Chidaneh.com placeholder image

ایده‌ هایی برای مهمانی در فضای باز

به قلم: تحریریه چیدانه

این روزها با شیوع بیماری کرونا، تمایل افراد برای برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها در فضای باز بیشتر شده است. فرقی نمی‌کند روف گاردن، پاسیو، ایوان سرپوشیده یا حیاط خلوت داشته باشید، در هر صورت می‌توانید از هوای تازه و فضای باز برای مهمانی‌هایتان استفاده کنید و نهایت لذت را ببرید. همانطور که می‌دانید برنامه‌ریزی یک مهمانی به خصوص مهمانی در فضای باز، بیشتر از فرستادن چند دعوت‌نامه و چیدن صندلی‌ها است. اگر قصد دارید مهمانی‌ در فضای باز را تجربه کنید باید شرایط راحتی مهمان‌ها را در این فضا برقرار کنید، به طوری که آنها همان احساس راحتی که در فضای داخلی خانه دارند را در فضای بیرونی هم داشته باشند. نگران نباشید! در این مطلب از چیدانه ایده‌ هایی برای مهمانی در فضای باز وجود دارد که به شما کمک می‌کند مهمانی‌ در فضای باز را به موفقیتی بدون استرس و آسان تبدیل کند.

تولد در حیاط خانه
تزیین حیاط

مهمانی در فضای باز چگونه است؟

مهمانی در فضای باز لازم نیست خیلی مفصل و مجلل باشد و راحتی مهمانان اولویت اصلی است و با توجه به اینکه چه نوع مهمانی‌ای مدنظر شماست، ایده‌های متفاوتی وجود دارد. به طورکلی در فضای باز می‌توانید چند نوع مهمانی برگزار کنید، ازجمله:

سرویس خواب بالسا
  • جشن تولد
  • جشن نامزدی یا عروسی
  • دورهمی‌های دوستانه، خانوادگی و یا کاری
مهمانی در فضای باز
تزیین جایگاه تولد

چه دکوراسیونی برای مهمانی در فضای باز بهتر است؟

1) فانوس‌های رنگارنگ آویزان کنید.

2) هنگام تزئین از ترکیب و تطبیق رنگ‌ها و بافت‌ها نترسید.

3) برای میز پذیرایی پارچه‌های خوش رنگ و لعاب تهیه کنید، و گل‌آرایی میزها را فراموش نکنید.

4) اگر به دکوراسیون رنگارنگ علاقه دارید، می‌توانید به راحتی آن را برای مهمانی در فضای باز به کار ببرید.

5) اگر جشن‌تان نیاز به جایگاه دارد می‌توانید دیوار پشت جایگاه اصلی را با گل‌های یکرنگ و یا رنگارنگ بپوشانید.

6) بادکنک‌آرایی به صورت منظم یا پراکنده با رنگ‌های مختلف و شاد نیز یکی از ایده‌های دکوراسیونی جذاب به خصوص برای جشن‌ها است.

7) سعی کنید فضای مورد نظرتان را غرق در گل و گیاه کنید، حس لطافت و طراوتی که گل و گیاه‌ها به شما می‌دهند، روح‌تان را تازه می‌کند و به مهمانی شما جلوه‌ای خاص می‌بخشد.

8) کاغذهای رنگی که به درختان بسته می‌شود، لوسترهای کاغذی در رنگ‌ها و سایز‌های مختلف و ریسه‌های کاغذی که در بازی با نور و باد زیبایی چشم‌نوازی را به محیط می‌دهد، می‌توانند مکمل تزئینات قبلی شما باشند.

تم مهمانی در فضای باز
تم مهمانی فضای باز

برای مهمانی در فضای باز یک تم انتخاب کنید

مهمانی‌ها معمولا به یک مناسبت خاص برگزار می‌شوند که این موضوع برنامه‌ریزی را  آسان‌تر می‌کند. داشتن موضوع یا تم ممکن است مربوط به تعطیلات یا رویدادی خاص باشد که در حال جشن گرفتن آن هستید و باعث ساده‌تر شدن ایده‌های مهمانی در فضای باز می‌شود. همچنین انتخاب دکوراسیون، گزینه‌های منوی غذا، موسیقی، سرگرمی‌ها و همچنین انتخاب نوع لباس را آسان‌تر می‌کند. 

نورپردازی مهمانی در فضای باز
تزیین فضای مهمانی با ریسه‌های نوری

تزیین فضای مهمانی با ریسه‌های نوری

حتما فضای بیرونی که برای جشن و مهمانی‌تان در نظر گرفته‌اید را با فانوس‌ها، ریسه‌های نورانی و چراغ‌های فانتزی تزیین کنید. ریسه‌های نوری علاوه بر روشنایی، به محیط حال و هوای شاد و فانتزی می‌دهد و به باشکوه‌تر شدن مهمانی شما کمک ویژه‌ای می‌کند. همچنین می‌توان از ریسه‌های نوری برای جدا سازی دو فضا یا ایجاد یک محیط استفاده کرد. شمع‌ها نیز برای تزئین میزها بسیار مناسب هستند و محیط را دلپذیرتر می‌کنند.

مبلمان فضای باز
دیزاین تولد در حیاط خانه

در نظر گرفتن فضای نشستن کافی و مبلمان مناسب

همانطور که گفته شد حس راحتی مهمانان در فضای باز از همه چیز مهم‌تر است. پس یک میز ناهارخوری در فضای باز و صندلی‌های همه کاره مانند پاف، چهارپایه و صندلی‌های تاشو را در نظر بگیرید تا هر فرد جایی برای نشستن در صورت نیاز داشته باشد. حتما قبل از شروع مهمانی اطمینان پیدا کنید که به اندازه کافی صندلی خواهید داشت. اگر به نظر می‌رسد که به تعداد صندلی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از دوستانتان قرض بگیرید و یا صندلی‌هایی را اجاره کنید. گزینه دیگر این است که در صورت خشک بودن زمین، کوسن، تشکچه، زیرانداز یا پتو برای کسانی که مایل به نشستن روی زمین هستند، در دسترس داشته باشید. همچنین اگر در طول روز یک مهمانی در فضای باز برگزار می‌کنید، مبلمان و صندلی‌ها را در مکان‌های سایه‌انداز قرار دهید تا مهمانان بتوانند از نور مستقیم خورشید در امان باشند. 

تزئین حیاط
مهمانی در فضای باز برای کودکان

در مهمانی فضای باز با چه ظروفی پذیرایی کنیم؟

برای برگزاری مهمانی در فضای باز، هر چه از ظروف ساده و نشکن استفاده کنیم بهتر است. به همین دلیل استفاده از ظروف چوبی، فلزی، پلاستیکی و همچنین ظروف یکبار مصرف بیشتر پیشنهاد می‌شود. 

تزیین تولد در فضای باز

یک لیست بسازید

قبل از انجام هرکاری بهتر است یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید تا با در نظر گرفتن همه کارهایی که باید انجام دهید، یک مهمانی عالی و خاطره‌انگیز را رقم بزنید. برای اینکار بهتر است یک لیست از مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، موسیقی، بازی‌ها و هر چیز دیگری که برای مهمانی لازم است، تهیه کنید. همچنین، برای مهمانی‌های بزرگ نیز یک لیست از مهمان‌هایتان داشته باشید و در صورت قبول یا رد کردن، نام آنها را علامت بزنید.

مهمانی فضای باز در شب

برای مهمان‌ها دعوت‌نامه بفرستید

مهمانی در فضای باز یک مهمانی غیررسمی محسوب می‌شود و ارسال نوعی دعوت‌نامه از طریق ایمیل، پیام متنی یا حتی تماس تلفنی از ملزومات است. شما در دعوت‌نامه باید تاریخ، زمان و مکان برگزاری مهمانی را مشخص کنید. یک دعوت‌نامه با متن ساده و روان به مهمانان شما اجازه می‌دهد بدانند مهمانی چقدر رسمی یا غیررسمی است، چگونه باید لباس بپوشند، چه چیزی بیاورند، قبل از رسیدن غذا بخورند یا نه و حتی چه نوع کفشی بپوشند.

مهمانی فضای باز در زمستان
مهمانی در فضای باز در زمستان

ایده‌ هایی برای مهمانی فضای باز در فصل‌های مختلف

به عنوان یک میزبان خوب در هر فصلی اطمینان حاصل کنید که مهمانان در طول مهمانی تا حد امکان راحت هستند، بنابراین ممکن است لازم باشد اقداماتی را برای خنک کردن یا گرم کردن فضای باز انجام دهید! 

برای مهمانی‌‌های زمستانی، مطمئن شوید که گودال آتش یا شومینه شما تمیز است و سوخت کافی در دست دارید و حتی ممکن است نیاز باشد بخاری اجاره کنید تا مهمانان خود را راحت نگه دارید. همچنین می‌توانید با سرو نوشیدنی‌های گرم و پیشنهاد دادن پتو به مهمانان، محیطی گرم و دنج ایجاد کنید.

از طرف دیگر، اگر میزبان یک مهمانی تابستانی در فضای باز هستید، باید راه‌هایی برای خنک نگه داشتن مهمانان خود بیابید. اطمینان حاصل کنید که فضای باز موردنظرتان سایه زیادی دارد و مهمانان شما می‌توانند از نور خورشید در امان باشند. در این حالت نصب پرده‌هایی سبک در فضای باز پیشنهاد می‌شود چون تا حدودی محافظت در برابر نور خورشید را بدون مسدود کردن نسیم فراهم می‌کند. همچنین استفاده از پنکه‌های فضای باز یا کولرهای مناسب فضای باز، گزینه‌های خوبی هستند.

مهمانی در فضای باز روف گاردن
مهمانی فضای باز حیاط

یک طرح پشتیبان داشته باشید

اگر میزبان یک مهمانی در فضای باز هستید، باید برای تغییرات احتمالی آب و هوا آماده باشید. همیشه پیش‌بینی آب و هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چه نوع آب و هوایی در انتظار شما و مهمان‌هایتان است. در صورت بروز شرایط نامساعد، مهمانی‌های کوچکتر را می‌توان به راحتی به داخل خانه منتقل کرد. اما برای گروه‌های بزرگ‌تر، باید برنامه‌ریزی کنید که یک چادر یا سایبان برای در امان ماندن از بارندگی و سایه‌اندازی در فصل گرم سال، در محل داشته باشید. در دسترس داشتن چند چتر نیز گزینه‌ی بسیار مناسبی برای همراهی افراد به سمت اتومبیل یا داخل خانه است. 

میز غذا برای مهمانی فضای باز

غذاهای مناسب برای مهمانی فضای باز

برنامه‌ریزی یک منو برای مهمانی در فضای باز نباید کار دشواری باشد. کوکی‌ها، میوه‌های تازه، دسرهای ساده و فینگر فودها که خوردن آنها آسان است، انتخاب‌های خوبی برای مهمانی در فضای باز هستند. همچنین غذاهای کبابی که به وسیله‌ی باربیکو درست می‌شوند، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای این نوع مهمانی‌ها هستند چراکه می‌توانید در درست کردن آنها از خود مهمان‌ هم کمک بگیرید تا هم آنها سرگرم شوند و هم شما کمتر خسته شوید. یکی دیگر از راه‌های برگزاری مهمانی آسان و ساده این است که به‌جای اینکه همه غذاها را خودتان برای مهمانی تهیه کنید، سخت نگیرید و از بقیه درخواست کنید هرکدام به سلیقه خود یک نوع غذا بیاورند. تزئین خوراکی‌‌ها را فراموش نکنید و از قبل به راهی برای گرم نگه داشتن غذاهای گرم و سرد نگه داشتن غذاهای سرد فکر کنید! همچنین در نظر گرفتن یک بوفه یا میز بزرگ برای سرو غذا بهترین گزینه برای راحتی شما و مهمانان است و دیگر دردسر پذیرایی تک به تک افراد را نخواهید داشت و آنها هم بدون تعارف هر چه بخواهند میل می‌کنند. اگر به فکر یک مهمانی بزرگ هستید بهتر است انواع گزینه‌های غذایی مانند وگان یا بدون گلوتن را هم ارائه دهید تا مطمئن شوید که همه می‌توانند چیزی را که دوست دارند بخورند.

میز بار برای مهمانی در فضای باز
تزیین میز برای مهمانی در فضای باز

سرو انواع نوشیدنی‌ها در مهمانی فضای باز

بهترین میزبان‌ها انواع نوشیدنی‌ها را متناسب با شرایط آب و هوایی به مهمانان خود ارائه می‌دهند. پس برای فصل گرم سال، کوکتل‌ها و آب میوه‌های خنک و برای هوای سرد چای و قهوه و انواع نوشیدنی‌های گرم را از قبل تهیه کنید و در نظر داشته باشید که بهتر است جایگاه نوشیدنی خود را در مکانی متفاوت از میز غذا قرار دهید. 

سرگرمی های مهمانی در فضای باز

مهمانی در فضای باز نیاز به سرگرمی‌ دارد!

اگر گروه‌های مختلفی از دوستان خود را دعوت کرده‌اید که یکدیگر را به خوبی نمی‌شناسند یا بزرگسالان و کودکان را در لیست مهمانان خود دارید، برنامه‌ریزی چند فعالیت و سرگرمی غیررسمی ایده خوبی است تا مهمانان شما فرصت پیدا ‌کنند با یکدیگر آشنا شوند. میهمانان انتظار برنامه‌ای اکشن را نخواهند داشت، پس سرگرمی‌های معمولی را انتخاب کنید تا مهمانان شما احساس ناراحتی نکنند و در صورت تمایل، فرصتی برای شرکت در آن داشته باشند.

سرگرمی های مهمانی فضای باز

موسیقی مناسب آماده کنید

برخی از افراد ممکن است گفتگوی آرام و گوش دادن به موسیقی را ترجیح دهند، بنابراین بر اساس مناسبت مهمانی و افرادی که دعوت کرده‌اید، موسیقی مناسب را آماده کنید. اگر نسل‌های مختلفی در مهمانی فضای باز شما شرکت می‌کنند، موسیقی‌ای را ارائه دهید که برای سنین مختلف مناسب و خاطره‌انگیز است. هنگام پخش موسیقی نیز، صدای آن را در سطح یکنواخت نگه دارید تا مردم بتوانند با هم صحبت کنند و مجبور نباشند فریاد بزنند. همچنین می‌توانید از مهمان‌ها بخواهید که در پخش موسیقی مشارکت کنند و یا اگر شخصی در جمع حضور دارد که ساز می‌نوازد، می‌توانید از قبل به او اطلاع دهید که در صورت تمایل می‌تواند موسیقی زنده برای سایر افراد اجرا کند. 

مهمانی در فضای باز پشت بام

از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید!

معمولا مهمانی در فضای باز با سر و صدای زیادی همراه است که ممکن است موجب آزار و اذیت همسایه‌ها بشود. به همین دلیل بهترین کار این است که قبل از برگزاری مهمانی همسایه‌های خود را مطلع کنید و پیشاپیش آنها را آماده کنید و یا در زمان مشخصی مهمانی را به پایان برسانید. 

چیدمان مهمانی در فضای باز

فضایی برای تعویض لباس در نظر بگیرید

به دلیل اینکه مهمانی در فضایی باز است لازم است مکانی امن برای تعویض لباس داشته باشید. این مکان به عنوان رختکن باید دارای رگال لباس، چوب‌لباسی برای آویزان کردن لباس‌ها و یک آینه نسبتا بزرگ برای آرایش باشد. 

مبلمان مهمانی در فضای باز

حشرات را از مهمانی در فضای باز دور نگه دارید

هنگامی که هوا گرم می‌شود، حشرات زیاد می‌شوند و فراموش نکنید که حشرات نیز از یک جشن خوب لذت می‌برند. به همین دلیل بهتر است از روش‌های کنترل آفات طبیعی برای دور نگه داشتن حشرات از مهمانی استفاده کنید. برای مثال با کاشت گل همیشه‌بهار، مریم‌گلی یا ریحان، پشه‌ها را از بین ببرید و برای دور نگه داشتن مورچه‌ها، برگ بو یا میخک را پراکنده کنید. برای محافظت از غذا در برابر مگس، آن را پوشیده نگه دارید و مخلوطی از آب، روغن نعناع و میخک را در اطراف فضای باز موردنظر اسپری کنید تا عنکبوت‌ها را از مهمانی دور نگه دارید.

مهمانی ها در فضای باز

سطل زباله را فراموش نکنید!

وجود سطل زباله در فضای باز به تمیز ماندن محیط کمک کرده و پاکسازی بعد از مهمانی را برای شما آسان‌تر می‌کند. پس برای برگزاری مهمانی در فضای باز باید حداقل یک سطل زباله در دسترس داشته باشید و مراقب باشید که قبل از سرریز شدن، آن را خالی کنید. برای قرار دادن سطل زباله به جایی که مردم در حال استراحت یا غذا خوردن هستند نیز، دقت کنید!           

ایده مهمانی در فضای باز

کلام آخر

با توجه به این مطلب از چیدانه، برگزاری یک مهمانی در فضای باز یکی از بهترین سرگرمی‌ها است که نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد. فراموش نکنید که مسائل احتمالی مانند آب و هوا، حشرات و مبلمان مناسب برای نشستن را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که مناطق آفتابی با چتر یا چادر پوشانده شده‌اند. همچنین با نورپردازی محیط بر زیبایی و جذابیت مهمانی خود بیافزایید و سعی کنید مهمانی را ساده بگیرید تا خودتان و مهمان‌هایتان بیشتر از کنار هم بودن لذت ببرید.

"در صورت تمایل برای برگزاری مهمانی در فضای باز می‌توانید از متخصصین برگزاری مهمانی و مراسم چیدانه کمک بگیرید.“

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه