Chidaneh.com placeholder image

جای یخچال در آشپزخانه: بهترین جا برای یخچال کجاست؟

به قلم: سمانه زارعی

برای اغلب خانواده­ های ایرانی، آشپزخانه جزو فضاهای مهم خانه است. چرا که علاوه بر اینکه باید همه وسایل لازم در آن جا بگیرد، باید دسترسی به وسایل هم به راحتی انجام شود و از طرف دیگر فضایی با دکوراسیون جذاب و کاربردی برایمان داشته باشد. در نتیجه تصمیم­ گیری برای هر یک از وسایل و جا دادن آنها در آشپزخانه اهمیت پیدا می­ کند. امروز می­ خواهیم در مورد جای قرارگیری یکی از مهم­ ترین وسایل آشپزخانه یعنی یخچال صحبت کنیم. به نظر شما بهترین جای یخچال در آشپزخانه کجاست؟

 

سرویس خواب بالسا
جای یخچال در آشپزخانه

جای یخچال در آشپزخانه

اندازه یخچال در آشپزخانه، چقدر فضا لازم دارد؟

ممکن است تصمیم به خرید یخچال جدید گرفته باشید؛ در این حالت اگر خانه ­تان را عوض نکنید، می ­توانید ابعاد یخچال را با توجه به میزان فضایی که دارید انتخاب کنید. اگر آشپزخانه بزرگی دارید در این مورد محدودیت نخواهید داشت. پس قبل از اینکه برای انتخاب یخچال اقدام کنید؛ نگاهی به آشپزخانه بیندازید و با اندازه یخچالی که مد نظر دارید تطبیق بدهید. اگر هم به منزل جدیدی اسباب ­کشی کرده ­اید؛ مجبورید هرطور شده جایی برای یخچال پیدا کنید. 

مطلب پیشنهادی: 15 مدل یخچال آینه ­ای + مزایا و معایب

 

معین صالحی
خانه شقایق
معین صالحی

جانمایی یخچال در آشپزخانه طبق مثلث طلایی 

در مطلب اصول چیدمان آشپزخانه، راجع به مثلث طلایی صحبت کردیم. در چیدمان یخچال در آشپزخانه هم این مثلث می ­تواند به شما کمک کند. بر اساس این مثلث فرضی، سه وسیله مهم؛ اجاق گاز، یخچال، سینک باید در فاصله مناسبی از همدیگر قرار بگیرند و هریک در یکی از زوایای این مثلث چیده می­ شوند.

 با اینکه این موضوع را طراحان در طراحی آشپزخانه مدنظر قرار می ­دهند ولی اگر خودتان هم بخواهید جای مناسبی برای اجزای آشپزخانه در نظر بگیرید ایده مثلث طلایی کاربردی خواهد بود.

 

یخچال ساید بای ساید در آشپزخانه

یخچال ساید بای ساید در آشپزخانه

یخچال ساید بای ساید در آشپزخانه

یخچال­ های ساید و یا دوقلو جزو یخچال ­های بزرگ و جاگیر هستند و اگر آشپزخانه فضای کافی نداشته باشد، دکوراسیون آشپزخانه را به هم می­ زنند و تردد و انجام کار در آشپزخانه را سخت می­ کنند. یکی از راه­ حل­ های کاربردی برای جانمایی یخچال­ های بزرگ، استفاده از کابینت است! یعنی شما به جز همه کابینت­ هایی که برای قرار دادن وسایل کوچک در آشپزخانه دارید، یک فضای کابینتی بزرگ برای قرار گرفت یخچال در آن در نظر می­ گیرید. در این طراحی دورتادور یخچال مانند یک باکس با صفحه کابینت پوشانده می­ شوند و همه قسمت های یخچال به جز در یخچال داخل آن قرار می ­گیرد. در این حالت ظاهر آشپزخانه یکپارچه و پیوسته خواهد شد.

 

یخچال در آشپزخانه کوچک

یخچال در آشپزخانه کوچک

یخچال در آشپزخانه کوچک

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه، یکی از دغدغه­ های اصلی در آشپزخانه ­های کوچک است. یخچال هم که بزرگترین وسیله برقی است و نیاز به فضای زیادی دارد، این مسئله را سخت ­تر می­ کند. در ابتدا باید بهترین جا برای ضروری­ ترین وسایل را در آشپزخانه پیدا کنید و بقیه وسایل را در بخش­ های دیگر منزل جا بدهید. اگر یخچال دوقلو دارید و فضای کافی برای قرار دادن آن وجود ندارد، مجبورید به قرارگیری یخچال بیرون از آشپزخانه فکر کنید! مثلا فریزر و یا یخچال را در نشیمن و یا اتاق خواب بگذارید! البته این موضوع بستگی زیادی به ساختار منزل شما دارد.

مطلب پیشنهادی: یخچال رنگی، چه مارکی و چه مدلی خوشگله؟

 

یخچال توکار آشپزخانه

یخچال توکار آشپزخانه

یخچال توکار آشپزخانه

یکی از یخچال­ های جدید که طرفداران زیادی دارد، یخچال توکار کابینتی است. این نوع یخچال در ظاهر شبیه به بقیه کابینت­ های آشپزخانه است. حتی درب یخچال هم به در کابینتی متصل می­ شود که هنگام باز کردن آن انگار شما کابینتی را باز و بسته می­کنید. اگر به فکر بازسازی آشپزخانه هستید، می­ توانید به داشتن یخچال توکار آشپزخانه فکر کنید. در روند بازسازی طراح دکوراسیون بخشی از آشپزخانه را برای نصب یخچال توکار در نظر می­ گیرد و دیگر نگرانی برای جای یخچال نخواهید داشت.

 

یخچال کوچک در آشپزخانه
جای یخچال کوچک در آشپزخانه

جای یخچال کوچک در آشپزخانه

جای یخچال کوچک در آشپزخانه

با اینکه این روزها همه به دنبال خرید یخچال جادار و بزرگ هستند، ولی اگر سبک زندگی­تان مصرف غذاهای تازه باشد، یک یخچال معمولی و کوچک هم نیاز شما را رفع می ­کند و در اینصورت تعیین جای یخچال کوچک در آشپزخانه کار راحت­ تری است و می ­توانید گوشه ­ای از آشپزخانه که دور از حرارت و نور خورشید باشد را برای آن در نظر بگیرید. حتی ممکن است یک مینی یخچال داشته باشید؛ می­ توانید یک فضای بین کابینتی شبیه ماشین ظرفشویی برای آن در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی: لوازم خانگی هوشمند، آسایش بیشتر با این 10 وسیله رباتیک

 

سهیل زندآذر
خانه اقا و خانم اکبرزاده
سهیل زندآذر

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی باغ فیض
استودیو پر

امیر صادقی
عکاسی منزل جوان خوش سلیقه کرجی
امیر صادقی

امیر صادقی
عکاسی خانه ی مدرن شیراز
امیر صادقی

بهترین جای یخچال در آشپزخانه، برای عمر طولانی یخچال!

علاوه بر مواردی مانند مثلث طلایی، ابعاد آشپزخانه و اندازه یخچال، فرم فضای آشپزخانه و حتی قرارگیری پنجره هم در جانمایی یخچال در آشپزخانه تاثیرگذار است. با دانستن نکته­ های مهم برای چیدمان یخچال در آشپزخانه خیالتان برای قراردادن هر نوع یخچال راحت است. پس این نکته ­ها را فراموش نکنید:

  • هر فضایی که برای قرار دادن یخچال در نظر می­ گیرید، باید هوا در اطراف آن جریان پیدا کند. و همچنین از پشت یخچال تا دیوار حداقل بیست سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد. در این صورت طول عمر یخچال هم زیاد خواهد شد.
  • یخچال را در نزدیکی پریزی که قرار است سیم یخچال به آن متصل شود قرار دهید؛ اگر مجبور به استفاده از سیم بلند برای اتصال یخچال به برق داشته باشید احتمال ایجاد مشکلات برقی بیشتر می­ شود و به یخچال آسیب می زند.
  • اگر یخچال دارای آب سردکن خودکار است؛ آن را نزدیکی لوله آب قرار دهید تا مکش آب داخل یخچال به راحتی انجام شود.
  • جانمایی یخچال در آشپزخانه باید طوری باشد که دسترسی به آن راحت باشد و درب یخچال به راحتی باز و بسته شود. یخچال را طوری قرار دهید که باز شدن در باعث ایجاد مشکل در تردد و یا برخورد آن با وسایل دیگر نشود.
  • یکی از عواملی که باعث آسیب به یخچال و به ویژه ظاهر آن می ­شود، افتادن نور خورشید روی یخچال است. این عامل باعث رنگ رفتگی و زرد شدن به ویژه در یخچال­ های سفید می­ شود.
  • فراموش نکنید که بدترین جا؛ قرار دادن یخچال کنار گاز و بدون فاصله از آن است. حرارت ناشی از اجاق گاز باعث آسیب به یخچال می­شود. پس یادتان باشد، یخچال را با فاصله از اجاق گاز و یا وسایل حرارتی دیگر قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: لیست وسایل برقی آشپزخانه؛ 20 وسیله کاربردی و ضروری

 

استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا
دکوراسیون داخلی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه
استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا

معین صالحی
منزل مجلل خانم ایمانی
معین صالحی

کلام آخر:

یخچال فریزر یکی از وسایل مهم آشپزخانه است و لازم است که بهترین جانمایی را برای آن انجام بدهیم تا مجبور نباشیم برای خرید یک یخچال جدید هزینه کنیم. با توجه به نکته ­ای بیان شده در این مطلب، می­ توانید بهترین مکان برای یخچال فریزر را در آشپزخانه پیدا کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سوگل در تاریخ 09 خرداد 1402
کابینت آشپزخانه کوچیک

ثبت دیدگاه