Chidaneh.com placeholder image

سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده

به قلم: نجمه مهران پور

امروز قصد داریم درباره ی بخشی از خانه صحبت کنیم که در طول روز چندین بار به آن سر می زنید… سرویس بهداشتی! 
شاید زمانی پرداختن به دکوراسیون سرویس بهداشتی خنده دار به نظر می‌رسید، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که سرویس بهداشتی، پر رفت و آمدترین اتاق خانه و در عین حال کوچک ترین و البته خصوصی‌ترین قسمت خانه شماست! پس شایسته ی یک نورپردازی اصولی و حرفه ای است تا تکمیل کننده ی دکوراسیون خانه رویایی و زیبای شما باشد.

گروه معماری آفری
بازسازی و طراحی داخلی سرویس بهداشتی و سرویس مستر روم
گروه معماری آفری

قالیشویی ادیب

نورپردازی، سهم ویژه‌ای در ایجاد چهره ی متفاوت از هر فضا خواهد داشت و اهمیت این موضوع در مواجهه با فضاهایی مانند سرویس بهداشتی که از مساحت کمتری برخوردارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که با یک نورپردازی صحیح می توانید فضای کوچک موجود را بزرگ تر از آنچه هست نشان بدهید.

مطلب پیشنهادی: 10 راز ناگفته در طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی!

دکوراسیون یاشیل
استفاده از آینه های دکوراتیو در سرویس بهداشتی
دکوراسیون یاشیل

تجهیزات بهداشتی کارنو
دکوراسیون سرویس بهداشتی شرکت ساپکو ایران خودرو
تجهیزات بهداشتی کارنو

اصول نورپردازی سرویس بهداشتی

برای آن که نتیجه ی مطلوبی از نورپردازی سرویس بهداشتی بگیرید، باید اصول مربوط به آن را رعایت کنید. اولین و مهم ترین آن ها، میکس لایه‌های نوری متفاوت است. سرویس بهداشتی منزل شما با یک لامپ کوچک هم روشن می‌شود، اما اگر تنها همین یک منبع نوری را برای روشنایی در نظر بگیرید، در واقع فقط آن را تا حدودی از تاریکی خارج کرده اید؛ چرا که کنتراستی در فضایی ایجاد نخواهد شد و در نتیجه عمق میدانی هم به وجود نخواهد آمد و فضا یکدست و کسل‌کننده خواهد شد.

کابینت هیمان
روشویی شیک و مدرن
کابینت هیمان

پارس استارون
حمام
پارس استارون

 نور در سرویس بهداشتی

 نور از راه‌های متفاوتی به سرویس بهداشتی وارد می شود؛

  • نور طبیعی
  • نورپردازی مصنوعی

 نور طبیعی

 اگر سرویس بهداشتی خانه ی شما دارای بازشو به محیط بیرون است، یکی از منابع تامین روشنایی آن نور طبیعی است که از بهترین منابع روشنایی محسوب می شود. 

گروه معماری آفری
طراحی و اجرای نورپردازی و سقف کاذب
گروه معماری آفری

نورهای مصنوعی

نورپردازی مصنوعی در سرویس بهداشتی و حمام به سه دسته تقسیم می شود:

  • نور محیطی
  • نور عملکردی
  • نور تاکیدی
  • نور مخفی

تجهیزات بهداشتی کارنو
دکوراسیون سرویس بهداشتی
تجهیزات بهداشتی کارنو

نور محیطی . Ambient Lighting

نور در واقع جایگزین نور طبیعی در صورت عدم وجود بازشو و یا مکمل نور طبیعی است.نور محیطی به وسیله نورپردازی مرکزی و برای روشنایی کلی فضا ایجاد می شود، نوری غیرمستقیم است که به همه ی قسمت ها به صورت یکنواخت می تابد و کنتراست نوری ایجاد نمی کند، بنابراین چشم انسان را آزار نمی دهد. شدت نور محیطی برای نورپردازی لازم، اما کافی نیست و در واقع وسیله ای است برای امنیت حرکت در فضا. این نور، ملایم و گرم بوده و باعث ایجاد آرامش می شود. نورهای سقفی، سقف هالوژنی، انواع لوستر، لامپ های توکار، منابع تامین نور محیطی هستند.

مژگان دانشفر ( بارمان طراحان پارس )
دکوراسیون داخلی
مژگان دانشفر ( بارمان طراحان پارس )

گروه معماری کندو
طراحی مدرن سرویس بهداشتی
گروه معماری کندو

استودیو معماری نبیکو
سرویس بهداشتی مدرن و زیبا
استودیو معماری نبیکو

فاصله هالوژن ها در سقف، با نور سرویس بهداشتی را بزرگ تر کنید!

فاصله هالوژن ها و لامپ های سقفی از یکدیگر و فاصله آن ها از دیوارها، نتایج جالب و متفاوتی بر نور سرویس بهداشتی خواهد داشت. منابع نور فروتاب (تابش به سمت پایین) ، کف را روشن می‌کنند و وقتی نور به سطح دیوارها نمی‌تابد، فضا کوچک تر به نظر می‌رسد. اما با نزدیک کردن هالوژن های سقف به دیوارها و تابش نور به آن ها، فضا وسیع تر دیده خواهد شد. همچنین نورپردازی از بالا و نزدیک به سطح دیوار باعث بهتر دیده شدن جزئیات و بافت دیوار خواهد شد. اما در صورت دور بودن منبع نوری از دیوار، برجستگی ها به خوبی دیده نمی‌شوند و دیوار تقریباً تخت به نظر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی: 8 ترفند طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی کوچک!

استودیو معماری فرشید حسینی(فرحو)
طراحی ساختمان مسکونی در اهواز
استودیو معماری فرشید حسینی(فرحو)

استودیو معماری فرشید حسینی(فرحو)
طراحی منزل مسکونی اندیمشک
استودیو معماری فرشید حسینی(فرحو)

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی سرویس بهداشتی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

نور عملکردی . Task Lighting

منبع این نور از نور محیطی کوچک‌تر و متمرکزتر از آن است و برای روشن کردن سطوح به منظور انجام فعالیتی خاص در نظر گرفته می شود. نور task ، با تحریک طبیعی مغز انسان، سبب افزایش هوشیاری و تمرکز شده و دیدن جزئیات را میسر می‌کند. به عنوان مثال نور محیطی، برای آرایش و اصلاح مقابل آینه سرویس بهداشتی کافی نیست. 

[[nid:58805]]

قصر نور
نصب اکسسوری سرویس بهداشتی
قصر نور

برای نورپردازی آینه به دو منبع نوری دردو طرف آینه با فاصله ی حداقل ۷۰ سانتیمتر از یکدیگر نیاز دارید، تا جزئیات صورت به خوبی دیده شود. این دو منبع نوری باید در ارتفاع چشم انسان (حدوداً ۱۵۰ تا ۱۶۰ سانتی متر از زمین) قرار گیرند. همچنین پیشنهاد می شود یک منبع نوری عملکردی با کیفیت رنگی و CRI(شاخص نمود رنگ) مناسب و دمای ۳۱۰۰ تا ۴۵۰۰ درجه کلوین (نور نچرال مناسب سرویس بهداشتی) برای ضلع بالایی آینه در نظر بگیرید تا از ایجاد سایه و محو جزئیات صورت جلوگیری شود. یک لامپ فلورسنت ۵۰ واتی یا هالوژن ۱۵۰ تا ۲۰۰ واتی برای این منظور جوابگو بوده و ارتفاع مناسب جهت نصب آن ۱۹۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر بالاتر از کف زمین است.

مطلب پیشنهادی: چراغ بالای روشویی، سرویس شما کدام نورپردازی را نیاز دارد؟

A2plus
سرویس بهداشتی لاکچری
A2plus

نور تاکیدی . Accent  Lighting

نور تاکیدی یک نور بسیار متمرکز است که با هدف هدایت دید به سمت نقطه‌ای خاص و ایجاد نقطه کانونی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال می توانید یک لاین کاشی کاری متفاوت با سایر قسمت ها را با این نوع نورپردازی شاخص کنید و یا یک طاقچه دکوری یا محل قرار گیری شامپو ها و لوسیون ها را در حمام با یک نورپردازی اکسنت برجسته کنید. این نور، بیش تر جنبه تزیینی دارد و با تاکید بر قسمتی خاص به نوعی فضایی فریبنده خلق می‌کند. اگر زاویه منبع نوری قابل تنظیم باشد بهتر است.

مطلب پیشنهادی: مدل سرویس بهداشتی لوکس، 4 روش برای شیک بودن!

مهندس معمار،طراح،ناظر،مجری
طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه سرویس های بهداشتی فرودگاه امام خمینی(ره)
مهندس معمار،طراح،ناظر،مجری

نور مخفی سرویس بهداشتی

با نور های پایه و اصلی مورد استفاده در سرویس بهداشتی آشنا شدید. اما می‌توان در کنار این نورها از نورهای مخفی به عنوان منابع روشنایی غیر مستقیم نیز استفاده کرد. آینه هایLEDدار نور مخفی که از پرفروش ترین و محبوب ترین اکسسوری سرویس بهداشتی هستند، در همین دسته قرار دارند. نورهای مخفی که در سقف کاذب و به صورت توکار نصب می‌شوند هم در صورت پنهان بودن منابع نوری، از منابع روشنایی غیرمستقیم محسوب می‌شوند.

طراحان دکور هنرمند
طراحی سرویس بهداشتی مدرن
طراحان دکور هنرمند

در سیستم روشنایی غیر مستقیم، هدف ایجاد نور پردازی زیبا و چشم نواز و نه چندان کاربردی است. میزان روشنایی در این سیستم نورپردازی، بسیار ملایم و نهایتاً ۱۰ درصد است. اما همین نور لایت و ملایم در ترکیب با بافت چوب و سایر متریال های بافت دار به کار رفته در سرویس بهداشتی فضایی منحصر به فرد می آفریند.

مطلب پیشنهادی: رنگ مناسب برای سرویس بهداشتی، 6 رنگی که باید به آن فکر کنید!

مژگان دانشفر ( بارمان طراحان پارس )
طراحی دکوراسیون منزل
مژگان دانشفر ( بارمان طراحان پارس )

گروه معماری آفری
طراحی سرویس
گروه معماری آفری

نور مخفی سرویس بهداشتی چه رنگی خوبه؟

رنگ های نور نارنجی، صورتی فضای گرم فانتزی و سبز و آبی، فضای سرد فانتزی به وجود می‌آورند. اما بهترین رنگ نور مخفی که با هر سبک دکوراسیونی همخوانی دارد، در بازه ی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ درجه کلوین قرار دارد که رنگ های آفتابی (زرد)، نچرال (طبیعی)، تا مهتابی (سفید) را شامل می شود. 

 

چیدانه می تواند شما را در زمینه انتخاب تجهیزات نورپردازی راهنمایی کند…

فقط کافیست به پروفایل کسب و کارهای مرتبط در این زمینه سری بزنید و بهترین ها را انتخاب کنید!

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه