Chidaneh.com placeholder image

مدل پرده صاف یا فلت با ظاهری شیک و آراسته

به قلم: نرگس مهردادیان

پرده فلت (flat) یا صاف یکی از انواع مدل‌های پرده ساده، شیک و زیباست و همانطور که از نامش مشخص است به به پرده‌ای که با پارچه‌ به‌صورت صاف و بدون چین دوخته می‌شود، می‌گویند. بعضی پارچه‌ها به‌دلیل بزرگ بودن گل یا تک گل بودن یا داشتن گلدوزی زیاد نمی‌توان به‌صورت پلیسه یا چین‌دار دوخت و باید به‌صورت صاف یا فلت دوخته شود تا نمای بهتری داشته باشد. مدل پرده صاف با پارچه‌های مختلفی چون تور، حریر، مخمل یا کتان دوخته می‌شود و طرح‌های متنوع و زیبایی دارد و به‌دلیل مصرف کم پارچه از نظر قیمت نسبت به پرده‌های چین‌دار به صرفه‌تر است. این پرده بیشتر در سالن‌های همایش، آمفی تئاتر، لابی هتل یا دکوراسیون داخلی منازل مدرن استفاده می‌شود. در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد پرده خانه صحبت کردیم در این مطلب از چیدانه می‌خواهیم به معرفی انواع مدل پرده فلت یا صاف، ویژگی‌ها و روش‌های دوخت آن بپردازیم. با ما همراه باشید…

قلت1
فلت2
فلت3

مدل پرده صاف مناسب چه سبکی است؟

مدل پرده صاف جزو پرده‌های مدرن است که در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن و ساده بیشتر کاربرد دارد. اما در دکوراسیون به سبک کلاسیک یا سلطنتی هم می‌توان همراه با تزیینات کلاسیک یا والان روی آن و با استفاده از پارچه‌های سنگین و کلاسیک آن را به‌کار برد. برای اطلاعات بیشتر در مورد پرده‌های مدرن مطلب پرده مدرن شیک و امروزی را بخوانید.

تابلو فرش ریحان
خواب

مدل پرده صاف برای چه فضاهایی مناسب است؟

در صورت انتخاب پارچه‌ای متناسب با سبک و دکوراسیون فضاهای مختلف، برای دوخت پرده صاف، این پرده برای فضاهای مختلف خانه چون آشپزخانه، سالن پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب مناسب به‌نظر می‌رسد. طراحان دکوراسیون داخلی برای پنجره‌هایی که نمای زیبایی در بیرون دارند از پرده صاف استفاده می‌کنند تا علاوه بر پوشش پنجره بتوان از فضای بیرون هم لذت برد. به‌دلیل سادگی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک هم بسیار مناسب است.

گلدار

پارچه‌های مختلف مورد استفاده در پرده صاف

می‌توان از انواع پارچه‌های پرده‌ای مختلف برای دوخت مدل پرده‌ صاف با توجه به سلیقه افراد و سبک دکوراسیون منزل استفاده کرد؛

  • اگر می‌خواهید از نور طبیعی استفاده کنید از پارچه توری برای پرده فلت استفاده کنید.
  • اگر مایلید از نور طبیعی استفاده نکنید پارچه پرده کتان ساده یا چاپی مناسب است.
  • اگر به‌دنبال پرده کلاسیک یا سلطنتی هستید از پارچه پرده مخمل و والان روی آن استفاده کنید.
  • اگر به پرده مدرن علاقه دارید از پارچه پلی استر یا پارچه ساتن برای پرده فلت استفاده کنید.
  • و اگر به‌دنبال پرده لوکس و گران قیمت هستید، پارچه ابریشم که استحکام و تراکم خوبی دارد را به‌کار ببرید.
انواع1
انواع2

انواع دوخت پرده بدون چین و صاف

مدل پرده فلت به روش‌های مختلفی دوخته می‌شود. انواع دوخت این پرده شامل؛

  • دوخت صاف بدون آستر: در این مدل پارچه فلت به‌طور ساده و یک‌لا، بدون چین دوخته می‌شود. در این روش فضای بیرون از داخل به راحتی قابل تماشاست و نور بیرون به‌طور کامل وارد خانه می‌شود.
  • دوخت حریرکشی: در این مدل پارچه فلت به‌صورت صاف و بدون چین دوخته شده و حریر به اندازه‌ دلخواه پلیسه می‌شود. در این روش نور بیرون کمتر به داخل خانه وارد می‌شود.
  • دوخت آسترکشی: این مدل مانند حریرکشی دوخته می‌شود اما به‌دلیل جنس ضخیم‌تر پارچه آستر نسبت به حریر نور خیلی کم‌تری وارد خانه می‌شود.
دیگر

دیگر انواع مدل پرده فلت

غیر از نوع جمع شونده به چپ و راست پرده صاف یا فلت چند مدل از پرده‌های جمع شونده به بالا نیز وجود دارند که جزو مدل پرده‌های بدون چین و صاف به حساب می‌آیند. این پرده‌ها شامل پرده غلتکی، رومن و شید رول است. که در ادامه به معرفی آن ها می‌پردازیم؛

غلتکی

مدل پرده غلتکی صاف

پرده غلتکی که یکی از انواع مدل‌های پرده صاف است، به‌صورت ساده بالای پنجره نصب می‌شود و دور غلتکی فنری پیچیده شده که با استفاده از آن، باز و بسته می‌شود. این پرده هنگام باز شدن کاملا صاف و بدون چین بوده و زمان جمع شدن، به‌صورت استوانه‌ای بالای پنجره درمی‌آید و دیده نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود هنگام جمع شدن، نور به‌طور کامل به داخل بتابد و هیچ قسمتی از پنجره پوشانده نشود. این مدل پرده برای پنجره‌هایی که به داخل باز می‌شوند، مناسب است.

غلتکی ترکیبی

مدل پرده غلتکی، جنبه تزیینی کمتری داشته و بیشتر کاربردی است و گاه به‌صورت ترکیبی با پرده‌های تزیینی استفاده می‌شود. این پرده را می‌توان به شکل‌های مختلفی چون چاپ استنسیل، دوخت انواع نوار، مهره و تزیینات به لبه‌ یا روی پرده تزیین کرد. در دوخت این پرده بهتر است از پارچه‌های آهاردار استفاده شود تا هنگام نصب، پرده ظاهری منظم، صاف و آراسته داشته باشد. همچنین می‌توان برای پنجره‌های کوچک از پرده غلتکی با کاغذ ضخیم بافت‌دار استفاده کرد. پارچه‌های ساده و راه راه برای دوخت مدل پرده غلتکی مناسب‌تر از پارچه‌های طرح‌دار است. اما اگر از پارچه‌های طرح‌دار استفاده ‌کردید، توجه کنید که طرح به‌صورت متقارن روی پرده قرار گیرد. برای تهیه این نوع پرده در اندازه‌گیری ابعاد پنجره و برش پرده دقت زیادی داشته باشید چراکه کوچکترین ایرادی هنگام نصب پرده دیده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مطلب انواع پرده کرکره‌ای منزل را بخوانید.

رومن

مدل پرده رومن فلت

پرده رومن (Roman curtain) یکی از انواع مدل‌های پرده صاف است که در آن سادگی با ظرافت و زیبایی ترکیب شده و برای دکوراسیون به سبک مدرن مناسب است. این مدل پرده پارچه‌ای است و با کمک سیستم بند ناف و حلقه‌هایی  دوخته شده‌ در پشت پارچه، بالا و پایین می‌شود. در مدل پرده رومن، تخته یا تونل‌ها در فواصل منظم دوخته می‌شود، این تخته‌ها هنگام پایین آمدن کاملا صاف و بدون چین بوده و هنگام بالا رفتن چین‌هایی در فواصل مشخص ایجاد می‌کنند. 

رومن ترکیبی

این مدل به‌صورت کرکره‌ای باز و بسته شده و مانند پرده‌های شید رول به‌طور عمودی به سمت بالا جمع می‌شود. معمولا از پارچه‌های ساده و بافت‌دار برای دوخت این نوع پرده استفاده می‌شود اما پارچه‌های راه راه یا چهارخانه نیز به‌دلیل خطوط تای منظم برای این مدل پرده زیبا به نظر می‌رسد. بهتراست این پرده داخل قاب و فرورفتگی دور پنجره نصب شود تا هنگامی که پرده باز می‌شود داخل قاب پنجره قرار گیرد و به خوبی آن را بپوشاند.

شید

مدل پرده شید رول صاف

پرده شید رول (Roller Blinds) از انواع مدل پرده صاف و بدون چین، یک لایه پرده ساده است که به‌طور کامل پنجره را می‌پوشاند و نوع کرکره‌ای آن بسیار پرکاربرد است. این پرده مکانیزم ساده‌ای در بین پرده‌های بالا رونده دارد و از مزایای آن نصب آسان و تنوع بالاست. معمولا انتخاب انواع مختلف این پرده با توجه به تنوع بالای طرح و رنگ، با توجه به میزان عبور نور خواهد بود. این پرده با ظاهر منظم و بدون چین خود هنگام باز بودن یکی از بهترین‌ها برای زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل، اماکن تجاری یا محل کار است. 

شید ترکیبی

لغت شید در زبان انگلیسی به معنای سایه است و پرده شید به‌منظور ایجاد سایه روی پنجره‌ است. این پرده در انواع مدل‌های چاپی، ساده، طرح‌دار و دو مکانیزم طراحی و تولید می‌شود. این پرده به یک میله وصل شده و به‌راحتی بالا یا پایین می‌رود و کاملا در قاب پنجره قرار می‌گیرد. این مدل پرده در گذشته معمولا با پارچه تک رنگ و ساده دوخته می‌شد اما امروز پرده‌های شید در جنس‌ و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. مدل پرده شید رول معمولا از جنس پنبه، کتان، بامبو، سولیت و پلی‌استر است. روی این پرده می‌توان آرم دلخواه کار یا برند خود، تصاویر شخصی، مناظر، طبیعت یا لوگو شرکت را چاپ کرد. برای اطلاعات بیشتر مطلب پرده شید را بخوانید.

مزایا

مزایای استفاده از انواع مدل‌های پرده صاف

  • به‌دلیل میزان پارچه کم برای دوخت قیمت مناسب‌تری دارد.
  • قابلیت کنترل نور ورودی را دارد.
  • علاوه بر زیبایی داخل خانه، از نظر ناظر بیرونی هم پنجره منظم و مرتب دیده می‌شود.
  • به‌دلیل سادگی و در صورت استفاده از پارچه‌هایی با طرح ساده، فضا را دلبازتر می‌کند.
  • در دو حالت باز و جمع ظاهری مرتب خواهد داشت.
  • به دلیل سادگی در انواع دکوراسیون مدرن، ساده و با استفاده از تمهیداتی در دکوراسیون کلاسیک هم کاربرد دارد.
  • برای انواع فضاهای کوچک و بزرگ و فضاهای مختلف خانه مناسب است.
عوامل

عوامل موثر در انتخاب پرده بدون چین و صاف

در هنگام خرید پرده صاف یا فلت بهتر است نکاتی در نظر گرفته شود تا پس از انتخاب و نصب، پرده‌ای زیبا و بدون نقص داشته باشید؛

  • پارچه‌ای هماهنگ با سبک و سایر اجزای دکوراسیون،‌ رنگ و جنس پارچه مبلمان انتخاب کنید.
  • از پارچه‌هایی با طرح ساده و رنگ‌های خنثی در فضا‌های کوچک استفاده کنید تا محیط دلبازتر و بزرگتر به‌نظر برسد.
  • بهتر است پارچه پرده کشی نبوده و آهاردار باشد تا زمان جمع شدن پرده، مشکلی ایجاد نشده و ظاهری مرتب داشته باشد.
  • به دوخت تمیز پرده توجه زیادی شود چراکه در ظاهر پرده صاف مشکلات دوخت بیشتر دیده می‌شود.
صاف
رومن2

کلام پایانی

پرده صاف، فلت یا بدون چین پرده‌ایست که کاملا بدون چین دوخته می‌شود و دارای ظاهری منظم و مرتب در داخل و خارج پنجره است. این مدل پرده بیشتر مناسب سبک دکوراسیون‌ مدرن و ساده و فضاهای کوچک است. اما در ترکیب با دیگر پرده‌ها می‌توان از آن در دکوراسیونی به سبک کلاسیک و سلطنتی و فضاهای بزرگ هم استفاده کرد. این پرده با پارچه‌ها و در طرح و رنگ‌های مختلف دوخته می‌شود و روش‌های گوناگونی برای دوخت دارد. پرده‌های غلتکی، رومن و شید رول نیز به نوعی جزو پرده‌های صاف و بدون چین به حساب می‌آیند. شما هم اگر به استفاده از این نوع پرده در دکوراسیون خانه یا محل کار خود علاقمند شدید می‌توانید با کمک این مطلب بهترین و شیک‌ترین انتخاب را داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر مطالب راهنمای خرید پرده، راهنمای نصب پرده و تمیز کردن و شستن پرده را بخوانید.

 

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه