Chidaneh.com placeholder image

بازسازی این خانه 60 متری در سعات آباد را ببینید

به قلم: تحریریه چیدانه

در این مقاله می‌خواهیم یک پروژه طراحی داخلی و بازسازی خانه در سعادت آباد را نشان‌تان دهیم که حتما برایتان جالب خواهد بود. دوست ندارید که درباره جزئیات یک پروژه‌ی بسیار قوی در یکی از بهترین نقاط شهر تهران بیشتر بدانید؟ مطمئنا خواندن این مقاله و تماشای دقیق تصاویر آن به شما کمک می‌کند تا به آنچه از ایده های بازسازی خانه به دنباش هستید نزدیک‌تر شوید. ما برای گردآوری این مقاله به سراغ گروه معماری تورانا رفتیم و درباره جزئیات پروژه طراحی داخلی و بازسازی در سعادت آباد پرس‌وجو کردیم که در ادامه آورده‌ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 

مشخصات عمومی پروژه

  • نام پروژه: آپارتمان مسکونی سعادت آباد
  • موقعیت: سعادت آباد – تهران
  • نام شرکت یا دفتر معماری: دفتر معماری تورانا
  • معمار مسئول: حسن نیک افکار
  • تیم طراحی: حسن نیک افکار – سایه منطقی
  • طراح نورپردازی: محمدرضا رحیمی
  • تاریخ شروع و اتمام طراحی: مرداد 1395 – شهریور 1395
  • تاریخ شروع و اتمام اجرا: شهریور 1395 – آبان 1395
  • مساحت سایت پروژه: 220 متر مربع
  • مساحت کل ساخته شده: 60 متر مربع
  • نوع ساختمان: آپارتمان مسکونی
  • کارفرما: خانم ابراهیمی
  • بودجه: هزینه نهایی 130 میلیون تومان
  • مهندس یا مشاور عمران / سازه:  امید سبزی
  • مهندس یا مشاور تأسیسات مکانیکی:  حسین حسینی
  • مهندس یا مشاور تأسیسات الکتریکی:  محمد رضا رحیمی
  • شرکت سازنده / اجرا: دفتر معماری تورانا
  • مدیر اجرایی پروژه: حسن نیک افکار
  • تیم اجرایی پروژه: دفتر معماری تورانا
  • مهندس ناظر / دستگاه نظارت: دفتر معماری تورانا
  • طراح سه بعدی: حسن نیک افکار

آیا تبدیل نقشه خانه به دو واحد مجزا، این امکان‌پذیر است؟

وقتی از کارشناسان در گروه معماری تورانا درباره خاستگاه اولیه طراحی در پروژه جویا شدیم، اولین مسلئه‌ای که به آن اشاره کردند در واقع تصمیم به تبدیل یک واحد مسکونی به دو واحد مجزا بود.
 

چوب و هنر

گروه معماری تورانا می‌گویند که ما در ابتدای کار ما با یک واحد مسکونی قدیمی مواجه بودیم که مالکین آن تصمیم داشتند آن را به دو واحد مسکونی با مساحت‌های برابر تقسیم کنند. این در واقع اولین ایده بود و ما باید به آن تحقق می‌بخشیدیم.

 

اولین چالش ما در طراحی این بود که اگر دقیقا با یک خط صاف یک واحد را به دو واحد تقسیم کنیم، آیا جوابگوی نیازهای این پروژه خواهد بود؟ بنابراین با وجود این که ما یکی از واحدها را برای طراحی در برنامه کارمان داشتیم، ولی پلان هر دو واحد را طراحی کرده و با مطرح کردن بین شرکا در نهایت خط تقسیم دو واحد را به دست آوردیم. و به دو واحد 55 متر مربعی رسیدیم. با توجه با اینکه واحد ما در مجاورت یک پاسیو قرار داشت که فقط این واحد به آن دسترسی داشت، در فرآیند طراحی و دکوراسیون به این نتیجه رسیدیم که کمی به داخل پاسیو پیشروی کنیم و با این پیشروی مساحت واحد به 60 متر مربع افزایش پیدا کرد.

در تصویر بالا می‌توانید پلان ساختمان بعد از بازسازی را ببینید. با دیدن این تصویر موقعیت هر یک از بخش‌های مختلف خانه در تصاویر بعدی را بهتر درک خواهید نمود.

 

میز تلویزیون، کمد و کتابخانه توکار کاربردی هستند؟

از گروه معماری تورانا درباره نیازها و درخواست‌های کارفرما در این پروژه پرسیدیم. به گفته‌ی این گروه، کارفرما در این پروژه هیچ ایده خاصی برای بازسازی خانه مد نظر نداشت و اختیار کار را به گروه طراحی سپرده بود که این امر مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌نمود.

تنها موردی که ایشان مورد نظر داشتند این بود که می‌خواستند غیر از مبلمان و میز ناهار خوری، تمام لوازم چوبی مثل تخت، کمد، میز تلویزیون، کتابخانه و میز کامپیوتر در محل ساخته شده و به صورت توکار باشند. به عبارت دیگر اجرای توکار لوازم چوبی به عنوان یکی از ایده های بازسازی خانه از طرف ایشان مطرح بود.

چالش ها و پتانسیل های فضا برای طراحی پروژه چه بود؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم اولین چالش ما در طراحی این پروژه در واقع چگونگی تقسیم پلان به دو واحد مجزا بود به نحوی که جوابگوی نیازهای پروژه باشد. بعد از طراحی، مرحله تخریب و ساخت شروع شد که با توجه به اینکه ما با یک پلان جدید مواجه بودیم، در واقع عملا این پروژه را از نام بازسازی خارج می‌کرد. ما تمام واحد حتی دیوارهای خارجی را نیز تخریب کردیم و به سازه رسیدیم و به غیر از سازه که موجود بود ما همه چیز را از اول ساختیم.

اما راستش را بخواهید مهمترین چالش ما در این پروژه کمبود نور در فضاها بود. چرا که در این واحد فقط می‌توانستیم از طریق پاسیو نورگیری کنیم. در نهایت ما این مسئله را با کمک پنجره‌های بزرگ رفع کردیم.

بازسازی خانه و آشپزخانه

اجرای کابینت و دکوراسیون: شرکت پارسیان محمد مستعلی  

طراحی و دکوراسیون آشپزخانه مدرن در تصویر بالا دیدنی است! طراحی مدرن آشپزخانه در کنار ترکیب رنگی کرم قهوه‌ای آشپزخانه یعنی کابینت کرم و بین کابینتی قهوه‌ای در فضای نسبتا کوچک این آشپزخانه بسیار گرم و دلپذیر شده است.

توجه توجه: “دفتر معماری تورانا" با بیش از 5 سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای حرفه‌ای توانسته طراحی، نظارت و اجرای بیش از 20 پروژه مسکونی، ویلا، اداری-تجاری، رستوران و مراکز درمانی را در ایران به عهده داشته باشد.

بازسازی اتاق خواب

همانطور که از تصویر پلان خانه که در ابتدای مقاله آوردیم متوجه شدید، این واحد مسکونی تنها یک اتاق خواب دارد و این اتاق خواب از یک سمت به پاسیو و از یک سمت دیگر به حمام راه دارد. یعنی حمام دراتاق خواب قرار دارد.

طبق خواسته‌ی کارفرما قرار بود که طراحی و دکوراسیون اتاق خواب به گونه‌ای باشد که کمدها و تخت خواب همگی به صورت توکار باشند.

بنابراین با کمی خلاقیت در تزیین اتاق خواب توانستیم از فضای اتاق بیشترین استفاده را کنیم. به این صورت که بلند‌ترین دیوار اتاق خواب و اتاق پشت حمام را کمد دیواری با طبقه‌بندی‌های کارامد و تخت خواب توکار کار نمودیم. این مسئله در تصاویر بالا به خوبی نشان داده شده است.

بازسازی پذیرایی

اگر به دنبال ایده های بازسازی خانه با پذیرایی کوچک هستید، تماشای پذیرایی این خانه در سعادت آباد مورد بسیار خوبی برای شماست که می‌تواند به دردتان بخورد.

پذیرایی این خانه به شکل مستطیل می‌باشد و تنها از یک سمت یعنی پاسیو نورگیر است. بنابراین ما نیز از اصول دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل بهره بردیم تا هم از فضا بیشترین استفاده را کرده و هم به یک طراحی زیبا دست پیدا کنیم.

 

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم در بازسازی این خانه ابتدا برای اینکه فضای بیشتری برای چیدمان داشته باشیم تصمیم گرفتیم که کمی به داخل پاسیو پیشروی کنیم و با این پیشروی مساحت واحد و به ویژه سالن پذیرایی را افزایش دادیم.

 

از آنجایی که طبق درخواست کارفرما لازم بود میز تلویزیون را نیز به صورت توکار اجرا کنیم، دیوار روبروی پاسیو یعنی دیوار کوتاه‌تر پذیرایی برای این کار مناسب‌تر به نظر می‌رسید. زیرا دستمان را برای چیدمان و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن بازتر می‌گذاشت.

 

ما برای دکوراسیون داخلی و چیدمان پذیرایی مستطیل این خانه به سراغ مبلمان شرکت ونسا رفتیم و میز ناهار خوری را به صورت نیمکت‌دار انتخاب کردیم. انتخاب میز غذاخوری نیمکتی و قرار دادن آن زیر پنجره پاسیو امکان استفاده از نیمکت را به صورت دو منظوره فراهم می‌کرد. البته که نیمکت باید در سمت پذیرایی قرار داده می‌شد. زیبایی و کارآمدی این نوع چیدمان پذیرایی کوچک در تصویر بالا به خوبی مشخص است.

 

بازسازی سرویس بهداشتی

در این پروژه با توجه به کوچک شدن فضا سعی کردیم برای طراحی و دکوراسیون سرویس بهداشتی به سراغ رنگ‌های روشن و طراحی مدرن سرویس بهداشتی برویم تا فضا کمی بزرگ‌تر نشان داده شود. استفاده از وان حمام و توالت فرنگی در سرویس بهداشتی اتاق مستر نیز باعث می‌شد تا علی‌رغم کوچکی فضا امکانات بیشتر و بروزتری داشته باشیم. 

 

کلام آخر:

اهمیت طراحی در زندگی روزمره در سال‌های اخیر بیش از پیش به چشم می‌خورد. هنر طراحی در واقع امکان زندگی زیبا و در عین حال کارآمد را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. از این رو فکر و ایده طراح برای خلق یک اثر هنری بسیار حائز اهمیت می‌باشد. به گفته‌ی کارشناسان در گروه معماری تورانا ویژگی این گروه «توانایی اجرای آنچه که طراحی می‌کند» است. که یک نمونه‌اش را هم دیدیم.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه