Chidaneh.com placeholder image

تمیز و مرتب کردن اتاق نشیمن ؛ به استقبال نوروز

به قلم: لاله داورپناه

خانه داری : این روز ها بازار خانه تکانی های نوروز داغ است. همه آستین بالا زده اند و دست به کار شده اند. چیدانه در طول کمپین 40 روز تا نوروز با شما همراه بوده تا یک به یک دستی به سر و گوش فضاهای مختلف خانه بکشید. این بار نوبت اتاق نشیمن است. فضای نشیمن همیشه قسمتی از خانه است که ما زمان زیادی را در آن‌ می‌گذرانیم. این زمان‌ می‌تواند هنگام تماشای تلویزیون باشد و یا یک چرت روزانه بر روی کاناپه اتاق نشیمن. در این فضا کارهای مختلفی انجام می‌شود و به همین دلیل معمولا سریع دچار بی‌نظمی و کثیفی می‌شوند و اگر برای تمیز کردن این فضاها برنامه نداشته باشیم به زودی با حجم زیادی از کارهای نکرده روبه‌رو می‌شویم که انجام یکباره آن‌ها بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده است. به همین دلیل بهتر است به نشیمن خانه تان توجه ویژه‌ای داشته باشید و طبق یک زمان‌بندی و برنامه‌ریزی درست این فضا را تمیز کرده و به قسمت‌های مختلف آن نظم دهید. از این رو چیدانه 7 نکته بسیار مهم در مورد این فضا را گرد هم آورده تا بتواند به شما در این زمینه کمک کند. امیدواریم رعایت این 7 نکته بتواند فرایند تمیز کردن فضاهای نشیمن خانه شما را راحت‌تر کرده و زمان زیادی از شما نگیرد.

مطلب پیشنهادی : خانه تکانی با برنامه ریزی درست ؛ به استقبال نوروز

سرویس خواب بالسا

برنامه ریزی در کارها ؛ به استقبال نوروز

  1. کفپوش‌ها را تمیز کنید.

این کار کاملا به جنس و نوع کف پوش خانه شما بستگی دارد: چوب، سرامیک، لینولئوم، و فرش (که هر کدام از این‌ها نیز انواع مختلفی دارند) به شیوه‌های مختلفی برای تمیز کردن نیاز دارند. کدام شیوه مناسب کفپوش‌های خانه شما است؟

مطلب پیشنهادی :شستن فرش ؛ به استقبال نوروز

  • جاروبرقی کشیدن بهترین و موثرترین راه برای تمیز کردن تمام گرد و خاک‌‌ها و دیگر کثیفی‌هایی است که بر روی کف خانه شما وقتی روی آن با فرش پوشانده شده، است (و اگر حیوانات خانگی در خانه دارید این کار را حتما باید به صورت روزانه انجام دهید).

مطلب پیشنهادی : تمیز و مرتب کردن اتاق خواب ؛ به استقبال نوروز

  • اگر کفپوش‌های خانه شما از جنس کاشی یا چوب هستند بهترین راه برای تمیز کردن آن‌ها کف‌شور است. اگر کف خانه شما با فرش پوشیده شده است می‌توانید برای تمیز کردن آن‌ از جاروهای مخصوص فرش (جاروهای غیرالکتریکی که دارای دسته‌ای هستند که وقتی آن‌ها را فشار می‌دهید فرچه‌هایی از زیر آن بیرون می‌آیند) استفاده کنید. هر دوی این شیوه‌ها سر و صدای کم‌تری نسبت به جاروبرقی ایجاد می‌کنند و اگر از آن‌ها به طور منظم استفاده کنید فاصله بین جارو برقی زدن خانه‌ طولانی‌تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی : تمیز و مرتب کردن آشپزخانه ؛ به استقبال نوروز

  1. با استفاده از کف‌شور کفپوش‌های خانه خود را تمیز کنید.

استفاده از برخی از شیوه‌های نوآورانه و جدید برای تمیز کردن کفپوش‌ها بسیار سودمند است، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند بهتر از کف‌شورها پارچه‌ای لکه‌های قدیمی و چسبناک روی کفپوش‌ها را از بین ببرند. در آشپزخانه و دیگر قسمت‌های خانه، خیلی مهم است که کفپوش‌ها به طور منظم تمیز شوند و برق بیافتند. در مورد کفپوش‌های سرامیکی و یا کفپوش‌ها بافت‌دار هیچ وسیله‌ای بهتر از کفشور‌های پارچه‌ای نمی‌تواند کثیفی‌ها درون شکاف‌ها و حفره‌ها را تمیز کند.

  • تعداد زیادی کف‌شور پارچه‌ای با انواع و اقسام طراحی‌های گوناگون در بازار موجود است. کف‌شورهای پارچه‌ای با پارچه‌های واقعی بسیار بهتر از کف‌شورهای اسفنجی سطوح را تمیز می‌کنند و در ضمن عمر بیش‌تری هم دارند. وقتی از کف‌شورهای پارچه‌ای استفاده می‌کنید یک موضوع تضمین می‌شود: وقتی با استفاده از نیروی عضلانی خود سطوح را با این نوع کف‌شورها تمیز کنید، کفپوش‌ها ظاهری بسیار تمیز و براق پیدا می‌کنند. برای تمیز کردن کفپوش‌ها می‌توانید از آب داغ و ماده شوینده مناسب استفاده کنید (قبل از استفاده از ماده شوینده برچسب روی آن را بخوانید از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید).

مطلب پیشنهادی : تغییر دکوراسیون نشیمن ؛ به استقبال نوروز

  1. اگر در خانه حیوان خانگی دارید باید با کک‌ها مبارزه کنید.

بهترین عنصر دفاعی شما در برابر کک‌ها جارو برقی است. البته فرش هم مبارزه با کک‌ها را سخت‌تر می‌کند. فرش فضای بسیار خوبی برای زندگی و پرورش کک‌ها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که از بین بردن آن‌ها بسیار سخت شود. اگر در خانه حیوان خانگی دارید هر روز خانه خود را جارو برقی بکشید. این کار از زیاد شدن و تکثیر کک‌ها جلوگیری می‌کند و مبارزه با آن‌ها را بسیار راحت‌تر می‌کند.

  • برای از بین بردن کک‌ها بدون استفاده از مواد سمی، پس از هر بار جارو برقی زدن خانه، مقداری بوراکس روی فرش بریزید و اجازه دهید این ماده در سطح پشت فرش‌ها نیز نفوذ کند. اگر این کار را انجام دهید دیگر هیچ ککی در خانه شما پیدا نمی‌شود. بوراکس را می‌توانید در بخش محصولات شوینده فروشگاه‌های بزرگ پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی : دست سازهای بهاری ؛ به استقبال نوروز

  1. مبلمان را گردگیری کنید.

گرد و خاک بسیار ریز و کوچک که از چشمان ما پنهان می‌مانند در همه جا حضور دارند و باید فکری به حال تمیز کردن آن‌ها کرد. این گرد و خاک‌ها را در هر جای خانه می‌توان پیدا کرد و ممکن است باعث سرفه، سرماخوردگی، و حتی آسم شوند. علاوه بر گردگیری، جارو برقی زدن نیز می‌تواند به از بین بردن این گرد و خاک‌ها کمک کند.

  • برای گردگیری کردن مبل‌ها، یک دستمال نم‌دار بردارید و با آن سطوح مختلف مبل را گردگیری کنید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا تمام سطوح ممکن گردگیری شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که دستمال را فقط در یک جهت حرکت دهید تا گرد و خاک بر روی سطوح پخش نشوند. هم‌چنین برای انجام این کار می‌توانید از اسپری‌های مخصوص تمیز کردن مبلمان استفاده کنید تا کار شما راحت‌تر شود.

مطلب پیشنهادی : با گرد و خاک در خانه چه کنیم؟

پاک کردن لکه‌های مختلف از روی مبل

  1. مبل‌های چوبی را با استفاده از واکس مبل برق بیاندازید.

مانند شیشه‌شور، واکس مبل نیز بیش از آن‌که آن را تمیز کند باعث برق افتادن مبل می‌شود. با این حال، از این ماده برای تمیز کردن مبل‌های چوبی نیز می‌توان استفاده کرد. قبل از استفاده از واکس مبل، برچسب روی آن را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید واکسی که انتخاب کرده‌اید مناسب چوب مبل شما هست. در غیر این صورت ممکن است به قسمت‌های چوبی مبل آسیب برسد.

  • برخی از مبل‌ها در برابر آب مقاوم هستند. در این حالت شما می‌توانید با یک دستمال پارچه‌ای آغشته به مواد شوینده سطح مبل را تمیز کنید. فقط پس از انجام این کار به سرعت سطوح چوبی را با دستمال خشک کنید.

  • سپس مقدار مورد نیاز از واکس را روی سطوح چوبی مبل قرار داده و آن را واکس بزنید تا حسابی برق بیافتد. این کار باعث می‌شود که گرد و خاک کم‌تر جذب مبل‌های خانه شما شود.

  1. هنگام استفاده از شوینده‌های همه‌کاره دقت به خرج دهید.

به عنوان یک قانون کلی باید گفت که شوینده‌های همه‌کاره آن‌قدرها هم که شما فکر می‌کنید مناسب همه سطوح نیستند. پیش از استفاده از این نوع شوینده‌ها، برچسب روی آن‌ها را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که مناسب کار شما هستند. البته بهتر است این کار را پیش از خریدن این نوع شوینده‌ها در خود فروشگاه انجام دهید تا متحمل یک هزینه اضافی هم نشوید. سپس دست به کار شده و سطح مورد نظر خود را تمیز کنید.

  • به عنوان یک قانون کلی باید بدانید که بهتر است شوینده‌های مختلف را با هم ترکیب نکنید. انجام چنین کاری ممکن است بسیار خطرساز شود. از هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه و بر اساس دستورالعمل روی برچسب‌های آن‌ها استفاده کنید.

  1. به خرت‌وپرت‌ها نظم دهید و کوسن‌ها را پف دهید.

اکنون که تمام سطوح و کفپوش‌های خانه را تمیز کرده‌اید، نوبت به آن رسیده که کارهای نهایی فرایند تمیز کردن فضاهای نشیمن را انجام دهید. کوسن‌ها را پف دهید، پرده‌ها را صاف کنید، و به تمام خرت‌وپرت‌های موجود در فضاهای نشیمن نظم دهید. اگر نیاز است وسایل اضافه را مشخص کرده و آن‌ها را به انباری ببرید. اگر خرت‌وپرت‌های زیادی در اتاق وجود دارند، آن‌ها را دسته‌بندی کرده و روی آن‌ها برچسب بزنید تا در آینده وقتی به آن‌ها نیاز پیدا کردید، بتوانید به راحتی آن‌ها را پیدا کنید. این کار تاثیر زیادی در نظم‌بخشیدن به فضای نشمین خانه دارد.

  • اکنون که تمام کارها را انجام داده‌اید، کمی بنشینید و به دقت به کارهای انجام‌شده فکر کنید و ببینید که آیا کاری باقی مانده است یا خیر. آیا کاری را فراموش کرده‌اید؟ آیا دستگیره‌ها را روغن‌کاری کرده‌اید؟ آیا دیوارهای کثیف را تمیز کرده‌اید؟ آیا چراغ‌ها سوخته را عوض کرده‌اید؟

مطالب مرتبط: با خرابکاری های‌ خانم های حواس پرت چه کنیم؟!

با نمک گل های مصنوعی را برق بیاندازید

تمیز کردن و خانه تکانی نوروز

9 ویژگی کسانی که خانه ای مرتب و منظم دارند

منبع: wikihow | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه