Chidaneh.com placeholder image

خانه شماره 2 اصفهان، آپارتمان مسکونی دلباز با پنجره های سرتاسری

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: خوشبختانه در دوران حاضر معماران هوشمندی پا به عرصه معماری و طراحی داخلی گذاشته اند که هر روزه شاهد هنرنمایی آنها در کوچه و خیابان و نقطه نقطه شهرهای ایران هستیم. هدف ما از معرفی دست آوردهای این معماران، ترویج روش آن ها و الهام بخشی به همه مردم جامعه است، به امید روزی که دیگر خبری از ساختمان ها و نماهای بدقواره و نامتناسب را بر چهره شهرهای خود نبینیم. با چیدانه همراه باشید تا یکی از پروژه های موفق یعنی “خانه شماره دو در اصفهان" را به شما معرفی کنیم.

سرویس خواب بالسا

مشخصات کلی پروژه معماری خانه شماره 2 در اصفهان

  • شرکت طراحی: شرکت معماری سرسایه
  • مکان: اصفهان
  • سرپرست طراحان: بهنام سفیدی
  • همکار طراحی: هنگامه اکبری
  • مساحت: 1130 مترمربع
  • سال پروژه: 1394
  • عکاس: فرشید نصرآبادی
  • پیمانکار: فرهاد بهرامی پور
  • کارفرما: آقای میر حسینی

از زبان معمار: خانه شماره 2 در شهر اصفهان قرار گرفته و در قطعه زمین 300 مترمربعی با 4 واحد مسکونی و در 5 طبقه بنا به درخواست کارفرما ساخته شد:

  • طبقه همکف برای پارکینگ، ورودی و لابی، حیاط و اتاق تأسیسات
  • زیرزمین به عنوان سالنی برای مراسم ها و اتاق های انباری
  • طبقه اول که به 2 واحد کوچک برای سکونت مهمانان کارفرما تقسیم شده است.
  • طبقه دوم و سوم برای استفاده شخصی کارفرما

به دلیل تجربه های بد کارفرما در گذشته از زندگی در خانه ای تاریک و مرطوب، ما به سرعت دریافتیم که حیاتی ترین مسئله، فراهم نمودن حداکثر نور و هوای تازه ممکن در درون خانه به خصوص در نشیمن و پذیرایی دو طبقه بالاتر است.

بنابراین ما سعی کردیم تمام نشیمن ها را در امتداد ضلع جنوبی واحد ها با حداکثر اندازه بازشو قرار دهیم. حتی در طبقه سوم ما سقف را شکسته و آن را بالاتر بردیم تا بتوانیم بازشوهای بیشتر و تهویه بهتر از طریق پنجره های جانبی در شرق و غرب داشته باشیم.

اما راه حل ضلع شمالی که اتاق های خصوصی قرار گرفته بودند به آسانی ضلع جنوبی نبود. زیرا بر اساس محدودیت های شهرداری اصفهان، همه ی ساختمان ها باید دید نمای شمالی را تا 175 سانتی متر در هر طبقه مسدود کنند. برای اجرای این قانون باید تا ارتفاع 110 سانتی متر مصالح صلب و در ارتفاع بین 110 تا 175 سانتی متر شیشه مات استفاده شود.

با تمرکز بر این قانون ما به راحتی متوجه شدیم که هر طبقه خانه شماره 2 در اصفهان در نمای شمالی به سه بخش تقسیم می شود:

  1. بخش صلب (پایین ترین سطح)
  2. بخش نیمه شفاف (سطح میانی)
  3. بخش شفاف (سطح بالاتر)

در اولین قدم، این جداسازی، خطوط پایه ای را برای طراحی نمای خارجی به ما داد و پس از آن ما سعی کردیم جزییات بیشتری ایجاد کرده و بخش صلب را با تبدیل آن به لایه ای دو پوسته گسترش دهیم. بنابراین توانستیم حتی در پایین ترین بخش، نور و تهویه ی غیرمستقیم داشته باشیم.

در قدم بعدی یک محفظه گیاهی با نوعی از گیاهان رونده بین لایه های بخش صلب قرار دادیم که باعث طراوت بیشتر در فضاهای داخلی می شود و با اتصال درون و بیرون به یکدیگر، نما را زنده می کند.

همان طور که معتقدیم نما در ساختمان های مسکونی هرگز نباید هیچ ناراحتی را به ساکنانشان تحمیل کنند، در نمای شمالی و جنوبی این ساختمان سعی کردیم نما را با فضاهای داخلی تطبیق دهیم و هیچ چیزی مگر به چهره ی ساختمان اضافه نکنیم.

بر اساس کاربری زیرزمین خانه شماره 2 اصفهان به عنوان سالن برای مراسم ها و فضای عمومی، لازم بود نور طبیعی و تهویه مناسب در آن جا وجود داشته باشد (همان طور که همواره در معماری تاریخی ما چنین امکانی وجود داشته)، بنابراین ما یک حیاط در سطح پایین زیرزمین با گیاهان و آب جاری ایجاد کردیم تا فضایی بهتر و لذت بخش تر خلق کنیم.

برای دیدن پروژه های معماری ایرانی که توسط معماران برجسته طراحی و اجرا شده اند، بخش پروژه های برجسته چیدانه را از دست ندهید. برای ارتباط با معماران این بناها می توانید پروفایل آن ها در اهالی فن چیدانه مراجعه کرده و اطلاعات تماس آن ها را ببینید.

نمونه هایی از پروژه های برتر ایرانی:
معماری خیره کننده ویلای سریع لواسان در ۱۷ روز!
محرمیت در خانه با نمای متحرک آپارتمان مسکونی یوسف آباد!
خانه ما، گلستانه: ویلای مینیمال زوج معمار در چالوس

آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران!
آپارتمان نوساز به سبک ایرانی در باغ مشهد اصفهان!

منبع: Archdaily | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Sadra13 در تاریخ 05 خرداد 1395
سلام میشه بگین توی کدوم از محله های اصفهانه ؟ ممنون
هانی در تاریخ 07 شهریور 1396
چشمگیر ولی بی هویت. آدم بیشتر حس می کنه یه خونه توی شمال داره میبینه. بعد الگوی همیشگی اصفهان تو معماری که باعث تفاخرشم هست صرفه جویی تو انرژی بوده. اینهمه شیشه تو ضلع جنوبی؟ اگه کسی معمار باشه اینجور عکس ها زیاد می بینه. خیلی کپی کاری زیاد داره. خصوصا پنجره های سقفیش خیلی بده. درسته قرار نیست همه چی خلاقانه باشه( مثلا سبک حیاطش هم کپیه ولی خوب در اومده)ولی هر چیزی اندازه داره.

ثبت دیدگاه