Chidaneh.com placeholder image

خانه ویلایی بزرگمهر مشهد، معجزه نور در معماری داخلی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: حتی یادآوری تجربه زندگی در خانه ویلایی دلباز و پر نور و حیاطی سرشار از سرسبزی همه ی ما را برای لحظه ای به آرامشی لذت بخش دعوت می کند، آرامشی منحصر به فرد که بی شک کمتر در خانه های آپارتمانی امروزی با آن مواجه ایم. خانه ویلایی بزرگمهر به معماری هانیه علیزاده، محمود گنجی از دفتر معماری تجربه زمان ما تجربه ی یکی از همین لذت های منحصر به فرد را برای کاربران خود رقم است و توانسته رتبه اول (مشترک) جایزه معمار در بخش ساختمان های مسکونی تک واحدی، 1394 را از آن خود کند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این خانه زیبا و دوست داشتنی سری بزنیم.  

نمای خارجی خانه ویلایی

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی پروژه طراحی خانه بزرگمهر 

  • نام پروژه: خانه بزرگمهر
  • موقعیت: خراسان رضوی، مشهد، ایران
  • شرکت مشاوره: دفتر معماری تجربه زمان ما
  • معماران مسئول: هانیه علیزاده، محمود گنجی
  • تاریخ: 1391-1394
  • نوع پروژه: مسکونی

خانه ویلایی

  • مساحت سایت پروژه: 250 مترمربع
  • مساحت ساخته شده: 525 مترمربع
  • مدیر اجرایی پروژه: محسن اسدزاده
  • تیم اجرایی پروژه: ارسلان اسدزاده، خلیل ارژنگی
  • چوب مورد استفاده در پروژه: چوب نمای ساختمان slp
  • عکاس: محمود گنجی
  • جوایز: رتبه اول (مشترک) جایزه معمار در بخش ساختمان های مسکونی تک واحدی، 1394

نمای خارجی خانه ویلایی

خانه ویلایی بزرگمهر در سه طبقه و درون یک بلوک شهری محاط توسط همسایگی ها، در شهر مشهد واقع شده است. دراین منطقه قطعات زمین غالبا 250 متری بوده و از گذشته، خانه های ویلایی یک یا دو طبقه در آنها ساخته می شده است.

خانه ویلایی

با گذشت زمان و به دلیل افزایش قیمت زمین، مصالح و در نتیجه ساختمان سازی، این خانه های تک واحدی کوچک تخریب شده و جهت سرمایه گذاری به آپارتمان های دو، سه و یا چهارطبقه تبدیل شده و تا حد امکان از مساحت حیاط ها کاسته و به بنا افزوده شده است. در این میان تلاش برای رسیدن به کیفیت های فضایی یک خانه ویلایی کمرنگ شده و به نظر می رسد دستیابی به بیشترین متراژ مفید و یا نمایی جلب توجه کننده در اولویت سازندگان قرار گرفته است.

خانه ویلایی بزرگمهر

در طراحی خانه بزرگمهر سعی شده است با تمهیداتی در فرآیند طراحی خانه ویلایی، فضاهایی متنوع و برخوردار از نور و منظر مناسب و در عین حال دارای خلوص و یکپارچگی بصری کل واحد خلق شود. در این میان از طریق قرارگیری یک حیاط کوچک شمالی، یک وید میانی درون بنا، و بازنگری در طراحی حیاط اصلی خانه جهت دستیابی به بیشترین ارتباط موثر درون و بیرون تلاش شده است.

حیاط خانه ویلایی

حیاط واقع در شمال خانه و در پس گشودگی های ایجاد شده در نمای شمالی، علاوه بر ایفای نقش فیلتر و نیز اتصال بصری فضاهای پیرامونش (عرصه ورودی و آشپزخانه در طبقه همکف، و اتاق ها در طبقات بالا) به ایجاد منظر سبز کنترل شده و دلخواه در مجاورت این فضاها یاری می دهد. گشودگی های نما نیز علاوه بر سبک سازی نمای خارجی، آفتاب جنوبی را به فضای سبز پیاده رو مجاور خانه می رسانند.

طراحی خانه ویلایی

در ادامه دستیابی به ارتباط بیشتر بیرون و درون، در میانه ی بنا ویدی قرار داده شد تا علاوه بر ایجاد ارتباط بصری عمودی جهت انسجام بخشی به کل واحد مسکونی، نور را به میانه ی بنا هدایت کند و بستری برای ایجاد منظر سبز داخلی و نگهداری گیاهان فراهم کند.

طراحی خانه ویلایی

نور بازتابی از تغییرات محیطی در بناست که تاثیر آن ایجاد تنوع در فضاهای داخلی بدلیل تغییرات، حرکت و تغییر کنتراست نور و سایه در ساعات روز و در فصول مختلف است.

خانه ویلایی

همچنین با توجه به اقلیم شهر مشهد که از اختلاف دمای قابل توجه روز و شب برخوردار بوده و در نتیجه جریان باد در اکثر ساعات و فصول وجود دارد، به تهویه ی طبیعی خانه ویلایی بزرگمهر نیز یاری می دهد.

برای دیدن پروژه های معماری ایرانی که توسط معماران برجسته طراحی و اجرا شده اند، بخش پروژه های برجسته چیدانه را از دست ندهید. برای ارتباط با معماران این بناها می توانید پروفایل آن ها در اهالی فن چیدانه مراجعه کرده و اطلاعات تماس آن ها را ببینید.

منبع مشخصات عمومی پروژه: وب سایت معماری معاصر ایرانی
 گردآوری و باز نویسی: ثمینا فراهانی|تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه