Chidaneh.com placeholder image

تزیین کیک تولد و عروسی با ایده های بی نظیر بانوی ایرانی!

خلاقیت در خانه: قدیم‌ها آشپزخانه رنگ و بوی دیگری داشت. یادم می‌آید مادرم به هر بهانه‌ای دست به کار می‌شد و با چند تخم‌مرغ و کمی آرد الک شده، جادو می‌کرد. هنوز هم که هنوز است عطر وانیل و کیک تازه، مرا به آن روزها می‌برد؛ روزهایی که کیک و شیرینی خانگی عضو ثابت سفره‌مان بود. امروز مهمان بانوی خوش‌ذوق، مانیا هاشمی شدم که در رشته مهندسی فضای سبز تحصیل کرده و با ترکیب هنر، خلاقیت و نگاه متفاوتش به رِسپی‌های مادربزرگ، جادو را به آشپزخانه کوچکش بازگردانده و به پخت و تزیین کیک‌های خانگی رنگ و بویی تازه بخشیده است. با چیدانه همراه باشید تا انتهای این مطلب جذاب همراه باشید. 

فرش ذوالانواری

آشپزخانه شکری

مانیا از داستان شروع فعالیت و روزهای شلوغ و پرمشغله‌اش چنین می‌گوید: «بعد از اتمام دوره دانشگاهی، مدتی در شهرداری مشغول به کار شدم. به خاطر علاقه زیاد به هنرهای دستی همیشه بخشی از اوقات فراغتم به نقاشی روی شیشه، پارچه و سفال اختصاص داشت تا اینکه پای فر جدید به آشپزخانه ما باز شد و ذوق پختن خوراکی‌های متنوع در من شکل گرفت. آن روزها به کمک مادرم و به بهانه نوروز شیرینی‌های مخصوص عید می‌پختیم. تشویق دوستان و اطرافیان انگیزه تجربه‌های جدید را در من تقویت کرد. اوایل برای یادگیری تکنیک‌های پخت و تزیین کیک، هیچ منبع آموزشی به جز اینترنت نداشتم و من تقریبا به صورت خودآموز تکنیک‌ها را یاد گرفتم و به سختی تجهیزات لازم را تهیه کردم. سفارش‌های دوستان و آشنایان را می‌پذیرفتم و در خانه انجام می‌دادم تا اینکه کم‌کم این حرفه تبدیل به شغل من شد. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: یک شیرینی خوری زیبا با کاسه و بشقاب های قدیمی بسازید!

از سال 92 به پیشنهاد همسرم، مهدی به فکر ایجاد کارگاه کوچکی افتادیم و خود او که مهندس عمران است زحمت بازسازی و راه‌اندازی کارگاه را تقبل کرد. عید سال 93 کارگاه ما با کمک خانواده و دوست قدیمی‌ام، نیلوفر رسما افتتاح و کسب و کار کوچک ما راه‌اندازی شد. این روزها زندگی من در رنگ‌ها و طعم‌ها خلاصه شده و شب‌های بسیاری را در کارگاه به صبح رسانده‌ام.

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: چگونه ساختمان قدیمی خود را یک آپارتمان نوساز جلوه دهیم؟

کیک به هر مناسبتی

همه چیز در مورد یک جشن تولد تمام عیار! خانم‌های ایرانی در مهمان‌نوازی معروف اند و اگر پای تولد بچه‌ها در میان باشد، سنگ تمام می‌گذارند. هیچ تولدی هم بدون کیک نمی‌شود. پس طبیعی است که بیشتر سفارش‌های کارگاه مانیا، کیک‌های تولد است. از او درباره ایده‌هایش پرسیدم، گفت: معمولا اکثر تولدها تم و یک موضوع دارند که طراحی کیک بر اساس آن انجام می‌شود؛ در غیر این صورت با سفارش‌دهنده برای یک طرح به توافق می‌رسیم و کار را بر مبنای آن انجام می‌دهم. 

گاهی اوقات هم کیک‌هایی برای مناسبت‌هایی مثل عروسی و اعیاد مذهبی سفارش می‌دهند. به طور کلی کیک و شیرینی در هر مناسبت و جایگاهی متقاضی دارد.

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: کیک های خامه ای شگفت انگیز که دل می برد!

عروسک‌های خوشمزه

ایده‌های اولیه مانیا همیشه از یک شخصیت شروع می‌شوند. قبل از اینکه پخت یک کیک را شروع کند، نکات مختلف را در نظر می‌گیرد، ولی در نهایت آن حسی را که در دلش نسبت به کیک پیش آمده پیاده می‌کند. در مورد کیک‌های سفارشی هم باید بگویم این ایده‌ها را از سفارش‌دهنده می‌گیرد و سعی می‌کند سلیقه آنها را با نظر و سلیقه خودش هماهنگ کند تا هر دو طرف از نتیجه کار راضی باشند. 

آنچه همیشه برای او در اولویت بوده خوراکی بودن تمام قسمت‌های کیک است. گاهی ممکن است برای ساختن عروسک مورد نظر بارها تلاش کند و به نتیجه نرسد ولی هرگز از عروسک غیرخوراکی برای کیک استفاده نمی‌کند. 

کیک‌های مهندسی شده

چیزی که در مورد کیک‌ها توجه مرا به خود جلب کرد، تنوع در طراحی‌شان بود. از او خواستم از چگونگی اجرای طرح‌های سه‌بعدی برایم بگوید. او گفت که همیشه دنبال یادگیری تکنیک‌های جدید است و کار تکراری را نمی‌پسندد و در پخت بعضی از کیک‌ها که ساختمان متفاوتی دارند، لازم است حساب شده عمل کند.

نگاه مهندسی همسرش همیشه کمک بزرگی به این مساله کرده و درواقع می‌توان گفت پختن کیک را مثل یک بنای معماری از پایه و اساس با در نظرگیری دقیق مقیاس‌ها شروع می‌کند.

به طور کلی شغل و حرفه مانیا تمام زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و لازمه ادامه دادن آن انرژی زیاد، روحیه شکست‌ناپذیری و پشتکار است. 

در اطراف همه ما افراد زیادی هستند که به شکل خلاقانه محصولات جدیدی را خلق می کنند، آنها را با ما در میان بگذارید تا در بخش خلاقیت در خانه معرفی شوند! تلگرام چیدانه ۰۹۳۸۸۵۴۷۱۴۰!

منبع: مجله منزل | نویسنده: صبا صوفی | تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه