جدیدترین مقصد گردشگری پایدار در عربستان صعودی: پروژه لیجا در شهر نئوم!

جدیدترین مقصد گردشگری پایدار در عربستان صعودی: پروژه لیجا در شهر نئوم!

به قلم: نرگس مهردادیان

پروژه لیجا در شهر نئوم!

مبلمان آفر

ابرپروژه نئوم به‌تازگی از مقصد گردشگری جدید در شمال غرب عربستان سعودی، به نام پروژه لیجا رونمایی کرده است. منطقه لیجا با سه هتل متفاوت با طراحی معماران مشهور جهان، در دره‌ای با کوه‌هایی به ارتفاع ۴۰۰ متر قرار گرفته.

چوب و هنر

این مقصد توریستی در راستای حمایت از گردشگری قوی و پایدار و بخشی از برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است. برای آشنایی بیشتر با پروژه بی‌نظیر لیجا و معماری منحصر به فردش با ما در چیدانه همراه باشید.

داستان شکل‌گیری ابر پروژه نئوم

داستان شکل‌گیری ابر پروژه نئوم

پروژه ساخت شهر نئوم که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، از برنامه‌های شاهزاده محمدبن‌سلمان برای بازنگری در اقتصاد عربستان است. تبدیل یک منطقه دورافتاده در شمال غربی ساحل دریای سرخ به مرکز فناوری آینده‌نگر و مقصد گردشگری چندوجهی، تا اقتصادش از نفت خام دور شود، محدودیت‌های اجتماعی را کاهش و سرمایه‌گذاری گردشگری در عربستان را افزایش ‌دهد. پروژه لیجا تازه‌ترین بخش از توسعه شهر نئوم است که پیش‌تر بخش‌های شاخصی از آن مانند جزیره لوکس تفریحی سنداله، شهر خطی لاین و کوهستان تروجنا برای اسکی در فضای باز، رونمایی شده بود.

محدوده طراحی پروژه لیجا

پروژه لیجا که در شهر نئوم واقع شده از ساحل جذاب خلیج عقبه و آب‌های آن در غرب شروع می‌شود، سپس به درون خشکی می‌پیچد و یک دره طبیعی باشکوه که بین کوه‌هایی به ارتفاع ۴۰۰ متر قرار گرفته و در طی قرن‌ها ساخته شده، را فرا می‌گیرد.

پروژه لیجا و حفاظت از طبیعت و محیط زیست

پروژه لیجا و حفاظت از طبیعت و محیط زیست

لیجا با تمرکز بر حفظ طبیعت و محیط زیست، ۹۵% از زمین‌هایش دست‌نخورده باقی می‌ماند. این پروژه شیوه‌های ساخت‌و‌ساز سازگار با محیط زیست را با چشم‌انداز طبیعی ترکیب می‌کند. طراحی‌های نوآورانه و تکنیک‌های ساخت درنظرگرفته‌شده برای این پروژه به گونه‌ای بوده‌ که اطمینان حاصل شود عملیات توسعه بدون تخریب مناظر طبیعی صورت خواهد گرفت.

طراحی هتل‌های لیجا برای مهمانانی با سلیقه‌های متفاوت!

سه هتل واقع در لیجا را معماران برجسته جهان به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که عملکردی پایدار داشته باشند. یکی از هتل‌ها طراحی کریس ون دیجن  “Chris van Duijn"، هتل آینه‌ای طراحی شان کیلا “Shaun Killa" و هتل صخره‌ای عمودی طراحی ماریو کوسینلا “Mario Cucinella" است. این سه هتل در مجموع ۱۲۰ اتاق و سوییت خواهند داشت. هر هتل برای مهمانان متفاوتی طراحی شده و تجربیات متمایزی به گردشگران ارائه می‌دهد:

اولین هتل پروژه لیجا، با هدف جذب افراد ماجراجو

اولین هتل، با هدف جذب افراد ماجراجو، طراحی ساختارشکنانه‌ای دارد. دیواره‌های صخره، با ساختار جغرافیای طبیعی و خطوط طبیعی زمین، مانند راه‌پله عمل می‌کنند. موقعیت منحصربه‌فرد این هتل در بالای صخره و کناره‌های دره، برای افرادی که به دنبال صخره‌نوردی و تجربیات هیجان‌انگیزند، مناسب است.

هتل دوم لیجا گوشه‌ای دنج برای تمرکز بر سلامت و طول عم

هتل دوم گوشه‌ای دنج برای تمرکز بر سلامت و طول عمر است. یک استراحتگاه سلامتی‌محور همه‌جانبه که با نمای بیرونی صیقلی‌اش، مناظر زیبای اطراف و دیوارهای دره را منعکس می‌کند.

هتل سوم لیجا دروازه‌ای مسحورکننده برای کشف و اکتشاف

سومین هتل که در دل صخره و در مرکز واحه وادی قرار دارد، به عنوان دروازه‌ای مسحورکننده برای کشف و اکتشاف دره‌‌های اطراف لیجا عمل می‌کند. راه‌پله‌ای که از دره به ورودی هتل منتهی می‌شود، مسیری اکتشافی است که چشم‌انداز بی‌نظیری به مناظر دره دارد.

امکانات بی‌نظیر هتل‌های لیجا

رستوران‌های لیجا قرار است غذاهای سرآشپزهای مشهور جهان را سرو کنند. امکانات رفاهی و استخرهای روی پشت بام هتل‌ها نیز از ویژگی‌های خاص این مجموعه به شمار می‌روند.

پروژه لیجا نقطه‌ای محوری در گسترش شهر نئوم خواهد

و در آخر

پروژه لیجا نقطه‌ای محوری در گسترش شهر نئوم خواهد بود. این پروژه طیفی از تجربه‌های گوناگون در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. از غذا و امکانات سلامت گرفته تا استخر، پیاده‌روی با راهنما در دره، مسیر‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری در کوهستان و کوهنوردی!

برای آشنایی با دیگر پروژه‌های عجیب معماری دنیا مطلب باریک‌ترین ساختمان جهان در نیویورک: ساختمان فلت آیرن را از دست ندهید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه