خانه‌ وُ Vo: خانه‌ای مدرن اما غار مانند با بهترین پاسخ به شرایط اقلیمی سواحل مکزیک!

خانه‌ وُ Vo: خانه‌ای مدرن اما غار مانند با بهترین پاسخ به شرایط اقلیمی سواحل مکزیک!

به قلم: نرگس مهردادیان

خانه‌ وُ Vo: بهترین پاسخ به شرایط اقلیمی سواحل مکزیک

فکتور

خانه‌ وُ Vo توسط استودیوی معماری لودویگ گادفروی، معمار مکزیکی متولد فرانسه طراحی و اجرا شده. این خانه در پورتو اسکوندیدو مکزیک، یکی از جذاب‌ترین سواحل موج‌سواری جهان قرار گرفته است.چهار خانه یکسان با پوشش مشابه بتنی که در قالب دو ساختار، کنار هم قرار گرفته‌ و با دیوار مشترک از هم جدا شده‌اند. در ساخت خانه‌ها، منافذ و دهانه‌های دایره‌ای روی سقف‌ طراحی شده که فضای غار مانندی ایجاد کرده. این طراحی برای آب و هوای گرمسیری منطقه ساحلی اقیانوس آرام بسیار کاربردی است. برای آشنایی با چگونگی طراحی معماری و فضاهای خانه مدرن وُ Vo با ما در چیدانه همراه باشید.

تابلو فرش ریحان

طراحی خانه‌ وُ Vo در پاسخ به شرایط اقلیمی

طراحی خانه‌ وُ Vo در پاسخ به شرایط اقلیمی

گادفروی در پاسخ به شرایط اقلیمی، طرح کلاسیک خانه را وارونه کرده و گیاهان را به جای بیرون، در فضای داخلی قرار داده. این پروژه مرز بین داخل و خارج را محو می‌کند تا به یک باغ قابل سکونت دست یابد. روی سقف خانه‌ها منافذ دایره‌ای در نظر گرفته شده. این دهانه‌ها نورگیرهای بزرگ و خمیده‌‌ای هستند که به‌عنوان گذرگاه‌هایی در مرکز حیاط داخلی هر یک از خانه‌ها برای ایجاد استخرها و حیاط‌های داخلی طراحی شده‌اند. به دلیل دمای بالای منطقه، خانه‌ها طوری طراحی شده که بازشوها در تمام طول سال روز و شب باز بمانند. اما در عین حال از ساکنان در برابر باران محافظت می‌شود.

معماری و طراحی فضاها در خانه‌ وُ Vo

معماری و طراحی فضاها در خانه‌ وُ Vo

ساکنان خانه‌ وُ Vo از زیر نورگیر پایینی وارد شده، از استخر عبورکرده و از نورگیر بزرگتر وارد قسمت نشیمن سرپوشیده خانه می‌شوند. در این قسمت یک اتاق خواب، آشپزخانه، ناهارخوری و نشیمن قرار دارد. یک اتاق خواب مستر با سرویس بهداشتی نیز در طبقه دوم قرار گرفته.

جداکننده دایره‌ای بتنی در خانه vo

یک اتاق خواب طبقه پایین را از آشپزخانه جدا می‌کند. یک ستون مشابه هم در طبقه بالا هم محدوده اتاق خواب را تعیین می‌کند. این تقسیم‌ کننده‌های دایره‌ای، در فضاهای باز هم حریم خصوصی ایجاد می‌کنند.

دیوارهای مشترک بین خانه‌ها دارای دهانه‌های هندسی دایره‌ و مثلثی شکل هستند که حریم خصوصی ساکنین و بیرون‌زدگی‌هایی باله مانند در نمای ساختمان ایجاد می‌کنند.

سقف‌ها در پایین شیب به هم می‌رسند و ساختاری V شکل ایجاد می‌کنند. آب باران، با ایجاد شکاف‌های بتنی روی سقف شیبدار به استخر یا سیستم زهکشی گیاهان هدایت می‌شود. بریدگی‌های بتنی بالای سقف می‌توانند به عنوان پله برای عبور از طول ساختمان هم استفاده شوند.

حذف موارد غیرضروری معماری شهری به نفع سادگی

حذف موارد غیرضروری معماری شهری به نفع سادگی

گادفروی در طراحی این خانه از موارد غیرضروری معماری شهری به نفع سادگی اجتناب کرده. خانه هیچ پنجره و شیشه‌ای ندارد. برای رساندن نور و تهویه به داخلی‌ترین نقاط و فضای نشیمن، نورگیرها و روزنه‌هایی در امتداد دیوار پشتی و روی سقف طراحی شده‌اند. نورگیر دایره‌ای که در سقف مورب حیاط طراحی شده، چشمگیرترین قسمت بنا محسوب می‌شود.

مصالح به‌کار رفته در ساخت خانه‌ وُ Vo

مصالح به‌کار رفته در ساخت خانه‌ وُ Vo

خانه‌ها با استفاده از مواد و مصالح بتن با دوام، چوب و آجر ساخته شده‌اند. بتن بدون پوشش استفاده شده در طراحی خانه با اینکه ممکن است خشن و سرد به نظر برسد اما حس استحکام و سادگی را منتقل خواهد کرد.

معماری خانه‌ وُ Vo

و در آخر

در این مطلب با معماری خانه‌ وُ Vo و پاسخ به شرایط اقلیمی در این طراحی آشنا شدید. برای آشنایی با معماری خاص دیگر خانه‌های ‌دنیا خانه لادرا؛ خانه‌ای‌ شگفت‌انگیز با معماری خاص مطلب را از دست ندهید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه