Chidaneh.com placeholder image

همه چیز درباره 3 معمار جوان ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

معماران برجسته: شما چقدر با معماران و طراحان برجسته گوشه و کنار شهرتان آشنا هستید؟ سبک کاری کدام معمار برجسته کشور را می‌پسندید؟ برای بازسازی ، معماری و یاساخت و سازهای کوچک و بزرگ فضاهای زندگی و کار خود چند درصد به متخصصان کارآزموده این حوزه رجوع می‌کنید؟ حقیقت این است که گاهی به دلیل برجسته بودن و نوع سبک کاری معماران بزرگ آنها را دور از دسترس می‌دانیم و به افرادی که صرفا در زمینه ساخت و ساز سبکی بازاری و منفعت‌طلبانه دارند، رجوع می‌کنیم و در نهایت شاهد ساختمان‌هایی بی‌هویت در گوشه و کنار شهرمان هستیم. «طراح ماه» سعی دارد در چیدانه شما را با این عزیزان و سبک کاری‌شان بیشتر آشنا کند. با این مطلب همراه باشید. 

آرناپالاس

معماران برجسته طراحی داخلی

شیرآلات کسری

چه کسانی هستند؟

  • رضا مفاخر:
    تحصیلات: فارغ التحصیل رشته ی کارشناسی معماری از دانشگاه تربیت مدرس
    موسس و مدیر دفتر معماری زما
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی 
  • بهروز شهبازی:
    تحصیلات: کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه هنر اصفهان
    موسس و مدیر دفتر معماری پیرامون
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی 
  • ساناز قائم مقامی:
    تحصیلات: کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشگاه هنرهای زیبا تهران 
     از موسسان دفتر معماری مدام
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
پروژه مسکونی حس سیزدهم
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

چه سبکی دارند؟ 

رضا مفاخر: امروز مشخصا نمی‌توان مرز مشخصی برای سبک‌های هنری تعیین کرد اما اگر بخواهم رویکردی را در زمینه طراحی بیان کنم می‌توانم بگویم شاخصه طرح‌هایم، مفهوم‌گرایی و فرم‌گرایی است. 

دفتر معماری پیرامون
خانه فیروزمندان
دفتر معماری پیرامون

بهروز شهبازی: آنچه بیشتر از پایبندی به سبکی مشخص با الزمات فرمال و تکنیکی اهمیت دارد، دستیابی به صفاتی است که به نظر ما در هر پروژه معماری (اگرچه گاه با شیوه‌هایی متفاوت) هدف نهایی طراحی است. در اینجا می‌توان به طور مشخص از هماهنگی محصول نهایی با نوع زندگی و تناسب آن با اندازه‌های سرزمینی که در آن سکونت داریم (فرهنگی، اقلیمی و …) به عنوان چکیده‌ای از همان صفات نام برد. 

گروه معماران مدام
نیمکت های چوبی در چیدمان حیاط خانه
گروه معماران مدام

ساناز قائم مقامی: ما در شرکت مدام بیش از اینکه درگیر سبک‌ها باشیم به دنبال یافتن پاسخ درست و منطقی به مساله فضای زندگی هستیم. در مدام بر این باوریم که پژوهش همیشه آغاز هر پروژه است.

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
طراحی آشپزخانه کوچک
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

دیدگاهشان در رابطه با معماری چیست؟ 

رضا مفاخر: معماری داخلی بخشی از معماری است که با مقیاس انسانی تعریف می‌شود و جزییات و طراحی‌ها در ارتباط با رفتارهای مصرف‌کننده شکل می‌گیرد. در دیدگاه دیگر معماری داخلی بخشی از طراحی است که معمار با آن فضاهایی طراحی و خلق می‌کند که استفاده‌کننده از فضا مدام در تجربه فضایی جدید و پویا قرار می‌گیرد. 

دفتر معماری پیرامون
خانه فروردین
دفتر معماری پیرامون

بهروز شهبازی: در معماری معمولا با مسائل مشابهی سروکار داریم که به صورت‌های گوناگونی ظهور می‌یابند. رویکرد ما در برخورد با این مسائل، تلاشی است در جهت یافتن راه‌حل‌هایی کارآمد و قابل تعمیم. چنین رویکردی نیاز به پرهیز از خودبزرگ‌بینی و خودکم‌بینی به طور توامان دارد؛ چراکه اولی منجر به بلندپروازی‌های زیبایی‌شناسانه و کانسپت‌محور و دومی نیز موجب همراهی بی‌اثر با شرایط موجود می‌شود. حال آنکه به نظر می‌رسد سکونت بهتر زمانی حاصل می‌شود که الگوهایی پیشرو و متناسب با زندگی مطلوب مردم (فارغ از دغدغه‌های شخصی معماران) در معماری رشد کند. به این ترتیب ما به‌تدریج در شهرها، محله‌ها و خانه‌هایی زندگی خواهیم کرد که حاصل هم‌افزایی تجربیات معماران در پاسخ به همان مسائل مشابه با صورت‌های گوناگون است.

گروه معماران مدام
دکوراسیون آشپزخانه اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

ساناز قائم مقامی: به نظر من معماری داخلی کیفیت فضای کار، تفریح و زندگی را تعریف می‌کند که این تعریف در نهایت روی کیفیت زندگی هر فرد و در نتیجه جامعه تاثیر می‌گذارد. 

مجله منزل
مجله منزل :شماره ۹9 آبان ماه ۱۳۹۵
مجله منزل

مطلب طراح ماه از مجله منزل برای شما انتخاب شده است. برای خواندن مطالب جذاب دیگر و دیدن دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی های خوش ذوق، می توانید این مجله را از کیوسک های روزنامه فروشی یا فایل فشرده ی آن را از سایت طاقچه تهیه نمایید.

منبع: مجله منزل| نویسنده: ثمینا فراهانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه