Chidaneh.com placeholder image

پرده آشپزخانه، جدیدترین و شیک‌ترین پرده‌های آشپزخانه

به قلم: سمانه زارعی

دکوراسیون آشپزخانه خصوصا در آشپزخانه‌های اپن امروزی که از نشیمن و پذیرایی به این فضا دید دارد تاثیر زیادی بر زیبایی خانه‌ها خواهد داشت. موارد مختلفی باعث زیباتر شدن دکوراسیون آشپزخانه می‌شود که نورپردازی مناسب یکی از این موارد است. نورپردازی مناسب با پنجره‌های آشپزخانه که نور طبیعی آفتاب را به درون می‌کشند یا با استفاده از نور مصنوعی لامپ‌ها یا هالوژن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. پرده آشپزخانه نصب شده روی پنجره، امکان کنترل نور ورودی و ایجاد محرمیت را داشته و همزمان موجب زیبایی این فضا نیز می‌شود. بهتر است طرح، مدل و رنگ پرده متناسب با سبک و دکوراسیون آشپزخانه و دیگر قسمت‌های خانه انتخاب شود در این مطلب از چیدانه به معرفی شیک‌ترین پرده‌های آشپزخانه، سبک‌های متداول آن و انواع مدل‌های پرده‌ آشپزخانه جدید، عوامل تاثیرگذار بر انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه و مزایای استفاده از پرده‌های آشپزخانه پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید..

پرده آشپزخانه شیک
انواع پرده آشپزخانه از نظر سبک

انواع پرده آشپزخانه از نظر سبک

یکی از عوامل موثر در طراحی دکور آشپزخانه که افراد در خرید خانه به آن توجه زیادی می‌کنند نورگیری بخش‌های مختلف خانه چون آشپزخانه است. وجود پنجره در آشپزخانه امکان استفاده از نور طبیعی و تهویه مناسب را در این فضا فراهم می‌کند. با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی و میزان نور ورودی در فصل‌های مختلف سال، پرده می‌تواند نقش تنظیم کننده داشته باشد. پرده‌های آشپزخانه به سبک‌های مختلفی دوخته و اجرا می‌شوند که باید هر یک را متناسب با سبک دکوراسیون داخلی منزل و دکوراسیون آشپزخانه به‌کار برد. انواع پرده آشپزخانه از نظر سبک را می‌توان در دسته‌های زیر دسته‌بندی کرد:

چوب و هنر
  • پرده ساده آشپزخانه
  • مدل پرده آشپزخانه مدرن
  • مدل پرده آشپزخانه کلاسیک
  • پرده‌های فانتزی آشپزخانه
پرده‌های ساده و شیک آشپزخانه

پرده‌های ساده و شیک آشپزخانه

برخی افراد پرده­های ساده و شیک آشپزخانه را بیشتر می‌پسندند. این نوع پرده ساده برای فضای آشپزخانه­ که معمولا وسایل زیادی در آن قرار می‌گیرد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد و از شلوغ شدن آن جلوگیری کند. انواع پرده‌های ساده و تکرنگ، حریر ساده، زبرا، شید، پلیسه یا پرده رومی با پارچه ساده را می‌توان جزو پرده‌های ساده و شیک آشپزخانه دانست.

مدل پرده آشپزخانه مدرن

مدل پرده آشپزخانه مدرن

برای فضاهای مدرن از پرده‌های ساده، بدون طرح و نقش، بدون والان و بدون جزییات پرکار و در برخی موارد پرده‌های ضخیم استفاده می­شود. پرده‌های ضخیم با ضخامت کافی پنجره را پوشانده و محافظ خوبی در برابر سرما و گرما خواهند بود. می­توان از مدل­های زیر و رو اما به‌صورت ساده و تک‌رنگ نیز برای آشپزخانه مدرن استفاده کرد. انواع پرده‌های ساده و شیک چون پرده­ زبرا یا شید نیز می­ توانند به‌همین صورت برای آشپزخانه مدرن انتخاب شوند.

پرده آشپزخانه کلاسیک

پرده آشپزخانه کلاسیک

پرده آشپزخانه کلاسیک هم مانند مبلمان و کابینت‌های آن پرکار بوده و جزییات تزیینی دارد. این مدل پرده از پارچه‌های مجلل و چندلایه به همراه آویز و منگوله تشکیل می‌شود. برای انتخاب مدل این نوع پرده باید سبک پرده و جمع شدن آن را طوری انتخاب کرد که با دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ باشد.

پرده‌های فانتزی آشپزخانه

پرده‌های فانتزی آشپزخانه

پرده‌های فانتزی آشپزخانه طرفداران خاص خود را دارند. این پرده­ها با طرح­های خاص خود می‌توانند فضای آشپزخانه شما را صمیمی و زیباتر کنند. این پرده‌ها در طرح­های مختلفی چون حیوانات، میوه یا طرح گلدار و راه راه تولید می‌شوند. توجه داشته باشید که بین طرح پرده فانتزی و سبک دکوراسیون آشپزخانه تناسب برقرار باشد. اگر در آشپزخانه عروس از وسایل گلدار استفاده شده باشد می‌توان با انتخاب پرده آشپزخانه گلدار روح تازه‌ای به فضا بخشید.

پرده آشپزخانه کوچک

پرده آشپزخانه کوچک

پنجره آشپزخانه‌های کوچک در دکوراسیون داخلی منزل کوچک، باعث نورگیری دلبازتر به‌نظر رسیدن فضا خواهد شد. پرده آشپزخانه کوچک بهتر است رنگ روشنی داشته باشد و ساده‌تر باشد تا فضا بزرگ‌تر به‌نظر رسیده و شلوغ دیده نشود. برای پنجره کوچک آشپزخانه می‌توان با طراحی مدل آن به بزرگ­تر نشان دادن پنجره کمک کرد. برای مثال پرده‌های کوتاهی که به دو طرف جمع می‌شوند برای این آشپزخانه­ها مناسب خواهند بود.

پرده‌های جدید آشپزخانه
انواع مدل پرده‌های جدید آشپزخانه

انواع مدل پرده‌های جدید آشپزخانه

مدل پرده‌های جدید آشپزخانه در انواع مختلفی طراحی و اجرا می‌شوند که می‌توان با توجه به سبک، دکوراسیون، فضای آشپزخانه و سلیقه خود مناسب‌ترین را انتخاب و خریداری کرد. انواع مدل‌های پرده‌ آشپزخانه جدید شامل موارد زیر هستند:

  • مدل پرده حریر آشپزخانه
  • پرده شیشه‌ای آشپزخانه
  • مدل پرده ریلی و پلیسه‌دار
  • پرده آشپزخانه پانچ
  • مدل پرده آشپزخانه والان
  • پرده آشپزخانه زبرا یا شب و روز
  • مدل پرده آشپزخانه کرکره‌ای
  • پرده آشپزخانه جدید رومی
مدل پرده‌های ساده حریر آشپزخانه

مدل پرده‌های ساده حریر آشپزخانه

یکی از انواع مدل‌های ساده پرده، مدل پرده‌های جدید آشپزخانه حریر است. این جنس پرده، پوششی برای محدود کردن دید آشپزخانه ایجاد می‌کند و همزمان نور زیادی را وارد فضا می­کند. مدل پرده‌های ساده حریر آشپزخانه را می­توان در انواع آشپزخانه کلاسیک یا مدرن نصب و استفاده کرد. پرده حریر از الیاف طبیعی تهیه شده و از نظر ضخامت و رنگ­بندی تنوع زیادی دارد.

مدل پرده آشپزخانه شیشه‌ای

مدل پرده آشپزخانه شیشه‌ای

پرده شیشه­ای شفاف و نازک بوده و در واقع همان پرده حریر بوده که در ترکیبات آن امکان دارد از الیاف مصنوعی یا الیاف پلاستیکی و نایلون هم به‌کار رفته باشد. ولی از نظر زیبایی و کاربرد تفاوت زیادی با پرده حریر ندارند، تنها نازک‌تر از پرده حریر است.

پرده آشپزخانه ریلی و پلیسه‌دار

پرده آشپزخانه ریلی و پلیسه‌دار

یکی از انواع مدل‌های پرده‌ آشپزخانه جدید پرده‌های ریلی و پلیسه‌دار هستند که جزو محبوب‌ترین‌ها به حساب می‌آیند. در آشپزخانه‌هایی با فضای ساده می‌توان از پرده‌های ساده پلیسه‌ای یا پرده ریلی استفاده کرد.

پرده آشپزخانه مدل پانچ

پرده آشپزخانه مدل پانچ

پرده آشپزخانه پانچ که معمولا از جنس مخمل یا کتان انتخاب می‌شود پوشانندگی مناسبی برای پنجره آشپزخانه ایجاد می‌کند. این نوع پرده طرح‌ و رنگ‌های متنوع و شیکی داشته که جلوه خاص و زیبایی در فضای آشپزخانه ایجاد می‌کند. اگر پوشش دیوار های آشپزخانه یا کابینت‌ها طرح‌دار است پرده ساده مناسب تر خواهد بود و اگر دیوار ها ساده و بدون طرح است، پرده طرح‌دار انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

پرده آشپزخانه والان

پرده آشپزخانه والان

این مدل پرده که معمولا برای روی پرده ساده حریر استفاده می‌شود تنها قسمتی از بالای پنجره را می‌پوشاند، برای زیبایی دکوراسیون آشپزخانه به کار می‌رود و تنها جلوی ورود بخشی از نور را می‌گیرد. این مدل به دلیل زینتی بودن، زیبایی خاص و منحصر به فردی را در محیط آشپزخانه ایجاد می‌کند و بیشتر مناسب آشپزخانه‌های سبک کلاسیک است. والان پرده انواع مختلفی دارد و در طرح و رنگ‌های متفاوتی دوخته و اجرا می‌شود.

پرده آشپزخانه زبرا یا شب و روز

پرده آشپزخانه زبرا یا شب و روز

پرده آشپزخانه زبرا یکی از انواع مدل‌های پرده کرکره‌ای افقی محسوب می‌شود. ساختار این نوع پرده دولایه بوده و دارای قابلیت‌های تنظیم به صورت دستی و برقی است. جنس پرده آشپزخانه زبرا یا شب و روز ترکیبی از تور و پارچه بوده که به صورت موازی و راه راه کنار یکدیگر قرار گرفته و قابلیت بالایی در کنترل میزان نور ورودی به آشپزخانه دارد.

پرده آشپزخانه کرکره‌ای

پرده آشپزخانه کرکره‌ای

پرده کرکره‌ای از انواع مدل‌های پرده آشپزخانه جدید است. این نوع پرده‌های زیبا با متریال‌های مختلفی چون فلزی، پارچه‌ای و چوبی تولید می‌شوند. به‌خصوص طرح‌های ساده پرده کرکره‌ای برای دکوراسیون آشپزخانه‌هایی به سبک مدرن و مینیمال مناسب هستند. انواع پرده های آشپزخانه جدید رول، دبل رول یا شید رول از انواع پرده‌های کرکره‌ای یا بالا رونده آشپزخانه هستند.

مدل پرده آشپزخانه جدید رومی

مدل پرده آشپزخانه جدید رومی

پرده آشپزخانه رومی، نوعی از پرده‌های آشپزخانه کرکره‌ای افقی است که با پارچه تهیه می‌شود. این مدل پرده در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها موجود بوده، قیمت بالایی نداشته و ظرافت و زیبایی خاصی در فضای آشپزخانه ایجاد می‌کند.

پرده مناسب آشپزخانه
عوامل موثر در انتخاب پرده مناسب آشپزخانه

عوامل موثر در انتخاب پرده مناسب آشپزخانه

برای انتخاب پرده مناسب آشپزخانه، باید علاوه بر شرایط محیطی و زیبایی، موارد دیگری چون جنس پارچه، کیفیت، قابلیت شستشو و ابعاد آن نیز توجه داشته باشید. برخی از این موارد عبارتند از:

جنس پرده آشپزخانه

جنس پرده آشپزخانه:

با توجه به اینکه در محیط آشپزخانه با مواد غذایی و حرارت و چربی سر کار داریم بهتر است پرده‌ آشپزخانه، کیفیت بالایی داشته و قابل شستشو باشد، پرز ندهد و زود رنگ آن نرود تا به مرور در اثر شستشو از بین نرود، طول عمر بیشتری داشته و زود پوسیده نشود.

قابلیت شستشوی راحت پرده آشپزخانه

قابلیت شستشوی راحت:

در انتخاب جنس پارچه به چگونگی شستشوی پرده هم توجه داشته باشید. باتوجه به اینکه فضای آشپزخانه در معرض آلودگی و چربی بیشتری قرار دارد، پرده آن باید به‌راحتی شسته شود چراکه پرده آشپزخانه تعداد دفعات بیشتری نسبت به دیگر پرده‌ها شسته می­شود. 

رنگ پرده آشپزخانه

رنگ پرده آشپزخانه:

برای انتخاب رنگ پرده آشپزخانه علاوه بر سلیقه شخصی باید میزان نور خورشید ورودی و اندازه و ابعاد آشپزخانه را هم در نظر بگیرید. اگر میزان تابش آفتاب زیاد است از پارچه‌های تیره رنگ یا ضخیم استفاده کنید تا بتوانید میزان نور ورودی را کنترل کنید. برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک و کم نور  بهتر است پرده­های رنگ روشن به‌کار ببرید تا نور بیشتری وارد شود و فضای آشپزخانه بزرگتر نشان داده شود. اما برای آشپزخانه­‌های بزرگ، می­توانید هم از پرده به رنگ‌های روشن و هم تیره متناسب با سبک دکوراسیون استفاده کنید.

تاثیر میزان نور ورودی در انتخاب پرده آشپزخانه

میزان نور ورودی:

با توجه به جهت قرارگیری آشپزخانه، میزان نور دریافتی متفاوت خواهد بود. برای کنترل نور ورودی می‌توان از یک لایه نازک در زیر پرده استفاده کرد. رنگ‌های تیره پرده آشپزخانه، سایه بیشتری در فضا ایجاد خواهند کرد.

نوع طراحی پرده آشپزخانه

نوع طراحی پرده آشپزخانه:

طرح و رنگ پرده آشپزخانه باید با دکوراسیون آشپزخانه و وسایل داخل آن هماهنگی داشته باشد. حتی می‌توان برای جذابیت بیشتر، پرده را با رومیزی آشپزخانه، صندلی یا میز ناهارخوری ست کرد. اگر سبک دکوراسیون آشپزخانه شما مدرن است، باید پرده‌های ساده با رنگ‌های خنثی و برای آشپزخانه‌های کلاسیک و بزرگ که پنجره­های نسبتا بزرگی دارند پرده‌های کلاسیک مناسب هستند. به‌طور کلی هر چه مدل پرده آشپزخانه ساده­تر باشد، جدا کردن، شستشو و نصب آن راحت‌تر خواهد بود.

ارتفاع پرده آشپزخانه

ارتفاع پرده آشپزخانه:

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه به‌خصوص آشپزخانه­هایی که خیلی بزرگ نیستند، بیشترین استفاده از فضا صورت گرفته و پرده آشپزخانه بیشتر به‌صورت کوتاه دیده می‌شود. مگر اینکه فضای آشپزخانه آنقدر بزرگ باشد که در قسمت زیر پنجره کابینت وجود نداشته و پنجره قدی باشد، در این حالت می‌توان از پرده‌های بلند استفاده کرد.

استفاده از پرده آشپزخانه
مزایای استفاده از پرده آشپزخانه

مزایای استفاده از پرده آشپزخانه

پرده در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه تاثیر بسزایی داشته و برای خانه‌های ایرانی با نوع فرهنگ جامعه و رعایت حفظ حریم خصوصی اهمیت بیشتری نیز می‌یابد. به‌طور کلی مزایای نصب پرده آشپزخانه شامل موارد زیر است:

  • زیبایی و تزیین آشپزخانه
  • ایجاد احساس امنیت و حفظ حریم خصوصی
  • حفاظت در برابر سرما و گرما
  • کنترل میزان نور ورودی به آشپزخانه
زیباترین و شیک ترین پرده آشپزخانه
پرده آشپزخانه شبک رومن

کلام پایانی

پرده آشپزخانه در آشپزخانه‌های پنجره‌دار یکی از بخش‌­های مهم در دکوراسیون داخلی منزل است که برای انتخاب آن باید به عوامل مختلفی چون سبک و فضای آشپزخانه توجه داشت. نقش پرده در آشپزخانه، کنترل نور و ایجاد محرمیت بوده و علاوه بر این کاربردها نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون این فضا دارد. از طرفی پرده‌ها در رنگ، طرح، مدل و سبک‌های مختلفی طراحی و اجرا می‌شود. در نتیجه باید در انتخاب مدل‌ پرده آشپزخانه دقت زیادی داشت. انتخاب مدل‌ پرده آشپزخانه باید با توجه به جزییات دکوراسیون آشپزخانه چون طرح پنجره، طرح و رنگ کابینت، طرح و رنگ دیوار و طرح و رنگ صندلی و میز ناهارخوری انتخاب ‌شود. اگر شما هم به دنبال خرید پرده مناسب هستید و می‌خواهید بهترین پرده را برای دکوراسیون آشپزخانه خود تهیه کنید، می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه بهترین انتخاب را داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه