Chidaneh.com placeholder image

11 بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

سفر با معماری : این‌که فردی اهل مسافرت هستید یا نه خیلی مهم نیست، آن‌چه مهم است این‌که بتوانید فضاهای مختلفی در قسمت‌های گوناگون دنیا را تجربه کنید. خیلی‌ها اهل خطر کردن نیستند و گوشه گرم و نرم خانه را به هیچ چیز نمی‌فروشند. اما دنیا جاها و مکان‌های بسیار متنوع و زیبایی دارد که دل هر کسی را با خود می‌برد و باعث می‌شود که خانه را برای کسب تجربه‌های جدید در زندگی ترک کنیم. یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تنوع و گوناگونی در بین انسان‌ها و مکان‌ها در طراحی‌های بناها و شهرها نهفته است. در گوشه و کنار دنیا شما با طراحی‌های معمارانه‌ای روبه‌رو می‌شوید که هر کدام دارای ویژگی‌هایی از فضا و منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، دوره و زمانی که در آن ساخته شده‌اند، و حتی سلایق و ایده‌های سازنده آن هستند. سازه‌ها و ساختمان‌ها چیزی بیش از آجر و آهن هستند، آن‌ها پنجره‌ای رو به حیاتی دیگر هستند. از این رو، چیدانه تصمیم گرفته تا 12 بنا و مکان جذاب و بسیار خاص را به شما معرفی کند. اگر اهل مسافرت به مکان‌های جدید و کسب تجربه‌های منحصربه‌فرد هستید پس با چیدانه همراه باشید.

 جزیره سانتورینی در یونان

کاغذدیواری آیدی

1 – سانتورینی، یونان

سانتورینی (Santorini) جزیره‌ای است در قسمت جنوبی دریای اژه که 200 کیلومتر با سرزمین اصلی کشور یونان فاصله دارد. سانتورینی بزرگ‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایری است که آن هم سانتورینی نام دارد. خانه‌هایی با حجم‌های مکعب‌گونه و به رنگ سفید و مناظر فوق‌العاده دیدنی، مجموعه‌ای در حاشیه دریا خلق کرده که افقی رویایی رو به آب‌های آزاد دارد. 

مطلب پیشنهادی : تعطیلاتی استثنایی در جزیره بکر پانگکور در مالزی

خانه پیانو در چین

2 – خانه پیانو، چین

خانه پیانو (Piano House) که از ترکیبی از یک پیانو و ویولون تشکیل شده در سال 2007 ساخته شد. قسمت شفاف این سازه، یعنی ویولون، پله‌برقی‌ها و راه‌پله‌ها را در خود جای داده و از این طریق می‌توان به قسمت اصلی این سازه، یعنی پیانو، رسید. این بنا دارای طراحی داخلی و خارجی بسیار منحصربه‌فردی است و به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی برای دیدن از آن به چین سفر می‌کنند. مردم محلی به این بنا نام «عاشقانه‌ترین ساختمان چین» را داده‌اند.

مطلب پیشنهادی : ۷ ساختمان عجیب دنیا

وات رونگ خون در تایلند

3 – وات رونگ خون، تایلند

وات رونگ خون (Wat Rong Khun)، که بسیاری از خارجی‌ها آن را به نام معبد سفید می‌شناسند، یک سازه مدرن و عجیب است که به سبک معابد بودایی ساخته شده است. این معبد که متعلق به چالرمچای کوسیت‌پیپات است در منطقه چیانگ رای کشور تایلند واقع شده است. چالرمچای که خود این سازه را طراحی کرده و ساخته، آن را به عنوان محلی برای نمایش آثار هنری در سال 1997 افتتاح کرد. معبد سفید در تمام طول سال باز و برای بازدید ازآن کاملا رایگان است.

مطلب پیشنهادی : زندگی مجلل روی درخت!

تاج محل در هند

4 – تاج محل، هند

تاج‌محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگره و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده ‌است و طراحی داخلی  یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. همان‌طور که مشخص است، نام این بنا، ایرانی است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده ‌است. آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بوده و در سال ۱۶۴۷م (۱۰۵۷ ش) تکمیل شده ‌است. بنای تاج‌محل در ساعات مختلف روز رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرد به طوری که در هنگام صبح به رنگ صورتی، در عصر به رنگ سفید شیری، و در شب وقتی نور ماه روی آن می‌افتد به رنگ طلایی است. گفته می‌شود استفاده از چنین ایده‌ای در این بنا نشان‌دهنده ذات تغییرپذیر انسان است که این مسئله در اخلاق و رفتار همسر شاه‌جهان کاملا نمود داشته است.

مطلب پیشنهادی : تاج محل و نشانه های معماری ایرانی

مسجد نصیرالملک در  ایران

5 – مسجد نصیرالملک، ایران

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که به سبب رنگ صورتی به کار رفته در آن به مسجد صورتی هم معروف است. این مسجد در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند شیراز واقع شده و از نظر رنگ، طرح و نقش در ایران بی‌نظیر است. این مسجد به دستور میرزا حسن علی، ملقب به نصیرالملک در دوره قاجار ساخته شده و ساخت آن حدود 12 سال از سال 1293 تا 1305 خورشیدی طول کشیده است. ساخت این مسجد حاصل نبوغ دو ذهن خلاق و بی‌نظیر استاد محمدحسن معمار و استاد محمدرضا کاشی‌پز شیرازی است. مسجد نصیرالملک از نظر کاشیکاری و مقرنس‌کاری از زیباترین مساجد ایران است. این مسجد دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال آن قرار دارد. در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشی‌های رنگارنگ مزین شده است. مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است. شبستان غربی که پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و زیباتر است. طاق این شبستان روی ستون‌ها سنگی و با طرح مارپیچ روی آن در دو ردیف شش‏تایی و به تعداد ۱۲ عدد به نیت ۱۲ امام قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی : معماری اصیل ایرانی در خانه بروجردی‌‌ها

ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

6 – کلیسای ساگرادا فامیلیا، اسپانیا

ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia: واژه لاتین به معنی خانواده مقدس) کلیسایی در شهر بارسلون است که علاوه بر مکان مذهبی بودن، از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این کلیسای کاتولیک از سال ۱۸۸۲ میلادی در حال ساخت بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ ساخت آن تمام نخواهد شد. این کلیسا را آنتونیو گائودی (۱۸۲۸-۱۹۲۶) معمار مشهور اسپانیایی طراحی کرد که ۱۵ سال آخر عمرش را صرف تکمیل این کلیسا کرد. با این‌که ساخت این بنا هنوز به اتمام نرسیده، اما سازمان یونسکو آن را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است.

مطلب پیشنهادی : کلیسای نور ، تادائو آندو

ماچو پیچو در  پرو

7 – ماچو پیچو، پرو

ماچو پیچو (Machu Picchu) به معنی قله قدیمی، یک محوطه باستانی به جا مانده از آثار دوره اینکاها است که در ارتفاع ۲۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنه کوه در بالای دره اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته ‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشده اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو احتمالا شناخته‌شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها است. این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌شده و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده ‌است. ماچو پیچو برای قرن‌ها فراموش شده ‌بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است. این اثر در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی‌شد. پس از آن، ماچو پیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود. ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده ‌شده مطابق با اصول معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده ‌است. اولین بنای این مجموعه این‌تی‌هوآتانا به معنی معبد خورشید است که دکوراسیون داخلی آن با 3 پنجره تزیین شده است و باستان‌شناسان آن را منطقه مقدس می‌نامند.

مطلب پیشنهادی : طراحی دکوراسیون لوکس با ویژگی های سبک کلاسیک

ساختمان پارلمان مجارستان

8 – ساختمان پارلمان، مجارستان

ساختمان پارلمان (Parliament Building) یکی از زیباترین ساختمان‌های مجارستان و اروپاست و در سال‌های 1885 تا 1902 بعنوان پارلمان مجارستان مورد استفاده بوده است و اکنون یکی از میراث‌های فرهنگی و باستانی جهان محسوب می‌شود. این بنا با الهام از ساختمان پارلمان انگلستان ساخته شده است و رونمای گنبدی شکل و مناره‌های تاجی شکل اطراف ساختمان و نورپردازی حیرت‌آور این ساختمان در شب و انعکاس تصویر آن در رود دانوب صحنه‌ای رویایی را برای شما مصور خواهد کرد و که هرگز از مخیلات شما محو نخواهد شد. این ساختمان در کنار رودخانه دانوب و در حاشیه خیابان کوشوت لایوش و به طول 250 در کناره رود گسترده شده است و محوطه پشتی این ساختمان فضاهایی سبز زیبا و دلپذیر را مهیا کرده است که در طول اعصار و دوران همواره پذیرای جهانگردانی از سراسر جهان بوده است. در شب‌های تابستان دولت مجارستان معمولا محوطه پشتی پارلمان برای کنسرت‌های روباز خیابانی آماده می‌کند که نواهای شنیدنی کنسرت جمعی نوازندگان مطرح کشور شور و شوق روح را به پرواز در‌آورده و صوت دلنشین اپرا‌خوان‌ها فضای دلپذیری را برای شما به یادگار خواهد گذاشت.همچنین دکوراسیون داخلی این بنا نیز بسیارباشکوه است و چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

مطلب پیشنهادی : نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه

قصر ایده‌آل فردیناند چوال در فرانسه

9 – قصر ایده‌آل فردیناند چوال، فرانسه

ساخت قصر ایده‌آل فردیناند چوال (Ferdinand Cheval’s Ideal Palace) در آوریل سال 1879 توسط مامور پست فرانسوی، فردیناند چوال آغاز شد. او در طراحی این بنا از شکل عجیب یک سنگ الهام گرفته بود. این قصر نمونه‌ای از هنر بی‌تکلف (naïve art) و ترکیبی از سبک‌های مختلف است. فردیناند چوال، پستچی فرانسوی، بدون گذراندن هیچ آموزش معماری و هنری رسمی، 33 سال از ‏عمر خود را صرف چسباندن این سنگ‌های عجیب که در مسیر کارش برای رساندن نامه‌ها جمع‌آوری می‌کرد و نیز خلق ‏این ساختمان فوق‌العاده کرد. ساخت این کاخ در 1879 آغاز شد و در 1912 به پایان رسید. او هر روز در این مدت، مسیر ‏پست 18 مایلی خود را با یک چرخ دستی ساده برای جمع‌آوری سنگریزه‌های عجیب و غریب می‌پیمود. این کاخ در ‏شهر هوتریس در جنوب شرقی فرانسه واقع شده و معمولا در تمام طول سال برای بازدیدکنندگان باز است و گاهی ‏در آن کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های فوق‌العاده خاص برگزار می‌شود.

مطلب پیشنهادی : رستوران زنجیره ای مک دونالد در فرانسه

کپتال گیت، امارات متحده عربی

10 – کپتال گیت، امارات متحده عربی

کپیتال گیت (Capital Gate: دروازه پایتخت) واقع در شهر ابوظبی امارات متحده عربی آسمانخراشی 160 متری با 35 طبقه است که شهرتش نه به خاطر ارتفاع بلکه به خاطر انحنای 18 درجه‌ آن به سمت غرب است که زیبایی صد چندان به این شاهکار سازه‌ای داده است. این ساختمان با داشتن 12500 پنل شیشه‌ای آبی رنگ ، نمایی زیبا و انحنادار دارد. این برج در مرکز نمایشگاه شهر ابوظبی بنا شده است. مارتین دوفرین طراح این برج است. این برج با تکنولوژی مدرن و منطبق با اقلیم منطقه ساخته شده  و مواد و مصالح اصلی به کار رفته در این سازه، فولاد ضدزنگ، بتن و شیشه است. برای مقاوت در برابر زلزله، هسته مرکزی ساختمان را دقیقا در جهت مخالف خمیدگی آن، و مستقیم به سمت بالا طراحی کرده‌اند. همچنین برای اینکه این ساختمان در برابر نیروی جاذبه و وزش باد تاب بیاورد، فونداسیونی 30 متری برای آن در نظر گرفته شده است.

مطلب پیشنهادی : رنگ آبی ، تجربه ی آرامش در طراحی داخلی

	معبد پارامبانان، اندونزی

11 – معبد پارامبانان، اندونزی

معبد پارامبانان (Prambanan Temple) بزرگ‌ترین معبد هندوهاست که در جاوای مرکزی در اندونزی قرار دارد. این معبد در قرن دهم میلادی ساخته و به شیوا خدای تولید مثل هندوها تقدیم شد. این معبد از ۸ زیارتگاه اصلی و ۲۵۰ زیارتگاه کوچک‌تر تشکیل شده است. تقریبا تمام دیوارهای معبد با حجاری داستان ویشنو ماجراهای هانومان پادشاه میمون وحماسه رامایانا و دیگر افسانه‌ها پوشانده شده است. هم‌چنین این معبد در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

مطلب پیشنهادی : لذت زندگی در باغ های گرمسیری بالی

سبک های دکوراسیون داخلی: رمانتیک، مینی مالیسم و کانتری

۸ ایده طراحی دکوراسیون که معجزه می کند

منبع : diply | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه