Chidaneh.com placeholder image

اصول چیدمان آشپزخانه، ایده ها و نکته های مهم!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از فضاهای منزل که از گذشته تا به امروز تغییر زیادی کرده است آشپزخانه است. با توجه به تغییر نیازهای افراد خانواده و ایجاد امکانات جدید؛ باید برای قرارگیری هر وسیله ­ای راه حلی داشته باشیم. در زندگی امروزی ما هستیم و تعداد زیادی وسیله برقی و تجهیزات آشپزی که باید بتوانیم آنها را در آشپزخانه­ هایی که اغلب کوچک هستند؛ جا بدهیم. اصول چیدمان آشپزخانه موضوعی است که به شما برای چیدمان آشپزخانه کمک خواهد کرد و در این مطلب از چیدانه به آن خواهیم پرداخت.

 

تابلو فرش ریحان

ثمین موسوی
عکاسی از منزل آقای طالبی
ثمین موسوی

اصول چیدمان آشپزخانه، یک فضای اصولی و جذاب!

مهمانی بخش مهمی از زندگی اغلب خانواده­ های ایرانی است. در نتیجه برای پذیرایی راحت و بهتر از مهمان­ ها به یک آشپزخانه­ با امکانات کافی و چیدمان اصولی نیاز خواهیم داشت. اگر اهل آشپزی باشید می ­دانید که قرارگیری اصولی تجهیزات در آشپزخانه چقدر اهمیت دارد. دسترسی راحت به اجاق گاز، سینک، یخچال و یا رفت و آمد راحت در بخش ­های مختلف آشپزخانه باعث افزایش سرعت کار و کاهش بی ­نظمی در هنگام آشپزی می ­شود. در ادامه به برخی از اصول چیدمان آشپزخانه اشاره شده است.

مطلب پیشنهادی: چیدمان آشپزخانه ایرانی، 7 سلیقه ایرانی برای 7 آشپزخانه!

 

زهرا مهدیان
خانه ی فرناز و مهدی
زهرا مهدیان

زهرا مهدیان
معماری داخلی آشپزخانه با کابینت چوبی
زهرا مهدیان

چیدمان اصولی آشپزخانه، مثلث طلایی به شما کمک می ­کند!

سینک، یخچال و اجاق گاز از مهم­ ترین عناصر آشپزخانه هستند که با وجود آنها آشپزخانه هویت می­ گیرد. یک راهنمای کاربردی برای قرارگیری این سه عنصر در آشپزخانه به نام مثلث طلایی یا مثلث کار وجود دارد که طبق آن قرارگیری اجاق گاز، سینک و یخچال باید به صورتی باشد که تردد بین آنها و دسترسی راحت باشد. با توجه به فرم آشپزخانه بهترین مکان برای قرارگفتن این سه عنصر تعیین می­ شود. این مثلث فرضی به چیدمان اصولی آشپزخانه کمک می­ کند ولی رعایت آن قانون قطعی نیست و همه چیز بستگی به شرایط فضای آشپزخانه دارد.

برخی از افراد از اصول فنگ­شویی آشپزخانه برای چیدمان وسایل آشپزخانه استفاده می­ کنند. اگر شما هم از طرفداران این روش هستید می­ توانید به آن فکر کنید.

مطلب پیشنهادی: 9 روش جذب انرژی بیشتر در فنگ شویی آشپزخانه

 

معین صالحی
خانه بازسازی شده خانم دلیران
معین صالحی

کابینت هیمان
طراحی و ساخت کابینت جذاب آشپزخانه
کابینت هیمان

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه، کجا قرار بگیرند؟

وسایل برقی اجزای مهمی از آشپزخانه هستند. برای استفاده بهتر، باید هریک از وسایل برقی در جای مناسب خود قرار بگیرند. وجود تعداد مناسب پریز و در بخش­ های مختلف کار چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه را راحت­تر می­کند. اصول چیدمان برخی از عناصر مهم آشپزخانه در ادامه آمده است:

یخچال: در اغلب موارد، خانه ­ای که طراحی و ساخته می­ شود، جای یخچال در آشپزخانه مشخص است. در برخی از طراحی ها فرورفتگی ایجاد می ­شود که فضای کافی برای قرار گرفتن هر نوع یخچال؛ ساده، دوقلو و یا سایدبای ساید را دارد و این مسئله باعث ایجاد جریان هوای کافی دورتادور فضای یخچال خواهد شد. بهتر است یخچال در معرض نور مستقیم خورشید که از پنجره می­ تابد قرار نگیرد. همچنین یخچال باید به دور از نم، رطوبت و سرما قرار بگیرد.

اجاق گاز: اجاق گاز با توجه به نیاز خانواده و فضای آشپزخانه می­تواند به صورت معمولی و یا رومیزی طراحی شود. در هر صورت بهتر است در نزدیکی جریان هوای پنجره نباشد زیرا ممکن است وزش باد باعث خاموش شدن شعله اجاق شود. اگر اجاق گاز رومیزی است بهتر است دو طرف اجاق گاز حداقل 40 سانتی­متر خالی باشد در این حالت شما یک میز کار کاربردی خواهید داشت.

ماشین لباسشویی: اغلب ما ماشین لباسشویی را در آشپزخانه قرار می­ دهیم؛ مگر اینکه در برخی از خانه­ ها فضای لاندری مجزا وجود داشته باشد. در هر صورت بهتر است درمعرض رطوبت و گردو خاک نباشد. بهتر است ماشین لباسشویی در کنار سینک قرار بگیرد تا به لوله خروجی آب نزدیک باشد.

ماشین ظرفشویی: ماشین ظرفشویی هم از وسایلی است که نیاز است به محل خروج آب نزدیک باشد در نتیجه بهتر است در کنار سینک قرار بگیرد. همچنین بهتر است کابینت قرارگیری ظرف­ ها در جایی باشد که جابه­جایی آنها از ماشین ظرفشویی به سرجایشان راحت باشد.

مطلب پیشنهادی: لیست لوازم برقی آشپزخانه جهیزیه عروس، چی بخرم چی نخرم؟

 

سهیل زندآذر
خانه اقا و خانم اکبرزاده
سهیل زندآذر

سینا عزیزی
عکاسی از منزل مسکونی هدی باقری در گرگان
سینا عزیزی

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

چیدمان آشپزخانه کوچک با این 4 ایده ساده!

اغلب ما در خانه­ هایی زندگی می ­کنیم که آشپزخانه خیلی بزرگی ندارند، در نتیجه باید بتوانیم چیدمان وسایل در آشپزخانه را به خوبی مدیریت کنیم تا در هنگام کار در آشپزخانه به مشکل برنخوریم. در ادامه ایده ­های ساده ­ای برای چیدمان وسایل در آشپزخانه ­های کوچک بیان شده است:

1.استفاده از قفسه و شلف: کابینت­ ها نقش بسیار مهمی در نظم­ دهی به وسایل در اغلب آشپزخانه ­ها را برعهده دارند. ولی اگر فضاهایی در آشپزخانه دارید که بلااستفاده باقی مانده است و نمی­ توانید در آن کابینت نصب کنید می­ توانید به قفسه و شلف فکر کنید. همچنین قفسه و شلف می ­تواند جایی برای قرار گرفتن وسایلی باشند که باعث زیباترشدن آشپزخانه ­تان می­ شوند. برای اینکه بتوانید همه وسایل را در آشپزخانه کوچک جا بدهید لازم است از همه فضاها نهایت استفاده را داشته باشید.

2.انتخاب رنگ در اجزای آشپزخانه: یکی از روش ­های بزرگنمایی آشپزخانه کوچک، انتخاب رنگ مناسب برای فضا است. بارها اشاره کرده ­ایم که انتخاب رنگ روشن باعث بزرگ­تر نشان داده شدن فضا می­ شود. پس این اصل را برای چیدمان آشپزخانه کوچک فراموش نکنید. همچنین تناسب بین طرح و نقش اجزای آشپزخانه توجه کنید. مثلا اگر کاشی­ های بین کابینتی طرح­دار هستند، کابینت­ های آشپزخانه کوچک بهتر است ساده باشند.

3.خرید پرده و فرش مناسب: همیشه مهم ­ترین مسئله برای آشپزخانه، رعایت تمیزی و شستشوی راحت اجزای آن است. در نتیجه در خرید پرده و فرش برای آشپزخانه اول از همه به قابلیت شستشوی راحت آن فکر کنید. سبک بودن و سادگی این کار را راحت می­کند. همچنین برای آشپزخانه کوچک به ابعاد و اندازه فرش و همچنین پرده دقت کنید تا مزاحم رفت و آمد و یا انجام کارهای آشپزی نشوند.

4.خلوت بودن فضا: سادگی و نظم در فضا، تمرکز شما برای انجام هر کاری را بیشتر می­کند. این مسئله در آشپزخانه­ های کوچک اهمیت بیشتری پیدا می ­کند چرا که هر وسیله اضافی و یا جاگیر باعث مزاحمت در کار آشپزی شما خواهد شد. بهتر است از وسایل صرفا تزیینی و دکوری در آشپزخانه کوچک استفاده نکنید.

5. فضای صبحانه خوری: اگر در گوشه­ ای از آشپزخانه جایی برای قرار دادن میز ساده ­ی دونفره وجود دارد از آن استفاده کنید در غیر اینصورت، می ­توانید از جزیره و یا اپن آشپزخانه برای فضای غذاخوری بهره بگیرید.

6.نورپردازی آشپزخانه: نور کافی در هر آشپزخانه­ای ضروری است. آشپزخانه­ های کوچک نیاز به چراغ­ های کمتری نسبت به آشپزخانه­ های بزرگ دارند. یک لوستر مناسب انتخاب کنید و علاوه بر آن، می ­توانید از نورهای مخفی زیر کابینت هم برای روشنایی شب کمک بگیرید. بهتر است سبک طراحی لوستر و اندازه آن با سبک دکور آشپزخانه هماهنگ باشد.

مطلب پیشنهادی: 16 دکوراسیون آشپزخانه کوچک در دل خانه­ های ایرانی!

 

فروزان رحمانی
منزل نوعروس حمیده تمیمی
فروزان رحمانی

اصول چیدمان آشپزخانه

کلام آخر:

با رعایت اصول چیدمان آشپزخانه، کار آشپزی برایتان راحت­ تر و لذت­بخش خواهد بود. مخصوصا اگر آشپزخانه ­ی کوچکی دارید باید با دقت بیشتری آشپزخانه را بچینید. طراحی استاندارد و ارگونومیک عناصر مختلف آشپزخانه به ایجاد تناسب بین اجزا و راحت­تر شدن کارها کمک خواهد کرد. دیدن نمونه تصاویر چیدمان آشپزخانه به شما ایده ­های زیادی می­ دهد تا بهترین چیدمان را با توجه به شرایط فضای خود داشته باشید.

اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی معماری و دکوراسیون داخلی

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه