Chidaneh.com placeholder image

بازسازی زیبا و متفاوت سالن زیبایی در تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

 پروژه برجسته: عموما طراحی های داخلی معطوف به دکوراسیون منزل و یا فضای اداری و مرکز خرید و فروشگاه نمی شود بلکه دایره ی وسیع تری از کاربری ها را در بر می گیرد، کاربری هایی که شاید طراحی برای آن ها به نوعی چالش بدل شود، چالشی که باید علاوه بر کارآمد کردن محیط کاربری، زیبایی و جذابیت بصری منحر به فردی داشته باشد، چالشی بهزاد منشگر و ایمان شفیعی در دفتر معماری کاما ، به خوبی به آن پاسخ داده اند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این طراحی منحصر به فرد که تقدیر شده بخش بازسازی، جایزه معمار 94 شده است سری بزنیم.

فضای کار

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه خانه ی زیبایی

  • نام پروژه: سالن زیبایی
  • مکان:خیابان مطهری، تهران،ایران
  • دفتر معماری: دفتر کاما
  • معماران: بهزاد منشگر، ایمان شفیعی
  • همکاران طراحی: مریم فراهانی، نکیسا آشتیانی، لیدا بادافره
  • همکاران اجرایی: کسری عسگرپور، حامد نمازی، بابک جلالی فراهانی، میرداود حسینی، احمد گودرزی، مسعود ابراهیم پور، محمد حاتمی، عباس رحیمی، حسین فضلی، محسن فضلی، طیب علیزاده، مهدی حسین خانی

فضای داخلی خانه ی زیبایی

  • سال اتمام پروژه: 1393
  • نوع: بازسازی
  • مساحت:  230 مترمربع
  • تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: مهندس نیما طهرانچی
  • اجرای بتن کف: بتن پلیمر برنا( شهاب ثنایی، مهدی ثنایی)
  • کارفرما: فلوریا یعقوب پور
  • عکاس: استودیو دید ( مسیح مستجران- حکیم حمادی)
  • جوایز: تقدیر شده بخش بازسازی، جایزه معمار 94

اتاق کار

انستیتو خانه زیبایی، مرکز ارائه خدمات آرایشی و بهداشتی برای بانوان است که عملکردهای متنوعی را شامل می شود. در وضعیت اولیه بنا، این عملکردها بدون هیچ گونه ساختار مشخصی چیده شده و بسیار مغشوش بودند. ما تصمیم گرفتیم تا با حذف کلیه دیوارهای داخلی، ساختار ثانویه ای را ایجاد کنیم که از ادغام آن با شبکه ستون های موجود در فضا، عملکردهای متنوع پروژه در یک ساختار واحد ادغام و یکپارچه شوند.

مطلب بیشتر:بازسازی گالری آبی، پارکینگ کوچک برای نمایش آثار بزرگ

انتظار

استراتژی فضاهای ممتد

“خانه زیبایی" به مانند یک صحنه اجرای نمایش یا catwalk سالن مُد در نظر گرفته شد که از یک فضای باز و دسته ای از فضاهای پشتیبانی و خدماتی حول آن شکل می گیرد. در این پروژه، رابطه فضاها یک رابطه همسایگی است و نوع این ارتباط تابع شکل پردازی عناصر جداکننده دو فضا از یکدیگر است.

مطلب بیشتر:آپارتمان حس سیزدهم در تهران، خانه ای فرا مدرن برای زندگی ایرانی

بازشوها دیوارهای متفاوت

یک دیوار بین دو فضا با یک بازشو، اگرچه امکان ارتباط را برقرار می سازد اما الزاما موجب اتصال نمی شود. بنابراین دیواره سیالی که در مرز بین فضاها قرار گرفته در عین این که استقلال فضاهای اطراف را حفظ می کند، عامل اتصالی آن ها با فضای باز میانی نیز هست. انحنای لبه تقاطع دیواره و برش های ایجاد شده در سطح آن، ارتباط و امتداد میان این 2 دسته فضا را تقویت کرده و سیلان و در هم تنیدگی فضاها را به دنبال دارد. این دیواره به مثابه یک اثر هنری است که انسان را به کشف منحنی ها، کمان ها، قوس ها و تلاقی ها وادار می کند تا در هر لحظه، دیدش نسبت به فضا تغییر کند.

مطلب بیشتر:کشتیرانی اسپاد، بازسازی مقرون به صرفه با الهام از کشتی!

سالن انتظار خانه ی زیبایی

سازماندهی فضایی

برنامه پروژه از کنار هم قرارگیری 3 حلقه ایجاد می شود:

  1. حلقه باز میانی که عملکردهای اجرایی/کارگاهی مانند اصلاح و آرایش مو، ناخن و سالن انتظار در آن جای می گیرند.
  2. حلقه خدماتی که حول حلقه باز میانی است که شامل کلیه فعالیت های خدمات دهنده مجموعه است.
  3. حلقه پشتیبانی که دور تا دور فضا می چرخد و فضاهایی مانند کمدها، رختکن ها، سرویس ها و تاسیسات سرمایشی در آن قرار می گیرند و مخفی می شوند.

مطلب بیشتر:بازسازی فضای داخلی شرکت رویا، مکانی برای فروش بیشتر

دیوار های محدب ورودی و راهرو

سلسله مراتب معمول متشکل از تعدادی اتاق و راهروهای بین آن ها در این طرح وجود ندارد. تداوم پیوسته اتاق ها، بر حسب نقطه دید ناظر، میدان های دید مختلف و متنوعی را برای او ایجاد می کند و کاربران را به سمت یکسری مواجهات پیش بینی نشده فرا می خواند. این موضوع، تجربه آزاد درک فضا را به بیننده می دهد؛ پاسخی به تلاش ما برای عبور از فضاهای خنثی و بدون عمق معماری امروز.

راهرو های سالن زیبایی بازشوها

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون داخلی فروشگاه و یا فضای اداری هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر:طراحی خیره کننده دکوراسیون فروشگاه رویال دیش در تهران
بازسازی گالری نقره فکوریان، نقره فروشی متفاوت در مشهد
فروشگاه شالی شاپ، طراحی متفاوت و چشمگیر در جاده هراز
نگاهی به طراحی داخلی اپل استورها
دکوراسیون داخلی فروشگاه عینک چشم آذین
دکوراسیون فروشگاه ویکتوریا بکهام ، هنر فرشید موسوی

منبع: معماری معاصر ایران|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه