Chidaneh.com placeholder image

10 راه حل برای تجربه ای لذت بخش در خرید خانه

راهنمای خریدیکی از لذت‌بخش‌ترین و مهیج‌ترین کارها در زندگی انتخاب خانه است. این انتخاب یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی است: از شهری که می‌خواهید در آن زندگی کنید تا منطقه‌ای از شهر که مناسب شما و خانواده‌یتان است. و مهم‌تر از این مسائل این است که چگونه شما و خانواده‌یتان از این خانه استفاده خواهید کرد، آیا این خانه با سبک زندگی شما هماهنگ است، و چقدر نقشه کف می‌تواند به تجربه شما از زندگی شکل دهد. مسائلی مانند اندازه و شکل خانه و همین‌طور محل قرارگیری اتاق‌ها می‌تواند در این تجربه تاثیرگذار باشد. پیش از هر کاری، به این مطلب توجه کنید که در آن ما به 10 روش موثر در انتخاب یک نقشه کف مناسب برای خانه اشاره می‌کنیم.
 

گروه معماری اشکان اذانی

1. در مورد اندازه و ابعاد خانه که مناسب خانواده‌یتان است تصمیم بگیرید.

هر خانواده‌ای به یک خانه بسیار بزرگ نیاز ندارد و هر خانواده‌ای هم نمی‌تواند در خانه‌ای کوچک با یک اتاق خواب احساس راحتی کند. در انتخاب نقشه کف در ابتدا باید اندازه و میزان بزرگی آن و تناسبش با سبک زندگی شما در نظر گرفته شود. خانواده شما به چند اتاق خواب نیاز دارد؟ چند حمام برای شما و مهمانان‌تان کافی است؟ در ابتدا به این سوال‌ها پاسخ دهید. ابعاد خانه اولین مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنید.    
 

2. نقشه کف را براساس سبک مورد علاقه خود انتخاب کنید.

هرکس سلیقه خود را در طراحی دارد، به همین دلیل نقشه کفی را انتخاب کنید که با سلایق شما هماهنگ است. آیا شما بیش‌تر سنتی هستید و به نقشه کفی علاقه دارید که تمام بخش‌های خانه از هم جدا و یگانه هستند و یا سلیقه مدرنی دارید و فکر می‌کنید یک نقشه کف باز می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند؟ هنگام انتخاب نقشه کف به مبلمان و چگونگی طراحی داخلی خانه خود فکر کنید. هنگام طراحی یک نقشه کف باز دسترسی به همه قسمت‌های خانه و وجود رنگ‌های هماهنگ بسیار اهمیت دارند، به همین دلیل هنگام انتخاب نقشه کف این موضوعات را به یاد داشته باشید.

3. در مورد این‌که چه نوع خانه‌ای مناسب شماست تصمیم بگیرید.

جایی که زندگی می‌کنید نوع نقشه کفی که مناسب شما است را به شما دیکته می‌کند. خانه‌هایی مانند خانه‌های تک‌واحدی (خانه‌ای مجزا که فقط یک واحد مسکونی دارد) دارای فضاهای خارجی مانند حیاط و حیاط پشتی هستند و شما می‌توانید زمان زیادی را در این فضاها بگذرانید. خانه‌های چندواحدی که در بیشتر در مناطق شهری وجود دارند می‌توانند امکاناتی نظیر خانه‌های تک‌واحدی داشته باشند اما این خانه‌ها در طبقات مختلف ساخته شده‌اند. نقشه‌های کف دوسطحی به این معنی هستند که طبقات یک خانه در سطوح مختلفی هستند (مانند خانه‌های دوبلکس). در مورد این‌که کدام‌یک از انواع ذکرشده در شهر شما وجود دارند و مناسب شما هستند تصمیم بگیرید.
 

4. مزایا و معایب نقشه کف را بررسی کنید.

هیچ‌وقت یک نقشه کف کامل و بی‌نقص وجود ندارد. هر نقشه کف مزایا و معایب خود را دارد و به همین دلیل هنگام انتخاب آن باید اولویت‌های زندگی خود و نیازهای اصلی‌تان را در نظر بگیرید. انتخاب خانه‌ای که دارای پنجره‌های سرتاسری در اتاق نشیمن است نور طبیعی فوق‌العاده‌ای را وارد خانه می‌کند، اما باعث افزایش هزینه قبض‌های انرژی شما می‌شود. خانه‌ای که دارای نقشه کف باز و وسیعی است نیز معایب خود را دارد، مثلا هنگامی که در اتاق کار مشغول کار هستید کودکان در اتاق نشیمن مجاور مشغول تماشای تلویزیون هستند و این امر تمرکز بر روی کاری که انجام می‌دهید را دشوار می‌کند. به مزایا و معایب نقشه‌های کف به‌دقت توجه کنید و مناسب‌ترینِ آن‌ها را انتخاب کنید.  

5. تصمیم خود را براساس طراحی فضاها بگیرید نه زیبایی آن‌ها.

هنگام انتخاب نقشه کف به میزان کارایی فضاها و تناسب آن‌ها با فعالیت‌های روزانه خود در خانه توجه کنید. مجذوب جنس کف‌پوش‌ها، پیش‌خان‌ها، و وسایل نشوید، فکر کنید خانه عاری از هر چیزی است و فقط فضاهای اصلی آن وجود دارند و سپس بر این اساس تصمیم نهایی خود را بگیرید. معیار شما در انتخاب اتاق نشیمن نباید به این دلیل باشد که یک فرش زیبا در آن به خوبی خودنمایی می‌کند، بلکه باید بر این اساس باشد که فضای بسیار خوشایندی است که  در نزدیکی آشپزخانه قرار گرفته و اعضای خانواده و مهمانان به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.
 

6. با یک طراح حرفه‌ای یا متخصص املاک مشورت کنید.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد خانه آینده خود، مشورت با یک طراح حرفه‌ای یا متخصص املاک بسیار سودمند است، زیرا آن‌ها به عواملی در خانه توجه می‌کنند که ممکن است از چشم شما پنهان مانده باشد. عواملی مانند ذخیره/ هزینه انرژی، مسائل مربوط به وام‌های خانه، نزدیکی به مراکز مهم مانند مدارس، کلیساها، و فروشگاه‌ها، و مسئله نگهداری از خانه عوامل بسیار مهمی هستند که یک متخصص می‌تواند در مورد آن‌ها به شما کمک کند.

7. به احساس خود هنگام انتخاب نقشه کف اعتماد کنید.

همه ما توانایی احساس خوبی یا بدی را داریم. هنگام انتخاب نقشه کف به این احساس اعتماد کنید. نقشه‌ها و گزینه‌های متعددی وجود دارند و به همین دلیل باید احساس خود را در انتخاب خود دخیل کنید. خانواده‌ای که دارای فرزندان کوچکی است ممکن است دوست داشته باشد که اتاق خواب اصلی در کنار اتاق خواب‌های دیگر خانه قرار گرفته است. از سوی دیگر خانواده‌ای که فرزندان آن به سن نوجوانی رسیده‌اند ممکن است دوست داشته باشد اتاق خواب اصلی در فضایی جدا از اتاق نشیمن و آشپزخانه واقع شده باشد. هنگام انتخاب نقشه کف به ندای درونی خود گوش کنید.
 

8. در این مورد تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از مبلمان فعلی خود استفاده کنید یا می‌خواهید مبلمان جدیدی بخرید.

هنگام بررسی اتاق‌ها و محل قرارگیری آن‌ها در نقشه کف، به مبلمان هم فکر کنید. اگر دقت کافی را به خرج ندهید انتخاب مبلمان تبدیل به یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های احساسی شما خواهد شد. اگر تصمیم به استفاده از مبلمان فعلی خود گرفته‌اید آن‌ها را اندازه بگیرید و هنگام انتخاب نقشه کف به آن‌ها توجه کنید. اگر تصمیم به خرید یک مبلمان جدید گرفته‌اید به نقشه کف به‌خوبی دقت کنید تا هنگام خرید مبلمان دچار اشتباه نشوید. مراقب مبلمان بزرگ و جاگیر باشید زیرا فضای شما را از اندازه واقعی‌اش کوچک‌تر نشان می‌دهد.
 

9. پیش از انتخاب نقشه کف به محدویت‌های مالی خود توجه کنید.

بُعد فانتزی و خیالی در ما وجود دارد که همیشه جلوتر از توانایی ما حرکت می‌کند. پیش از آن‌که به خانه‌ای دل بسپارید به هزینه‌ها و قیمت‌های آن توجه کنید. هنگام انتخاب نقشه کف حتما با یک پیمان‌کار یا سازنده مشورت کنید تا از قیمت‌ها و هزینه‌های خانه مورد نظر آگاهی کامل پیدا کنید.

10. به امکان بازسازی و اصلاح نقشه کف توجه کنید.

این‌که پیش از ساخته‌شدن خانه نقشه کف آن را به طور کامل ببینید بسیار خوب است، اما امکان بازسازی و اصلاح نقشه کف پس از ساخت هم باید مورد نظر شما باشد. درآوردن کمدهای داخل حمام کودکان به‌منظور استفاده بیش‌تر از فضا یا بازکردن یکی از دیوارها برای ورود نور طبیعی بیش‌تر به خانه می‌تواند نقشه کف را حتی بهتر کند. هنگام انتخاب نقشه کف به این موضوع نیز فکر کنید.

به ما بگویید: شما هنگام انتخاب نقشه کف چه ملاحظاتی را در نظر می‌گیرید؟ برای دیدن عکس های بیشتر می توانید به گالری عکس چیدانه مراجعه کنید.

منبع: freshome | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه