چگونه داخل فر را تمیز کنیم، 5 گام موثر!

چگونه داخل فر را تمیز کنیم، 5 گام موثر!

به قلم: تحریریه چیدانه

با یک جمله‌ی کلیشه‌ای که آشپزخانه قلب هر خانه است این مطلب را شروع می‌کنم! واقعا این موضوع که آشپزخانه قلب تپنده هر خانه است و باید در نظافت تک تک جزییات آن دقت فراوانی داشته باشیم به قدری مهم است که کلیشه‌ای بودن جمله اول را تا حدی از بین می‌برد. به همین منظور امروز در چیدانه می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان شاهرگ اصلی این قلب تپنده یعنی اجاق گاز را تمیز کرد، و طرز تمیز کردن چربی فر را با هم مرور کنیم پس با ما همراه باشید:

chidaneh ad banner
  • گام اول: چگونه سینی فر را تمیز کنیم
  • گام دوم: تمیز کردن توری فلزی فر
  • گام سوم: تمیز کردن فضای داخلی فر
  • گام چهارم: تمیز کردن فضای داخلی فر با سرکه یا جوش شیرین
  • گام پنجم: تمیز کردن درب شیشه ای فر

 

گام اول: چگونه سینی فر را تمیز کنیم

برای تمیز کردن چربی فر ابتدا از فضای داخل آن شروع کنید. برای تمیز کردن سینی فر آن را خارج کنید  و آن را داخل سینک پر از محلول آب و صابون قرار دهید و اجازه دهید مدت 20 دقیقه در این محلول باقی بماند سپس با اسفنج شروع پاک کردن مواد غذایی باقی مانده بر روی آن کنید. توجه داشته باشید که در صورت آنکه تکه‌های سوخته مواد غذایی به سینی شما چسبیده است استفاده از سرکه می‌تواند در از بین بردن سریع آن‌ها بسیار موثر باشد.

مطالب بیشتر: تمیز کردن گاز، هرکاری یه فوت و فنی داره!

 

گام دوم: تمیز کردن توری فلزی فر

همه‌ی شما با این توری‌های فلزی آشنا هستید این توری ها معمولا چربی بسیاری را به خود جذب می کنند و تمیز کردن آن‌ها هم مدت زمان بیشتری را در بر می‌گیرد اما به سادگی می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی مانند سرکه سفید و جوش شیرین، چربی‌های توری فلزی فر را تمیز کنید.

روش تمیز کردن توری فلزی فر با پاک کننده طبیعی:

توری فر را داخل وان حمام و یا لگن بزرگی قرار دهید و سرکه سفید را با آبپاش روی آن بپاشید. حالا جوش شیرین را روی توری بپاشید و بگذارید چند دقیقه بماند. داخل لگن را با آب پر کنید تا کثیفی‌ها از بدنه فلزی توری فر جدا شوند. توری را با اسکاچ تمیز کنید. اگر هنوز هم لکه هایی روی توری فلزی قرار دارد فقط باید مدت زمان بیشتری را در محلول آن ها را نگهداری کنید سپس با یک فرچه زبر آن‌ها را تمیز کنید. از طرف دیگر اگر لکه ها مدت طولانی است سطح توری شما را پوشانده است می توانید از محلول های شیمیایی قوی برای از بین بردن آن ها استفاده کنید سپس آن را آب بکشید و خشک کنید.

مطالب بیشتر: چطور از لکه چربی روی هود خلاص شوم؟

گام سوم: تمیز کردن فضای داخلی فر

برای پاسخ به این سوال که چگونه داخل فر را تمیز کنیم؟ باید بگویم پیش از شستشو فضای داخلی فر بهتر است با استفاده از جارو برقی خرده نان ها و خرده مواد غذایی که در طول پخت و پز ها معمولا داخل فر باقی مانده است جمع کنید.

مطالب بیشتر: چگونه یخچال مرتب تری داشته باشیم؟

گام چهارم: تمیز کردن فضای داخلی فر با سرکه و مایع ظرفشویی

بازم هم ترکیب سرکه و جوش شیرین به کمک شما می‌آید. برای شستشوی فضای داخلی فر خود می‌توانید به جای استفاده از مواد شوینده شیمیایی از آب گرم، سرکه یا لیمو، جوش شیرین استفاده کنید و معجزه این پاک کننده‌های طبیعی را در پاک کردن فر خود ببینید. در این روش طرز تمیز کردن چربی فر یک چهارم فنجان سرکه، دو فنجان آب گرم با یک قطره مایع ظرف شویی ترکیب کنید و محلول حاصل را داخل بطری بریزد و به سطح مورد نظر اسپری کنید، سپس روی سطح اسپری شده جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید محلول مدتی روی سطح باقی بماند و سپس با اسفنج نسبتا نرم سطح را تمیز کنید و با دستمال خشک سطح را کاملا تمیز کنید. توجه داشته باشید که در انجام این فرآیند آسیب و خراشیدگی در فضای داخلی فر به وجود نیاورید.

مطالب بیشتر: تمیز کردن جارو برقی، 6 گام سریع و آسان !

طرز تمیز کردن چربی فضای داخلی فر با آمونیاک

روش دیگری که می توانید با کمک آن فضای داخلی فر خود را برق بیاندازید استفاده از آمونیاک است. در این روش دو فنجان پودر آمونیاک با اسفنج بر روی سطح داخلی فر پخش کنید و اجازه دهید 30 دقیقه در محل مورد نظر باقی بماند سپس آن را با آب به طور کامل تمیز کنید فقط توجه داشته باشید که آمونیاک حتما از سطح مورد نظر شما پاک شده باشد چرا که بوی نامطبوع آن داخل فضای فر شما باقی خواهد ماند.

مطالب بیشتر: ظروف چوبی آشپزخانه را مثل روز اول نو کنید!

سریع ترین روش تمیز کردن فر با نوشابه

روش دیگری که برای از بین بردن چربی فضای داخلی و تمیز کردن سینی فر می توانید از آن استفاده کنید استفاده از نوشابه های گازدار است که به خوبی سطح مورد نظر شما را برق می اندازد اما توجه داشته باشید که بعد از استفاده از آن حتما با آب فضای داخلی را شستشو داده و خشک نمایید.

مطالب بیشتر: جرم گیری و از بین بردن بوی بد ماشین لباس شویی!

 

گام پنجم: تمیز کردن درب شیشه ای فر

برای تمیز کردن درب شیشه ای فر می توانید از محلول آب و سرکه استفاده نمایید. و با استفاده از اسفنج سطح آن را تمیز کنید با یک دستمال خشک نمایید و سپس مانند شیشه ی معمولی با استفاده از روزنامه و شیشه شوی های صنعتی سطح آن را برق بیاندازید.
حالا فر شما به طور کامل تمیز و درخشان شده است. برای تمیز کردن ساده آن می توانید در هنگام پخت غذا از کاغذهای روغنی در سینی فر خود استفاده کنید و مانع از پخش شدن آلودگی در سطح داخلی فر خود شوید.

کلام آخر:

در این مطلب راجع به روش‌ها و مراحل تمیز کردن فر صحبت کردیم. بهتر است از مواد طبیعی پاک کننده استفاده کنید و در صورتی که نیاز داشتید در مرحله بعدی از مواد شیمیایی استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
هلما در تاریخ 27 بهمن 1402
اگه سرکه یا جوش شیرین به المنت داخل فر بخوره خراب نمیشه ؟؟؟؟

ثبت دیدگاه