Chidaneh.com placeholder image

تعمیر مبل| منظور از تعمیرات مبلمان چیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

امروزه مبلمان یکی از وسایل ضروری خانه‌ها است و استفاده دائم از آنها باعث شده تا هرچندوقت یکبار تعویض یا تعمیر مبل‌ها لازم باشد. اما باتوجه به افزایش قیمت مبلمان، تعویض آنها دیگر به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و همین موضوع باعث شده تا مردم تعمیر مبلمان قدیمی را مقرون‌به‌صرفه‌تر بدانند. بر‌همین‌اساس قصد داریم در این مطلب نکات مهمی را درباره تعمیر انواع مبل باهم بررسی کنیم تا علاوه‌بر آشنایی با روندکار، در رابطه با اینکه چه زمانی مبلمان منزل‌مان احتیاج به تعمیرات دارد، اطلاعاتی پیدا کنیم.

تعمیر مبل

آشنایی با تعمیرات مبل

تعمیرات مبل فرآیندی است که طی آن مبل‌های آسیب دیده و غیرقابل استفاده ترمیم شده و معایب آنها رفع می‌شود. این فرآیند باتوجه به نوع طراحی مبل، جنس آن و مواد استفاده شده متفاوت است، ولی درهرصورت یکی از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه می‌باشد. تعمیر انواع مبل علاوه‌بر افزایش دوام مبل‌های قدیمی، یکی از راه‌های تغییر دکوراسیون نیز محسوب می‌شود.

تابلو فرش ریحان
تعمیرات مبل

کدام مبل ارزش تعمیر را دارد؟

سالم بودن کلاف مبلمان یکی از ویژگی‌هایی است که موجب می‌شود تعمیرات مبلمان قدیمی منطقی به‌نظر برسد. پس می‌توان گفت اگر کلاف مبل استیل که درصد زیاد آن چوبی است، بدون هرگونه شکستگی ‌باشد، می‌توانید به فکر تعمیر آن باشید. البته در انواع مبل راحتی هم باید به کلاف اصلی توجه ویژه‌ای داشت ولی از آنجایی که در این نوع مبلمان بیشترین قسمت کلاف در زیر پارچه قرار می‌گیرد، کمتر موردتوجه است.

تعمیر مبل قدیمی

چه زمانی برای تعمیر مبل قدیمی اقدام کنیم؟

دررابطه با زمان مناسب برای تعمیر مبلمان خراب می‌توان گفت که هرگاه رویه و پارچه مبلمان دچار پارگی یا پوسیدگی شده یا فوم و اسفنج مبل فرسوده شود و چوب آن نیز دچار خراشیدگی یا شکسته شده باشد، تعمیرات مبل ضروری به‌نظر می‌رسد. 

معمولا باتوجه به هزینه بالای پارچه و دستمزد تعمیرات، بهتر است تا زمانی که فوم و اسفنج مبل فرسوده نشده از تعمیر مبل کهنه خودداری ‌کنید و همچنین توجه داشته باشید که با تغییرشکل فوم و اسفنج آن، اگر از طرح و رنگ پارچه‌ مبل‌تان راضی هستند و یا قصد تعمیر مبلمان خود را با کمترین هزینه ‌دارید، نیازی به تعویض پارچه آن نیست و می‌توانید از تعمیرکار بخواهید که پارچه رویه را جدا کرده و بعد از تعویض فوم و اسفنج، مجدد همان پارچه قبلی را رویه‌کوبی کند.

تعمیرات مبلمان

انواع خدمات تعمیرات مبلمان

به‌طورکلی استفاده طولانی‌مدت و دائم از مبل علاوه‌بر کثیفی موجب پاره شدن رویه، شکستن پایه‌ها و خراب شدن دسته و فنرهای مبل می‌شود. برهمین‌اساس کلیه خدماتی که برای تعمیر مبل قدیمی ارائه می‌شود عبارتند از:

  • تعمیر کلاف مبل
  • لکه‌گیری و رنگ‌کاری چوب مبل
  • رویه‌کوبی و تعویض پارچه مبل
  • تعمیر شکستگی‌ها و آسیب‌های بدنه و مشکلات مربوط به نجاری
  • تعمیر و تعویض اسفنج و فوم در نشیمن و پشتی مبلمان
  • تعمیر فنرکشی
  • تعویض زیره مبل
تعمیر مبل خراب با رویه‌ کوبی

تعمیر مبل خراب با رویه‌کوبی

رویه‌کوبی یک از سخت‌ترین قسمت‌های تعمیر مبل خراب است که به‌ترتیب باز کردن رویه مبل برای تعمیر و ترمیم اسفنج و فوم، الگوبرداری پارچه مبل، پارچه‌کوبی، نصب سرمه و نوار و در آخر لکه‌گیری فریم مبلمان از کارهای رویه‌کوبی به‌حساب می‌آیند. 

نقش کلاف در تعمیر مبلمان کهنه

نقش کلاف در تعمیر مبلمان کهنه

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد یکی از نکات مهم که در هنگام خرید مبل که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید کلاف مبل می‌باشد. کلاف در واقع استخوان‌بندی مبل است که تمامی قطعات مبل مانند اسفنج و پارچه روی آن قرار می‌گیرد و باید وزن انسان را نیز تحمل کند. کلاف مبل شامل قید و پایه جلو و عقب و همچنین تاج و گوشواره می‌باشد و در ساخت کل کلاف لازم است از یک نوع چوب‌ سبک و با مقاومت یکسان استفاده شود. پس دقت کنید هنگام تعمیر مبلمان کهنه نیز کلافی را انتخاب کنید که دارای مقاومت بالا باشد تا دوام مبل قدیمی شما را برای طولانی‌مدت تضمین کند!

تعمیر انواع مبل

تعمیر انواع مبل

تعمیر انواع مبل بسته به مدل، جنس و ساختار آن و البته میزان فرسودگی، در کارگاه تعمیرات مبلمان و یا در محل قابل انجام است و نیاز به یک ‌متخصص باتجربه دارد. در ادامه تعمیرات مبل چرم، مبل راحتی و استیل را باهم بررسی خواهیم کرد.

تعمیرات مبل چرم

تعمیرات مبل چرم

مبل‌های چرم نسبت به مبل‌های دیگر دارای جنس حساس‌تری هستند و هنگام تعمیرات مبل بهتر است نوع چرم مرغوب را انتخاب کنید که از ویژگی‌های آن تیرگی رنگ و لطافت و نرمی خاص است. مبل چرم به‌مرور زمان پوسته‌پوسته می‌شود و در این‌صورت توجه کنید که باید به‌سرعت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید زیرا خیلی سریع همه قسمت‌های مبل چرم دچار این مشکل خواهد شد. 

برای تعمیر مبل چرم در خانه می‌توانید قسمت بلند شده را با چسب مخصوص چرم به پارچه آن بچسبانید و سپس با رنگ مخصوص چرم روی قسمت موردنظر را بپوشانید. در انتها نیز می‌توانید با یک براق‌کننده یا کمی روغن زیتون، روی مبل‌ها را برق بیندازید. همچنین اگر مبل چرم دچار خراشیدگی شده‌است می‌توانید به کمک پارچه لطیف، محلول سرکه یا آب‌لیمو و روغن زیتون را در محل خراشیدگی بکشید تا کلا از بین برود. اما اگر خراشیدگی زیاد است، بهترین راه حل رنگ کردن چرم با رنگی مشابه است. 

اما دقت کنید که اگر خرابی مبل چرم سطحی نیست و با اقدامات گفته شده ممکن است وضعیت را بدتر کنید، حتما کار تعمیرات مبل چرم را به یک متخصص بسپارید!

تعمیر مبل راحتی

تعمیر مبل راحتی

هنگام تعمیر مبل راحتی چون بیشتر ساختار مبل در داخل روکش مبل است، باید حتما از یک متخصص کمک بخواهید. دقت کنید که تعمیر مبل راحتی باتوجه به استفاده حداقلی از چوب و کم بودن ریزه‌کاری‌های طراحی، نسبت به سایر مبلمان هزینه کمتر‌ی دارد. 

به‌منظور برطرف کردن مشکل و عیب‌ مبل راحتی اقداماتی مثل تعمیر فنربندی و یا شکستگی کفه مبل، تعویض پارچه و تشک، تعمیرپشتی و رویه‌کوبی آن، از انواع خدماتی است که برای تعمیر این نوع مبلمان انجام می‌شود.

تعمیر مبلمان استیل

تعمیر مبلمان استیل

تعمیر مبلمان استیل نسبت به مبل‌های راحتی قیمت بالاتری دارد که به‌دلیل وجود ظرافت‌های بیشتر در رویه‌کوبی و بدنه اصلی مبل استیل است. با این وجود تعمیرات مبلمان استیل معمولا به‌صرفه است، چراکه هزینه تعمیرات خیلی کمتر از خرید مبلمان جدید است. همچنین مبلمان استیل پس از تعمیر می‌توانند مجددا تا سال‌ها دوام داشته باشند و عمر ثانویه آن‌ها از دیگر انواع مبلمان بیشتر است.

تعمیر مبل در خانه

تعمیر مبل در خانه

جالب است بدانید درصورتیکه خرابی‌ها جزیی باشند گاهی تعمیر مبل در خانه توسط خود شما امکان‌پذیر است. همچنین در برخی موارد با تشخیص تعمیرکار مربوطه، تعمیر مبل در خانه انجام می‌شود و نیاز به انتقال آن به کارگاه نیست. در این صورت هزینه حمل و نقل نیز به‌طور کامل حذف خواهد شد.

تعمیر مبلمان قدیمی

تعمیر پارگی مبل در خانه

معمولا ایجاد پارگی در روکش مبل و فرورفتگی نشیمن آن یکی از دلایل اصلی برای تعمیرات مبلمان قدیمی است. برای تعمیر پارگی مبل در خانه اگر ناحیه پاره شده کوچک می‌باشد و یا در اثر سوختگی سوراخ شده، به‌راحتی می‌توانید با نخ و سوزن آن را بدوزید. معمولا استفاده از سوزن خیاطی استاندارد و سوزن‌های خمیده شده برای دوخت پارچه مبل مناسب هستند. 

تعمیر مبل کهنه

تعمیر پارچه مبل پرزدار شده

گاهی انواع پارچه مبلمان در اثر استفاده شروع به پرز دادن می‌کنند و در این صورت بهترین کار برای از بین بردن پرز پارچه مبل استفاده از ریش‌تراش است. با حرکات دایره‌ای شکل ریش‌تراش برقی برروی قسمت موردنظر می‌توانید به‌راحتی پرزهای جمع شده را جمع‌آوری کنید. توجه کنید که ریش‌تراش یک لایه بسیار نازک از روی پارچه را برمی‌دارد و برای برطرف کردن برخی لکه‌های سطحی نیز مناسب است. 

تعمیر مبلمان کهنه

تعمیر رنگ مبل در منزل

گاهی به دلایل مختلف خط‌و‌خش و لکه‌های زیادی روی چوب انواع مبل ایجاد می‌شود که با یکی از روش‌های زیر از بین خواهد رفت:

  1. اگر سطح چوب مبل سالم است با تمیز کردن آن می‌توان عمل نوسازی را انجام داد. به‌این صورت که دستمالی پشمی که کمی زبر باشد را به کمی محلول آب و صابون آغشته کنید و لکه‌های کهنه و قدیمی را به‌راحتی از سطح چوب پاک کنید.
  2. چنانچه بر روی سطوح چوب لکه‌های سفیدی ایجاد شده که به‌دلیل ریختن آب در آن قسمت است با مرطوب کردن قسمت کوچکی از دستمال به الکل صنعتی آن را تمیز کنید.
  3. بعد از نظافت کلی چوب و خشک شدن کامل سطح آن، واکس خمیری مخصوص را توسط یک پارچه پشمی یا اسفنج برروی سطوح مالش دهید. این کار، باعث افزایش طول‌عمر چوب و درخشش و جلای مبلمان می‌شود.
  4. درصورتی‌که سطح چوب شما خراشیده شده و دارای خلل‌وفرج است می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب مبلمان‌ و یا ماژیک‌های لکه‌گیری روی قسمت‌های موردنظر را بپوشانید. همچنین می‌توانید از پولیش واکس چوب که خاصیت براق‌کنندگی نیز دارد استفاده کنید.
تعمیر مبلمان خراب

هنگام تعمیرات مبلمان حتما به این نکات توجه کنید!

1) قبل از سفارش تعمیر مبل خود به تعمیرکار، حتما نمونه کارهایش را ببینید و بعد کار را به او‌ بسپارید.

2) برای تعمیر مبلمان قدیمی که کلاف خوبی ندارند، از پارچه گران‌قیمت استفاده نکنید.

3) قبل از تعمیرات مبلمان با انواع مختلف فوم‌ها آشنا شوید و دقیقا مشخص کنید که از چه نوع فوم یا اسفنجی برای تعمیر مبل کهنه‌ شما استفاده شود. 

4) برای تعویض پارچه مبلمان حتما خودتان پارچه جدید را  تهیه کنید چون باتوجه به تفاوت سلیقه‌ها و تنوع پارچه‌های موجود در بازار ممکن است بعدها پشیمان شوید. اما می‌توانید دررابطه با خرید پارچه مثل نوع یا محل خرید آن‌، با تعمیرکار مشورت کنید.

5) فراموش نکنید بدترین زمان برای تعمیر مبلمان خراب، روزهای پایانی سال است. چون حجم بالای سفارشات و محدود بودن زمان موجب کاهش کیفیت خدمات تعمیرات مبل خواهد شد!

تعمیرات مبلمان قدیمی
تعمیر مبلمان

کلام آخر

باتوجه به افزایش قیمت مبل، این روزها تعمیر مبلمان به‌جای تعویض آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به‌طورکلی طی فرآیند تعمیرات مبلمان، ترمیم مبل‌های آسیب دیده و غیرقابل استفاده و رفع معایب آنها مدنظر است و تا زمانی که کلاف مبل سالم است و دچار پوسیدگی و شکستگی نشده، تعمیر انواع مبل امکان‌پذیر می‌باشد. چیدانه در این مطلب شما را با مواردی که به مربوط به تعمیر مبل در خانه و کارگاه می‌باشد، آشنا کرده‌است و در آخر نیز به شما پیشنهاد می‌دهد که تعمیر مبلمان قدیمی خود را به متخصصین تعمیرات مبلمان بسپارید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه