Chidaneh.com placeholder image

طراحی پارک پرنده سفید در تهران، تجربه یک استراحت معمارانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: پارک ها یکی از تفرجگاه های پر طرفدار در تمام دنیا محسوب می شود، گاهی برخی از پارک ها به لحاظ طراحی های منحصر به فرد خود در ذهن ماندگار می شوند تا حدی که تبدیل به یک المان شاخص در فضای شهری می شوند. پارک پرنده سفید در تهران نیز یکی از این پارک های منحصر به فرد به طراحی آتلیه معماری ارو می باشد که امروز در چیدانه می خواهیم به گوشه و کنار آن سری بزنیم و با جزییات این طراحی پارک منحصر به فرد بیشتر آشنا شویم با ما همراه باشید.

طراحی پارک

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه طراحی پارک پرنده سفید

  • موقعیت: تهران، ایران 
  • دفتر معماری: آتلیه معماری ارو
  • معماران: سینا احسانی، امیر اکبرزاده
  • تاریخ: 1395
  • مساحت: 8900 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: نیروی هوایی ارتش

طراحی پارک

  • تیم طراحی: سینا احسانی، امیر اکبرزاد، شایان انوری، زیبا گل مولا، ندا بزرگی
  • مدیریت اجرا: امیر اکبرزاد
  • همکار اجرا: علی شیری
  • ماکت: سروش احسانی
  • عکاس: استودیو دید

طراحی منظر

از زبان معمار: هدف کارفرما (نیروی هوایی ارتش)، تبدیل یکی از اراضی مشجر خود به پارک و آزادکردن آن برای استفاده عموم بود. زمین پروژه در خیابان سی‌متری نیروی هوایی تهران، یکی از مناطق کمتر برخوردار پایتخت، واقع است.

طراحی پار ک

نقطه شروع طراحی پارک بر اساس یک هدف‌گذاری مشخص بود: طراحی فضای تنفس برای بافت متراکم و ریزدانه همسایه سایت پروژه. به عبارت دیگر، ایجاد یک پلازا در مقیاس بافت شهری مرتبط با سایت که سیرکولاسیون و کاربری‌های دیگر موجود در سایت، بر اساس آن طراحی شوند، فضایی که ظرفیت وقوع رفتارهای متنوع جمعی را داشته باشد.

طراحی پارک

ایجاد خوانایی، آن هم در حضور درختان انبوه موجود در سایت، از چالش‌های مهم در طراحی پارک بود. بدین‌منظور و در رویه‌ای متفاوت، ترکیبی از معماری و معماری منظر به عنوان استراتژی طراحی انتخاب شد، به این شکل که با افزودن جداره‌ها و ریتم‌ها و صفحه‌ها و …، تعریف عناصر و خطوط طرح پررنگ‌تر شده است.

طراحی منظر

همچنین در طراحی پارک تعریف فضاها و مسیرها قوی‌تر شود، آن‌قدر که هم به لحاظ بصری و هم تجربه فضایی، طرح خوانایی کافی را در میان انبوه درختان زمین داشته باشد.

طراحی پارک

تقویت خوانایی بصری طرح با سفیدکردن تمام جداره‌ها و تقویت سیرکولاسیون با ایجاد ریتم در مسیرهای خاص و نیز پیوستگی کامل خطوط طرح (دیواره ها، لبه‌ها و جداره‌ها) میسر شده و همچنین از عنصر آب، علاوه بر تلطیف فضا، برای خواناتر کردن ورودی یک وجه پروژه و نیز تعریف صفه مرکزی طرح استفاده شده است.

طراحی منظر

مکانیزم جذب، هدایت و جمع‌کردن و متمرکزکردن باشندگان (کاربران) سایت به وسیله جداره‌ها، گشایش‌ها، معابر، بازی خط آسمان، تنوع فضایی و …، الهام شهری داشته و دیدگاه روان‌شناسی محیط در طرح‌ریزی آن دخیل بوده است.

طراحی پارک

انعطاف خطوط طرح، به منظور پاسخگویی به انبوه درختان سایت، از ویژگی‌های دیگر طراحی پارک است؛ صفحات و جداره‌ها آزادانه در میان درختان حرکت کرده و آنجا که لاجرم فضاهای وسیع صفه‌ها و نیز آب‌نما وجود دارد، با طراحی دیتیل‌های اجرایی، درختان در میان صفه‌ها و نیز آب‌نما حفظ شده‌اند که خود به جذابیت‌های پروژه افزوده است.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی فضایی این چنینی یا تغییر دکوراسیون فروشگاه و یا فضای اداری هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

منبع مطلب:معمار ایرانی | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه