Chidaneh.com placeholder image

انرژی مثبت در خانه، 8 راهکار برای داشتن آرامش بیشتر!

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: آیا بیش از حد احساس خستگی می کنید؟ شما می توانید با ایجاد تغییر و تنوع در خانه از شر این حس خلاص شوید. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که بتوانید در خانه خود احساس بهتری پیدا کنید.

آرامش در دکوراسیون خانه

اسکای اسکرپر

1- در دکوراسیون خانه خود فضاهایی را به استراحت کردن اختصاص دهید

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، ثابت شده که داشتن فضایی برای آرامش و استراحت در دکوراسیون منزل می تواند احساس مثبت و آرامش بخشی به افراد منتقل شود. اینکه شما بتوانید در بعد از ظهر یک روز شلوغ و پردغدغه، چرتی بزنید و استراحت کنید قطعا برایتان لذت بخش خواهد بود.

مطلب مرتبط: لذت یک خواب آسوده…

شاید اینکه مثل یک گربه فضای کوچکی برای خواب و استراحت برای خودمان در نظر بگیریم کار عجیبی به نظر برسد. گاهی انسان ها نمی توانند شرایطی را در دکوراسیون منزل خود برقرار نمایند که با عادات همیشگی آنها فاصله داشته باشد؛ بنابراین شاید بهتر باشد تجدید نظر کنیم و از سادگی و آرامش برخی حیوانات تاثیر بگیریم. اگر فضای خانه شما چندان بزرگ نیست، می توانید مانند یک گربه به داشتن یک کاناپه و یا دکوراسیون کوچکی برای استراحت اکتفا کنید. همین که در روزهای پرهیاهو و پر از فکر خود، تنها چند دقیقه چشم بر روی هم بگذارید و در دکوراسیون آرامش بخش منزل خود استراحت کنید، سرشار از لذت خواهد بود، حتی اگر فضای بسیار زیادی را برای این کار اختصاص ندهید.

انرژی مثبت در دکوراسیون خانه

این اتفاق حتی در نظر افراد مشهور جهان نیز بسیار مهم و برجسته بوده است؛ برای مثال وینستون چرچیل، عامل بسیاری از موفقیت های خود را آرامش می داند که در حدفاصل شلوغی ها و هیاهوها به دست آورده است.  از نظر یکی از نخست وزیران بریتانیا نیز این مسئله اهمیت زیادی دارد تا جایی که بر این باور است که مردم نباید فکر کنند که اگر در طول روز مقداری استراحت کنند از زمانی که می توانند کار کنند کم خواهد شد، بلکه همین میزان خواب و استراحت هرچند کوتاه نیز می تواند در انرژی دوباره بخشیدن به شما تاثیر زیادی داشته باشد.

احساس آرامش در دکوراسیون خانه

سایر افراد مشهوری نیز که به اهمیت استراحت و خواب اشاره کرده اند که عبارتند از: مارگارت تاچر، بیل کلینتون، الینور روزولت و آلبرت انیشتین و…

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که خوابیدن بیش از حد در طی روز موجب کسل شدن و خستگی بیشتر افراد می شود؛ بنابراین پیشنهادی که ما برایتان داریم این است که چیزی حدود 10 دقیقه در طول روز را به استراحت و خوابیدن خود اختصاص دهید، چراکه کمتر از آن مفید نخواهد بود و بیشتر از آن نیز گاها تاثیر منفی خواهد داشت؛ برای مثال اگر بیش از 90 دقیقه بخوابید، قطعا در زمان بیداری تلو تلو خواهید خورد.

مطلب مرتبط: روانشناسی محیط برای داشتن دکوراسیونی آرامش بخش

انرژی مثبت در خانه

از نظر روانشناسی که در این زمینه فعالیت و مطالعه دارد، چیزی حدود 10 تا 15 دقیقه در طی روز می تواند جانی دوباره به شما بخشیده و شما را شارژ نماید. در این زمان عملیات ذهنی شما بهبود پیدا کرده و شارژ می شود تا حدی که تا چند ساعت بعد فکر و ذهن شما را شارژ و پر انرژی و فعال  نگه می دارد. مدت زمانی که در طول شب می خوابید نیز اهمیت زیادی دارد. شما باید چیزی حدود 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید؛ بنابراین اگر صبح زود از خواب بیدار می شوید، حتما زمان خواب شب خود را بر اساس ساعتی تعیین کنید که این میزان خواب به تعادل رسیده و پابرجا بماند.

مطلب مرتبط: خانه ای به رنگ آرامش!

نور در دکوراسیون منزل

اگر از آن دسته از افرادی هستید که فضا و دکوراسیونی که در آن به استراحت و خواب می پردازید برایتان اهمیت زیادی دارد می توانید به سراغ ابتکار و ایجاد تغییرات هیجان انگیزی در دکوراسیون منزل خود بروید؛ برای مثال می توانید دکوراسیون کاناپه و اتاق استراحت خود را رو به روی پنجره ای قرار دهید که رو به سبزی و نور است.

مطلب مرتبط: صندلی راک، گهواره آرامش بخش خانه!

استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

2- تکنولوژی ممنوع!

قطعا همه ما با خطرات استفاده بیش از حد و نابجا از تکنولوژی تا حدودی آشنا هستیم. نگاه کردن به صفحه نمایش تلفن همراه قبل از خواب می تواند آسیب های جدی به مغز و ذهن انسان وارد کرده و آن را دائما تحریک نماید. بر اساس مطالعات انجام شده، این تنها کودکان نیستند که حدود 2 ساعت قبل از خواب باید تلفن همراه و هر نوع وسیله تکنولوژیک را کنار بگذارند، بلکه بزرگسالان و سایر افراد نیز باید همین کار را انجام دهند. علاوه بر اینها این مطالعات حاکی از آن هستند که استفاده از لپ تاب تا 5 ساعت قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد.

مطلب مرتبط: ۷ ایده آرامش بخش در دکوراسیون خانه هدیه تهرانی

دکوراسیون اتاق خواب آرام

قرار گرفتن بیش از حد در معرض مانیتور و نور متصاعد شده از آن می تواند خواب ما را به مدت یک ساعت و نیم به تاخیر بیاندازد. این مسئله می تواند برای افرادی که صبح زود به سرکار می روند و یا فرزندانمان که به مدرسه می روند مسئله ساز و مشکل زا باشد؛ بنابراین:

  • نور روشن متصاعد از صفحه مانیتور می تواند بر هوشیاری شما در طول خواب تاثیر منفی بگذارد.
  • استفاده بیش از حد از موبایل و سایر لوازم تکنولوژیکی در طول روز می تواند مغز افراد را تحریک نموده و به مرور زمان بر آن تاثیر منفی بگذارد.
  • از آنجایی که افراد به شدت جذب تکنولوژی می شوند به شکل خودباخته ای در مقابل آن رفتار می کنند و همین مسئله به مرور زمان بر ذهن و سلامت آنها تاثیر منفی خواهد داشت.

مطلب مرتبط: ایجاد آرامش و نظم با عناصر فنگ شویی

تاثیر رنگ در دکوراسیون خانه

3- در دکوراسیون منزل خود از رنگ های مناسب استفاده کنید

استفاده از رنگ های مناسب و آرامش بخش برای دکوراسیون منزل می تواند تاثیر مستقیمی بر انرژی مثبت و جریان انرژی در فضا داشته باشد؛ بنابراین سعی کنید در قسمت های لازم و نیازمند آرامش دکوراسیون منزل خود از رنگ های لطیف، روشن و آرامش بخش استفاده نمایید. در مقابل این انتخاب، می توانید در قسمت های دیگر منزل خود از رنگ های پرانرژی تر استفاده کنید. اگر علاقه ای به استفاده از این نوع رنگ ها در دکوراسیون منزل خود ندارید می توانید به سراغ رنگ های سیاه و سفید بروید.

مطلب مرتبط: رنگی آرامش بخش برای اتاق خواب

سرگرمی در فضای بیرونی منزل

4- در فضای بیرونی منزل خود، فضایی برای سرگرمی ایجاد نمایید

همه ما گاهی آنقدر درگیر روزمره و کار و زندگی می شویم که حتی فراموش می کنیم یک سرگرمی برای خودمان برپا کنیم. قطعا هیچ کس از ما انتظار ندارد که دیوار صعود و یا امکاناتی با این حد و اندازه در دکوراسیون منزل خود فراهم کنیم، اما آیا نمی توانیم به دنبال کارهای ساده تر و کوچک تر نیز برویم؟ چیزی شبیه به آواز خواندن، بازی کردن، همراهی و بازی کردن با کودکانمان در حیاط و حیاط خلوت و…

مطلب مرتبط: از آرامش طبیعت الهام بگیرید

سرگرمی در فضای بیرونی خانه

قطعا همه ما احتیاج به ایجاد این نوع تنوع ها و سرگرمی ها در دکوراسیون منزل خود داریم؛ بنابراین بهتر است وقت را تلف نکنیم! شما می توانید در فضای باز حیاط منزل خود به استراحت و سرگرمی بپردازید، از ویتامین D بهره مند شوید و به خودتان آرامش و لحظات شیرینی را هدیه دهید.

ایجاد فضای سرگرمی در دکوراسیون منزل

5- در دکوراسیون منزل خود سرگرمی های خانگی ایجاد کنید

قطعا برای افرادی که منزل کوچکی دارند و نمی توانند به فضای بیرونی دسترسی پیدا کنند، این دغدغه وجود دارد که چگونه می شود در دکوراسیون داخلی منزل، امکاناتی را برای سرگرمی به میان آورد و استفاده کرد. در این زمینه می توانیم سوالی از شما بپرسیم: آیا علاقه خاصی دارید که بتوانید فضایی مرتبط و مناسب با آن در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید؟ چیزی مثل نگهداری گل و گیاه، نقاشی، خیاطی و یا هر چیز دیگری؟ و یا کار و حرفه ای وجود دارد که دلتان بخواهد آموزش ببینید؟ چیزی مثل کلاس های نقاشی، سفالگری و… و یا حتی پیوستن به انجمن های مطالعاتی و کتابخانه ای؟ پس سعی کنید از علایق خود غافل نشوید. به سراغ آنها بروید و از این راه، انرژی و نیروی دوباره ای را به خود هدیه دهید. ممکن است در ابتدا برایتان کمی سخت به نظر برسد، اما شک نکنید که موفق خواهید شد!

مطلب مرتبط: آرامش در نشیمن با فنگ شویی

فضای مدیتیشن در خانه

6- فضایی برای مدیتیشن در خانه خود ترتیب دهید

طبق مطالعات صورت گرفته در زمینه مدیتیشن گفته شده که مدیتیشن می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی روح و آرامش انسان داشته باشد. ضربان قلب افراد را کاهش داده و تنظیم می نماید، حافظه را تقویت می بخشد، عملکرد شناختی را بهبود داده و صد البته انرژی افراد را نیز بیشتر خواهد کرد.

دکوراسیون اتاق کودک

7- کودکان خود را به کمک کردن در کارهای خانه تشویق کنید

اگر برای تمیز کردن خانه و کارهای مربوط به آن، بودجه کافی برای کمک گرفتن از نیروی های خارجی را ندارید می توانید از کودکان خود کمک بخواهید. به آنها آموزش دهید تا بتوانند کارهای کوچک مربوط به خودشان را انجام دهند. می توانید از دکوراسیون اتاق خواب شروع کنید. به همان نسبتی که بزرگ می شوند می توانید روی کمک بیشتری از جانب آنها حساب کنید. قطعا این کار، فرزندان شما را نیز خوشحال خواهد کرد. می توانید به عنوان تشویق و تشکر از کودکان خود، هدیه ای نیز به آنها بدهید.

برنامه غذایی مناسب

8- برنامه غذایی مناسبی برای خودتان ترتیب دهید

قطعا خوردن غذا بر روی سلامت و روحیه شما تاثیرات بسیاری می گذارد؛ بنابراین سعی کنید به سراغ رژیم غذایی مناسب و سالمی بروید که هم سلامت شما را حفظ کند و هم باعث افزایش انرژی و روحیه در شما گردد. سعی کنید وعده های غذایی خود را در کنار خانواده سرو کنید و از خوردن غذا پای میز کار و یا رو به روی تلویزیون و رایانه خودداری نمایید. پیشنهاد دیگری که برایتان داریم این است که چند ساعت قبل از خواب خود شام میل کنید، چراکه فاصله خیلی کم خوردن غذا و خواب می تواند بر روی کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد.

اگر شما همراهان همیشگی چیدانه هم در این زمینه تجربیاتی دارید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید!

منبع: Houzz |مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه