ایران در بین 10 کشور ناشناخته جهان از دید نشنال جئوگرافیک!

ایران در بین 10 کشور ناشناخته جهان از دید نشنال جئوگرافیک!

به قلم: تحریریه چیدانه

سفر با معماری: سفر کردن همیشه فعالیتی جذاب بوده اما سفر به مکان‌های ناشناخته و کمتر شاخته شده می‌تواند علاوه بر جالب بودن، هیجان هم داشته باشد. چند وقت پیش نشنال جئوگرافی مطلبی را منتشر کرد تحت عنوان: 10 کشور که لیاقت گردشگر بیشتر را دارند؛ زمانی که این مطلب را باز کردیم، متوجه شدیم خیلی از کشورهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم در این لیست موجود هستند. شما هم در ادامه این مقاله قطعا با نکات خواندنی بیشتری در رابطه با برخی از این کشورها آشنا می‌شوید. پس با این مطلب گردشگری جذاب از چیدانه همراه باشید.

دریاچه سوان ارمنستان

سرویس خواب بالسا

دریاچه سوان

1. کشور ارمنستان

کشور ارمنستان یکی از همسایه‌های شمالی ایران است و دارای طبیعت، تاریخ، فرهنگ و معماری غنی، ناب و دیدنی است. این کشور که در زمان‌های بسیار دور جزیی از خاک ایران بوده، قسمت اعظمی از فرهنگش را از ایران باستان به ارث برده است. این کشور زیبا هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران ایرانی است. با هم تعدادی از مقاصد گردشگری کشور ارمنستان را مرور می‌کنیم.

تعدادی از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

صومعه گغارد، دریاچه سوان، قلعه موزه اربونی، پارک عشاق، موزه گالری ملی ارمنستان

دریاچه سوان: این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه قفقاز و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است. سوان در بلندای ۱۹۱۶ متری سطح دریا واقع شده. نام سوان از ریشه اورارتویی سیونا و به معنی «سرزمین دریاچه‌ها» گرفته شده است. این دریاچه یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایروان، پایتخت ارمنستان است.

صومعه گغارد: صومعه گغارد، اولین کلیسای غاری دنیاست که با معماری منحصر به فرد خود در چهل کیلومتری ایروان، در استان کوتایک ارمنستان واقع شده است. گغارد به معنی سرنیزه است. گغارد به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

این مطلب هم خواندنی‌ست: راهنمای سفر به باکو با هواپیما

کلیسای جامع لئون
کلیسای جامع لئون

2. کشور نیکاراگوئه

دومین جایگاه لیست نشنال جئوگرافی، به کشور نیکاراگوئه اختصاص یافته است. این کشور در آمریکای مرکزی واقع شده است و پایتخت آن ماناگوآ است. این کشور یکی از کشورهایی است که دارای تنوع زیستی بسیار زیادی است و این برای گردشگران یک جور هیجان محسوب می‌شود. چرا که با سفر به یک کشور می‌توانند تجربیات متفاوت‌تری داشته باشند. یکی دیگر از دلایلی که باید به این کشور سفر کنید، این است که در نیکاراگوئه می‌توانید آتشفشان‌های فعال را ببینید که در کمتر جایی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. با وجود اینکه سالانه بیش از 1 میلیون گردشگر به آنجا می‌روند اما نیکاراگوئه هنوز سرزمینی ناشناخته باقی مانده است. در هر صورت برای کسانی که به دنبال سفرهای هیجان‌انگیز در آمریکای مرکزی هستند، نیکاراگوئه بهترین انتخاب است.

جاذبه‌های گردشگری نیکاراگوئه

کلیسای جامع لئون، آتشفشان‌های فعال، تخته‌سوای بر روی دامنه کوه‌ها، سواحل نیکاراگوئه

کلیسای جامع لئون: کلیسای جامع لئون، بزرگ‌ترین کلیسا در آمریکای مرکزی است که ساخت آن در سال 1814 به اتمام رسید و در سال 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تخته‌سواری: کوه آتشفشانی سیرونگرو در نیکاراگوئه یکی از پایگاه‌های آتشفشان‌سوارها است. معمولا شرکت‌کنندگان در این مسابقه، با پوشیدن لباس‌های مخصوص و گذاشتن کلاه ایمنی سعی می‌کنند تا حد امکان خود را از خطرات مصون نگه دارند. از طرفی آتشفشان‌سواری برای اینکه ممکن است فرد با سرعت زیاد به مواد مذاب سفت شده برخورد کرده و زخمی شود؛ بسیار خطرناک است.

قله اورست
قله اورست

3. کشور نپال

کشور نپال یک کشور کوهستانی است و بیشترین محدوده این کشور بر فراز و دامنه‌های رشته‌کوه‌های بلند هیمالیا قرار دارد. نپال یکی از کشورهای بسیار کم‌توسعه‌یافته جهان است که اغلب مردم آن به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. کشت عمده نپالی‌ها: برنج، لوبیا و ذرت است و جنگل‌داری در این کشور بسیار دارای اهمیت است. هشت قله از چهارده قله بلند دنیا در این کشور قرار گرفته است. کوه بلند اورست که بلندترین قله جهان است نیز در کشور نپال قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری نپال محسوب می‌شود. همچنین جنوب کشور نپال بسیار مرطوب است و زمین‌های فوق‌العاده حاصلخیزی دارد. اما عجیب و جالب است که این کشور با اینکه در مجاورت قله اورست قرار دارد، همچنان جزو 10 کشور ناشناخته دنیا شناخته می‌شود!

جاذبه‌های گردشگری نپال

معابد بودایی (پاگوداها)، شهر کاتماندو، محوطه‌های میراث جهانی پاشوپاتینات، قله اورست و هفت قله بلند دیگر.

معابد بودایی: پاگودا به گونه‌ای برج می‌گویند با بام‌هایی چندلا و رده‌وار. این برج‌ها معمولا به عنوان نیایشگاهی برای پیروان آیین‌های مختلف کاربرد دارند.

قله اورست: قله اورست توجه بسیاری از کوه‌نوردان در تمام رده‌ها را جلب کرده‌است. از کوه‌نوردان حرفه‌ای و مجرب تا کوه‌نوردان مبتدی که مایل به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند تا به کمک کوه‌نوردان حرفه‌ای راهنمایی شده و صعودی کامل و موفقیت‌آمیز را رقم بزنند. به نظر نمی‌رسد بتوان بی‌خیال صعود به این قله معروف جهانی شد!

تخت جمشید
تخت جمشید

4. کشور ایران

شاید برای شما هم جالب باشد که ایران هم جزو 10 کشور کمتر شناخته‌شده دنیا که لیاقت گردشگر بیشتر را دارند؛ قرار دارد. اما طبیعتا این موضوع باعث خوشحالی است. البته در ایران نیز مکان‌های ناشناخته زیادی وجود دارد که حتی برخی از ایرانیان نیز آن‌ها را نمی‌شناسند. اما کشور ایران به دلیل طبیعت زیبا، چهار فصل بودن و شهره بودن مردمانش به مهمان‌نوازی در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از گردشگران سراسر دنیا قرار گرفته است.

جاذبه‌های گردشگری تهران: 10 نقطه در تهران که قبل از مرگ باید ببینید!

جاذبه‌های گردشگری ایران

استان اصفهان، استان یزد، استان شیراز

استان اصفهان: همه ما می‌دانیم که اصفهان به دلیل شهرتش به نصف‌جهان هم معروف است. تعداد زیادی از بناهای تاریخی معروف ایران همانند: میدان نقش جهان که پر از جاذبه‌های گردشگری است در این شهر قرار گرفته است. همینطور مساجد و بناهای مشهور زیادی از جمله منارجنبان و عالی قاپو نیز در این شهر قرار دارد.

شهرشیراز: بیشتر شهرت شهر شیراز به تخت‌جمشید و محوطه پاسارگاد است. البته نمی‌توان از این نکته هم چشم‌پوشی کرد که شیراز یکی از قطب‌های فرهنگی ایران نیز هست. آب و هوای این شهر هم همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر برای گردشگران، معابد زرتشتی است. باغ نارنجستان و عفیف‌آباد هم از دیگر مکان چشم‌نواز، دیدنی و زیبای شیراز هستند.

پیشنهاد مطلب: بهترین هتل‌های شیراز برای اقامتی دلچسب در پایتخت فرهنگی ایران

کوزوو
کوزوو

5. کشور کوزوو

شما هم احتمالا اسم این کشور را تا به حال نشنیده بودید! این کشور نیز جزو 10 کشور ناشناخته دنیا است. کشور کوزوو از غرب با کشورهای آلبانی و مونته‌نگرو، از شمال و شرق با کشور صربستان و از جنوب با جمهوری مقدونیه همسایه‌است. بیشتر نژاد این کشور را آلبانیایی‌ها تشکیل می‌دهند، همچنین ۴ درصد را صِرب و ۴ درصد باقیمانده را نیز بقیه نژادها تشکیل می‌دهند. اغلب مردم این کشور، دین اسلام دارند. اما به طور کلی تعدادی ارتدوکس و کاتولیک و پیروان بقیه دین‌ها هم ساکن این کشور هستند.

جاذبه‌های گردشگری کوزوو

چشم‌اندازهای جذاب، پیست اسکی‌ها، شهر پریشتینا

پیست اسکی‌های معروف کوزوو: این کشور به پیست اسکی‌هایش معروف است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران به قصد استفاده از پیست‌های اسکی و دیدن چشم‌اندازهای بی‌بدیل این کشور، راهی آنجا می‌شوند.

شهر پریشتینا: این شهر به شهر کافه‌ها معروف است. کوچه کوچه این شهر از کافه‌های پُررونق تشکیل شده است.

مقبره گور امیر
مقبره گور امیر

6. کشور ازبکستان

سفر به ازبکستان، سفری هیجان‌انگیز خواهد بود. چراکه زبان رسمی آن فارسی نیست اما مردم در برخی از شهرهای آن فارسی حرف می‌زنند. ازبکستان در روزگاری نه چندان دور به سرزمین ایران تعلق داشت و سفر به آن، به‌عنوان سفر به آسیای میانه، می‌تواند برای خیلی‌ها جالب باشد و حس نوستالژی خوبی برای آنان فراهم آورد.

جاذبه‌های گردشگری ازبکستان

منطقه رجیستان، گور امیر، مقبره شاه زِنده، برج تاشکند، مسجد بی‌بی‌خانم سمرقند

مقبره گور امیر: بنای معروف به گور امیر از آثار ارزشمند کشور ازبکستان است و به خاطر پیوستگی که با قبر تیمور لنگ دارد، معروف‌ترین اثر در گنجینه معماری سمرقند به حساب می‌آید. این بنا در سال 807 هجری احداث شده و گنبد و بارگاهش با کاشیکاری ایرانی مزین است.

مقبره شاه زِنده: گفته می‌شود آرامگاه شاه زنده اشاره به قاسم‌بن‌عباس، پسر عموی حضرت محمد(ص) دارد که اسلام را به این منطقه آورد.

این مسجد هم دیدنی‌ست: شاهزاده؛ شاهکاری حیرت‌انگیز از هنر معماری عثمانی و بیزانس

دریاچه اوهرید
دریاچه اوهرید

7. کشور آلبانی

آلبانی از شمال غرب با مونته‌نگرو، از شمال شرق با کوزوو، از سوی خاور با مقدونیه و از طرف جنوب و جنوب شرقی با یونان همسایه است. در سمت غربی آلبانی دریای آدریاتیک و در سمت جنوب غربی آن دریای ایونی قرار گرفته‌اند. ساحل آلبانی در تنگه اوترانتو با ساحل ایتالیا ۷۲ کیلومتر فاصله دارد. آلبانی دارای تمدن و فرهنگ دیرینه و کهنی است. شواهد و مدارک بی‌شمارِ کشف‌شده از دوران نوسنگی، آلات و ابزار سنگی مورد استفاده قرارگرفته در عصر سوم دوره حجر است.

جاذبه‌های گردشگری آلبانی

دریاچه اوهرید، مناطق یونانی، مناطق رومی، مسجد ادهم بیگ

دریاچه اوهرید: این دریاچه در مرز کوهستانی آلبانی و مقدونیه واقع شده است. اوهرید یکی از قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین دریاچه‌های اروپا محسوب می‌شود. در سال ۱۹۷۹ هنگامی که این دریاچه توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی اعلام شد، اهمیت آن افزایش یافت. اوهرید عمیق‌ترین دریاچه شبه‌جزیره بالکان با ۲۸۸ متر عمق نیز هست.

مسجد ادهم‌بیگ: این مسجد، تاریخی‌ترین مسجد در کشور آلبانی است که بارها و بارها در طول تاریخ مورد تجاوز قرار گرفته و قصد تخریب آن را داشته‌اند.

پیشنهاد مطلب: این مسجد ایرانی با معماری کلیسایی خبرساز شد

تیمور شرقی
تیمور شرقی

8. کشور تیمور شرقی

قطعا این کشور جزو 10 کشور ناشناخته دنیا است. برای ما که واقعا شنیدن و دیدن اسم چنینی کشوری در این لیست جالب بود. بعد از کمی تحقیق متوجه شدیم که این کشور مدتی پیش از کشور اندونزی اعلام استقلال کرد و خود تبدیل به کشوری جدا شد. پایتخت آن دیلی است. تیمور شرقی بیش از یک میلیون جمعیت دارد که اکثر آنان مسیحی کاتولیک هستند.

تندیس کارتلیس
تندیس کارتلیس

9. کشور گرجستان

این کشور تاریخی طولانی دارد. گرجستان دومین کشور در جهان است که دین مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی در قرن چهارم پس از میلاد، انتخاب کرد. مردم اینجا به مهمان‌نوازی معروفند و سنت‌ها و غذاهایشان طرفداران زیادی دارد. حدود 84درصد از مردم گرجستان؛ مسیحی ارتودکس و 10درصد مسلمانند. گرجی‌ها، نه روسی هستند و نه ترک و نه فارس؛ بلکه از فرهنگ مستقلی برخوردارند که 9000 سال است آن را حفظ کرده‌اند. گرجستانی‌ها به زبان گرجی صحبت کرده و با الفبای گرجی می‌نویسند که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان به حساب می‌آید.

جاذبه‌های گردشگری گرجستان

حمام سولفور، تندیس کارتلیس، شهر تفلیس

تندیس کارتلیس: کارتلیس دِدا به معنای مادرِ کارتلی (گرجستان)، یک مجسمه بر فراز بلندی‌های اطراف شهر تفلیس پایتخت گرجستان و بر روی ‘تپه‌های سولولاکی‘ بنا شده و تقریبا از تمام نقاط شهر قابل رویت است. امروز ‘مادر گرجستان’؛ به نمادی برای تفلیس تبدیل شده. اکثر کشورهای شوروی سابق مثل ارمنستان و گرجستان، دارای مجسمه مادر هستند. تندیسی ۲۰ متری از آلومینیوم که تقریبا از هر جای تفلیس دیده می‌شود. این تندیس، نشان‌دهنده زنی با شمشیری در یک دست و کاسه‌ای در دست دیگر است. کاسه برای پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان می‌شوند و شمشیر برای آن‌ها که با دشمنی وارد می‌شوند.

حمام سولفور: در این کشور حمام‌های سولفور متعددی وجود دارد. یکی از آنها که در محله ارتاجالای شهر تفلیس واقع شده به حمام شاه‌عباس معروف است. کاشی‌کاری‌های آن به سبک صفویه و احتمالا زمان ساخت آن مربوط به آن دوران بوده. این حمام هیچ وسیله گرم‌کننده‌ای ندارد و آبِ گرم آن کاملا طبیعی است. همچنین باور بر این است که این آب اثرات درمانی هم دارد.

شهر دوگا
شهر دوگا

10. کشور تونس

تونس، شهری قدیمی و باقی‌مانده از قرن 12 که این شهر دارای قلعه‌ای با دروازه‌هایی برای ایجاد ارتباط با خارج است. بازارهای شلوغ با معماری اسلامی، حمام‌هایی به سبک عربی، کاروانسرای خیابان‌های رنگارنگ که هر خیابان در این شهر نمایانگر تجارتی متفاوت است. بهترین تجار در این شهر به تجارت جواهرآلات، ابریشم، عطر و سنگ‌های قیمتی می‌پردازند.

جاذبه‌های گردشگری تونس

شهر دوگا، کلیسای سنت‌لوئیس، بولا روجا

شهر دوگا: این شهر که بازمانده آثار تاریخی لیبی، پونیکی بوده، از دوره روم باقی مانده است. باقی‌مانده این شهر تاریخی، نمایانگر نحوه زندگی مردم در زمان اشغال تونس (پونیک) توسط رومی‌ها بوده و شامل تئاتر رومی، حمام، آثار معماری، معابد، ساختمان‌ها، کاخ‌ها و سایر آثار به جای مانده از آن دوره است و به‌عنوان یکی از مفاخر معماری تاریخی تونس نیز محسوب می‌شوند.

کلیسای سنت‌لوئیس: این کلیسا در تپه‌های باستانی کارتاژ واقع شده و ملقب به کلیسای کاتولیک روم است. نوع معماری آن بیزانسی شمال آفریقا بوده که در فاصله سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۹۰ میلادی ساخته شده است. این کلیسا بر روی تپه‌ای قدیمی بنام بیرسا (Byrsa)، که در نزدیکی محل پیدایش پونیکی‌های قدیم و سپس شهر رومی‌ها بوده؛ واقع شده است.

جاذبه های گردشگری ایران
ایران

کلام پایانی

در این مقاله از چیدانه، 10 کشور برتر و ناشناخته جهان از دید نشنال جئوگرافی را شناختیم و مکان‌های مهم گردشگری این کشورها را با هم مرور کردیم. ایران، کشوری با طبیعت و مکان‌های جذاب گردشگری، در این لیست به چشم می‌خورد که جاذبه‌های گردشگری آن شهره خاص و عام است.

مطلب پیشنهادی: 10 نقطه از تبریز که قبل از مرگ باید ببینید!

منبع: National Geographic | مترجم: شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
pamenar.co در تاریخ 26 تیر 1395
با تشکر از سایت خوبتون در صورت تمایل از سایت ما دیدن فرمایید pamenar.co

ثبت دیدگاه