Chidaneh.com placeholder image

بافت هایی که در طراحی دکوراسیون خانه شما می درخشند!

به قلم: تحریریه چیدانه

مبانی طراحی داخلی: طراحی داخلی فقط به این معنی نیست که بتوانید مبلمان ها و رنگ ها را در کنار هم بچینید و به یک ترکیب موفق برسید، عوامل خیلی زیادی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی خانه تاثیر گذار هستند و باید به آن ها نیز توجه کنید، در آن صورت است که می توانید به یک دکوراسیون خوب و عالی دست پیدا کنید. در واقع این مسائل هستند که طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه را ارزشمندتر و زنده تر می کنند. یکی از این عوامل بافت در طراحی دکوراسیون داخلی است. شاید مطلب دکوراسیونی لوکس با بافت هایی گرم و جذاب را به خاطر داشته باشید، در آن مطلب راجع به بافت ها کمی با هم صحبت کردیم اما در این مطلب قصد داریم که کمی تخصصی تر به این نکته مهم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه بپردازیم، پس تا انتهای این مطلب با من و چیدانه همراه باشید. 

رضا صوفی
دکوراسیون داخلی سنتی
رضا صوفی

سرویس خواب بالسا

بافت چیست؟ 

قبل از این که بخواهیم به بررسی بافت در طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم، باید بافت ها را بیشتر بشناسیم. همان طور که می دانید هر شی و وسیله ای دارای ظاهری خاص است و بافت به جنسی که اشیا از آن ساخته شده اند مربوط است و چگونگی رویه سطح را از لحاظ نرمی، صیقلی بودن و زبری بیان می کند. 

[[nid:40903]]

آشنایی با انواع بافت

اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم بافت ها به دو دسته تقسیم می شوند: 

  • بافت های بصری 
  • بافت های لامسه ای 

که در ادامه به بررسی هر کدام از انواع این بافت ها می پردازیم. 

کازمو
کاغذ دیواری نشیمن
کازمو

بافت های بصری 

بافت های بصری در واقع بافت هایی هستتند که سطوح را از لحاظ چشمی و دیداری از هم متمایز می کند، این نوع بافت ها معمولا به صورت دو بعدی هستند. منظور از دو بعدی بودن این طرح ها این است که آن ها معمولا نقاشی می شوند. این نوع بافت ها معمولا در تابلوهای نقاشی و آثار هنری دیده می شوند، البته تکنیک های اجرای آن ها ممکن است متفاوت باش. به طور مثال در یک تابلو نقاشی ممکن است شما سطوحی را ببینید که برخی از آن ها راه راه هستند و برخی دیگر به صورت دایره های توپر و تو خالی وجود دارند، حالا ممکن است؛ این سطوح با ضربه های قلمو به وجود آمده باشند و یا با کشیدن و نقاشی. 

کاغذدیواری و لمینت ابو دیزاین
کاغذ دیواری در نشیمن
کاغذدیواری و لمینت ابو دیزاین

بافت های لامسه ای 

بافت های لامسه ای، بافت هایی هستند که کاملا می توان تفاوت آن ها را با دیگر سطوح لمس و حس کرد. این بافت ها معمولا دارای سطوحی برجسته هستند. به طر مثال پارچه های مختلف مانند حریر، ابریشم و مخمل هر کدام دارای سطحی متفاوت هستند که در صورت لمس می توان آن ها را درک کرد.

شرکت معماری دکوکو
دکوراسیون منزل لوکس با مبل سلطنتی
شرکت معماری دکوکو

بافت در طراحی دکوراسیون داخلی 

شاید باورش کمی سخت باشد اما بافت ها درطراحی دکوراسیون داخلی نقش خیلی مهمی دارند. وجود آن ها دکوراسیون داخلی خانه را از خامی و یک نواختی نجات می دهد. به آن عمق و بُعد می بخشد و باعث می شود هر وسیله ای حالت زنده تری در طراحی دکوراسیون داخلی خانه باشد. بافت ها حتی در تجربه های شما از فضا نیز تاثیر گذار اند، به طور مثال اگر وارد فضایی شوید که سطوح آن بافتی نرم و لطیف داشته باشید مایل هستید که آن را دوباره تجربه کنید، اگر هم فضایی که تجربه کرده اید سطوح سخت و سفت داشته باشند شاید دیگر زیاد تمایل به تجربه دوباره آن نداشته باشید. 

6

بررسی حضور بافت ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه 

بگذارید کمی حضور بافت ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه را با هم بررسی کنیم. برای این کار تعدادی از عکس های دکوراسیون خانه های ایرانی را با هم مورد بررسی قرار می دهیم. 

ش.کرمپور
طراحی دکوراسیون نشیمن آپارتمان آبی
ش.کرمپور

1. تعدد بافت در طراحی دکوراسیون داخلی 

عکسی که در بالا می بینید نمونه ای از یک دکوراسیون است که درآن شاهد تعدد بافت ها هستیم. اما این بافت ها در واقع یک دیگر را تکمیل کرده اند. در این دکوراسیون می توانید حضور انواع پارچه ها، انواع رنگ ها و حتی طرح ها را ببینید. لزومی ندارد که طرح های یا همان بافت های بصری حتما نقاشی شوند، گاهی با متفاوت قرار دادن مواد و مصالح در کنار هم می توان به این امر مهم دست یافت، اگر می پرسید که دقیقا منظورمان چیست، پیشنهاد می کنم که میز چوبی و سطح روی آن را دوباره بررسی کنید. 

مهندسین مشاور آراستان
طراحی پشت ال سی دی با سنگ
مهندسین مشاور آراستان

2. بافت هایی با مقیاس بزرگ در دکوراسیون داخلی خانه

وقتی با فضاهای بزرگی روبرو هستید که نمی دانید باید با آن ها چه کار کنید بهتر است از بافت ها کمک بگیرید. به طور مثال در عکس بالا می بینید که یک دیوار بزرگ کاملا با سنگ ها آنتیک و تزئینی پوشیده شده اند. اگر این دیوار با کاغذ دیواری و یا حتی پوشیده می شد شاید نمی توانست تاثیر گذاری الانش را داشته باشد. این بافت سنگ های آنتیک است که این فضا را از یکنواختی زیاد نجات داده است و شاید اگر پس و پیش بودن این سنگ ها وجود نداشت، نورپردازی فضا نیز به این زیبایی از آب در نمی آمد. 

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
طراحی مینیمال دکوراسیون نشیمن خانه ما، گلستانه
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

3. بافت های همرنگ در طراحی دکوراسیون داخلی خانه 

اگر شما طراح باهوشی باشید می توانید بافت ها را به طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان بیاورید، اما آن ها را در دل خود دکوراسیون حل کنید به صورتی که تشخیص آن ها سخت باشد. یکی از کارهایی که در این زمینه می توانید انجام دهید، این است که همه بافت ها را به یک در بیاورید. درست مثل عکی بالا. در این عکس بافت های زیادی وجود دارد اما همرنگ بودن آن ها تشخیص این مساله را کمی سخت کرده است. 

آسمانه
دکوراسیون متفاوت با تابلوهای نقاشی
آسمانه

4. توجه به مقیاس بافت ها در طراحی دکوراسیون داخلی 

اندازه و مقیاس بافت ها نیز می تواند بسیار در طراحی دکوراسیون داخلی خانه تاثیر گذار باشند، فرقی نمی کند که این بافت ها بصری هستند و یا لامسه ای، مهم وجود آن ها است. به طور مثال در عکس بالا مقیاس به نسبت بزرگ پارچه های رومبلی باعث شده است تا مبلمان ها بیشتر از هر چیز دیگری در این فضا به چشم بیایند. 

آسمانه
مبلمان ال در دکوراسیون داخلی
آسمانه

5. ترکیب بافت های بصری و لامسه ای در طراحی دکوراسیون داخلی 

اگر به تاثیر گذاری بافت ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه معتقد هستید؛ می توانید از ترکیب هر دو نوع بافت در دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کنید. عکس بالا در این زمینه به شما کمک می کند و مکی تواند به خوبی شما را راهنمایی کند. 

اگر هنوز هم در زمینه بافت ها سوال و مشکلی دارید می توانید آن را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به جواب برسید. 

نویسنده: شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه