Chidaneh.com placeholder image

17 وسیله کثیف در خانه که نباید از آن ها غافل باشید!

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: احتمالا شما هم فکر می کنید که سنگ توالت خانه کثیف ترین وسیله ممکن است که شما در طول روز با آن در ارتباط هستید، اما در این مطلب ما می خواهیم شما را شگفت زده کنیم و به شما بگویم که خیلی چیزهای کثیف تر از آن در خانه وجود دارد که حتی فکرش را هم نمی توانید بکنید، ما به شما 17 وسیله کثیف در خانه را که مدام هم با آن ها سر و کار دارید اما نمی دانید که آن ها جزو کثیف ترین ها هستند، معرفی می کنیم تا دفعه بعدی که خواستید از آن ها استفاده کنید حسابی حواستان باشد، پس تا انتهای مطلب با چیدانه همراه باشید. 

تابلو فرش ریحان

1. اسکاج ها 

شاید باورتان نشود، اما چیزی که شما از آن ها برای پاک کردن و تمیز کردن ظرف و ظروف های تان استفاده می کنید، خود جزو کثیف ترین وسیله ها است. در هر سانتی متر مربع از اسکاج ها یک میلیون باکتری وجود دارد، پس سعی کنید فاصله بین عوض کردن اسکاج های تان را کمتر کنید. 

2. دستمال های گردگیری 

اسکاج ها تنها چیزهایی نیستند که برای رفع کثیفی ها از آن ها استفاده می شود. قطعا شما هم برای گردگیری خانه تان از دستمال های مخصوص گردگیری استفاده می کنید، تا این جای کار مشکلی نیست، مشکل دقیقا از همان جایی شروع می شود که شما هر بار از یک دستمال استفاده می کنید. این کار نه تنها خانه شما را تمیز نمی کند، بلکه الودگی را از یک جا به جای دیگر منتقل می کند. سعی کنید هر بار این دستمال ها را عوض کنید. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: ۲۰ جای فراموش شده برای تمیز کردن خانه

3. حوله 

باورکردنی نیست نه؟ اما حوله ها هم جزو دسته بندی کثیف ترین وسیله های خانه قرار می گیرند، اگر می خواهید دلیلش را بدانید، باید بگویم که سلول های مرده پوست یا همان پوست مرده ای که مدام در حال جدا شدن از سطح پوست ما است، و همراه شدن آن با رطوبت ناشی از شستن دست ها محل مناسبی برای رشد و نمو باکتری ها فراهم می کند و همین کار باعث می شود تا حوله ها نیز آلوده باشند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه: ۱۰ جا حوله ای شیک و ارزان برای حمام

4. تخته های گوشت 

اگر تخته هایی که شما از آن ها برای برش سبزیجات، گوشت و کلا مواد غذایی استفاده می کنید، چوب باشد، پس سطح آن پر از شیار است و همین شیار ها در طی زمان تبدیل به جایی برای پرورش باکتری می شود، اگر هم پلاستیکی باشد که بدتر، چون سطح آن تماما آلوده است، هر چند که مدام آن ها را بشویید. بهتر است هر چند وقت یک بار آن ها را تعویض کنید. 

5. سینک آشپزخانه 

سینک آشپزخانه جایی است که از آن برای شستن ظرف و ظروف و مواد غذایی و خلاصه هر چیز دیگری استفاده می شود و اگر خود سینک به صورت کامل ضدعفونی نشود، می تواند این آلودگی را به دیگر چیزها نیز منتقل کند، پس حتما در تمیز کردن سینک آشپزخانه تان نهایت وسواس و دقت را به کار ببرید چون حامل انواع و اقسام آلودگی ها هستند. مطلب تمیز کردن سینک ظرفشویی، سریع ترین راه کارها بیشتر به شما کمک خواهد کرد. 

6. پادری ورودی خانه 

این مورد هم که اصلا نیاز به گفتن ندارد، خب مشخص است که این وسیله جزو کثیف ترین ها است، اصلا شاید بهتر بود جزو موارد اول آن را بیان می کردیم، اما خیلی هم فرق نمی کند در هر صورت باید به تمیز کردن و پاکیزگی آن اهمیت داد، چرا که آلودگی این وسیله می تواند باعث شود تا آلودگی از همان ورودی خانه به تمام خانه منتقل شود. 

مطلب پیشنهادی چیدانه: ۱۰ پادری مدرن و مقرون به صرفه برای ورودی خانه

7. مسواک ها 

شما از مسواک ها برای پاک کردن دندان های خود استفاده می کنید، بنابر این طبیعی است که آن ها آلوده باشند. در میان قلمو های مسواک ها باکتری های زیادی زندگی می کنند که می توانند تا مدت ها زنده بمانند، بنابراین باید خوب مسواک های تان را شست و شو دهید و آن ها را هر 6 ماه یک بار عوض کنید، حتما برای مسواک های تان درپوش تهیه کنید و نکته مهم تر این که آن ها را از توالت دور نگه دارید. 

8. برس های آرایشی 

این یک واقعیت است که 72 درصد خانم ها نمی دانند که باید برس های آرایشی را هر چند وقت یک بار عوض کنند و یا آن ها را خوب بشویند. چرا که این برس ها محل مناسبی برای تجمع گرد و خاک و باکتری هایی است که هنگام کشیده شدن این برس ها از روی صورت به آن ها منتقل می شود. جوش شرین یک پاک کننده مناسب برای برس های آرایشی است. یک ظرف آب را بگذارید تا جوش بیاید، سپس چند قاشق جوش شیرین به آن اضافه کنید و برس ها را درون آن قرار دهید تا حسابی تمیز شوند. 

9. کیف پول 

قبول ندارید که کیف پول ها یکی از کثیف ترین چیزهایی است که روزانه با آن ها در ارتباط هستید؟ آن ها را هر جایی که دم دستمان برسد می گذاریم، مدام هم دستمان می گیریم، خب معمول است که ان ها کثیف هستند، فقط کافی است یک روز تمام دقت کنیسد که آن ها را کجا می گذارید.

10. دستگاه قهوه ساز 

قهوه سازها معمولا چون زیاد استفاده می شوند و فاصله بین استفاده از آن ها کم است، خوب تمیز نمی شوند، اما بهتر است بدانید که باید برای تمیز کردن آن ها حسابی وقت بگذارید و در پایان هر روز کل مخزن آن را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید در غیر این صورت لکه های قهوه ای رنگ روی مخزن باقی می مانند و بستر مناسبی را برای رشد و نمو باکتری ها ایجاد می کنند. 

11. کلید و پریزها 

فکرش را بکنید که در طول روز چند بار و چند نفر با کلید و پریزها در ارتباط هستند؟ آن هم با دست هایی که هرکاری با آن ها انجام می شود. بنابر این می توان گفت که آن ها هم جزو کثیف ترین وسیله های خانه هستند، با این که بسیار کوچک و به چشم نمی آیند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: ۱۲ ایده خلاقانه برای تزیین کلید و پریز

12. کنترل ها 

کنترل تلویزیون و دی وی دی ها هم مانند کلید و پریزها هستند و معمولا بین تمام افراد خانواده دست به دست می شوند بنابر این آلوده هستند. می توانید از پد های آغشته به الکل برای تمیز کردن آن ها استاده کنید، دقت کنید که به کنترل ها آسیب نزنید. مطلب تمیز کردن کنترل تلویزیون در سه سوت شما را بیشتر راهنمایی خواهد کرد. 

13. تلفن 

تلفن ها نیز به همین شکل، آن ها را هم هر جایی ممکن است بگذارید و در ضمن افراد زیادی با آن ها در ارتباط هستند، پس بهتر است آن ها را هم هر چند وقت یک بار تمیز کنید به همان روشی که در بند قبل توضیح داده شد. باز هم تاکید می کنم که دقت کنید که به تلفن آسیب نزنید، در ضمن الکل بعضی از رنگ ها را از بین می برد. 

14. هدفون ها و هندزفری ها 

هیچ می دانید که که در داخل گوش باکتری های زیادی زندگی می کنند که با استفاده از هدفون و هندزفری تعداد آن ها بیشتر هم می شود؟ دقت کنید که این کار مستقیما با سلامتی شما در تماس است. پس به تمیز کردن هدفون ها وهندزفری هایتان اهمیت دهید. 

15. تشکچه های یوگا 

اگر قرار است که از ورزش یوگا برای سلامتی تان استفاده کنید، باید به وسایل و تجهیزاتی که برای آن استفاده می کنید اهمیت دهید، به طور مثال تشکچه های یوگا جزو وسایلی هستند که بعد از هر بار استفاده باید شسته و تمیز شوند. چرا در هنگام ورزش عرق خواهید کرد و در هنگام عرق کردن مقداری از سموم بدنتان نیز دفع خواهد شد و شما هم مدام با تشکچه ها در ارتباط هستید، پس به خاطر سلامتی خودان به نظافت وسایل ورزشی تان اهمیت دهید. 

16. صندلی های ماشین 

ماشین ها فرمتی از خانه هستند، آن ها جزو وسایلی هستند که در طول روز زیاد با ان ها رد ارتباط هستیم. کیف هایی که روی زمین گذاشتیم را روی صندلی ها می گذایم، دست هایی که به همه جا زدیم را روی آن ها می گذاریم و خلاصه این که هر چیز الوده ای که فکرش را بکنید با آن ها مرتبط است، پس دفعه بعدی در تمیز کردن این صندلی ها وقت بیشتری صرف کنید. 

17. دست ها

سر منشا بیشتر این الودگی ها دست های ما هستند که الودگی را منتقل می کنند. شاید تعجب کنید اما واقعا دست ها هم جزو این لیست هستند. بهت است از مواد شینده که حاوی ضدعفونی کننده های قوی هستند برای شست و شو استفده کنید تا به میزان قابل توجهی الودگی محیط اطراف تان نیز کم شود. 

به نظر شما چه چیز هایی در این لیست کم است؟ منتظر نظراتتان هستیم. قسمت نظرات انتهای مطلب بهترین جا برای بیان نکته های شما است. 

منبع: naturallivingideas | مترجم : شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه