Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون داخلی مرکز خرید دبی مال در مناسبت های خاص

به قلم: تحریریه چیدانه

فضای اداری و تجاری: مراکز خرید بزرگ و معتبر دنیا به مناسبت‌های مختلف دست به تغییر در دکوراسیون داخلی خود می‌زنند تا همراه با تقویم ظاهر خود را نیز تغییر بدهند. این کار نه تنها در رونق بیش‌تر این مراکز خرید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بلکه از نظر معماری و طراحی داخلی نیز حائز اهمیت است. مرکز خرید معتبر با استخدام معماران و طراحان داخلی حرفه‌ای سعی می‌کنند در رقابت با یکدیگر موفق عمل کرده و گوی سبقت را از یکدیگر بربیاند. نکته جالب توجه این است که آن‌قدر این مسئله در دنیا جاافتاده است که شرکت‌های معتبر معماری در دنیا راه‌اندازی شده‌اند که تخصص آن‌ها طراحی مراکز خرید به مناسبت‌های خاص است. به همین دلیل در این مطلب نمونه‌های مختلف از این ایده را مرکز خرید دوبی گرد هم آوردیم با چیدانه همراه باشید تا شما را در این موضوع با خود همراه کنیم. 

تابلو فرش ریحان

بررسی دکوراسیون‌های ویژه مناسبتی در بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا: مرکز خرید دوبی

مرکز خرید دوبی به دلیل شرایط جغرافیایی که در آن واقع شده‌است و اهداف بلند مدت خود علاوه بر گردشگر داخلی سعی در جذب گردشگران خارجی نیز دارد و با توجه به این‌که بومیان آن همگی مسلمان هستند لذا علاوه بر اعیاد مذهبی مسلمانان، مناسبت‌های ویژه کشورهای غیر مسلمان را نیز در تقویم خود دارد و برای هر یک از آن‌ها استراتژی و برنامه خاص خود را دارد. هر یک از این برنامه‌ها به‌تنهایی سبب جذب بازدیدکننده خواهد شد.

دوبی مال در رمضان

دوبی مال در ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی دارد. حفظ آرامش و رنگ و بوی رمضان موضوعی ا‌ست که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نماد سنتی رمضان در کشور امارات متحده عربی هلال ماهی‌ست که با ستاره‌های درخشان پیرامونش آسمان شب را تداعی می‌کند. همه ساله در ماه مبارک رمضان در این ماه هلال ماه و ستاره‌ها کلیه فضای داخلی دوبی مال را مزین می‌کنند.

در میدان مرکزی، مرکز خرید نمادها از سقف آویزان می‌شوند و آنقدر تعدادشان زیاد است که آسمان شب را تداعی می‌کنند. بسیاری از برندهای اروپایی موجود در مرکز خرید از این فضا پیروی کرده و پنجره‌ها و ویترین‌های خود را با ستاره‌های طلایی مزین می‌کنند. عامل اساسی که در کلیه طراحی‌های داخلی در این ماه درنظر گرفته می‌شود آرامش است که علاوه بر حفظ آرامش بازدیدکنندگان، سعی می‌کند تا در حفظ آرامش بصری آنان نیز موفق عمل کند. اما استفاده از این نمادها بدون هماهنگی مدیریت کلی مجموعه امکان‌پذیر نخواهد بود. برای همین است که این تزئینات و دکور اصلی مجموعه از هماهنگی خاصی برخوردار است و همگی یکپارچه به نظر می‌رسند. رنگ به‌کار رفته در ستاره‌ها و هلال ماه و چراغ‌های آویز در سراسر مرکز خرید دوبی معمولا رنگ طلایی ا‌ست گه ترکیب آن با رنگ مشکی تداعی‌کننده دنیای لاکچری است. چراغ‌های آویز که معمولا شبیه فانوس‌های خودمان هستند در شب روشن می‌شوند.

جشنواره‌های متنوع که هر یک با دکور خاص در بخشی از این مرکز خرید در شب‌های رمضان برگزار می‌شود تنها قسمتی از برنامه ماه رمضان در این مرکز خرید است. این ماه از اعتبار ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است و شب‌های آن معمولا شب‌های تفریح و گردش است. مرکز خرید دوبی نیز با توجه به امکانات ویژه زیادی که در زمینه تفریحی ورزشی دارد معمولا برگزار کننده جشنواره‌های متفاوت شبانه است که هر یک دکور خاص خود را دارد. در این ماه کلیه فروشگاه‌ها به برگزاری حراجی‌های بی‌نظیری اقدام می‌کنند. این حراجی‌ها مختص فروشگاه‌ها نبوده و رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با آن‌ها همراهی می‌کنند. رستوران‌ها با دکوراسیون مخصوص رمضان  نسبت به ارائه افطاری‌ با غذاهای عربی ویژه این ماه با قیمت‌های باورنکردنی نسبت به جلب رضایت مشتریان خود اقدام می‌کنند.

در نهایت همه کسانی که در این مرکز خرید مشغول به ‌کار هستند اعم از مسلمان و غیرمسلمان سعی می‌کنند نمادهای کوچکی از این ماه را در محل کسب خود استفاده کنند. تابلوهای «رمضان مبارک» نیز در جای‌جای مجموعه دیده می‌شود.

مرکز خرید دوبی در عید سعید فطر و عید قربان

با توجه به اینکه عید سعید فطر و عید قربان از اعیاد بزرگ همه مسلمان جهان از هر مذهبی ‌ست، در تقویم مرکز خرید دوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در پایان ماه مبارک رمضان و همزمان با عید سعید فطر هزاران چراغ آویز در کنار هلال ماه و ستاره‌های آویزان از سقف قرار می‌گیرد که همگی به رنگ طلایی است. پذیرایی رایگان از برنامه‌های ویژه این روزهاست. و تابلوهای شکیل «عید مبارک» در همه جای مرکز خرید و در ویترین فروشگاه‌ها دیده می‌شود. هماهنگی رنگ‌ها و رسم‌الخط این تابلوها بسیار ستودنی ا‌ست و هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

این مرکز خرید هماهنگ با همه جشنواره‌هایی که ویژه این اعیاد در سطح شهر دوبی برگزار می‌شود اقدام به برگزاری جشنواره‌های ویژه‌ای در بخش‌های فروشگاهی و تفریحی می‌کند. طراحی فضای داخلی به‌گونه‌ای است که بازدیدکننده را از حال و هوای مذهبی این روزها دور نکند و در حفظ و اشاعه فرهنگ مذهبی آن قدم موثر باشد.

مرکز خرید دوبی همزمان با آغاز سال نو میلادی 

به دلیل حضور گردشگران خارجی و ساکنان غیر بومی در شهر دوبی برگزاری سنت‌های سال نو میلادی در این مرکز خرید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علیرغم اینکه امارات متحده عربی کشوری مسلمان است، گردشگران خارجی از جشن گرفتن آغاز سال نو در مرکز خرید دوبی لذت می‌برند.برف بازی در هوای بهاری از جذابیت‌های بی نظیری ا‌ست که مدیران این مرکز خرید برای بازدیدکنندگان خود تدارک می‌بینند. آدم برفی و  درخت کریسمس که برای غیرمسلمانان سنبل شروع سال نو است از دکورهای ویژه این مناسبت است.

طراحی دکوراسیون مغازه ها برای کریسمس

مرکز خرید دوبی حراج‌های فصلی و دکور ویژه 

یکی از ابتکارات مدیران مراکز خرید در جذب مشتری خلق مناسبت‌های خاص خود در تقویم کاری مرکز خرید است. مرکز خرید دوبی برای هریک از حراج‌های فصلی خود دکور ویژه با جوایز خاص که معمولا از اتومبیل‌های برندهای لوکس است در نظر می‌گیرند که معمولا در وسط مرکز خرید قرارداده می‌شود و فصل‌به‌فصل و هر سال این دکور تغییر می‌کند. به طور مثال در یکی از حراج‌های تابستانه یک خودروی لامبورگینی گالاردو به رنگ نارنجی در ارتفاعی حدود سه متر بالاتر از سطح زمین قرار داده شده‌ بود. رنگ غالب دکور اطراف آن سرمه‌ای بود که مقدار کمی رنگ نارنجی هم‌رنگ این خودرو در آن به کار رفته شده بود. به هر حال پشت همین سازه به نسبت کوچک و موقتی فکر و هنر پنهان است و مسجل است که برای خلق آن زحمت زیادی از نظر فکری و فیزیکی کشیده شده بود. 

به نظر می‌رسد در شروع به کار هر مرکز خرید باید تقویم خود را ببندد. علاوه بر اعیادی که برای اکثر مردم منطقه مهم تلقی می‌شود، می‌تواند روزهای خاص خود را در تقویم خود جای دهد. برای همه آن‌ها طراحی و دکوراسیون خاص خود را داشته باشد. همزمان نسبت به برگزاری جشنواره‌ها در مجموعه خود اقدام کنند و بهتر است کنش‌گر باشند و به ‌تنهایی با برنامه‌های خاص خود به جذب بازدیدکننده بیشتر از مجموعه کمک کنند. به هر حال اگر بهره‌برداران مراکز خرید را به عنوان یک بنگاه اقتصادی تلقی کنندکه باید هر ساله از نظر اقتصادی موفق باشد حتما نسبت به برنامه‌ریزی اقدام خواهند کرد و از هزینه برای زیباتر جلوه دادن مجموعه خود در اعیاد خاص نمی‌هراسند و آن را هزینه اضافی نمی‌دانند.

منبع : گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه