Chidaneh.com placeholder image

ساخت تخت خواب با پالت های چوبی، اتاق خواب روستیک!

به قلم: تحریریه چیدانه

خودتان بسازید: شاید ساخت یک تخت خواب مطابق با سلیقه تان در نگاه اول غیر قابل انجام و باورنکردنی باشد، اما باید بگوییم که به سادگی با کمک با پالت های چوبی می توانید تخت خواب منحصر به فرد خود را بسازید، پس اگر تمایل دارید تخت خواب دست ساز خودتان را داشته باشید تا پایان این مطلب با چیدانه همراه باشید.

پالت چوبی مورد نیاز برای ساخت تختخواب

تابلو فرش ریحان

پالت چوبی مورد نیاز برای ساخت تختخواب

شاید در نگاه اول به نظر برسد که برای ساخت این تخت خواب نیاز به تهیه و خرید پالت چوبی دارید، اما باید بگوییم اگر سری به مراکز بازیافت بزنید به سادگی می توانید این پالت ها را در ابعاد و اندازه های مختلف به راحتی تهیه کنید و به حفظ سلامت محیط زیست کمک بسیاری کنید. بهتر است پالت ها را در ابعاد بزرگتر از تشک خود انتخاب کنید و توجه داشته باشید که حتما این چوب ها در معرض باران و رطوبت قرار نگرفته باشند چرا که سبب ایجادموریانه در آن ها شده و قابل استفاده برای ساخت تخت خواب نیستند.

انتخاب پالت چوبی مناسب

انتخاب پالت چوبی مناسب

پیش از انتخاب پالت چوبی باید نوع تختان را در نظر بگیرید اگر می خواهید از فضای زیر تخت برای ذخیره سازی لوازم و وسایل خود استفاده کنید باید از پالت های مسطح استفاده کنید و یا اگر دوست دارید تختان ارتفاع کمتری داشته باشد بنابراین پالت های حجم دار و توپر برای این منظور مناسب است.

انتخاب پالت چوبی مرغوب

انتخاب پالت چوبی مرغوب

بهترین نوع پالت های چوبی گرما دیده اند و و داخل کوره خشک شده اند بنابراین آفات احتمالی موجود در آن ها از بین رفته اند و انعطاف پذیری بیشتری دارند. پالت چوبی گرما دیده معمولا مهر تایید دارد، معمولا نشان بین المللی IPPC درج شده روی پالت ها نشان از مرغوبیت آن ها  دارد.  

مسطح کردن پالت های چوبی با سمباده

مسطح کردن پالت های چوبی با سمباده

پالت های چوبی قدیمی معمولا سطح صاف و صیقلی ندارند و در صورت تماس با پوست به شما آسیب می رسانند بنابراین برای ساخت تخت خواب بهتر است دست به کار شوید و با محافظ مخصوص چشم و ماسک مخصوص اقدام به سمباده زدن و صیقلی کردن سطح آن ها کنید.

رنگ کردن پالت های چوبی

رنگ کردن پالت های چوبی

در مرحله بعدی ساخت تخت خواب با پالت چوبی، تعیین رنگ آن هاست. مطمئن شوید که گرد و غبار سمباده زدن کاملا از بین رفته است، با توجه به سبک مد نظر و رنگ مورد علاقه تان می توانید با کمک اسپری یا قلم مو اقدام به رنگ آمیزی پالت ها کنید و ظاهر آن را خاص تر کنید، حتی می توانید پس از رنگ آمیزی سطح آن را با رزین بپوشایند تا ظاهر براق تری به خود بگیرد و جذاب تر به نظر برسد.

تعیین ارتفاع تختخواب

تعیین ارتفاع تختخواب

اگر شما ترجیح می دهند که تخت خوابتان به سطح زمین نزدیک تر باشد می توانید از پالت چوبی با ارتفاع کمتر استفاده کنید و یا حتی تنها از یک سطح پالت استفاده کنید

چیدمان پالت های چوبی برای ساخت تختخواب

چیدمان پالت های چوبی برای ساخت تختخواب

برای چیدمان و فیکس کردن پالت های چوبی در کنار هم هیچ نیازی به ابزار خاصی مانند چسب و یا میخ و چکش نیست. فقط کافی است آن ها را در کنار هم به مستطیل بچینید و برای مرتفع تر کردن آن ها از لایه های بیشتری استفاده نمایید. توجه داشته باشید که با قرار دادن یک لایه مقوا ضخیم بین تشک و پالت ها می توانید از تشک خود بهتر محافظت کنید.

ساخت تخت خواب با پالت چوبی

اگر می خواهید فضای برای قرار دادن لوازم و وسایل خود مثل کتاب، کفش ها و… داشته باشید کافی است تشک را با طول کمتری انتخاب کنید.

تختخواب پالتی معلق

تختخواب پالتی معلق

اگر به تخت های معلق علاقه دارید نیاز به کمی مهارت و کمک حرفه ای دارید، ابتدا باید مطمئن شوید که پالت ها به خوبی به هم متصل شده اند حتی برای این منظور بهتر است از چسب ومیخ کمک بگیرید. بعد از این کار تخت را با کمک طناب های محکم به سقف پیچ کنید و تشک و سایر متعلقات را به آن اضافه کنید و یک تخت معلق بامزه داشته باشید.

تختخواب پالتی برای بچه ها

تختخواب پالتی برای بچه ها

تخت پالتی همچنین می توانید بهترین ایده برای تخت بچه ها باشد. در طی روند ساخت این تخت خواب شما ممکن است به کمک های حرفه ای برای نصب  به دیوار نیاز پیدا کنید اما به سادگی می توانید یک تخت شیک و منحصر به فرد و مقرون به صرفه برای فرزندان خود تهیه کنید و از داشتن آن لذت ببرید.

اگر فکر می کنید که برای دکوراسیون اتاق خواب تان نیاز به مشورت و راهنمایی دارید سری به مشاوره دکوراسیون چیدانه بزنید تا در کوتاه ترین زمان به بهترین جواب ها و راهنمایی ها برسید. 

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حمیدی در تاریخ 21 بهمن 1396
سلام قیمت ساخت سه نمونه تخت خواب رو میخواستم بپرسم

ثبت دیدگاه