Chidaneh.com placeholder image

طراح داخلی خوب کیست؟

به قلم: گلنار

شاید شما هم در اطرافیان افرادی را بشناسید که خود را طراح داخلی می‌نامند و کار طراحی داخلی انجام می‌دهند. اما قطعا ویژگی‌هایی وجود دارند که یک طراح داخلی خوب را از یک طراح داخلی معمولی متمایز می‌سازد.

در ادامه به توضیح 9 نکته می‌پردازیم که چه خودتان بخواهید کار طراحی منزلتان را انجام دهید و چه این کار را به شخص دیگری بسپارید، رعایت این نکات موجب می‌شود که در نهایت فضایی با طراحی داخلی خوب و بسیار چشم‌نواز داشته باشید. 

چوب و هنر

یک طراح داخلی خوب :

طراح داخلی خوب

1. فرصت‌های طراحی را شناسایی کند

صرفا به این دلیل که پس از بررسی، متریال‌های مصرفی، المان‌ها و طراحی‌ها تنظیم شده و درباره آن‌ها تصمیم نهایی گرفته شده است، به این معنا نیست که باید فرصت و موقعیتی را از دست بدهید و تنها بر اساس همان برنامه تعیین شده عمل کنید. گاهی اوقات بهتر است برنامه‌ای باز و قابل انعطاف در نظر بگیرید تا فرصت برای تغییراتی که فکر می‌کنید نتیجه خوبی در پی خواهند داشت، فراهم باشد.

طراح داخلی خوب

2. بیشتر از جزئیات، به کلیات توجه می‌کند

طراحی در واقع شامل درک یک مسئله یا هدف و سپس یافتن مناسب‌ترین راه‌حل، اصلاح و حل مسئله است.
یک طراح داخلی حرفه‌ای، در حالی که جزئیات را بررسی می‌کند، همیشه در ذهنش یک تصویر کلی را هم مد نظر داشته و جزئیات را بر اساس آن انتخاب و طراحی می‌کند.
در واقع یک طراح داخلی خوب جزئیات فضا را با دقت و با در نظر گرفتن یک نتیجه نهایی مطلوب، انتخاب می‌کند.

ویژگی های یک طراح داخلی

3. همه جوانب آسایش و راحتی را می‌سنجد

گاهی شما در طراحی به دنبال پیاده‌سازی طرحی هستنید که در واقع هم‌جهت با آسایش و راحتی شما نیست و نیازهای شما را برطرف نمی‌کند. بنابراین بهتر است به دنبال طرحی باشید که هم‌سو با رفع نیازهایتان باشد و نه صرفا علاقه شخصی.

طراح داخلی موفق

4. سبک زندگی ساکنان را در نظر می‌گیرد

گاهی ممکن است به طور مثال، یک مدل صندلی را در اینترنت ببینید و بخواهید که همان طرح را برای خودتان هم تهیه کنید. اما بهتر است پیش از آن‌که به سراغ خرید آن صندلی بروید، کمی تامل کنید، شیوه و سبک زندگیتان را تحلیل و بررسی کنید و اگر تهیه آن صندلی با سبک زندگی شما تطابق داشت، سپس به سراغ تهیه آن بروید. یک طراح داخلی خوب طرحی فضا را که براساس شیوه زندگی ساکنان اجرا می‌کند.

طراحی داخلی خوب

5. آینده‌نگر است

سعی کنید در طراحی شرایطی را در نظر بگیرید که اکنون وجود ندارد، برای مثال اگر قصد دارید برای پنج سال آینده از همین طراحی استفاده کنید، همه جوانب را بسنجید، تغییراتی که قرار است در پنج سال آینده در شیوه و سبک زندگی شما رخ دهد، نیازهایی که ممکن است تغییر کند و…

دکوراتور حرفه ای

6. به کاربر توجه می کند

این‌که چه کسی قرار است از فضایی که شما در حال طراحی آن هستید استفاده کند، می‌تواند به شما سرنخی برای پیاده کردن یک طراحی خوب و اصولی را بدهد. به طور مثال فضای آشپزخانه را در نظر بگیرید. 

آیا قرار است زمان زیادی را در آشپزخانه مشغول پخت‌وپز باشید یا فضای آشپزخانه صرفا مکانی است برای آماده کردن غذاهای حاضری؟ شاید دور از ذهن به نظر برسد اما این موضوع که بیشتر چه نوع غذاهایی در آشپزخانه پخته می‌شود، در طراحی آن نقش بسیار پررنگی دارد. این مسئله درباره سایر فضاها هم کاملا صدق می‌کند.

دکوراتور خوب

7. نیازهای تمامی افراد ساکن را مدنظر قرار می‌دهد

زمانی می‌توان گفت یک طراح داخلی خوب عمل کرده است، که فضای طراحی شده، پاسخگوی تمامی نیازهای افراد ساکن در آن خانه باشد. برای مثال اگر فردی با ناتوانی جسمی در خانه ساکن است، بسیار مهم است که تمامی ضوابط مربوطه در فضاهایی که قرار است آن شخص با آن‌ها سروکار داشته باشد، تعبیه شود.

همچنین اگر شخص میانسال یا کودکی در خانه حضور دارد، نباید طراحی فضا به گونه‌ای باشد که برای آن‌ها دردسرساز شود.

طراح داخلی حرفه ای

8. فضایی برای دریافت آرامش خلق کند

همه می‌دانیم که برای هرکسی خانه، فضای امنی است که پس از یک روز سخت به آن پناه می‌برد. بنابراین از ایجاد فضایی که بتوانید در آن احساس راحتی و آرامش کنید، غافل نشوید. قطعا یک فضای دنج و مخصوص می‌تواند در انرژی و آرامش بخشیدن به شما نقش موثری داشته باشد.

طراح داخلی موفق

9.  ارزش افزوده خانه را در نظر داشته باشد

هر تغییری که در فضای خانه خود ایجاد می‌کنید، همواره این نکته را هم در نظر داشته باشید که طراحی، بر ارزش ملک شما بیافزاید. این موضوع برای زمانی که قصد فروش خانه را داشته باشید، بسیار اهمیت دارد.

در نهایت فراموش نکنید که خانه شما، پناهگاه امن شماست. یک طراح داخلی خوب طرحی اجرا می‌کند که خانه خود را دوست داشته باشید و همیشه در آن احساس آرامش کنید. بنابراین چه خودتان قصد طراحی و بازسازی دارید و چه قصد دارید این کار را به عهده طراح دیگری بگذارید، دانستن این نکات کلیدی بسیار مهم و ضروری است.

“اگر به دنبال یک طراح داخلی خوب هستید، با اهالی فن چیدانه در ارتباط باشید"

مطالب پیشنهادی:

 نویسنده: فرگل سلحشور 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ناربن در تاریخ 15 تیر 1393
و مهم تر از همه انتقاد پذیر بودن ...

ثبت دیدگاه