Chidaneh.com placeholder image

سقف ترنسلوسید چیست؟ زیبایی و روشنایی را با هم تجربه کنید

به قلم: مهسا پوررضا

امروزه اغلب طراحان و معماران در سراسر دنیا استفاده از مواد و مصالح نوین را ترجیح می دهند چرا که روش ها و مواد و مصالح جدید برای سهولت کار و تکمیل روش های سنتی و همچنین پیشبرد مصالح به سمتی که سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند ارائه می شوند. ما نیز هر چند وقت یک بار در چیدانه به بررسی این مواد و مصالح جدید و مدرن می پردازیم، امروز نیز قصد داریم که با یکی دیگر از این مواد و مصالح آشنا شویم. متریالی که امروز با هم در چیدانه به بررسی آن می پردازیم  سقف ترنسلوسید نام دارد.

سقف کشسان ترنسلوسید
سقف کشسان ترنسلوسید
سقف کشسان ترنسلوسید

سقف کشسان نقش مهراز
سقف کاذب رستوران و تالار
سقف کشسان نقش مهراز

chidaneh ad banner

سقف کشسان نقش مهراز
طراحی سقف کشسان
سقف کشسان نقش مهراز

سقف کشسان نقش مهراز
سقف کاذب رستوران و تالار
سقف کشسان نقش مهراز

برندهای معتبر در این حوزه

سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان سیستم سقف معلقی است که از دو عنصر اصلی تشکیل شده است: یکی ریل محیطی و احاطه کننده و دیگری غشای اصلی سبک وزن که در طول مسیر ریل کش می‌آید و قرار می‌گیرد و بر خلاف سیستم‌های سقفی موجود نیازی به آویز نخواهد داشت و قابلیت مخفی نمودن اتصالات ریل را دارا میباشد. علاوه بر کاربرد این محصول در سقف، در مصارفی همچون دیوارهای پوششی، توزیع کننده های نور، پانل‌های متحرک نمایشگاه‌ها، و شکل‌های ابداعی استفاده می‌شود. سقف کششی بواسطه‌ی تقویت پشت صحنه و زمینه اختصاصی خود، سبب یک پیوستگی و اتحاد در بین انواع ساختار نور، شبکه مشبک و نقاط ثابت می‌شود. در ابتدا سیستم ریل‌ها در قسمت زیرین سقف اصلی محیط اطراف به دیوار چسبانده می‌شوند؛ سپس سقف کشسان تا پنجاه درجه حرارت داده شده و انبساط باعث می‌شود که سقف کاملاً در درون سیستم ریل‌ها، جایگزین شود.به محض کاهش دما، سقف مثل یک پوشش طبل ثابت می‌گردد. ریل‌ها در انواع مختلف بوده و بر اساس نوع طرح مورد نظر، توسط تکنسین‌های اجرایی نصب، انتخاب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه اجرای سقف کشسان در 9 مرحله آسان

 سقف کشسان نورگذر
 سقف کشسان نورگذر
 سقف کشسان نورگذر

سقف کشسان نقش مهراز
سقف کاذب رستوران و تالار
سقف کشسان نقش مهراز

سقف کشسان این امکان را فراهم می‌سازد که امکاناتی نظیر سیستم‌های روشنایی اعم از فیبر نوری،لامپ‌های فلورسنت، دستگاه‌های تهویه‌ی هوا،دستگاه‌های حرارتی و صوتی بدون هیچگونه مشکلی نصب شوند.سیستم سقف های کشسان، امکانات و پتانسیل عظیمی برای کاربردهای تجاری و بازرگانی فراهم می‌سازد و به سبب داشتن تنوع رنگی زیاد و سهولت آن در شکل پذیری و شکل دادن،قادر است یک سقف استثنائی بر اساس طرح مورد نظر ایجاد کند و برای انواع کاربردها و موارد استفاده از قبیل ادارات، رستوران‌ها، کلیساها، سینماها، ساختمان‌های خصوصی، سالن‌های کنفرانس و … بسیار مناسب است.

سقف کشسان ترنسلوسید
سقف کشسان ترنسلوسید
سقف کشسان ترنسلوسید

سقف کشسان ترنسلوسید یا سقف ترنسلوسید

سقف ترنسلوسید نوع دیگری از متریال سقف کشسان است که به صورت خنثی بوده و کارایی اصلی آن نور رسانی به محیط است. این نوع از سقف ترنسلوسید که بیشتر در اماکن تجاری و اداری کاربرد دارد، نور فوق العاده‌ای را به صورت یکنواخت به سطح سرازیر می‌کند و این عملکرد باعث شده که معتبرترین مراکز تجاری، نورپردازی‌های خود را کنار گذاشته و از این نوع سقف ترنسلوسید استفاده کنند. همچنین این نوع از سقف را می توان با نورهای هفت رنگ آمیخت که بسیار زیباست و توجه مخاطب را ناخودآگاه جلب می‌کند.

سقف کشسان ترنسلوسید
سقف کشسان ترنسلوسید
سقف کشسان ترنسلوسید

سقف ترنسلوسید متریال جدیدی است که از سقف جنس pvc تولید شده و انعطاف بالایی دارد. همچنین تحمل بالایی جهت تحمل بار تا 250 کیلوگرم بر هر مترمربع را دارد. پوشش این سقف خاصیت آنتی باکتریال داشته و دفع کننده گردوغبار می باشد. 

انواع دیگر سقف کشسان، سقف ترنسلوسید می باشد که خاصیت فیلتر نورهای طبیعی و مصنوعی را دارد که قابلیت طراحی سقف به همراه نورپردازی را به طراح ارائه می دهد. از تکنولوژی سقف ترنسلوسید در استودیوهای تلویزیونی، ویترین ها، کانترهای فروشگاهی، مغازه ها، اجرای دکور استیج های تئاتر و … استفاده می شود. در سقف ترنسلوسید امکان تغییر رنگ دانه طیف (RGB ) و یا به صورت سفارشی محیاست.

سقف کشسان نورگذر
سقف کشسان نورگذر
سقف کشسان نورگذر

سقف کششی نورگذر یا سقف ترنسلوسید، بیشترین امکان عبور نور وجود دارد. از پوشش سقف ترنسلوسید برای فضایی که نیاز به عبور نور طبیعی است استفاده می شود. برای محیطی هایی که نیاز به نورپردازی زیاد دارد  سقف کشسان نورگذر یا سقف ترنسلوسید را به شما پیشنهاد می کنیم. پارچه کشسان شفاف یا ترنسپرنت به دلیل قابلیت عبور نور از خود مکانی روشنتر را برای ما مهیا می کند. از پارچه کششی ترنسپرنت بیشتر برای محیط هایی چون نمایشگاه، فروشگاه، سالن های آمفی تئاتر، رستوران ها و بسیاری از محیط های دیگر میب اشد. می توان با استفاده از نورپردازی داخلی در سقف ترنسلوسید محیطی با نور یکدست و بسیار زیبا را در اختیار داشته باشید.

 سقف کشسان نورگذر
 سقف کشسان نورگذر
 سقف کشسان نورگذر

استفاده از سقف کششی نورگذر یا سقف ترنسلوسید در اتاق مطالعه شما تمامی نور را تامین می کند.سقف ترنسلوسید به عنوان یک فیلتر نور عمل کرده و نور را به صورت یکنواخت در محیط منتشر می کند. قابلیت خاص فیلتر سازی و تسطیح نورهای طبیعی و مصنوعی و ترکیب 7 هفت نور به صورت همزمان RGB را دارد و این قابلیت منحصر به فرد سقف کاذب کششی به طراحان امکان تغییر شخصیت فضاهای داخلی را به کمک جلوه های نور و رنگ می دهد و منجر به خلق محیطی با نور شگفت انگیز می شود. تکنولوژی سقف ترنسلوسید در اماکن تجاری , اداری , مسکونی , رستوران ها و دیگر اماکن ها که نوع و رنگ مد نظر است کاربردی نامحدودی دارد. در سقف ترنسلوسید میتوان انواع نورپردازی را انجام داد.

مزایای سقف کشسان ترنسلوسید
مزایای سقف کشسان ترنسلوسید
مزایای سقف کشسان ترنسلوسید

مزایای سقف ترنسلوسید

سقف ترانسلوسنت یا  سقف کششی نورگذر در مقایسه با یک پارچه یا لایه معمولی شفافیت بیشتری دارد به همین دلیل نورپردازی که در پشت این سقف ها انجام می دهید، به راحتی از این لایه عبور کرده و در محیط پخش می شود. این متریال متعلق به دسته خاصی از سقف های کشسان وینیل می باشد که ویژگی های آن، مزایای سقف ترنسلوسید هستند:

  • ماندگاری بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت و نفوذ بالا
  • نصب و تعمیر راحت
  • زیبایی فوق العاده
  • نور رسانی یکدست و همسان به کل فضای داخلی
  • امکان پیاده سازی انواع ایده های طراحی
  • امکان انتخاب رنگ های مختلف
  • امکان نصب و اجرای انواع نورپردازی
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
سقف کشسان ترنسلوسید
سقف کشسان ترنسلوسید

کاربرد سقف کششی ترنسلوسید

این دسته از سقف کششی نورگذر یا سقف ترنسلوسید بدون هیچ محدودیتی قابلیت استفاده در انواع محیط های سقف دار را فراهم می سازد. در مکان های زیر می توان از این سقف ها استفاده کرد:

  • فضاهای تجاری
  • مکان های اداری
  • فضاهای مسکونی
  • رستوران ها
  • کافی شاپ ها
  • بیمارستان ها
  • مطب پزشکان و دندانپزشکان
  • سازمان های اداری
  • شرکت ها
  • فروشگاه ها
 سقف کشسان نورگذر
 سقف کشسان نورگذر
 سقف کشسان نورگذر

سیستم نورپردازی در سقف ترنسلوسید

برای نورپردازی در این سقف ها از LED , Ligh t, emitting diode استفاده می شود‌‌. به کار گیری این لامپ ها برای نورانی کردن سقف کشسان ترنسلوسید موجب انتشار یکنواخت و زیبای نور در پشت سقف می گردد. به کار بردن لامپ های LED قابل کنترل بسیار مناسب است. نصب لامپ های LED در پشت ورق های سقف انجام می گیرد.

سقف کاذب کشسان ترنسلوسید
سقف کاذب کشسان ترنسلوسید
سقف کاذب کشسان ترنسلوسید

انواع سقف کاذب کشسان ترنسلوسید

سقف های کاذب کشسان ترنسلوسید بر اساس نوع نورپردازی و مدل طراحی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که شامل نمونه های زیر می باشند:

  • سقف ترنسلوسید بدون تجهیزات و وسایل نورپردازی
  • سقف ترنسلوسید همراه با نورپردازی سقفی
  • سقف کششی نورگذر همراه با پنل لامپ سقفی
  • سقف کششی نورگذر همراه با پنجره های سقفی
  • سقف کششی نورگذر با طرح های سه بعدی

توجه داشته باشید که اگر بیشترین میزان کارایی این نوع سقف ها را بخواهید باید فرم سفید آن را انتخاب کنید تا بیشترین میزان عبور نور خورشید را داشته باشد. در طرف مقابل، انتخاب رنگ قهوه ای باعث عبور بسیار کم نور خورشید شده و اکثر طراحان داخلی آن را توصیه نمی کنند.با این حال باید دقت داشته باشید که بسته به نوع فضای داخلی، رنگ مناسب انتخاب شود. به عنوان مثال برای فضاهای کوچک باید رنگ روشن سقف ترنسلوسید انتخاب گردد و برای فضاهای بزرگ دقیقا برعکس عمل شود.برای فضای پذیرایی، رنگ سقف کشسان ترنسلوسید باید متناسب با رنگ دیوارها و مکمل با آن انتخاب شود تا تأثیر بسزای آن را مشاهده کنید. همیشه دقت داشته باشید که رنگ سقف و دیوار جزو رنگ های اصلی هستند.

سقف ترنسلوسید
سقف ترنسلوسید
سقف ترنسلوسید

جمع بندی

سقف کششی ترنسلوسید یا  سقف ترنسلوسید (Translucent) که به معنی شفاف می باشد نوع خاصی از سقف های کشسان با پارچه ها و پوشش هایی بسیار مقاوم و با کیفیت می باشد که در فیلتر کردن نور به شکلی خاص عمل می کند. طراحان و دکوراتورهای داخلی از همین ویژگی برای تغییر در فضای دکوراسیون داخلی منزل استفاده می کنند.در این مقاله به معرفی سقف ترنسلوسید  زیبایی و روشنایی پرداختیم.

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه