Chidaneh.com placeholder image

6 ایده طراحی داخلی براساس فیلم برنده گلدن گلوب

به قلم: تحریریه چیدانه

مراسم سالانه گلدن گلوب در 12 ژانویه 2015 برگزار شد و جوایز برندگان در بخش‌های مختلف به آن‌ها اهدا گردید. یکی از فیلم‌هایی که در این مراسم در بخش‌های مختلفی نامزد بود فیلم هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel) آخرین ساخته کارگردان مطرح آمریکایی وس اندرسون (Wes Anderson) بود. این فیلم‌ در بخش فیلم‌های کمدی و موزیکال شرکت داشت و در بخش‌های بهترین فیلم‌نامه، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، و بهترین بازیگر مرد نامزد بود که در نهایت جایزه بهترین فیلم این بخش را به خود اختصاص داد. این فیلم از آن دسته فیلم‌هایی است که پس از دیدن آن ساعت‌ها و شاید روزهای متمادی در ذهن شما باقی می‌ماند. علاوه بر عناصر هنری متعددی که در این فیلم به چشم می‌آید، طراحی صحنه و مکان‌های آن دارای عناصر ویژه و خاصی هستند. ما در این مطلب به قسمت‌های مختلف آن نگاهی انداختیم تا به شما نشان دهیم که چگونه از ترکیب‌های رنگی و ایده‌های طراحی موجود در این فیلم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه می‌توان استفاده کرد.

خلاصه داستان فیلم: «هتل بزرگ بوداپست» داستان خطی ندارد اما به طور خلاصه می‌توان داستان را این طور بیان کرد که: در سال‌های میان جنگ جهانی اولی و دوم، پیش‌خدمت یک هتل بسیار معروف اروپایی به نام گوستاو (با بازی رالف فاینس) تمام تمرکزش بر مهیا بودن آرامش هتل و پیش رفتن خدمات به بهترین شکل ممکن است. اما در یکی از روزهای عادی این هتل بزرگ، بانوی مُسنی به نام مادام دی (با بازی تیلدا سوئینتون) که رابطه بسیار خوبی با گوستاو داشت، از دنیا می‌رود و پلیس به گوستاو برای قتل مادام دی مظنون می‌شود اما این تمام ماجرا نیست چراکه در ادامه بحث میراث و وراثت پیش می‌آید که …

چوب و هنر

لابی بوی (یا لابی من یک هتل) با نام زرو مصطفی (با بازی تونی روولوری (Tony Revolori)) و نامزدش، آگاتا از شیرینی‌پزی مندل (با بازی سائورس رونان (Saoirse Ronan))، که این دو را در صحنه‌ای از فیلم در عکس اول این مطلب مشاهده می‌کنید، نقشه‌ای را طراحی می‌کنند تا با استفاده از آن بتوانند از طریق ابزارهایی که در درون شیرینی‌های صورتی رنگ که به شکل برج هستند پنهان کرده‌اند پیش‌خدمت هتل با نام گوستاو (با بازی رالف فاینس) را از دردسر نجات دهند.

 ایده طراحی دکوراسیون داخلی خانه براساس فیلم هتل بزرگ بوداپست

هتل بزرگ بوداپست (که پوستر آن را در عکس بالا مشاهده می‌کنید) هتلی است که ساختمان آن شبیه یک کیک خامه‌ای صورتی رنگ است؛ شبیه همان کیک‌های بزرگی که آگاتا می‌پزد.
 

6 درس طراحی دکوراسیون داخلی که می‌توان از فیلم هتل بزرگ بوداپست آموخت:

1.      ترکیب رنگ‌های آبی و صورتی فقط مخصوص اتاق کودکان نیست.

رنگ جعبه‌های شیرینی موجود در این فیلم (پیرامون روولوری و رونان که در عکس بالا مشاهده می‌کنید) می‌تواند منبع الهامی برای طراحی خانه‌های امروزی باشد.
تنها چیزی که آشپزخانه موجود در عکس بالا کم دارد یکی از جعبه‌های شیرینی‌پزی مندل است که اگر روی جزیره آشپزخانه قرار می‌گرفت این عکس کامل می‌شد.
 

2.      شاخه‌های درختان می‌توانند پس زمینه روستیک زیبا و خاصی در فضا باشند.

در این فیلم استفاده از برچسب‌هایی به شکل شاخه‌های درختان که بر روی دیوار نصب شده است، تاثیر بصری اتاق شکار را، که اتاق بسیار وحشتناک و ترسناکی است، کاهش یافته داده است (در دو عکس قبلی اتاق شکار را مشاهده می‌کنید که آدرین برودی در نقش دیمیتری و روولوری در آن حضور دارند) و همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید این اتاق دارای ستون‌های ساخته شده از تنه درخت و لوستری است که از شاخه‌های درختان ساخته شده است. با استفاده از این عناصر بر حال و هوای روستیک این اتاق تاکید شده است؛ البته به سبک وس اندرسون.
 

3.      ترکیب رنگ‌های قرمز و ارغوانی همیشه در فضا می‌درخشد.

کارکنان هتل بزرگ بوداپست- ایگور (با بازی پائول شلیس، زرو و گوستاو در کنار مادام دی (با بازی تیلدا سوئینتون)- یونیفورم‌هایی به رنگ ارغوانی پررنگ و نیز یک لباس قرمز رنگ پوشیده‌اند. همان‌طور که می‌بینید ترکیب رنگ‌های قرمز و ارغوانی به شدت به چشم می‌آید و می‌توان از این ترکیب موفق در طراحی فضای داخلی خانه نیز استفاده کرد.
 

همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، در این خانه که در نیویورک واقع شده است ترکیب رنگ‌های ارغوانی و قرمز در اتاق غذاخوری حس و حال بسیار زیبا و تاثیرگذاری را ایجاد کرده است. ترکیب این دو رنگ سالیان سال است که جزء ترکیب‌های دوتایی بسیار محبوب شناخته می‌شود. البته اگر در کنار این دو رنگ از عناصر فلزی به مقدار بسیار کم هم استفاده شود نتیجه نهایی بسیار درخشان و خاص می‌شود.
 

4. کلیدها وسایل تزئینی بسیار خاص و موثری هستند.

کلیدها- که در صحنه اول بر فراز قبر نویسنده آویزان شده است، در چراغ آویز آگاتا وجود دارد، و هم‌چنین در اتاق گوستاو نیز تعدادی از آن‌ها دیده می‌شود- یکی از موتیف‌های اصلی این فیلم است که در سراسر آن این موتیف حضور پررنگی دارد. در طراحی مدرن امروزی ( معاصر )  می‌توان از کلید استفاده‌های فراوانی کرد. مثلا می‌توان از آن به عنوان یک شی تزئینی به صورت آویزان از دیوار، قرار دادن آن در یک جعبه قاب‌دار زیبا، و یا به عنوان بخشی از رومیزی استفاده کرد. کیلدها واقعا عنصر خاص و زیبا هستند و جلوه‌ای متفاوت به فضا اضافه می‌کنند.
 

5. فضای بدون تجمل می‌تواند شبیه فضای منطقه بوهمیا شود.

یک تخت‌خواب آهنی بسیار ساده، کرکره‌های کاربردی، و پرده‌های کرباسی که با طناب از پنجره آویزان شده است عناصر تشکیل‌دهنده محل زندگی آگاتا هستند (دو عکس قبلی). این فضا بدون قصد قبلی تبدیل به فضاهایی شبیه خانه‌های بوهمیا (منطقه ای تاریخی که اکنون در جمهوری چک قرار دارد) شده است. این خانه، که مانند هتل بزرگ بوداپست در داستان فیلم در سرزمینی خیالی به نام جمهوری زوبروکا واقع شده است، می‌تواند در واقعیت در منطقه‌ای در بوهمیا یا حداقل در منطقه‌ای نزدیک به این بخش واقع شده باشد. گل‌های زیبا، رنگ‌های ملایم، جزئیات چوبی، و تخت‌خواب کلاسیک این اتاق خواب اسپانیایی (عکس بالا) را تبدیل به نسخه‌ای مدرن و سخاوتمندانه از محل زندگی آگاتا کرده است.
 

6. یک تابلوی اعلانات مناسب به شما کمک می‌کند همیشه با برنامه‌ریزی کارهای خود را انجام دهید و از این طریق راحت‌تر مشکلات خود را حل کنید.

خواه شما مشغول حل یک ماجرای پلیسی هستید، برنامه‌های خانواده خود را نظم می‌دهید، یا مشغول برنامه‌ریزی برای گرفتن رژیم غذایی هستید و یا به دنبال طراحی یک پالت رنگی مناسب برای فضای زندگی خود هستید، یک تابلوی اعلانات می‌تواند کمک زیادی به انجام باکیفیت این کارها به شما بکند. آیا می‌دانستید جزئیات آن‌قدر برای وس اندرسون مهم بوده‌اند که او مقالاتی را برای تمام روزنامه‌هایی جعلی که در این فیلم می‌بینید نوشته است؟ احتمالا در پشت تمام چیزهایی که به تابلوی پشت سر بازرس هنکلز (با بازی ادوار نورتون) نصب شده است داستانی پنهان شده است.

مطالب مرتبط: 

منبع: houzz 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه