Chidaneh.com placeholder image

15 اشتباه در دکوراسیون خانه های کوچک که نباید مرتکب شد!

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفندهای دکوراسیون: خیلی وقت است که دیگر خبری از خانه‌های بزرگ نیست؛ خانه‌هایی با حیاط بزرگ و دلباز و تراسی که حتما به اندازه یکی از اتاق‌ها بود. این روزها دیگر خانه‌ها کوچک شده‌اند؛ آن قدر کوچک که هر وجب‌شان برای صاحبخانه اهمیت دارد. مساله بزرگ در خانه‌های امروزی فقط داستان متراژ و سانتی‌مترهای طلایی نیست؛ ماجرا بیشتر انتخاب نادرست اسباب و لوازم و خطاهای کوچک در طراحی داخلی است که خانه 60 متری را به اندازه یک سوئیت 30 متری تنگ و تاریک می‌کند. برای داشتن یک خانه دلباز مهم نیست خانه‌تان چند متر باشد؛ مهم این است که شما چقدر جلوی اشتباه را گرفته باشید. چیدانه در این مطلب می خواهد به 15 اشتباه در دکوراسیون خانه های کوچک اشاره کند که نباید از آن ها غافل شوید!

تابلو فرش ریحان

1- در دکوراسیون خانه های کوچک پرده‌ها را کوتاه نکنید!

 برای ما در نصب پرده یک قانون وجود دارد؛ اینکه حتما پرده‌ها باید از بالای پنجره‌ها شروع شوند و به اندازه ارتفاع پنجره‌ها پایین بیایند. این قانون در اتاق‌های کوچک هیچ‌وقت صادق نیست. در اتاق‌هایی که فضای کوچکی دارند بهترین کار آویزان کردن پرده‌ها از سقف تا روی زمین است؛ بی‌خیال اینکه اندازه پنجره‌ها چقدر است و قدی هستند یا کوتاه. مهم این است که پرده‌ها از جایی در نزدیکی سقف شروع شوند و تا روی زمین بیایند و حتی دو، سه سانتی‌متری روی آن ریخته شوند. بهترین رنگ هم برای‌شان رنگ‌های ساده و خنثی است و یک‌دست بدون هیچ نقش و نگار اضافی.

2- در دکوراسیون خانه های کوچک دنبال طرح و رنگ مختلف نباشید!

در یک اتاق کوچک نباید دنبال ایده‌های زیاد بود. درست است که برای دکوراسیون خانه هر کسی ممکن است ایده‌های زیادی در سرش داشته باشد اما این وسط نباید از مساله محدود بودن فضا غافل شد. اشتباه بزرگ بیشتر ما در خانه‌های کوچک امروزی‌مان در پیاده کردن همه ایده‌های طراحی است. اگر اتاق‌تان کوچک است، نباید از تنوع رنگ و نقش‌های زیاد در زمینه پارچه مبل، پرده و حتی کوسن‌ها استفاده کنید. بهترین کار این است که اول رنگ دلخواه‌تان را در مورد کاناپه اتاق انتخاب کنید و بعد باقی لوازم را در دو رنگ همخوان و بدون نقشه و طرح بچینید.

3- در دکوراسیون خانه های کوچک فضای پشت در را فراموش نکنید!

همه ما از بی‌نظمی بیزار هستیم اما باید یادمان باشد که هر شلوغی به معنای بی‌نظمی نیست. این روزها استفاده از وسایلی خاص که امکان به کار بردن فضاهای غیر قابل استفاده را می‌دهد بیشتر از قبل شده است؛ مانند رخت‌آویزهای پشت در یا وسایلی که مواد شوینده و. . . را در حمام و دستشویی جاسازی می‌کنند. درست است که هیچ‌کسی دوست ندارد از این وسایل در خانه‌اش استفاده کند اما اگر کل فضای خانه روی هم رفته 50 مترمربع باشد، چطور؟ این‌جور وقت‌ها بهترین کار به جای تلنبار کردن لوازم در کابینت‌ها یا انباری چیدن آنها در قفسه‌های خاص پشت درهاست. درواقع پشت درها می‌تواند با فضای خالی مناسب‌شان راه خوبی برای نظم بخشیدن به خانه باشد. یادتان باشد نظم بخشیدن نه بی‌نظم کردن!

4- در دکوراسیون خانه های کوچک رنگ سقف یادتان نرود!

در خانه ما ایرانی‌ها هر وقت صحبت از رنگ در میان باشد، یک سطل رنگ استخوانی به دست نقاش می‌دهیم و می‌گوییم در و دیوار و سقف را یک‌دست کند. تا اینجای کار درست اما وقتی صحبت از رنگ دیواری متفاوت به میان می‌آید، چه؟ آیا هیچ‌کدام از ما جرات آن را داریم که سقف را هم به رنگ دیوارها کنیم؛ یعنی اگر دیوارها آبی باشند جرات آبی کردن سقف را هم داریم؟ شاید درصد کمی این جسارت را به خودشان داده باشند. مساله این است که در اتاق‌های کوچک یک‌دست رنگ زدن سقف و دیوارها یکی از مهم‌ترین راه‌‌های بزرگ‌نمایی است که کمتر کسی شجاعتش را پیدا می‌کند. یک دست کردن سقف و دیوار جلوی به هم ریختگی و شلوغی را می‌گیرد و اتاق را منسجم‌تر و بهتر نشان می‌دهد.

5- در دکوراسیون خانه های کوچک از آویزان کردن میزها نترسید!

 در اتاق‌های کوچک مهم‌ترین فضای مورد استفاده که همیشه به بدترین شکل ممکن استفاده می‌شود، دیوارها هستند. معمولا استفاده از دیوارها همیشه یک‌جور است؛ فرقی هم به بزرگی یا کوچکی اتاق ندارد. همه ما از دیوارها فقط برای آویزان کردن تابلوها استفاده می‌کنیم یا در نهایت دو، سه عدد طاقچه روی آن نصب می‌کنیم اما آیا تا به حال به قابلیت دیوارها برای آویزان کردن میزهای تاشو فکر کرده‌اید؟ دیوارها می‌توانند بهترین مکان برای میزها و کتابخانه‌های تاشوی جادار باشند.

6- در دکوراسیون خانه های کوچک راه پله ها را فراموش نکنید!

 در آپارتمان‌های امروزی بزرگ‌ترین مشکل ساکنان مساله جا دادن کفش‌هاست. این وسط هم جاکفشی‌هایی که در بیرون واحدها قرار داده می‌شوند مساله است و هم آنهایی که به داخل برده می‌شوند و در گوشه‌ای از ورودی خانه جاخوش می‌کنند. این مشکل به‌راحتی قابل حل است اگر فقط اهالی خانه کمی ایده به خرج دهند و به فکر سر و سامان دادن زیرپله‌ها باشند. با دکور زدن در پله‌های داخل یا خارج خانه می‌شود فضایی مناسب برای کفش‌ها پیدا کرد ضمن اینکه اگر این طبقه‌ها در داخل خانه جا بگیرند می‌توانند جای خوبی برای قرار دادن همه جور وسیله‌ای باشند.

7- در دکوراسیون خانه های کوچک به چراغ مطالعه و قاب نه بگویید!

در خانه‌های کوچک میز تحریر یا میز کار از مهم‌ترین دغدغه‌هاست. داشتن فضایی مناسب برای کار در هر خانه‌ای به دست نمی‌آید. می‌دانید چرا؟ برای اینکه همه ما دوست داریم یک میز تحریر بزرگ در خانه داشته باشیم با کلی قاب عکس و لوازم اضافی و البته چراغ مطالعه. این وسط راهکارهای ساده زیاد است. مهم‌ترین‌شان بی‌خیال قاب عکس‌ها و چراغ مطالعه شدن است. اگر اینها را فراموش کنید آن وقت هر تکه چوب ساده‌ای در کنار دیوار می‌تواند برای‌تان حکم میز را داشته باشد. در این حالت روشنایی می‌تواند لامپ‌های رشته‌ای آویزان از سقف باشد و یک عکس بزرگ روی دیوار هم جایگزینی برای همه قاب عکس‌ها.

15 اشتباه در دکوراسیون خانه های کوچک

8- در دکوراسیون خانه های کوچک راهروها را شلوغ نکنید!

راهروها در خانه‌های امروزی استفاده چندانی ندارند. بیشتر اوقات صاحبخانه با انداختن یک قالی بلند و قرار دادن یک کنسول آینه همه سعی خودش را برای زیبایی این محیط بدون استفاده خانه می‌کند اما مساله این است که نباید از پتانسیل‌های این قسمت خانه غافل شد. اصلا هیچ جای کتاب قانون طراحی داخلی نیامده که از فضای راهروها نباید استفاده کرد. پس تا جایی که می‌توانید از راهروها استفاده کنید اما با نظم و ترتیب آن هم با به کار بردن طاقچه‌های دکوری یا کمدهای دیواری. چون هیچ چیزی نمی‌تواند بدتر از یک ورودی به هم ریخته باشد.

9- برای دکوراسیون خانه های کوچک یک دست مبل کامل نخرید!

معلوم نیست چرا خیلی از ما فکر می‌کنیم باید همیشه مبل‌ها را به صورت یک‌دست و کامل تهیه کنیم؛ غافل از اینکه هر مبلی برای نمای بهتر نیاز به فضا و مکان مناسبی دارد. در خانه‌های بیشتر ما یک‌دست مبل کامل شش نفره حتما پیدا می‌شود در حالی که شاید مساحت خانه بیشتر از 80 متر نباشد. این اشتباهی است که این روزها خیلی‌ها ناخواسته به آن دست می‌زنند. در حالی که یک مبل راحتی به تنهایی می‌تواند خانه را بسیار زیباتر کند. نگران مهمان‌ها نباشید؛ آنها جای خودشان را پیدا می‌کنند.

15 اشتباه در دکوراسیون خانه های کوچک

10- در دکوراسیون خانه های کوچک طاقچه‌ها را از یاد نبرید!

خانه‌های قدیمی یک نشانه بارز داشتند. طاقچه‌های بالای بخاری یا طاق‌های کوتاهی که گوشه و کنار خانه ساخته می‌شدند. این طاقچه‌ها نه فقط فضای اندرونی را بزرگ‌تر نشان می‌دادند که کلی هم به طراحی داخلی کمک می‌کردند. پس در خانه کوچک‌تان از نصب کردن طاقچه روی دیوار یا قرار دادن میزهای گرد کوچک در کنج‌ها فرار نکنید. پس بدون اینکه روی آنها را از قاب عکس پر کنید یا آباژور بگذارید، روی میز را خالی کنید و فقط یک دیوار کوب روی دیوار بزنید. آن‌وقت به معجزه زیبایی در خانه کوچک‌تان پی می‌برید.
مطلب پیشنهادی: ۱۰ نکته که در دکوراسیون خانه های کوچک جادو می کند!

11- در دکوراسیون خانه های کوچک زیر تخت را انباری نکنید!

 اگر تخت پایه بلندی دارید از خوشبخت‌ترین آدم‌های روی زمین هستید. این خوشبختی را وقتی درک می‌کنید که به یک خانه 50 متری می‌روید و نمی‌دانید با کلی خرت و پرت اضافه‌ای که هم شان هم به درد بخور هستند چه کنید. این‌جور وقت‌ها زیر تخت مناسب‌ترین جا برای سر و سامان دادن به آنهاست. البته دقت کنید. سر و سامان دادن! بی‌نظمی زیر تخت بدترین اشتباه طراحی داخلی است. می‌توانید برای نظم دادن به اشیای زیر تخت از سبد استفاده کنید. لباس‌های فصلی، کفش‌ها و. . . جای‌شان زیر تخت‌هاست.

12- سینک دستشویی فقط مربع نیست!

اگر یک روز بخواهید سینک دستشویی خانه‌تان را عوض کنید چه طرحی انتخاب می‌کنید؟ تصور بیشتر ما از سینک دستشویی یک مستطیل سفید رنگ سرامیکی است که اگر بخواهیم خیلی مدرن باشیم به آن یک کابینت زیر سینک هم اضافه می‌کنیم و تمام. در حالی که بهترین و راحت‌ترین نوع سینک دستشویی در خانه‌های کوچک امروزی یک سینک دستشویی گرد است. سینک‌های دایره‌ای فضای بیشتری برای حرکت در فضای محدود ایجاد می‌کنند ضمن اینکه از نظر زیبایی هم با نمونه‌های قبلی‌شان کلی فرق دارند.

13- در دکوراسیون خانه های کوچک کابینت حمام نگذارید!

 این روزها یکی از شاخصه‌های مدرن کردن فضای مشترک دستشویی و حمام خانه‌ها استفاده از کابینت‌هاست؛ کمدهای خاصی که برای جا دادن لوازم بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته نقش زیباسازی محیط را هم بر عهده دارند. مساله اینجاست که کابینت‌ها در فضاهای کوچک غیر از شلوغ کردن فضا کار دیگری نمی‌کنند. بهتر است به جای استفاده از کابینت‌ها از سبدها یا میله‌های خاص استفاده کنید. نگران لوازم بهداشتی هم نباشید. گیره‌ها می‌توانند آنها را راحت دم‌دست‌تان قرار بدهند.

14- در دکوراسیون خانه های کوچک قناسی های خانه را نپوشانید!

خیلی از خانه‌های کوچک امروزی یک جور نقص‌هایی در معماری‌شان دارند. گاهی سقف اتاق‌ها به سبب شیروانی خانه کوتاه‌تر می‌شود یا دیوارها به خاطر پخی‌های گوشه و کنار کج و بی‌قواره از آب در می‌آیند. در این مواقع بهترین کار به جای پنهان کردن این نقص‌ها بزرگ جلوه دادن آنهاست. یعنی هرقدر نقص کار را بزرگ‌تر کنید کمتر دیده می‌شود. دیواری که کج است را یک کاغذ دیواری خاص با رنگ و طرح متفاوت بزنید. آن وقت مطمئن باشید کسی جز زیبایی چیزی نمی‌بیند.

15- مراقب باشید طراحی دکوراسیون خانه های کوچک قربانی فضا نشود!

چه اشکالی دارد که گاهی سبدهای حصیری جور زیبایی خانه را به دوش بکشند؟ خیلی‌ها ترجیح می‌دهند خانه‌شان شلوغ و در هم باشد اما از وسایل غیر متعارف در طراحی خانه استفاده نکنند. این دسته آدم‌ها معمولا فقط دنبال ذخیره کردن اشیای دلخواه‌شان هستند و به قول معروف زیبایی خانه را قربانی داشتن فضای بیشتر می‌کنند. در حالی که می‌شود هر دوی این اهداف را با هم دنبال کرد. قرار دادن سبدهای حصیری در گوشه‌های خانه برای جا دادن وسایل اضافه یکی از همین کارهاست.

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی و دیدن می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون داخلی های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: لیدا هادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه