Chidaneh.com placeholder image

معماری ارزان: با بتن سبک و ویژگی های آن آشنا شوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

مواد و مصالح: این روزها دنیای مواد ومصالح به سرعت رو به پیشرفت است و مدام خاصیت مواد و مصالح و متریال های ساختمانی تغییر می کند و این تغییرات به ما در ساخت و سازهای خلاقانه تر و با کیفیت تر کمک خواهد کرد. اما لازمه این نوع ساخت و سازها شناخت هرچه بیشتر متریال ها و مواد و مصالح است. امروز درچیدانه می خواهیم با خصوصیات بتن سبک و تفاوت آن با بتن سخت بپردازیم. مطمئنا شما با آگاهی از خصوصیات این متریال دوست داشتنی شگفت زده خواهید شد، بنابراین پیشنهاد می کنم تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید. 

سرویس خواب بالسا

بتن سبک چیست؟

به طور کلی بتن سبک به آن دسته از بتن هایی اتلاق می شود که دارای وزنی کمتر از 1000 کیلوگرم برمتر مکعب می باشند. لازم است بدانید که بتن های معمولی عموما وزنی بالاتر از 2400 کیلوگرم درهرمترمکعب دارند. 

انواع بتن سبک 

بتن های سبک دارای سه دسته کلی هستند. البته انواع بتن های سبک بسیار زیاد است که این ازدیاد به دلیل تنوع مواد و مصالحی است که می تواند به بتن اضافه شود و خاصیت جدیدی را ایجاد کند که البته همه این انواع در سه گروه کلی به نام های :

  • بتن دانه سبک
  • بتن متخلخل یا هوادار
  • بتن سبک بدون ریز دانه 

جای می گیرند. در ادامه هر کدام از این دسته ها را با هم بررسی خواهیم کرد. 

بتن دانه سبک 

دراین گروه از بتن ها از مواد اولیه سبک معدنی همانند پوکه های معدنی از قبیل پومیس ها و غیر معدنی و یا صنعتی به عنوان جایگزین مصالح سنگی دربتن استفاده می شود.

بتن متخلخل

در تولید این بتن ها ازمواد اولیه سبک استفاده نمی شود و تمام مواد اولیه دارای وزن معمولی هستند . ولی فرآیند تولید به گونه ای است که یک عامل ایجاد حباب هوا به میزان ناچیز به مخلوطی از مواد اضافه می شود و در حین فرایند تخلخل در بافت جامد بتن جاگیر می شود. این تخلخل به سبک شدن بتن کمک می کند. عامل تخلخل ساز می تواند به صورت فیزیکی عمل نموده که دراین حالت گروه بتن های کفی یا فوم بتن ایجاد می شوند که عمل آوری آن ها در محیط معمولی یا حداکثر در گرمخانه انجام می شود و از مواد اولیه در ابعاد بتن های معمول استفاده می کنند. به طور خلاصه بتن متخلخل اتوکلاو شده نام می گیرند. ازنظر تکنولوژی ساخت بالاترین سطح تکنولوژی در بتن های سبک مربوط به این نوع بتن ها است.

بتن سبک بدون ریز دانه 

این نوع بتن ها داری کمترین کاربرد در صنایع ساختمان و معماری هستند. چون دراثر حذف ریزدانه در طرح اختلاط بتن هرچند که سبکی نسبی حاصل می شود ولی مقاومت ناچیز و بی دوام در بافت بتن حادث می شود. این را هم در نظر بگیرید که بتن هم مانند تمام مواد و مصالح دیگر دارای ضعف هایی است و بی عیب مطلق نیست. این گروه از بتن های بیشتر در صنایعی همچون آب و فاضلاب و ساخت مقاطع مدولار بتنی سبک کاربرد دارند.

ویژگی بتن سبک 

همه ما خوب می دانیم که سبک شدن متریال ها به اقتصادی تر شدن طرح و سازه کمک خواهد کرد. بارز ترین ویژگی بتن سبک نیز همین است؛ سبکی وزن بتن باعث اقتصادی شدن ساختمان به جهت کم شدن مصرف مصالح سازه ای همانند تیرآهن و بتن سنگین در اسکلت ساختمان می شود. 

بتن سبک در برابر حرارت نیز مقاومت خوبی از خودش نشان می دهد. همچنین پایین بودن ضریب انتقال حرارت در بتن سبک باعث کم شدن حجم تاسیسات و کم شدن مصرف سوخت در ساختمان می شود. 

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های بتن سبک کم شدن وزن کلی ساختمان است که باعث کم شدن ریسک خرابی ساختمان در اثر امواج زلزله می شود چرا که کمانش سازه ای دراثر ارتعاشات در بارهای جانبی با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارند. همچنین در اثر تخریب احتمالی ساختمان و کم شدن وزن آوار فروریخته باعث کم شدن تلفات می شود. 

برای به دست اوردن اطلاعات بیشتر و تکمیلی تر در رابطه با مواد و مصالح مختلف می توانید با قسمت اهالی فن در ارتباط باشید. 

گردآوری در تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
CHUSER در تاریخ 09 تیر 1395
با سلام لطفا مورد عایق صدا و گرما در بتن سبک و بلوکهای پرلیت و clc و تفاوت با سفال را در مطلبی توضیح دهید. با تشکر

ثبت دیدگاه