معماری منحصر به فرد ویلای ناربن کرمان با شکاف‌هایی رو به آسمان!

معماری منحصر به فرد ویلای ناربن کرمان با شکاف‌هایی رو به آسمان!

به قلم: نرگس مهردادیان

معماری منحصر به فرد ویلای ناربن کرمان

ویلای ناربن در شهرستان چترود، استان تاریخی کرمان در یک باغ انار با ترکیبی دلنشین و پیچیده از عناصر معماری سنتی و ویژگی‌های معماری مدرن، قرار گرفته. این پروژه، توسط معماران استودیو گرا با زیربنای ۳۵۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان در سال ۲۰۲۲ طراحی و اجرا شده است.

سرویس خواب بالسا

این پروژه در سال ۱۴۰۲ رتبه اول پانزدهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران را از آن خود کرد. برای آشنایی بیشتر با طراحی و معماری خاص و منحصر به فرد ویلای ناربن کرمان با ادامه این مطلب از چیدانه همراه باشید.

حفظ دیوار کاهگلی باغ و حس نوستالژیکش!

حفظ دیوار کاهگلی باغ و حس نوستالژیکش!

در طراحی پروژه ویلای ناربن، دیوار کاهگلی باغ حفظ شده و پشت آن دیوار جدیدی ساخته شد. با این کار بافت موجود حفظ و مرزهای باغ با کوچه‌ دوباره تعریف شده. همچنین حس نوستالژیک دیوار کاهگلی، خاطرات قدیمی رهگذران را تداعی می‌کند.

طراحی ورودی و لطف بی‌حد ویلای ناربن

طراحی ورودی و لطف بی‌حد ویلای ناربن

با ایجاد شکاف در دیوار و نصب دری شیشه‌ای، ورودی باغ ناربن شکل گرفته. که باعث شده چنارهای کهنسال و مسیر آب این ملک به زمین کشاورزی، با همسایگان و رهگذران به اشتراک گذاشته شود. پس از ورود به خانه، می‌توان در خانه ماند یا به باغ پشتی رفت. خانه مانند یک آلاچیق یا کوشک عمل کرده که از میراث معماری این اقلیم الهام می‌‌گیرد.

شکاف‌های آسمان در طراحی ویلای ناربن

شکاف‌های آسمان در طراحی ویلای ناربن

ساختمانی که با ایجاد دو شکاف‌ عمیق به نام شکاف‌های آسمان، بخشی از آسمان را به تصویر می‌‌کشد. این شکاف‌‌ها در مسیر گردش هوا و باد قرار دارند و به تهویه هوای داخلی کمک خواهند کرد.

با تابش نور خورشید و بازی نور و سایه‌‌ در میان شکاف‌ها، حجم‌های معماری، در طول روز جلوه‌های متفاوتی خواهند داشت. در شکاف دوم که به بام راه دارد، می‌توان از سایه‌های ایجاد شده توسط دیوارهای بلند و سقف‌های چند سطحی بام لذت برد.

این دیوارها و شکاف‌ها نه تنها با ایجاد سایه و صرفه‌جویی در انرژی در روزهای گرم به خنک نگه داشتن ساختمان کمک می‌کنند، بلکه مناظر اطراف را قاب کرده و ارتباطی پویا بین بینندگان و ساختمان برقرار می‌کنند.

بام در طراحی ویلای ناربن

بام و باغچه‌ها در طراحی ویلای ناربن

این ویلا از هر عنصری بیشترین و بهترین بهره را برده. تا جایی که با طراحی پشت‌بام‌های مجزا، فضا‌هایی دلپذیر برای شب‌نشینی و تماشای آسمان زیبا و پرستاره کرمان فراهم شده. باغچه‌های محصور بین ساختار‌های مختلف مانند قطعاتی هنری و نگین‌هایی سبز می‌درخشند.

ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی معماری ویلای ناربن

ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی معماری ویلای ناربن

ویلای ناربن طرحی پیچیده دارد و با ایجاد حس ماجراجویی و شگفتی، بیننده‌ را به قدم زدن در فضا‌های مختلف خانه، گذرگاه‌ها و پله‌‌های باریک تا فضا‌های پشت‌بام و زیرزمین ترغیب می‌کند.

همنشینی عناصر مدرنی‌ مانند استخر و در‌های بزرگ شیشه‌ای با ساختار‌های سنتی چون زیرزمین و پله‌های آجری، فضایی بسیار دلنشین ایجاد کرده.

پلکانی که زیرزمین را به پشت بام متصل می‌کند یکی از چشمگیرترین عناصر بناست. پلکان طبقاتی و آجری‌ یادآور زیگورات‌هاست.

گذرگاه باریک بین دو قسمت ساختمان، احساس قدم زدن در کوچه‌های باریک قدیمی را تداعی می‌کند، در حالی که در دو طرف آن حجم‌های سپید و هندسی مدرن سربرافشته‌اند.

با اینکه در نمای ورودی، پنجره‌ دیده نمی‌شود، اما طراحی فواصل بین بخش‌های ساختمان، نور را از زوایای مختلف به داخل می‌کشاند و فضا‌هایی ایمن، دنج و منحصر به فرد ایجاد می‌کند.

ویلای ناربن طرحی پیچیده

و در آخر

فضاهای پروژه ویلای ناربن بین شکاف‌ها و هسته‌ متراکم آجری ترک خورده، ایجاد و در هم تنیده شده‌ تا روایتی داستانی از احساسات و تجربه‌های متنوع درونی‌اش، بازگو ‌کند! برای آشنایی با دیگر پروژه‌های معماری‌ خاص و منحصر به فرد ایران مطلب طراحی خاص خانه‌ بادگیر سفید قشم را از دست ندهید.

دکور داخلی ویلای ناربن

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه