Chidaneh.com placeholder image

ساختمان اداری-تجاری سروین در ولنجک، پوسته ای از طبیعت در نما

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ساختمان اداری ـ تجاری سروین در تقاطع خیابان‌های ماکویی‌پور و بهزادی قرار گرفته است. موقعیت خاص این پروژه در کنار مسیر ولنجک (توچال) که به صورت فضای سبز شهری تعریف و بازسازی شده است، لزوم تمرکز طراحی بر ارتباط ساختمان با فضای خارج را تقویت می‌کند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این ساختمان دیدنی سری بزنیم.

نما تلفیقی سنگ و چوب

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه ساختمان اداری ـ تجاری گروه سروین

  • معمار: پیمان میدانی، بهزاد آیتی، مانی سهام
  • موقعیت: تهران، ایران 
  • تاریخ: 1392
  • مساحت: 3130 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: آقای فرهاد جولانی
  • تیم پروژه: محبوبه یوسفی‌خواه، محسن حق‌پرست، پریهان رشیدی، مرضیه نبی‌زاده

نمای دیگر ساختمان  سروین   

علاوه بر قرارگیری ساختمان در تقاطعی پرتردد، با محورهایی که دید از دور به ساختمان را ممکن می‌سازد، کاربری بنا به عنوان ساختمان اداری ـ تجاری و لزوم عیان بودن و ظهور خارجی آن، راه را در تقویت ارتباط داخل و خارج باز گذاشت تا بیان مفاهیم مورد نظر در بستری آزادتر اتفاق بیفتد. این الگو در قالب تجربه‌ای فرمی، با استفاده از جزئیات خاص، برای دست‌یابی به راهکارهای نو در برقراری ارتباط بنا با شهر شکل گرفت و این ایده، توسط پوسته‌ای مجزا از فضای داخلی بروز پیدا کرد. شکل‌گیری این پوسته بر پایه اصول منطقی و با در نظر گرفتن اصلی‌ترین عوامل موثر بر فرم هر اثر معماری بوده است. 

مطلب پیشنهادی: طراحی نمای ساختمان اداری نارنجستان تهران، ترکیبی از نمای همسایگان

ورودی ساختمان

عمده‌ترین عامل شکل‌دهنده پوسته، دید مطلوب از داخل ساختمان به منظر شهری و طبیعی در زوایای خاص، و دید خارجی به ساختمان از محورهای مهم حرکت شهری در موقعیت بنا بوده است که بدنه اصلی و نمای خارجی  را به وجود آورد. بخش‌های داخلی در شکاف‌های پوسته، با تغییر در مصالح و استفاده از چوب به عنوان مظهری از زندگی ملموس درونی بروز داده شده است. این ترکیب خاص از سنگ در لایه خارجی و چوب در لایه داخلی پوسته معماری، از واژگان کلیدی طرح بوده است. یکی شدن فضای داخلی و خارجی در ورودی بنا، با تلفیق فرم و مصالح، به تداوم این ارتباط کمک می‌کند و این نقطه، مانند همه نقاط تماس بیرون و درون و حتی قوی‌تر از سایر آنها، در حفظ این ارتباط می‌کوشد. موقعیت‌یابی ورودی در برنامه‌ریزی طرح هم این نکته را در نظر داشته و به نحوی تعیین شده است که در نقطه اتصال بنا با طبیعت، از یک سو و شهر، از سوی دیگر باشد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران

نمای پنجره ها

لزوم بروز خارجی و آشکارسازی در شهر برای کاربری‌های اداری ـ تجاری نیز در تغییر فرم این پوسته تاثیر داشته و از طریق هماهنگ‌سازی نشانه‌ها و سطوح اطلاع‌رسانی با زوایای دید و حرکت ناظر، هم در حالت سواره و هم پیاده، معماری را به مقیاس انسانی آورده و ارتباط را در این تراز نیز حفظ کرده است. از میان عوامل جوی، حرکت باد که با توجه به موقعیت بنا در کنار رود دره شدت می‌یافت، در شکل‌دهی فرم پوسته در کنار پنجره‌های طبقات بالا موثر بوده است. علاوه بر آن، وجود دید مطبوع در جبهه غربی و گشایش پوسته در این قسمت، نیاز به تعدیل نور غرب را حیاتی می‌ساخت که باز با تغییر فرم پوسته ممکن شده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی متفاوت دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان در تهران

فضای داخلی ساختمان اداری سروین

با توجه به اصرار کارفرما بر استفاده از حداکثر متراژ ممکن، امکان ایجاد فضاهای باز و نیمه‌باز در طبقات ممکن نبود. در این راستا، در بخش‌هایی از حجم که عوامل دیگر اجازه وقوع این اتفاق را می‌دادند، پوسته خارجی در قالب فضای نیمه‌ باز و سبز ظاهر شده است. علاوه بر گلدان‌های زیر پنجره‌ها، فرم ایجاد شده توسط این جداره بر روی بام، به عنوان حیاطی سبز و در عین حال خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در این بخش سعی شده است که علاوه بر قاب کردن دید کوهستان‌های شمال و منظر شهر در سمت جنوب، نور غرب و دید ساختمان بلند شمالی کنترل شود.

مطلب پیشنهادی: برج جام بانک ملت، ساختمانی رقصان در تهران

نما در شب

ساختمان سروین شامل 5 طبقه اداری، با متراژ  244 مترمربع در هر طبقه، یک طبقه تجاری در تراز همکف و نیم‌طبقه، با متراژ 350 مترمربع، و 5 طبقه پارکینگ زیرزمین، با متراژ 295 مترمربع است. سیستم تاسیسات  مورد استفاده، وی. آر. اف و سازه بنا، اسکلت فلزی است. دستاورد این طرح، تجربه‌ای است که پتانسیل‌های استفاده از پوسته‌ای با هویت نسبتا مستقل از بنا را در هماهنگ‌سازی نیروهای داخلی و خارجی و کنترل کیفیت ارتباط بیرون و درون عیان می‌سازد. ادعای ما، بالفعل کردن همه این پتانسیل نبوده و صرفا با تاکید بر وجود آن، سعی در برداشتن قدمی در راستای بازتعریف ارتباط بنا و پیرامونش داشته‌ایم.

در حال جستجو برای پیدا کردن یک معمار و طراحی برای ساختمانی اداری هستید؟! در بخش اهالی فن چیدانه با دیدن لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها باشید. این شرکت ها می توانند شما ر ا در طراحی فضاهای اداری و ساختمان های مسکونی تان همراهی کنند.

مطالب بیشتر: طراحی متفاوت نمای ساختمان بانک ملت به عنوان یک المان شهری!
خودنمایی مکعب ها در طراحی نمای ساختمان نشان در مشهد
طراحی داخلی اداری برای جذب مشتری بیشتر
نمایشگاه و ساختمان اداری نمایندگی سایپا در مشهد

منبع: معمار ایرانی | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه