خانه لادرا؛ خانه‌ای‌ شگفت‌انگیز با معماری خاص روی شیب دره‌ای مشرف به دریا!

خانه لادرا؛ خانه‌ای‌ شگفت‌انگیز با معماری خاص روی شیب دره‌ای مشرف به دریا!

به قلم: نرگس مهردادیان

خانه لادرا؛ خانه‌ای‌ شگفت‌انگیز با معماری خاص

نوژا دیزاین

خانه لادرا خانه‌ای 2130 فوتی یا 198 مترمربعی که در سال 2022 در پوپویا وگا در امتداد ساحل مرکزی شیلی، توسط استودیوی معماران دابلیوام‌آر (WMR Arquitectos) ساخته شد. این منطقه به دلیل صخره‌های مرتفع و آب و هوای بادخیز مشهور است. برای آشنایی بیشتر با خانه لادرا منحصر به فرد و شگفتی‌های معماری آن با ما در چیدانه همراه شوید.

سرویس خواب بالسا

ساخت کازا لادرا روی شیب 45 درجه

ساخت کازا لادرا روی شیب 45 درجه

کازا لادرا (Casa Ladera)، به جای قرار گرفتن در بالای صخره‌ها مانند اکثر خانه‌های همسایه، روی شیب 45 درجه در سایت رو به جنوب ساخته می‌شود. تا هم از خانه در برابر باد محافظت کند و هم منظره‌ بدون مانعی از اقیانوس و دره داشته باشد. استودیوی معماران دابلیواِم‌آر که در سانتیاگو مستقر است، خانه لادرا را طوری ساخته که خود را با شیب طبیعی زمین تطبیق دهد نه اینکه زمین را متناسب با طراحی تغییر دهد.

قاب گرفتن خانه لادرا با ساختار چوبی

قاب گرفتن خانه لادرا با ساختار چوبی

به گفته معماران پروژه کازا لادرا: “چهار سطح خانه از طریق سیستمی که از ستون‌ها و تیرهای چوبی ساخته شده‌، بافتی ساختاری ایجاد می‌کند که از خط توپوگرافی طبیعی زمین پیروی می‌کند."

ساختار یا اسکلت خانه به صورت تیرهای مشبک در دل زمین قرار گرفته‌اند. اسکلت بیرونی از یک نوع کاج محلی تیره رنگ ساخته شده که به عنوان قاب دیوارهای شیشه‌ای در نوارهای عمودی قرار گرفته‌اند. از این کاج با ابعاد کوچکتر در جرزهای نما و فضای داخلی استفاده شده که فضای گرمی ایجاد می‌کند. خانه شبیه یک راه‌پله بزرگ به سمت پایین سایت می‌رود. پله‌ها و بالابرها در امتداد قسمت شرقی این خانه مستطیل شکل قرار دارند.

معماری منحصر به فرد و فضاهای کازا لادرا

معماری منحصر به فرد و فضاهای کازا لادرا

با پیاده‌روی از پارکینگ خانه لادرا که در بالای صخره قرار دارد، به ورودی طبقه سوم می‌رسید که دارای یک اتاق خواب و حمام است. با بالا رفتن از راه‌پله مرکزی کوچکی از این سطح به طبقه چهارم با اتاق خواب، حمام و اتاق تلویزیون خواهید رسید.

یک طبقه پایین‌تر از ورودی، طبقه دوم قرار دارد که برای اعضای خانواده در نظر گرفته شده. این طبقه شامل آشپزخانه، غذاخوری و اتاق نشیمن است. یک تراس دورتادور ضلع جنوب غربی قرار دارد که بیش از یک سوم صفحه کف را فرا گرفته. در محوطه بیرونی خانه، در دو سطح فضاهایی ساخته شده که شامل قسمت‌های نشیمن فضای باز، شومینه، جکوزی و باغ می‌شود.

طبقه اول، پایین‌ترین طبقه ساختمان شامل سوئیت اصلی با تراس خصوصی و فضاهای خدماتی است. به دلیل شیب زمین، بسیاری از فضاهای داخلی در یک طرف اتاق دو برابر طرف دیگر ارتفاع دارند.

استفاده از نور خورشید و تهویه طبیعی در خانه لادرا

استفاده از نور خورشید و تهویه طبیعی در خانه لادرا

کازا لادرا نیازی به گرم کردن ندارد. چراکه شفافیت جداره باعث می‌شود در طول روز نور خورشید را دریافت کرده و فضاها از سرما محافظت شوند. از طرفی مواد و مصالح به کار رفته در ساختمان، گرما را جذب می‌کنند و کیفیت آب و هوا را برای کنترل‌های حرارتی به حداکثر می‌رسانند. همچنین باز کردن پنجره‌ها در فصول گرم باعث تهویه هوای طبیعی می‌شود، چراکه باد در این منطقه بسیار سرد است.

مکان خانه لادرا

و در آخر

معماران دابلیواِم‌آر مکان خانه لادرا را بزرگترین چالش و بزرگترین موفقیت پروژه می‌داند. ساخت فونداسیون و رساندن مصالح به محل کار مشکل پروژه بود که از جرثقیل برای بلند کردن سازه قرار دادن آن در محل استفاده شد. اما مکان منحصر به فرد پروژه موجب ایجاد طراحی معماری خاص و منحصر به فرد الهام گرفته و سازگار با طبیعت و بافت زمین در محیط پیرامون شد.

برای آشنایی با خانه‌هایی با معماری خاص در سرتاسر جهان مطلب خانه و استودیوی اسپروس لندن را از دست ندهید.

خانه لادرا یا کازا لادرا در شیلی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه