Chidaneh.com placeholder image

رنگ ارغوانی، رنگی شاهانه و سلطنتی در دکوراسیون

به قلم: نادیا مهردادیان

جالب است بدانید که در گذشته رنگ ارغوانی بیشتر در خانه ثروتمندان کاربرد داشته و به همین دلیل به عنوان یک رنگ شاهانه و سلطنتی شناخته شده است. رنگ ارغوانی نه تنها در دنیای مد و فشن بلکه در دکوراسیون داخلی هم کاربرد و طرفداران بسیاری دارد. ترکیب رنگ ارغوانی باعث ایجاد جذابیت در یک محیط با هر سبکی می‌شود و تاثیرات منحصر به فردی را در افراد ایجاد می‌کند. با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا باهم بررسی کنیم که ارغوانی از ترکیب چه رنگهایی است و علاوه بر آن، به خصوصیات رنگ ارغوانی و کاربرد ارغوانی در دکوراسیون داخلی بپردازیم.

رنگ ارغوانی
ترکیب رنگ ارغوانی

استودیو پر
مبلمان سفید پذیرایی
استودیو پر

سرویس خواب بالسا

ارغوانی ترکیب چه رنگ هایی است؟

در پاسخ به این سوال که ارغوانی ترکیب چه رنگ هایی است، می‌توان گفت که رنگ ارغوانی از ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز، با درصد بیشتری از قرمز، به دست می‌آید. رنگ ارغوانی در چرخه رنگ بین آبی و قرمز قرار گرفته و رنگی مابین بین بنفش و زرشکی است. لازم به ذکر است که ترکیب رنگ ارغوانی دارای ویژگی‌های هر دو رنگ قرمز و آبی نیز می‌باشد و به همین ترتیب نه رنگ گرمی است و نه سرد!

ارغوانی ترکیب چه رنگ هایی است؟
رنگ بنفش ارغوانی

تفاوت رنگ بنفش و ارغوانی

تفاوت رنگ بنفش و ارغوانی در نسبت رنگ قرمز و آبی موجود در ترکیب رنگی است. برای اینکه این دو رنگ را اشتباه نگیرید و به منظور تشخیص تفاوت ارغوانی و بنفش، این نکته را فراموش نکنید که اگر در ترکیب دو رنگ قرمز و آبی، مقدار رنگ آبی بیشتر باشد، رنگ حاصل شده بنفش- Violet و اگر میزان رنگ قرمز بیشتر باشد، رنگ ارغوانی- Purple به دست می‌آید. 

تفاوت رنگ بنفش و ارغوانی
انواع طیف‌های رنگ ارغوانی

انواع طیف‌های رنگ ارغوانی

رنگ ارغوانی تنوع بالایی دارد چون ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز با درصدهای متفاوت، رنگ‌های زیادی را خلق می‌کند که هرکدام کاربردهای متنوعی دارد. انواع طیف‌های رنگ ارغوانی عبارتند از: 

رنگ ارغوانی روشن: رنگ ارغوانی روشن یادآور موضوعات عاشقانه، فانتزی و خیال‌انگیز است.

ارغوانی تیره: ارغوانی تیره بیشتر خرد و بزرگی، شکوه و تجمل و گاهی هم غم و اندوه را تداعی می‌کند. این رنگ در مقابل سفید یا کرم بسیار شیک خواهد بود.

ارغوانی پررنگ: ارغوانی پررنگ در سطوح کوچک روی دیوار یا به عنوان بخشی از وسایل دکوراسیونی مانند پرده، قالیچه، روتختی، و یا تابلوی نقاشی کارکرد خوبی دارد.

ارغوانی پاستلی: ارغوانی پاستلی مانند دیگر رنگ‌های پاستلی در اصل سایه روشنی از رنگ ارغوانی است و نماد سبکی، آرامش و لطافت است که در صنعت لباس و دکوراسیون کاربرد زیادی دارد.

ارغوانی پررنگ
ارغوانی تیره

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم علیشعار
حسین گلیار

خصوصیات رنگ ارغوانی

1) رنگ ارغوانی جز قدیمی‌ترین رنگ‌ها به شمار می‌رود.

2) رنگ ارغوانی نماد عشق، عقل و معنویت، ثروت و اصالت، الهام بخشی و غرور است.

3) ارغوانی قدرتمندترین طول موج قابل مشاهده را در میان تمام رنگ‌های رنگین کمان دارد.

4) ترکیب رنگ ارغوانی مورد علاقه کسانی است که اعتماد به نفس بالایی دارند و به دنبال انتخاب‌های جسورانه هستند.

رنگ ارغوانی در دکوراسیون
رنگ ارغوانی کتابخانه
رنگ ارغوانی در دکوراسیون منزل

رنگ ارغوانی در دکوراسیون

ترکیب رنگ ارغوانی یکی از رنگ‌های پرخطر در طراحی و چیدمان است و در صورت عدم شناخت و کاربرد نامناسب آن، فضا دچار سکون، یکنواختی و کرختی خواهد شد. با این وجود رنگ ارغوانی به دلیل ویژگی‌های متمایزیش، در دکوراسیون داخلی طرفداران خاص خودش را دارد. از آنجایی که ارغوانی در دسته‌ی رنگ‌های تند و بسته قرار دارد، نباید در دکوراسیون به تنهایی استفاده شود. رنگ ارغوانی در دکوراسیون می‌تواند با تناژهای مختلف در نقاط متفاوتی بکار گرفته شود. پس برای استفاده از ارغوانی در دکوراسیون و طراحی داخلی زیبا و جذاب، بهتر است مکمل رنگ ارغوانی در دکوراسیون را به خوبی بشناسید.

مکمل رنگ ارغوانی در دکوراسیون
ترکیب رنگ ارغوانی و زرد

مکمل رنگ ارغوانی در دکوراسیون

مکمل رنگ ارغوانی رنگی است که در چرخه رنگ رو‌به‌روی آن قرار می‌گیرد و رنگ موردنظر رنگ سبزی است که مقداری رنگ زرد در خود دارد. پس می‌توان گفت که مکمل رنگ ارغوانی در دکوراسیون، رنگ زرد است و همنشینی سبز و ارغوانی هم یکی از متضادترین و چشمگیرترین ترکیب‌ها را می‌سازد. همچنین در دکوراسیون داخلی از رنگ های دیگری هم در کنار ارغوانی می‌توان استفاده کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ارغوانی با چه رنگی ست میشود؟
ارغوانی به چه رنگی میاد

ارغوانی با چه رنگی ست میشود؟

در پاسخ به این سوال که ارغوانی با چه رنگی ست میشود، تقریبا برای سلیقه‌های مختلف ترکیب‌های رنگی زیادی وجود دارد که انها را برای شما بازگو می‌کنیم: 

  1. یکی از بهترین پیشنهادها برای ست رنگ ارغوانی که باعث بهتر و بیشتر دیده شدن آن می‌شود، رنگ طوسی است.
  2. برای ایجاد فضایی گرم‌تر و پرانرژی‌تر، ترکیب سیاه در کنار ارغوانی می‌تواند جلوه زیادی داشته باشد و ترکیبی کلاسیک و شیک محسوب می‌شود.
  3. برای داشتن خانه ای با چیدمان فانتزی از رنگ ارغوانی در کنار رنگ‌هایی مانند زرد، سبز روشن، نارنجی روشن و رنگ‌های فانتزی دیگر می‌توان استفاده کرد.
  4. از آنجایی که ارغوانی در دکوراسیون در بین رنگ‌های خنثی جلوه خاصی دارد، می‌توانید در فضایی با رنگ‌های سفید و یا کرم، از یک وسیله خاص ارغوانی استفاده کنید.
  5. ترکیب رنگ ارغوانی با رنگ‌های نقره‌ای، برنز، سبز لیمویی و سبز نعنایی، سبز زیتونی، بژ تیره، خاکستری، آبی، یاسی، صورتی روشن و خردلی در طراحی‌های امروزی بسیار پرطرفدار است. رنگ اُخرایی و طلایی نیز هماهنگی خوبی با رنگ ارغوانی تیره پیدا می‌کنند.

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم علیشعار
حسین گلیار

رنگ ارغوانی بر دیوار
دیوار به رنگ ارغوانی

رنگ ارغوانی بر دیوار

رنگ ارغوانی بر دیوار به فضا عمق و وزن اضافه می‌کند. در فضاهای مدرن از این رنگ می‌توان به عنوان رنگ دیوار متفاوت و یا نقطه‌ی کانونی استفاده کرد. طیف‌های تیره رنگ ارغوانی زیاد برای دیوارها مناسب نیستند زیرا فضا را کوچک و دلگیر می‌کنند، اما اگر این رنگ تنها روی یک دیوار متمایز بکار برده شود، بسیار زیبا خواهد بود. همچنین رنگ ارغوانی تیره را در اتاقی با جزئیات معماری زیاد، مثل گچ‌بری‌های سفید، می‌توان در همه دیوارها به کار گرفت. درصورتی که دیوارهای اتاق ارغوانی است، رنگ‌هایی مثل زرد، سبز یا سفید در سقف و کف اتاق و یا استفاده از یک قالیچه با طرح گل‌های روشن می‌تواند به تعادل رنگی در فضا کمک کند.

رنگ ارغوانی در وسایل
مبل ارغوانی

رنگ ارغوانی در وسایل

یکی از مهم‌ترین کاربرد ارغوانی در دکوراسیون، استفاده از پارچه مخملی به این رنگ است. پارچه مخمل ارغوانی در فضاهای کلاسیک بسیار چشم‌نواز است و بر روی صندلی‌های اتاق غذاخوری نیز فضایی غنی و سرزنده را ایجاد خواهد کرد. در فضاهای مدرن نیز با انتخاب پرده‌ای با رنگ ارغوانی در ترکیب با رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای یا ذغالی برای دیگر وسایل، خلاقیت و زیبایی خاصی در دکوراسیون ایجاد خواهد شد.

دکوراسیون ارغوانی
رنگ ارغوانی بر سقف
ارغوانی در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون ارغوانی

ارغوانی در دکوراسیون داخلی یک رنگ ارغوانی یک رنگ شاد و پر انرژی است که در دکوراسیون‌های مدرن و امروزی و همچنین در سبک‌های چیدمان کلاسیک قابل استفاده است. مثلا مبلمان استیل طلایی، نقره‌ای یا قهوه‌ای رنگ با روکش مخمل ارغوانی، جلوه‌ای از اصالت و شکوه را در سالن پذیرایی ایجاد می‌کند. اما در سبک‌های مدرن‌تر این رنگ با جسارت بیشتری استفاده می‌شود و بخش‌های دیگری نیز به رنگ ارغوانی طراحی می‌شوند.

ارغوانی در دکوراسیون اداری
دیوار ارغوانی در دکوراسیون اداری

ارغوانی در دکوراسیون اداری

ارغوانی در دکوراسیون داخلی، رنگی انگیزه بخش و بهترین رنگ برای هنر و خلاقیت است و در فضاهای آموزشی و اداری کاربرد فراوانی دارد. به علت احساس حمایت نهفته در ارغوانی، این رنگ برای کارهایی مثل پرستاری، وکالت و ممدکاری اجتماعی بسیار مناسب است. همچنین معلمان از دکوراسیون ارغوانی برای رهاندن شاگردان خود از افکار قدیمی و ایجاد حس تمایل به پیشرفت در آنها، استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که نهایت دقت را در استفاده از این رنگ داشته باشید تا فضای کار با تاریکی زیاد حواس شما را پرت نکند.

ارغوانی در دکوراسیون خانه
ارغوانی در دکوراسیون داخلی منزل

ارغوانی در دکوراسیون خانه

ارغوانی در دکوراسیون داخلی منزل یک تم رنگی خاص و لوکس است اما باید دقت کنید که این رنگ به خودی خود فضا را تیره و سنگین می‌کند. پس بهتر است با استفاده از طیف‌های مختلف رنگ ارغوانی، کنتراست و تعادل موجود در فضا را حفظ کنید. استفاده زیاد از رنگ ارغوانی در دکوراسیون خانه باعث می‌شود خیلی زود همه چیز برای تان تکراری شود. ارغوانی در دکوراسیون داخلی منزل با متراژ زیاد و پنجره‌های بزرگ و پر نور انتخاب مناسبی است. اما استفاده از ارغوانی در دکوراسیون خانه های کوچک و کم نور باید همراه با یک رنگ روشن مانند سفید باشد تا هم فضای خانه کوچک‌تر به نظر نرسد و هم رنگ ارغوانی بتواند جلوه بیشتری داشته باشد. ارغوانی در دکوراسیون خانه کوچک می‌تواند برای یکی از دیوارهای کوچک، یک مبل تک، چند عدد کوسن، پرده‌ها، تعدادی از اکسسوری‌ها و یا تابلوهای نقاشی استفاده شود.

ارغوانی در دکوراسیون پذیرایی
ارغوانی در دکوراسیون نشیمن

استودیو پر
منزل مسکونی در تهرانپارس
استودیو پر

ارغوانی در دکوراسیون پذیرایی

رنگ ارغوانی، رنگی خاص است و انتخاب آن جسارت می‌خواهد. برای استفاده از ارغوانی در دکوراسیون پذیرایی یا نشیمن برای آنکه فضا برایتان خسته‌کننده و یکنواخت نشود می‌توانید از وسایلی چشمگیر به رنگ ارغوانی استفاده کنید. اگر سبک منزل شما کلاسیک است، رنگ ارغوانی در دکوراسیون پذیرایی را کنار نقره و طلایی قرار دهید، تا فضایی اشرافی و زیبا داشته باشید. اما اگر فضای مدرن‌تر و هنری را ترجیح می‌دهید می‌توانید در کنار ارغوانی از رنگ‌های قرمز، آبی و سبز استفاده کنید و فضایی زنده و‌ پویا ایجاد کنید. همچنین بسته به رنگ زمینه مبلمان، می‌توانید از کوسن‌ها و دیگر اکسسوری‌های سفید و صورتی هم استفاده کنید.

ارغوانی در دکوراسیون غذاخوری
رنگ ارغوانی در دکوراسیون غذاخوری

ارغوانی در دکوراسیون غذاخوری

ارغوانی در دکوراسیون غذاخوری اشتها را تحریک می‌کند و همین دلیل کافی است تا رنگ ارغوانی را برای فضای غذاخوری یا آشپزخانه انتخاب کنید. ارغوانی در دکوراسیون غذاخوری می‌تواند برای دیوارها با تخته‌کوبی و گچ‌بری‌های سفید، در کنار رنگ زرد متمایل به سبز استفاده شود. همچنین ارغوانی برای رنگ کابینت‌ها نیز کاربرد دارد؛ جزیره‌ای به رنگ ارغوانی در وسط آشپزخانه، آن را تبدیل به نقطه‌ای کانونی می‌کند و استفاده از رنگ سفید در کنار آن فضاها جذاب‌تر و بازتر خواهد کرد.

ارغوانی در دکوراسیون اتاق خواب
تخت خواب ارغوانی
اتاق خواب به رنگ ارغوانی

ارغوانی در دکوراسیون اتاق خواب

ارغوانی، رنگی مناسب و پرطرفدار برای اتاق‌هایی با فضای کوچک مثل اتاق خواب یا اتاق مطالعه است. ارغوانی در دکوراسیون اتاق خواب برای زوج‌های جوان فضایی رمانتیک و شاعرانه خلق می‌کند اما باید دقت کرد که استفاده از رنگ ارغوانی در دکوراسیون اتاق خواب زیاد نباشد. اگر می‌خواهید اتاق خواب‌تان تاریک و کم نور  باشد می‌توانید از ارغوانی تیره یا ارغوانی پررنگ استفاده کنید. رنگ ارغوانی روشن در اتاق خواب نیز، شما را از استرس‌های روزانه دور می‌کند. ارغوانی رنگی خیال‌انگیز و فانتزی است و شادی و خلاقیت در رنگ ارغوانی باعث می‌شود که این رنگ برای اتاق کودکان به خصوص دختران بسیار مناسب باشد به‌خصوص اگر با زرد، آبی، سبز یا صورتی تلفیق شود. به طورکلی برای استفاده از ارغوانی در دکوراسیون اتاق خواب پیشنهاد می‌شود بیشتر از رنگ‌های روشن در کنار آن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید دیوار پشت تخت خواب را به صورت یکدست ارغوانی کنید و دیوارهای دیگر را سفید باقی بگذارید و یا روتختی را به رنگ ارغوانی به همراه کوسن‌های سفید رنگ و یا صورتی روشن انتخاب کنید. 

ارغوانی در دکوراسیون اشپزخانه
ارغوانی در دکوراسیون خانه های کوچک

کلام آخر

رنگ ارغوانی ترکیبی از ‌رنگ آرامش‌بخش و با ثبات آبی و رنگ قدرتمند و پرانرژی قرمز است که طرفداران خودش را دارد. یکی از دلایل محبوبیت رنگ ارغوانی در دکوراسیون این است که هم برای دکوراسیون‌های مدرن و امروزی و هم در سبک کلاسیک قابل استفاده است. ترکیب رنگ ارغوانی نماد سلطنت، اصالت و معنویت است و برای فضاهای مسکونی، اداری و آموزشی کاربرد دارد. 

"اگر هنوز هم برای استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی محل زندگی یا محیط کارتان مردد هستید مشاوران دکوراسیون داخلی ما، در چیدانه می‌توانند شما را راهنمایی کنند.“

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 29 خرداد 1393
واقعا عکس ها ی با کیفیت و خوبی گذاشتید .ممنون

ثبت دیدگاه