Chidaneh.com placeholder image

راه حل های ساده برای خلاصی از لکه های مزاحم دوغاب

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: کاشی، چه در کف و در دیوارهای پشت پیش‌خان‌ها و چه در حمام استفاده شده باشد، یک عیب بزرگ دارد و آن دوغاب (ملات میان کاشی‌ها) است. از آن‌جایی که دوغاب ذاتا متخلل است، نوع درزگیری‌ نشده آن همه لکه‌ها و کثیفی‌ها، از کپک گرفته تا لکه قهوه، را به خود جذب می‌کند. این‌که بگوییم تمیز نگه داشتن دوغاب بین مصالح کاری ملال‌آور است به گزاف سخن نگفته‌ایم.

نکته: به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از آبلیمو برای تمیز کردن سنگ مرمر باعث ایجاد خراش یا خرابی در آن می‌شود. آب اکسیژنه جایگزین مطمئن‌تری است.

چوب و هنر

 راه‌حل های ساده برای خلاص شدن از شر لکه‌ها موجود در دوغاب‌های مزاحم وجود دارد، که با شما در میان می گذاریم.

مواد مورد نیاز:

· سفید کننده اکسیژنه

· آب گرم

· فرچه ضخیم (مانند یک مسواک قدیمی)

· حوله

· لیمو

· درزگیر دوغاب

نکته: تمیزکردن دوغاب رنگی باید با دقت انجام شود. مواد شیمیایی موجود در سفیدکننده‌ها ممکن است رنگ دوغاب‌ها را از بین برده و به آن‌ها آسیب برسانند. خوشبختانه سفیدکننده اکسیژنه دارای این نوع مواد شیمیایی نیست و استفاده از آن بر روی دوغاب مطمئن است.

 

1. سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کنید و هر گونه کثیفی را پاک کنید. اجازه دهید دوغاب به طور کامل خیس شود.
2. 2 قاشق غذاخوری سفیدکننده اکسیژنه را در 2 فنجان آب گرم حل کنید. فرچه را با این محلول خیس کنید و آن را بر روی دوغاب بکشید. اجازه دهید این محلول کاملا جذب شود و بعد فرچه را به صورت مدور بر روی دوغاب بمالید. حرکت دایره‌ای تاثیر بیش‌تری در تمیز کردن لکه‌ها نسبت به حرکت جلو و عقب دارد. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا لکه‌ها از بین بروند.

نکته: برای از بین بردن لکه‌های تیره، آبلیمو را مستقیما روی لکه بریزید، اجازه دهید کاملا جذب شود، و بعد آن را تمیز کرده و اجازه دهید خشک شود. در استفاده از آبلیمو دقت کنید چراکه ممکن است به برخی از سطوح آسیب بزند.  

3. کاشی‌ها و دوغاب را با یک پاک‌کننده اسپری کنید و بعد آن را با دستمال تمیز کنید. پیش از آن‌که در مورد میزان موفقیت خود نتیجه‌ای بگیرید اجازه دهید دوغاب به طور کامل خشک شود، زیرا دوغاب نمدار از دوغاب خشک تیره‌تر به نظر می‌رسد.
4. درزگیر دوغاب را پس از خشک‌شدن آن اضافه کنید تا دیگر شاهد لکه‌ها نباشید. این کار را سالی یکبار انجام دهید.

لکه‌های موجود در این دوغاب، که در دو عکس قبل دیدید، با این روش به طور کامل از بین رفته‌اند.

 

از سوی دیگر این لکه قهوه نیاز به فعالیت بیش‌تر، زمان جذب بیش‌تر، و نیز تمیزکاری طولانی‌تری برای از بین رفتن دارد.

 

هنوز هم در تمیز کردن لکه‌های موجود روی دوغاب مشکل دارید؟ برای از بین بردن لکه‌هایی که تمیز کردن آن‌ها به نظر غیرممکن می‌رسد نکات زیر را در نظر بگیرید:

· می‌توانید سراغ یک پاک‌کننده دوغاب و کاشی قوی‌تر بروید.

· فرچه خود را قوی‌تر انتخاب کنید.

· به شرکت‌های خدماتی که در این کار تبحر دارند مراجعه کنید.

اگر هر سه مورد بالا را امتحان کردید و همچنان لکه‌ها پابرجا بودند می‌توانید دوغاب قدیمی را با دوغابی جدید‌تر و تمیزتر جایگزین کنید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه