دیش گاردن با گیاهان آپارتمانی؛ کادویی از جنس باغچه مینیاتوری

دیش گاردن با گیاهان آپارتمانی؛ کادویی از جنس باغچه مینیاتوری

به قلم: فهیمه مصدرالامور

دیش گاردن چیست؟ دیش گاردن با گیاهان آپارتمانی به باغچه‌های مینیاتوری گفته می‌شود که می‌توانید آن را در هر نوع ظرفی با زهکشی مناسب، خاک خوب و انتخاب گیاه مناسب؛ درست کنید. به طور کلی برای ساخت دیش گاردن سرمایه زیادی نیاز ندارید. انواع گیاهان آپارتمانی مانند ساکولنت‌ها، کاکتوس و درختچه‌های مینیاتوری را می‌توان برای کاشت در دیش گاردن انتخاب کرد. برای اینکه یک باغچه مینیاتوری زیبا داشته باشید، تا پایان این مطلب به همراه دیش گاردن نیروانا با ما باشید.

نیروانا؛ دیش گاردن

تابلو فرش ریحان

نیروانا؛ دیش گاردن با گیاهان آپارتمانی زیبا

مجموعه دیش گاردن نیروانا به زیبایی هرچه تمام‌تر با طی مراحل زیر برایتان باغچه‌ای خاطره انگیز را آماده می‌سازد. نیروانا؛ مجموعه‌ای بی‌نظیر از گیاهان زیبا و آپارتمانی و خاص را در کنار هم دیزاین می‌کند و باغ مینیاتوری زیبایی را به شما تحویل می‌دهد. با خرید از پیج فروشگاه دیش‌گاردن نیروانا، می‌توانید هدیه‌ای ماندگار و سازگار با طبیعت و محیط زیست را به خود و دوستانتان ارزانی دارید.

دیش‌گاردن نیروانا
دیش‌گاردن نیروانا

4 مرحله روش ساخت دیش گاردن را می‌دانید؟

برای ساخت دیش گاردن نکاتی را باید در نظر بگیرید که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

1. انتخاب ظرف دیش گاردن؛ اولین پله است

بهتر است ظرف کم‌عمقی را انتخاب کنید که عمق آن حدود 7.6 تا 10.2 سانتی‌متر باشد. همچنین ظرف انتخابی باید فضایی برای یک لایه شن و حدود 5.1 – 7.6 سانتی‌متر خاک داشته باشد. معمولا بسته به تعداد گیاهانی که قصد دارید در آن بچینید، پهنای ظرف مورد نظر درمی‌آید. اگر ظرف انتخابی شما سوراخی در کف داشته باشد، به زهکشی کمک می‌کند. اما این مورد ضروری نیست، زیرا یک لایه شن نیز عموما در ته ظرف قرار می‌گیرد.

سبدهای فلزی برای دیش گاردن

یادتان باشد شما با توجه به خلاقیت خود می‌توانید از هر نوع ظرفی که می‌خواهید برای ایجاد باغ مینیاتوری‌تان استفاده کنید. شایان ذکر است انواع سبدهای فلزی، پلاستیکی، چوبی و شیشه‌ای برای ساخت دیش گاردن مناسبند. اقلام عتیقه و حتی وسایل دور ریختنی نیز؛ ظرف‌های منحصر به فرد و جالبی برای دیش گاردن زیبای شما می‌توانند باشند.

2. خاک مناسب دیش گاردن و مراحل آماده سازی خاک گلدان

کف ظرف را با یک لایه نازک شن بپوشانید. برای جلوگیری از ریزش خاک از کف ظرف، مقداری خرده سفال یا سنگریزه را مستقیما روی سوراخ زهکشی قرار دهید. آنقدر سنگ ریزه بگذارید که کف را کاملا بپوشاند و سوراخ زهکشی دیده نشود. زغال چوب یا خرده‌های سفال شکسته از دیگر گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای ایجاد یک لایه زهکشی استفاده کنید.

دیش‌گاردن نیروانا
دیش‌گاردن نیروانا

همچنین ظرف را به اندازه 0.64 سانتی‌متر از بالای لبه پر کنید تا فضای کافی برای گیاهان و کارهای تکمیلی باقی بماند.

از مخلوط خاک مناسب برای انواع گیاهانی که می‌خواهید بکارید، استفاده کنید. برای مثال اگر ساکولنت‌ها را استفاده می‌کنید، از مخلوط خاک کاکتوس استفاده کنید. اگر می‌خواهید از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید، خاک استانداردی که پایه‌ی پیت و ذغال‌سنگ نارس دارد را به کار ببرید.

اگر مطمئن نیستید که بهترین خاک برای استفاده چیست، از کارشناسان دیش گاردن نیروانا بخواهید که در انتخاب بهتر شما را راهنمایی کنند.

انتخاب گیاهان دیش گاردن

3. انتخاب گیاهان دیش گاردن؛ مهم‌ترین بخش ساخت دیش گاردن است!

  • در ابتدا این نکته حائز اهمیت است که بدانید انتخاب مناسب‌ترین گیاهان جهت کاشت، مهم‌ترین بخش ساخت یک دیش گاردن زیبا است.
  • بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که بتوانید آنها را در داخل خانه پرورش دهید.
  • گیاهان آپارتمانی متفاوتی را انتخاب کنید که نیازهای روشنایی و آبیاری مشابهی داشته باشند. این کار مراقبت از باغ شما را نیز آسان می‌کند. به عنوان مثال، کاکتوس‌ها را با ساکولنت‌های دیگر بکارید یا گیاهان سایه‌دوست را کنار هم قرار دهید.
  • در انتخاب گیاه دقت کنید تا اندازه ریشه گیاه از عمق ظرف بیشتر نباشد. به این ترتیب کل ریشه گیاه در ظرف قرار می‌گیرد.

گیاهان دیش گاردن ساکولنتها

  • پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت دیش گاردن با گیاهان آپارتمانی که رشد کمتری دارند، شروع و کار کنید. زیرا رشد سریع گیاهان باعث می‌شود دایما نیاز به تعویض ظرف و دفعات پیوند گیاه داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید در انتخاب گیاهان متفاوت، گیاهانی با سرعت رشد یکسان مناسب‌ترند.
  • همیشه چند گیاه اضافی بخرید تا در صورت تغییر نظر، از آنها استفاده کنید.
  • گیاهانی با اندازه و رنگ‌های مختلف را به باغ کوچک خود دعوت کنید. گیاهان دارای برگ‌های قرمز مثل گینورا، گل سنگ و پیروما جلوه بیشتری به دیش گاردنتان می‌دهند. همینطور جهت دیزاین زیباتر، از ساکولنت‌هایی که رشد کامل و ریشه دارند، استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی:7 ساکولنت محبوب، به باغبان فراموشکارشان لبخند می زنند!

دیش‌گاردن نیروانا
دیش‌گاردن نیروانا

4. مراحل و نحوه کاشت گیاهان در دیش گاردن

  • قبل از اینکه گیاهان را از گلدان بیرون بیاورید، آنها را آبیاری کنید تا برداشتنشان راحت‌تر شود و ساختار ریشه آنها حفظ شود.
  • سپس گیاهان را از گلدان‌هایی که آنها را خریداری کرده‌اید جدا کنید. در صورت لزوم می‌توانید از یک چاقو یا شی نازک و تیز دیگر برای شل کردن خاک اطراف لبه‌ها استفاده کنید. گلدان‌ها را با احتیاط روی دست خود وارونه کنید و به آرامی هر گیاه را بیرون بکشید.
  • اگر با گیاهان خاردار مانند کاکتوس‌ها کار می‌کنید، دستکش را فراموش نکنید.

چیدمان و کاشت گیاهان آپارتمانی در دیش گاردن

دیش‌گاردن نیروانا
دیش‌گاردن نیروانا

نحوه چیدمان و کاشت گیاهان آپارتمانی در دیش گاردن:

  • گیاهان را روی خاک قرار دهید و آن‌ها را بچینید تا ظاهرشان متناسب با سلیقه شما شود.
  • از بلندترین گیاه شروع کنید و آنها را در وسط ظرف قرار دهید. گیاهان کوتاه‌تر را به لبه‌ها نزدیک‌تر کنید تا باغ ظرف از هر طرفی دیده شود.
  • اگر می‌خواهید باغ ظرف شما فقط از یک طرف جلوه داشته باشد، می‌توانید گیاهان بلندتر را در یک طرف قرار دهید تا پس‌زمینه ایجاد شود و گیاهان کوتاه‌تر در مقابل آنها قرار بگیرند.
  • سعی کنید از زوایا و فواصل مختلف به چیدمان دیش گاردن با گیاهان آپارتمانی خود بنگرید تا زیبایی آن برایتان مشهود باشد.
  • با چند ترکیب مختلف از گیاهان بازی کنید تا بهترین مورد را انتخاب نمایید. اینجاست که داشتن چند گیاه جایگزین مفید است که بتوانید آنها را با هم عوض کنید و ترکیب مورد علاقه خود را پیدا کنید.
  • بهتر است سوراخ‌های کوچکی در خاک حفر کنید تا با ریشه هر گیاه متناسب باشد. از زیر هر گیاه به اندازه کافی خاک برای جای‌گذاری ریشه بردارید.
  • گیاهان را در سوراخ‌ها قرار دهید تا با سطح خاک ظرف یکدست شوند.
  • اگر نمی‌خواهید که گیاهان مستقیما رشد کنند، می‌توانید کمی دور لبه‌ها را زاویه دهید.
  • وقتی همه گیاهان در موقعیت قرار گرفتند، خاک را محکم در اطراف هر گیاه ببندید. در صورت نیاز خاک اضافی را برای پر کردن به اطراف ظرف گیاهان اضافه کنید. از انگشتان خود استفاده کنید تا خاک اطراف گیاهان را با دقت پایین بیاید و ریشه‌ها در جای خود قرار گیرند.
  • باغ ظرف شما اکنون لایه ای یکنواخت از خاک خواهد داشت و همه گیاهان در جای خود محکمند.
  • در انتها باغ را به اندازه‌ای آبیاری کنید که غرقاب نشود. خوب است آبیاری را به آرامی و با یک فنجان شروع کنید.

روش تزیین دیش گاردن:

  • برای تزیین دیش گاردن خود لایه‌ای از: مالچ، شاخه‌های خشک درختان، ماکت نیمکت، سنگریزه‌های رنگی زیبا، مجسمه، سنگ، کلبه و خانه‌های کوچک مینیاتوری روی خاک آن قرار دهید. همچنین خزه، پوست یا تراشه‌های شیشه و مجسمه‌های مینیاتوری برای ایجاد یک باغ منحصر به فرد، غوغا می‌کنند.
  • یک مثال جالب اینکه می‌توانید خزه را با چند مجسمه مینیاتوری گنوم دیش گاردن ترکیب کنید تا یک منظره جادویی مینیاتوری خلق شود.

ساعت خزه ای

دسته گل دیش گاردن

جمع‌بندی

در این مطلب از چیدانه 4 مرحله مهم نحوه ساخت دیش گاردن با گیاهان آپارتمانی را مرور می‌کنیم. انتخاب ظرف و خاک مناسب، انتخاب گیاهان مناسب و نحوه کاشت گیاهان داخل این باغچه مینیاتوری زیبا؛ از مراحلی است که در این مقاله می‌خوانید. برای اطلاع از قیمت و خرید می‌توانید به پروفایل دیش‌گاردن نیروانا، ارائه دهنده انواع باغچه‌های دیش‌گاردن مینیاتوری منحصربه فرد مراجعه نمایید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه