی در قسمت سردوش دارد و به وسیله این ترموستات جریان و دمای آب را کنترل می‌کند. این ترموستات الکتریکی همچنین به یک واحد کنترل وصل است که از آن برای کنترل و تنظیم درجه حرارت و تنظیمات جریان آب استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت دوش‌های دیجیتال این است که دمای آب همواره ثابت می‌ماند. این دوش‌ها به راحتی نصب می‌شوند و کار با آن‌ها آسان است. 

تجهیزات حمام داتیس
شاورپانل
تجهیزات حمام داتیس

12- انواع دوش حمام هوشمند 

برخی از دوش های دیجیتال و دوش‌های الکتریکی امکان کنترل از راه دور هم دارند. به این دوش‌ها دوش هوشمند گفته می‌شود. دوش‌هایی که می‌توانند از طریق وای‌فای یا بلوتوث به تلفن همراه شما متصل شده و از این طریق از راه دور کنترل شوند. با استفاده از دوش های هوشمند می‌توانید قبل از ورود به حمام:

  • آب را تا دمای مورد نظرتان گرم کنید
  • آهنگ مورد نظرتان را پخش کنید
  • برای هر یک از اعضای خانواده متناسب با سلیقه و نیازش تنظیمات جداگانه‌ای برای دمای آب، تنظیمات فشار آب، پخش موسیقی و … ثبت کنید

تجهیزات حمام داتیس
شاورپانل
تجهیزات حمام داتیس

13- انواع دوش حمام پنلی

یکی دیگر از انواع دوش مدرن که امروزه طرفداران زیادی دارد دوش‌های پنلی هستند. این دوش‌ها دارای پنل‌هایی هستند که آپشن‌های مختلفی را برای تنظیمات مختلف در اختیار شما می‌گذارد. مثلا تنظیم دمای آب، تنظیم فشار آب، تنظیم چراغ‌های LED و یا تنظیم ماساژور.

توجه داشته باشید که هرچقدر یک دوش پنلی آپشن‌های بیشتری داشته باشد بدون شک قیمت بیشتری هم دارد.

تجهیزات حمام داتیس
شاورپانل
تجهیزات حمام داتیس

کلام آخر

در این مقاله از چیدانه سعی کردیم که به معرفی کلی انواع دوش حمام بپردازیم. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند که در هنگام خرید دوش حمام جستجوی هوشمندانه‌تری داشته باشید و متناسب با نیاز خود چه در اینترنت و چه در بازار جستجو و پرس‌وجوی تخصصی‌تری انجام دهید. یادتان نرود که هر چقدر امکانات دوش‌ها بیشتر شود عملا صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز بیشتر می‌شود. اما خب بحث قیمت و سقف بودجه نیز اهمیت دارد. باید سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید بهترین و بهینه‌ترین گزینه را انتخاب کنید. چه از نظر کارایی و چه از نظر زیبایی.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه